Honor 6 16GB Zwart Review

MM99 6 november 2014, laatste update op 18 mei 2016, 28.995 views

Honor 6 16GB Zwart

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit-performance verhouding
  • Scherm. Herlder, scherp en mooi.
  • Bouwkwaliteit. Voelt robust en stevig aan

Minpunten

• Wifi heeft een bug. Snelhied blijft steken op 40Mbit/s

*Excuses voor de spel- en grammatica fouten*

Intro
Na bijna 4 jaar gebruik gemaakt te hebben gemaakt van mijn HTC Desire HD, was de tijd om het te vervangen. Wat destijds een highend telefoon was, begon nu langzaam aan te voelen en de accuduur begon sterk achteruit te gaan.

Ik wou een toestel dat even high-end aanvoelde. Het moest stevig zijn, maar het moest ook nieuwste technieken ondersteunen, zodat ik weer voor een paar jaar vooruit kan gaan. Eén van de eisen dat ik had was dat een telefoon 4g+ ondersteuning had. Daarnaast moest de accuduur hoog zijn. Grote van het scherm had niet veel eisen: Minimaal 720p en scherm grote tussen 4.5 en 5.2 inch.

Doordat er nog niet veel toestellen zijn met 4g+ ondersteuning, is je keuze al behoorlijk beperkt. Toen de Honor 6 werd aangekondigd, vond ik op papier wel een ideale telefoon. Het heeft ook een zachte prijs van 300 euro, dat was ook gunstig. Wat ik persoonlijk ook fijn vond is dat ik het via een Nederlandse website kon bestellen. Geeft wat meer ruimte i.v.m. garantie.

Naast de HTC Desire HD, heb ik nog een HTC Desire 500 (van werk). Ook heb ik nog een Nexus 10 tablet thuis liggen. Deze toestellen zullen ook mijn referentie kader zijn.

Bestelling en levering
Honor is een dochteronderneming van Huawei. Honor 6 is de eerste toestel dat ze hebben uitgebracht in Nederland. Het is enkel verkrijgbaar via bol.com. Bol.com verkoopt de toestel zelf niet, maar werkt via een externe verkoper (Ingram Micro B.V.). Bestelling verliep soepel en was duidelijk.
De levering ging vrij goed. Ik had het op een woensdagavond rond 20.00 uur besteld en vrijdag middag was de pakketbezorger van DHL langsgekomen met het pakketje.
Verpakking
Ik heb op dit moment de verpakking niet bij de hand, dus kan er geen foto van maken. Maar het is een relatief kleine blauwe verpakken. Deze foto heb ik van internet afgehaald
Naast de toestel zelf krijg je een 2000mA lader en oordopjes bijgeleverd. De kwaliteit van de oordopjes stellen niet veel voor, maar prima om te gebruiken.
Daarnaast krijg je twee screenprotectors bijgeleverd. Eén voor de voorkant en één voor de achterkant. Dit is wel een mooie service.

Uiterlijk en bouwkwaliteit
Ik vind persoonlijk één van de weinig toestellen dat ik in het echt mooier vind uitzien dan op de digitale renders. Het ziet er luxe uit en het voelt ook erg stevig.
De voorkant is gemaakt van glas met verder geen logo of knoppen. Het heeft onscreen buttons. Aan de bovenkant van de voorkant vind je een luidspreker, 5mp camera, lichtsensor en kleuren led lampje. Doordat er geen logo of knoppen aan de voorkant zitten, ziet het er erg strak en netjes uit.
Achterkant is gemaakt van meerdere lagen doorzichtig plastic dat aanvoelt en uitziet als glas. Op de achterkant bevindt zich de Honor logo, een luidspreker een 13mp camera en dubbele flashlight. Dit materiaal voelt echt luxe.

