Philips Wake-up Light (HF3520) Review

Intruder 6 november 2014, 32.488 views

Philips Wake-up Light (HF3520)

Ik heb deze wekker nu enkele weken in gebruik en ben aangenaam verrast. Hierdoor wil ik mijn ervaringen graag met jullie delen en hoop ik mensen die twijfelen te kunnen helpen met hun keuze. Meer hierover is te lezen in mijn uitgebreide review.

Pluspunten

• Rustiger wakker worden
  • Automatisch dimmend display
  • Kinderlijk eenvoudig
  • Veel in te stellen
  • 2 wekker presets
  • Rode zonsopgang gloed

Minpunten

• Duur (119.-)
  • Karig met wekgeluiden

Wake up light HF3520 review
Aangezien ik al enkele weken gebruik maak van de Philips wake up light en hier erg tevreden over ben dacht ik, ‘Laat ik hier eens een review over schrijven’. Als eerste wil ik beginnen met het feit dat ik in de ochtend erg moeilijk wakker word en dat ik meestal minstens een uur nodig heb op fatsoenlijk op te starten. Verder vind ik het ‘s nachts prettig om de tijd te kunnen zien. Hierdoor heb ik mijn oog laten vallen op de wake up light hf3520. Dit aangezien deze iets meer functionaliteit heeft tegenover de goedkopere hf3510, denk hierbij aan meer geluiden, betere snooze functie en automatische aanpassing van de helderheid van het scherm.
Inhoud van de doos:
In de doos
  • Lamp
  • Stroomadapter
  • Boekjes
Maar goed, na lang genoeg te hebben gewacht was de kogel door de kerk. Ik bestelde de hf3520. Deze heb ik meteen de betreffende nacht gebruikt, ik was meteen erg verbaast over de lichtkleuren en het dimmen van het display. Deze waren namelijk niet zoals beloofd. Wat bleek, ik had van bol de doos van een hf3520 gekregen met de hf3510 als inhoud. Na contact op genomen te hebben met bol kreeg ik gelukkig de goede versie op gestuurd. Dit stelde me echter wel in de gelegenheid om een goed vergelijk te maken tussen beide wekkers. Deze zal ik hieronder even kort aangeven.
Verschillen met de HF3510
Eigenlijk heeft de HF3520 alles wat de goedkopere versie heeft en meer. Qua aansluitingen zijn ze het zelfde. Beide hebben ze een stroomaansluiting en komt er een kabel aan de achterkant uit van de radio antenne. Ook lijken ze qua vormen veel op elkaar, echter qua uiterlijk verschillen ze wel een beetje. De hf3510 heeft een matte finish en de hf3520 lijkt meer in een glazen behuizing te zijn gedrukt. Dit maakt dat de HF3520 in mijn ogen een stuk netter en mooier oogt, echter is dit erg subjectief. Verder vond ik de rode lamp qua zonsopgang een gemis aan de HF3510, dit zorgt ervoor dat je in mijn ogen een stuk natuurlijker wakker word. Meer hierover is verder te lezen in deze review. Ook was het display een irritatiepunt van de goedkopere versie, deze is namelijk op 4 standen te zetten, echter moet dit wel handmatig waardoor je altijd bij elke verandering van het licht de stand moet veranderen. Verder heeft de hf3510 meer knoppen aangezien er minder functies automatisch geregeld worden, dit maakt je in het donker meer aan het zoeken bent naar de knoppen. Ook heeft de hf3510 maar 1 wek tijd preset .Dit heeft niet alleen te maken met de tijd, maar ook met de lichtsterkte, geluid en de ‘zonsopgang’. Zo kunt op de hf3520 je bijvoorbeeld het licht op preset 2 feller zetten als je er later uit moet. Dit maakt in mijn ogen de 30 euro die je extra uitgeeft aan de hf3520 het dubbel en dwars waard.