De achterkant

Om de toestel heen zit een plasticstrip dat metaallook heeft. Dit klinkt goedkoop, maar het voelt nog best ok aan. Het ligt ook lekker in je hand. Aan de linkerkant van het toestel zitten geen knoppen. Aan de bovenkant vindt zich een koptelefoonaansluiting, een microfoon en een IR-sensor.
Aan de rechter zijkant bevindt zich de volumeknoppen, aan en uitknop en een klepje waarachter twee sleuven zit. Eén voor een microsimkaart en één voor een SDkaart. Het klepje is makkelijk met je vingernagel open te krijgen. Het is beetje jammer dat de metaallookstrip door het klepje onderbroken wordt. Dit hadden ze mooier kunnen aanpakken. In praktijk sta je er eigenlijk niet bij stil.
Aan de onderkant zit een micro-usb aansluiting voor het laden van het toestel en er zit een microfoon aansluiting. De metaallookstrip loopt niet langs de onderkant. Hierdoor is de onderkant helemaal zwart. Dit ziet er ook gewoon mooi uit. Dit was vooral een punt wat ik op foto’s stuk minder mooi vond dan in het echt.

De zijkant

Scherm
Toestel heeft een 5 inch scherm met een Full HD resolutie. Dit zorgt er voor dat er een pixel dichtheid ontstaat van 440pixel per inch. Hierdoor heeft het toestel scherpe beeld waarbij je met bloot oog individuele pixels moeijlijk kan onderscheiden. Het bezels zijn erg dun, hierdoor is de toestel ook niet erg groot. Hij is maar iets groter dan de Desire 500 en Desire HD, terwijl die 4.3 inch scherm hebben.
Scherm heeft een goede maximale helderheid. Je kunt met gemak buiten in direct zonlicht het scherm lezen. De kleuren op het scherm zien er ook natuurgetrouw uit. De kijkhoeken vind ik op zicht prima. Ik heb geen probleem mee gehad dat het donker wordt.

-- Update 13-11-2014 --
Ik kwam achter dat de standaard resolutie van het toestel op 720p staat in plaats van 1080p. Dit kan je aanpassen door in de instelleingen "screensaver" uit te zetten. Beeld ziet er beduidend scherper uit en je kan de individuele pixels echt niet meer onderscheiden. Als je e-books of andere tekst leest is het ook relaxter voor je ogen.

Prestatie
Op papier heeft de Honor 6 mooie hardware. Het heeft een octacore processor (HiSilicon Kirin 920) dat in een big.Little opstelling werken. Er zitten 4 kernen op basis van Cortex-A15, dat op 1.7Ghz draaien en 4 kernen op basis van Cortex-A7 dat draait op 1.3Ghz. Wat mooi is aan deze processor is dat het alle 8 kernen tegelijkertijd kan gebruiken. Hieronder is een lijstje met vergelijking met de bekende en veelgebruikte huidige high-end processor Qualcomm 801 (o.a. in de Samsung S5, Sony Z3 en LG G3).
SoC HiSilicon Karin 920 Qualcomm 801
LTE Cat. 6 300Mbps
MDM 9x25
LTE Cat. 4
150MBps

Puur op papier is het op gebied van CPU is de Karin 920 iets sneller, GPU is Karin 920 langzamer, op gebied van Memory stuk langzamer. Wat wel belangrijk is, is dat de ingebouwde modem ondersteuning heeft voor cat.6 netwerken. Dat wil dus zeggen dat die 4g+ aankan. Dit is denk ik wel het grootste gemis in de 801.

Laten we nu naar de prestatie zelf kijken. Prestatie kan je uitdrukken met benchmarks, maar ook met hoe het toestel aanvoelt. Benchmark heeft het voordeel dat het een middel is om het te vergelijken met andere toestellen. Ik heb paar tools gebruikt.

AnTuTu: 42387. Dat is iets meer dan de S5 (rond 42000) en stuk meer dan Z2 (rond 38000)
Geekbench 3 Multicore: 3190 In vergelijking: S5=2836 en Nexus5=2538.
Geekbench 3 Singlecore: 872 In vergelijking: S5=938 en Nexus5=860.

Deze score komt waarschijnlijk door dat de core’s lager geklokt zijn, maar met multicore heeft het het voordeel van dat het alle cores tegelijkertijd kan aanzetten.
Los van getalletjes, de telefoon zelf voelt erg snel en vlot aan. Asphalt 8 is een vrij zware spel, maar alles op High speelt het prima zonder hapering. De camera is ook erg snel. Je vliegt door de menu’s.