Wekker

Wat me als eerste opviel is hoe simpel de instellingen gingen van de wekker en zijn functies. De boekjes zitten nog steeds in het plastic en ook voor mijn vriendin was alles erg helder qua instellingen. Bovenop zitten een 9 tal knoppen dit zijn namelijk:
  • Wekker preset 1
  • Wekker preset 2
  • Inslaapmodus
  • Radio aan/uit (harder en zachter zit er naast)
  • Leeslamp aan/uit (harder en zachter zit er naast)
Deze knoppen spreken allemaal voor zich en hebben dus geen verdere uitleg nodig. Wat ik overigens een welkome instelling vond is dat als je op een preset drukt dat je eerst even de tijd moet bevestigen of moet aanpassen. Dit maakt dat je niet per ongeluk de tijd verkeerd in je hoofd hebt zitten of iets dergelijks. Verder is het instellen van de radio doodsimpel en zoekt hij automatisch naar de zenders. Wat me ook opviel is dat de radio een beter bereik heeft dan de radio die we in de keuken hebben staan.
Aan de voorkant zitten 4 touch knoppen namelijk:
  • Vorige
  • Menu
  • Select
  • Volgende
Door op de knop “menu” te drukken kun je alle instellingen voor de wekker doen. Hierbij kun je denken aan zaken als wakker worden met één van de 5 geluiden of met de radio, de lichtsterkte, de zonsopgang tijd (in te stellen van 20 tot 40 minuten), dit is op wekgeluid na, per preset in te stellen.
Snoozen werkt door ergens op de wekker te tikken met je hand. Echter snooze ik bijna nooit en kan ik hierover dus weinig vertellen. Als je snoozt blijft de lamp nog aan en gaat het geluid uit en aangezien het doel van de wekker is, beter wakker worden, vind ik persoonlijk dat deze functie een beetje overbodig is.
Wakker worden met licht
Nu het belangrijkste, de lamp zelf en mijn ervaringen over het opstaan met licht. Ik heb expres voor de hf3520 gekozen aangezien deze een natuurlijke zonsopgang simuleert met natuurlijke kleuren. Een half uur voordat we wekker afgaat begint de lamp met een erg zwakke rode gloed. Dit blijft de komende 15 minuten nog richting rood en kleurt in de tweede 15 minuten wat meer richting geel licht. Logischerwijs wordt het licht steeds feller naarmate de tijd vordert. De eerste nacht met de wake up light was spannend, voor de zekerheid had ik mijn oude wekker ook gezet en ik merkte dat ik steeds wakker werd om te kijken of hij al begon. Dit maakte de nacht onrustig, mijn vriendin heeft het zelfde ervaren. Wel werd ik minder duf wakker, maar ik denk dat dit meer te maken had met mijn onrustige nacht. Na de lamp een week gebruikt te hebben merk ik dat ik minder moeite heb met wakker worden, ik word meestal wakker nadat de lamp ongeveer een kwartier heeft staan branden, dus een kwartier voordat de wekker af gaat. Hierna wacht ik meestal nog 15 minuten en ga ik er vervolgens uit. Vroeger was douchen mijn manier om wakker te worden. Ik merk aan mezelf dat ik douchen in de ochtend nog steeds prettig vind, maar dat ik het niet meer perse nodig heb om wakker te worden.

In andere reviews lees ik dat mensen meer energie hebben in het verloop van de dag. Dit vond ik zelf moeilijk om te beoordelen en ik denk ook dat ik dit niet heb. Echter kan ik me wel voorstellen dat de wekker een positief effect kan hebben op de energie van mensen over de hele dag. Echter was dit voor mij ook niet de reden om deze wekker aan te schaffen. Ik was gewoon nieuwsgierig en ik vind dat ik in de ochtend erg moeilijk uit mijn bed komt. Meestal gaat mijn wekker ook al om 6 uur.
Geluid
Zoals hierboven al beschreven, zitten er twee soorten wek functies bij deze wekker. Je kan waker worden met één van de 5 rustige wekgeluiden of je kan wakker worden met de radio. Er zitten twee rustige muziekjes tussen geloof ik, een paar met het ochtendgefluit van vogels en één met rustige golfen van de zee. Ik zet hem zelf altijd op nummer 2, die vind ik het meest prettig. Dit is een rustig muziekje met vogeltjes op de achtergrond. Echter lijken ze me alle 5 wel prettig om bij wakker te worden. De radio spreekt voor zich, al vind ik dit naar aangezien er meestal reclame of gepraat op is. Het geluid heb ik niks over te klagen, het is niet geweldig, maar ook niet slecht. De speaker die erin zit gaat luid genoeg om iemand wakker te maken en klinkt minder blik achtig dan een gemiddelde wekkerradio.
Een gemis vind ik echter de functionaliteit om zelf geluiden toe te voegen aan de wekker. Persoonlijk zou ik een wekkerradio prettig vinden als ik zeker weet dat ik met muziek wakker gemaakt wordt. Als ik dus zelf een aantal mp3’tjes toe kan voegen dan zou dit erg prettig zijn. Ook vind ik 5 wekgeluiden een beetje karig, met mijn mobiel had ik meer opties. Echter is dit geen groot probleem en zie ik liever 5 goede wekgeluiden dan 20 slechten.
Display
Aangezien ik het s’ nachts prettig vind om te kunnen zien hoe laat het is en mijn vriendin het niet fijn vind als ik elke keer op een knopje moet drukken om dit te kunnen zien, wou ik perse een wekker waarvan het display altijd aan staat. Het probleem hiervan is dat ze vaak te fel zijn ’s nachts of niet fel genoeg overdag. Hiervoor hebben wekkers vaak wel een aantal sterktes van licht, maar dit is onhandig om elke keer aan te passen. Ook zijn ze alsnog vaak fel of niet fel genoeg. De HF3520 doet dit heel erg goed, het licht wordt erg snel automatisch aangepast en de kamer wordt s’ nachts niet verlicht door een te fel display. Deze staat altijd op de perfecte stand voor mij.
Ik heb nog geen moment spijt gehad van de aankoop van mijn Philips wake up light. Ik vind het een erg goede en erg simpele wekker die een uitkomst bied voor mensen die moeilijk wakker kunnen worden. Ook de functies ter ondersteuning van de wekker, zoals de instellingen, het display en de knoppen zijn erg goed uitgewerkt. Op een paar kleine kritiekpuntjes na is dit de perfecte wekker voor mij.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mijn altijd een DM sturen of reageren in deze review.(Ik weet dat mijn Nederlands niet altijd geweldig is en ik lees over mijn eigen fouten heen :P, dus opmerkingen zijn welkom)

Ik hoop dat u er wat aan heeft gehad!

PS. Op foto 1 kunt u de HF3520 zien en op 2 de HF3510. Op de foto daar lijkt er niet veel verschil in te zitten. Maar in het echt is het erg goed te zien.

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3520)?

nooit ooit last van het plasebo effect gehad?
Zeker wel, met name de eerste nacht werd ik rustig wakker. Maar de hele nacht keek ik wel even of hij al aan stond en dergelijke. De dagen erna was ook wel wennen en ben je er ook nog mee bezig. Nu kijk ik er niet meer naar om en word ik alsnog rustiger wakker. Kan alsnog placebo zijn maar dat denk ik niet, wat maakt het ook uit, als ik makkelijker wakker word vind ik het al goed :P.
Nette review!

Ik heb een ouder model, de Philips Hf3470. Ook uitermate tevreden over. Deze staat uiteraard op mijn nachtkastje. Bij het bedienen van de knoppen moet ik echter altijd de lamp met mijn andere hand vastklemmen, omdat mijn nachtkastje, net als ongetwijfeld vele andere nachtkastjes, een gladde bovenzijde heeft. De lamp schuift van mij af als ik een knopje op de voorzijde indruk. Ze hebben bij Phillips kennelijk hierover nagedacht, want zo te lezen heeft deze versie touch knoppen.

Veel plezier er mee!
Bedankt voor de reactie!