Bereik
Ik heb op dit moment een Ziggo Mobiel abonnement, dat gebruik maakt van de Vodafone netwerk. Hier zit geen 4g op, maar enkel 3g. Als ik het bereik van Honor6 vergelijk met mijn Desire HD, dan valt het mij op dat Honor6 het net wat beter doet. Je ziet dat het bereik net iets sterker is en dat 3g verbinding ent iets sneller is.
Ik heb een nieuwe 4g abonnement afgesloten bij Hi, maar die gaat pas volgende maand in, dan kan ik meer informatie geven over de 4g kwaliteit.
Een andere punt wat van bij bereik hoort, is de WiFi kwaliteit. Het viel me op dat die niet echt goed was. Ik heb wat tests uitgevoerd en deze ook op GoT gezet. Ik heb getracht om de Wifi zo goed en compleet mogelijk te testen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de "Wifi speed Test" van Zoltan Palagi. Deze werkt met een client en een server op zelfde Wifi netwerk.
Ik heb de Client geïnstalleerd op mijn Honor 6 via Playstore van Google. Op mijn laptop heb ik een server geïnstalleerd door het van een internet pagina te downloaden. Als test, wordt een bestand van 10MB overgezet.
De router dat er tussen zit is Netgear WNDR3700. De router en de Honor 6 staan in de zelfde ruimte met een afstand van ongeveer 4 meter van elkaar.

Ik heb de test 30 keer uitgevoerd. Na deze tests heb ik de hoogste en laagste 3 uitslagen verwijderd om de uitschieters er uit te halen. Dus bleven er nog 24 resultaten over.

Resultaat is als volgt:
Gemiddelde Wifi Snelheid: 39,7Mbit/s (Standaard deviatie: 6,7Mbit/s)
Mediaan Wifi Snelheid: 41,7Mbit/s

Gemiddelde Wifi verbinding sterkte: -49dBm (Standaard deviatie: 4,7)
Mediaan Wifi verbinding sterkte: -50dBm
(Bij Wifi sterkte geld, hoe dichter bij de 0dBm, hoe sterker de verbinding zal zijn.)

Om de data te vergelijken, heb ik dezelfde test, op dezelfde locatie ook uitgevoerd met de tablet Google Nexus 10 en de smartphone HTC Desire 500.
De Nexus 10 heeft een gemiddelde score van 69Mbit/s en signaal sterkte van -39dBa.
De Desire 500 heeft een gemiddelde score van 35Mbit/s en signaal sterkte van -38dBa.
Daarnaast heb ik Asphalt 8 van de Playstore gedownload. Dit is een bestand van ongeveer 1.6 GB. Dit duurde ongeveer 5 minuten. Om gerekend is dit rond 43Mbits/s.

Ik weet niet of dit door software of hardware komt. Het kan misschien met een update geholpen worden. In dagelijks gebruik heb ik er geen last van.

Bellen
Soms vergeten we het wel eens tijdens het kopen van een smartphone, maar je moet er ook mee kunnen bellen.
De geluidskwaliteit is erg goed. Je verstaat de andere aan de andere kant van de lijn erg goed, en zij verstaan jou ook erg duidelijk. Honor 6 heeft zowel aan de bovenkant als de onderkant een microfoon zitten. Hiermee trachten ervoor te zorgen dat het omgevingsgeluid beter wordt gefilterd. Ik heb niet nauwkeurig getest, maar met paar telefoontjes dat ik gepleegd heb kwam mijn stem wel goed en helder over. Of dit door het betere bereik kwam, of door de microfoon techniek, is mij niet geheel duidelijk.

Camera
Er zit op de achterkant een 13 mega pixel camera. Als je de 13MP volle wilt benutten, moet je foto’s nemen op 4:3 verhouding. Op de 16:9 verhouding kan je max gebruik maken van 10mp. Ik heb camera nog niet echt grondig getest. In de eerste instantie zien de foto’s er wel redelijk uit. Zie de foto hieronder. Klik voor grotere maat:

Het is wel fijn dat de software uitgebreid is. Je kunt bijna alles aanpassen. Ook zit er HDR functionaliteit op.