De knoppen bovenop zijn geen touch knoppen en de knoppen aan de voorkant wel inderdaad. Dit, samen met de goede anti slip doppen, zorgt ervoor dat hij geen kant opgaat. Dit terwijl ik ook een glad nachtkastje heb.
Leuke review.
Heb je enig idee hoe lang de lamp bij wekken aan blijft voordat deze weer uit gaat?

Kun je ook de zonsondergang vooraf inprogrammeren?
Ik denk niet dat je een jaar na dato nog wat aan deze feedback hebt, maar voor de volledigheid.

De lamp blijft gewoon aan staan, je moet deze dus zelf uitzetten. Gelukkig is het een led-lamp met schier oneindig veel branduren en laag verbruik, dus mocht je het af en toe vergeten is het geen ramp (ook al denkt mijn vriendin daar anders over ;)).

Je kan de zonsondergang niet programmeren. Je moet 'm elke keer zelf aanzetten. Hij onthoudt wel hoe lang je 'm vorige keer hebt laten duren en met welke start-helderheid hij moet beginnen (tenzij de lamp al aan staat als je de zonsondergang inschakelt, dan begint hij uiteraard vanaf de huidige helderheid).
Tuurlijk wel; ik zit nog dagelijks te wachten op nog een antwoord. ;)
Dus: Dank voor je reactie.
Eerlijk gezegd had ik dit zelf inmiddels ook wel kunnen beantwoorden; ik ben zelf inmiddels ook al weer een tijdje een zeer tevreden gebruiker van dit model.

Het niet kunnen programmeren van de zonsondergang vind ik wel jammer, maar niet onoverkomelijk. Het gebruik van meerdere kleuren (in de vorm van een langzame overgang) heeft meer voordeel dan ik vooraf had ingeschat; na jaren een 'gewone' dimmende lamp te hebben gebruikt is dit echt nog prettiger.
Geen idee hoe lang die aan blijft, zeker wel een half uur. Daarna doe ik hem meestal zelf uit.

Vooraf inprogrammeren als in tijd? Ik geloof van wel maar zal het even voor je nakijken, gebruik die functie eigenlijk niet.
Wat een blunder van Philips deze wakker. NERGENS in de handleiding staat hoe je het alarm uitschakelt. Logisch ook, want ze schamen zich er waarschijnlijk voor. Van de 8 mini-knoppen op de bovenkant, moet je op 2 verschillende knopjes daarvan drukken om het licht en geluid uit te krijgen. En dat terwijl je net wakker bent en het niet heel licht is in de kamer. Blijkbaar willen ze zeker weten dat je wakker bent als je het alarm uitschakelt. Waarom niet gewoon 1 simpele knop om het alarm uit te schakelen? Zo simpel als de snooze-functie is, zo lastig is het alarm uitschakelen. En de goedkope kloon heeft wel gewoon een off-knop. Ik had gedacht dat de 2x zo dure Philips beter over nagedacht zou zijn. Niet dus.

Er is ook een alarm1-knop, waarvan je zou denken dat die het alarm uitschakelt als je erop drukt. Maar deze stopt alleen het geluid, niet het licht. Huh? En als je erop drukt, gaat het alarm niet alleen voor dat moment uit, maar voor altijd. De volgende dag gaat hij dan dus niet meer af. Je moet dan nog een 2e keer drukken om hem weer aan te zetten. Lekker onhandig allemaal.

[Reactie gewijzigd door woekele op 13 januari 2015 17:05]

Maar deze stopt alleen het geluid, niet het licht. Huh?
Dat is handig, zie ik tenminste iets zodra ik me probeer aan te kleden.
Handig, dus ik kan makkelijk het alarm uitschakelen gezien ik niet iedere ochtend om half 7 op moet staan?
Je moet dan nog een 2e keer drukken om hem weer aan te zetten.
En opnieuw aanzetten is net zo simpel? Handig.