Accu
Er zit in de Honor 6 een accu in met een capaciteit van 3100mAh. Dat is op papier erg hoog. Ter vergelijking, in de S5 zit er 2800 en in de Nexus 5 ziet er 2300.
In praktijk betekent dit dat ik makkelijk een dag doorkom, ondanks dat ik he relatief vaak gebruik en ook vaak in de trein zit. Gemiddeld laad ik het om anderhalve dag.
Het laden zelf duurt ongeveer 2 uur. Dan is het van 15% naar 100% gegaan.

Als update voeg ik paar scermafdrukken van Honor6
Bij relatief veel gebruik:
Hier is te zien dat bij relatief intensief gebruik (meer dan 4 uur scherm aan) dat het toestel na iets meer dan een dag nog 30% accuduur heeft.

Bij normaal gebruik:
Als je het toestel normaal gebruikt (iets meer dan 2 uur scherm aan), dus af en toe whatsapp berichtje lezen en sturen, af en toe facebook. Als je op treinwacht een beetje candy cruschen. Tussen vergaderingen door je mail ophalen. 's avonds op bank nog een keer tweakers lezen. Dan zie je dat eht teostel makkelijk anderhalve dag volhoud.

Software
Op de Honor 6 draait Android 4.4.2 met Emui 2.3 launcher. Over de Emui 2.3 kan ik in het kort zeggen dat ik het niet mooi vind. HTC zijn Sense vind ik fijner werken. Gelukkig kan eenvoudig via de Playstore een launcher downloaden en dat gebruiken. Hiermee ziet het er een stuk fijner en mooier uit. Ik gebruik zelfde gratis Nova launcher. Dit werkt prima.
Wat wel fijn is dat Honor niet veel software mee levert bovenop de standaard Android software. Je krijgt wel een lading gratis demo spelletjes, maar die kan je eenvoudiger de-installeren gelukkig.
Wat ik wel bizar vind is dat er een IR-sensor in de telefoon zit, maar dat er geen software is om dit te gebruiken. Er zijn er genoeg in de playstore, maar het was handig geweest als er iets was meegeleverd.

-- Update 13-11-2014 --
Honor 6 heeft opslag capaciteit van 16GB. Standaard is er van de 16 GB, 11.4 GB over.

Honor 6 is een mooie en stevig toestel dat te koop is voor een erg scherpe prijs. Het heeft een mooie performance en voelt in praktijk ook erg snel aan. Het enige wat beter kan is dat de WiFi verbinding sneller kan. Hopelijk kan dit in de toekomst opgelost worden met een software update.

-- Update 13-11-2014 --
Ik heb de aantel sterren van 5 naar 4 aangepast. Ik heb de toestel nu ruim anderhalf jaar. Het werkt nog steeds prima. Maar ik merk dat die af en toe van zelf herstart. Ook als je navigatie gebruikt in de auto, wordt die soms zo warm dat die vast loopt. Niet echt handig als je net wilt weten of je naar links of rechts moet gaan.

Maar in dagelijks gebruik prima toestel. Werkt nog steeds erg soepel en alle apps werken er nog prima op. Nog geen enkele keren probleem mee gehad.

Heb jij ook een Honor 6 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Je vergelijkt het geheugen wel op effectieve doorvoersnelheid maar de GPU's vergelijk je op basis van megahertz en dat gaat zeker in het geval van deze twee jongens erg moeilijk.

Adreno 330
166.5 Gflops @ 578 MHz

Mali-T628 MP4
~68 - 94,8 Gflops @ 533 - 695 MHz
17 Gflops @ 533 MHz per core
23.7 Gflops @ 695 MHz per core
Dank je voor de waardevolle aanvulling. Ik heb het aangepast in de tekst.
Bedankt voor deze review! Alleen zijn tijdens het lezen wel wat vragen opgekomen. Momenteel ben ik nog aan het twijfelen tussen drie toestellen.
- Xiaomi Mi 4
- Honor 6
- ZTE Nubia Z7 Mini

Ik vraag me wel af hoe lang je de Honor 6 al hebt, en hoe representatief je ervaringen met het toestel zijn, aangezien het toestel nog niet heel lang uit is via bol.com. (volgens mij)

Uit andere reviews kwam ik nog wat andere kritische punten tegen, misschien kan je daar ook antwoord op geven;
- De behuizing zou wat kraken als je drukt, waardoor de telefoon een goedkope indruk zou geven.
- De SD kaart kan tot 32GB, maar andere spreken tegen dat 64 en zelfs 128GB ook goed moet kunnen gaan.
- De octa-core zou stukken minder zuinig zijn als de Snapdragon 801, hoe ervaar jij dit en wat zijn jou gemiddelde batterijscores (screenshots van batterij gegevens met scherm-aan tijd erbij?)
- De Wifi wordt ervaren als traag, maar hoe is het bereik en is dit stabiel?
- Eerder gaf je op het forum aan dat het toetsenbord niet lekker typt? Is dit nog steeds aan de orde, want ik lees het niet terug in je review?
- Sluit bij jou wel de klepjes voor de sd kaart / sim kaart? Op internet zag ik een paar waar het niet netjes afsloot.

[Reactie gewijzigd door Westlandmb op 6 november 2014 19:59]

Mooie lijsje waar je uit twijvelt. Ik zag online een mooie vergelijking tussen de Mi4 en de Honor 6. Volgens komt de mi4 er positiever uit. Het is alleen niet zo eenvoudig te verkrijgen. Ik weet ook niet wat de prijzen zijn.

Over je vragen:
- Ik heb aan zitten trekken, draaien, wieken en indrukken. Maar ik hoor geen gekraak.
- Ik heb enkel een 8GB kaartje thuis dus ik kan er niet veel over zeggen. Die 8GB werkt prima. De bestanden op het kaartje werden direct herkend.
- De telefoon is nu net paar uur van de lader, ik zal een printscreen maken vlak voor ik weer aan de lader zet en dit hier plaatsen.
- Bereik is goed en stabiel. De router staat op de beneden verdieping, als ik op de zolder sta heb ik nog goed signaal en is het gewoon stabiel . Er zit dan twee lagen beton tussen. De snelheid gaat wel iets terug, naar 30Mbit/s.
- Ik begin er steeds meer aan de toetsenbord te wennen. Het is blijkbaar persoonlijk wat je gewend bent.
- Je ziet op de foto die ik heb geplaatst hoe het afsluit. Ik voel alleszins niet dat er iets uitsteekt.
Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee. Ik zit nog wel steeds te twijfelen, maar ik krijg al meer vertrouwen in de Honor. Ik hoop alleen dat de support van de rom van Huawei blijft ontwikkelen, of dat er mogelijk een CM zou komen, maar dat is nu natuurlijk nog heel moeilijk te zeggen.

[Reactie gewijzigd door Westlandmb op 6 november 2014 20:46]

Ik zit zelf ook naar de xiaomi mi4, de meizu mx4, de sony z3 compact en de honor 6 te kijken. Ik heb nu een xiaomi mi2. Voor mij zijn 4g 800 en 1800 belangrijk vanwege vodafone 4g en ik heb graag een compacte telefoon voor minder dan 400 euro.
de xiaomi mist op het moment 4g maar misschien komen ze ooit met een 4g toestel voor fdd, maar dan is het de vraag of ze zowel 1800 als 800 band ondersteunen. de sony is duur 450 euro! en ik lees dat er veel toestellen spontaan barsten, daar zit ik niet op te wachten. de meizu mx4 ondersteund alleen 1800 en geen 800. gisteren stuitte ik op de honor 6 en ik zit er sterk aan te denken deze aan te schaffen, ik heb nog geen minpunten gevonden!
Een goede eerlijke review. :) Heb de Honor zelf ook al wat maanden en ben er erg tevreden over. Vooral de accu die gaat heeel lang mee. Neem niet eens de oplader mee naar werk. Hij haalt tot de volgende dag. De camera is top en scherp. De snelheid is super vooral met 4G.
Beste,
Bedankt voor je mooie en uitvoerige test, wat ik bijna altijd mis is hoe is de geluidsweergave als je een youtubeclip of een mp4 afspeeld. Maar ook als je een gesprek voert via de luidspreker(s), hoeveel heeft hij??

dit is voor mij bijna altijd een vraag, kun je deze beantwoorden.
ik bedoel het afspelen zonder oorjes. met oorjes zal het zeker goed zijn.