Klinkt als een lam waar goed over nagedacht is :) Wat voor jouw als ergenis overkomt, is voor een andere juist weer een handige feature. Kwestie van hoe je er tegenaan kijkt.
een handige wekker zou 2 knoppen van goed formaat hebben, die je in principe blind kan vinden. Eentje om geluid uit te zetten, eentje om licht uit te zetten. Eventueel tegelijk in te drukken indien gewenst. Acht mini-knoppen aan de bovenkant is gewoon pauper.
Ziet er naar uit dat je wel een goede nachtsrust nodig hebt ..
Volgens mij is een aanraking van het glas voldoende om de wekker te snoozen.
Nu werkt dit bij mij niet altijd maar ik ben dan ook niet echt een snoozer, vaak ga ik het bed uit voor de takke vogels beginnen te krijzen.

(volume staat wat aan de hoge kant en dit is instelbaar, echter wil ik ook uit bed als de wekker gaat :+)
Ik begrijp je punten, maar ook voor mij zijn dit juist voordelen in plaats van nadelen. Ze hebben volgens mij goed nagedacht over de interface, maar helaas voor jou sluit het niet aan bij jouw behoeften.

Het idee van deze wekker is dat je wakker wordt met 'natuurlijk' licht. Als dat uit zou gaan bij snoozen of de wekker uit zetten, gaat dat effect verloren.

Dat je het alarm elke keer expliciet aan moet zetten en dan bovendien de optie hebt om nog de tijd aan te passen, vind ik persoonlijk ook fijn omdat ik niet elke dag op dezelfde tijd wakker wil worden. Daarvan kan ik me echter goed voorstellen dat je dat juist onhandig vind. Maar dan is het natuurlijk heel makkelijk om je zelf aan te leren om te 'dubbelklikken' bij het uitzetten, dan zet je 'm meteen weer aan voor de volgende dag.

Zelf heb ik ook nog wel kritiek op de wekker: op zich vind ik het snoozen door een willekeurige aanraking goed bedacht, maar ik moest de wekker steeds harder aantikken voor hij het detecteerde en inmiddels werkt die functie helemaal niet meer. Daar had ik 'm eigenlijk voor retour moeten sturen (ging nog ruim binnen garantie stuk), maar daar was ik te lui voor, ook omdat ik maar zelden snooze.
Verder vind ik de ingebouwde wekgeluiden vrij matig van kwaliteit en weinig gevarieerd.

Maar over het algemeen ben ik heel blij met deze wekker en mijn vriendin ook. We worden allebei veel makkelijker wakker dan vroeger, met name in de winter. Ik kan me dus erg vinden in deze review.
Klopt, vreemd genoeg staat het uitzetten van het alarm niet beschreven in de handleiding van de 3520. Ik heb zelf de 3510 gekocht en daar staat het wel in beschreven (zie ook mijn review).
Met de volgende 3 knoppen kan je het alarm uitzetten: menu-knop, radio-knop en inslaapval-knop.
Bij de eerste 2 opties gaat het geluid van de wekker uit en moet je vervolgens handmatig het licht uitzetten. Echter bij de inslaapval-knop activeer je die modus, waardoor het geluid uitgaat en tevens de lamp langzaam uitgaat volgens de ingestelde tijdsperiode. Overigens blijft bij ieder van deze 3 knoppen het alarm ingeschakeld, die hoef je dus niet telkens opnieuw aan te zetten.
Dat klinkt erg nuttig. Dank voor de uitleg. Hopen dat het ook werkt op de 3520 dan.
Ik had vroeger ook zo'n wekker. Een iets logger ding van Medisana.
Leuke toestel en ik werk aangenaam wakker, maar voor de één of andere reden kwam ik soms wakker met de wekker in mijn armen. DIe had dan zo'n grote "stopknop" waardoor ik dus wel ideaal wakker werd, maar soms veel te laat.
Nu hou ik het bij mijn gsm.
Doordat deze wel een leuk formaat heeft zou ik weer zo ééntje durven aan te schaffen, enkel die kleine knoppen lijken me echt onhandig...
Qua ergonomie is het eigenlijk een draak, maar je wordt wel lekker knorrig wakker van die schijtmeeuwen :-)