Voor de rest voldoet dit toestel helemaal aan mijn verwachting ik ga voor de dual sim 32gb ivm opslag van app. omdat je nogsteeds niet alle apps naar de sd card kan verplaatsen.
bedankt
siguemepro
Mooie review! Zeker behulpzaam in keuzes maken. Dit samen met de review van Anandtech geeft het een aardig beeld van de Honor.

Ik had nog wel een vraag. Hoe zijn de partities verdeeld? Het gaat primair om of de systeem partitie, waar apps zich default installeren. Ik heb momenteel een Zopo ZP980 en bij deze is dat 1GB, terwijl het nog ernaast 14GB heeft voor 'data'. Voor apps die zich niet naar een SD kaart laten verplaatsen zorgt het al snel voor dat er geen ruimte meer is waardoor updates en nieuwe apps niet meer op kunnen.
Van de 16GB heb ik er 11.4GB over waar de apps op worden geïnstaleerd. Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag, want ik kan voor de rest geen partitie onderscheiding zien.
Dank voor je snelle antwoord.

Wellicht is het makkelijkst om een screenshot van de Phone Storage te maken, specifiek het Internal Storage deel
ik heb een screenscot bij gezet. Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag.
Dank je. Dat ziet er inderdaad goed uit. Puntje voor jou en de Honor :)
Top Review, bedankt voor het schrijven.
Ik heb 2 dagen geleden de Huawei Ascend Mate 7 gekocht, maar vind deze toch te groot. Kan m'n toestel niet met 1 hand bedienen.
Is dit wel mogelijk met de honor 6?
Kun je je toestel updaten naar EMUI 3.0 ? Deze werkte wel geweldig op de mate 7. Ik heb op YouTube iemand met de 3.0 versie op de honor 6 gezien, maar weet niet of dit via de normale update is gegaan.
Mate 7 is een stuk groter. Die heeft ook een 6.1" scherm en de Honor 6 heeft een 5"scherm. Kijk eens anar de maten in de price watch. Honor 6 is echt een slag kleiner. Je kan het met één hand bedienen.

De versie die je bij bol.com kan kopen is de versie H60-L04. Die heeft nog geen update naar EMUI 3.0. Honor heeft wel aangekondigd dat EMUI 3.0 en Android 5.0 Lolipop in Q1 2015 worden uitgerold voor de Honor 6.

Andere versies van Honor 6 (zoals H60-L12) hebben wel al een update naar EMUI 3.0. Waarschijnlijk heb je een andere versie gezien.
Eg nette review van een mooi toestel. Zal deze meenemen in mijn keuze lijst voor mijn nieuwe telefoon.
gewoon maar even een vraag, wat is de beloofde snelheid van internet die je provider heeft?
en welke provider heb je, dit kan veel uitmaken, kan je ook even vertellen hoeveel verschilllende wifi-netwerken er in je omgeving zijn.

hierdoor kan ik een kleine stoorings-factor berekening doen.

want als je op een wifinetwerk 2.4ghz zit en er een 20 andere in de buurt zijn is dit wel een hoop wifi-netwerk storing.

als je provider maar 50mb/s upload/download is. dan begrijp ik die snelheid wel.

bij 100mb/s up/download beloofde snelheid.
dan zal er vast iets van een stoorfactor zijn.

probeer anders een een test opnieuw alleen dan de telefoon 1meter van de router verwijderd.
dan zal je een hele andere snelheid krijgen
Mijn internet provider heeft een snelheid van 90Mbit p/s en deze snelheid haal ik wel met mijn laptop met wifi verbinding.

Daarnaast had ik ook een interne test gedaan. Waarin ik data enkel over de lokale netwerk liet gaan, waardoor de afhankelijkheid van internet provider weg viel.

Maar ik heb nu de telefoon al iets van twee maanden, en ik moet zeggen dat je in praktijk helemaal geen last hebt van een "traag wifi verbinding"
bedankt voor de info :)
Vraagje, hoe werkt de 3G ? Ik.heb ookeen honor6 met bliep
Gewoon prima. Vanwaar je vraag?
Hoi,

mooie review, ik denk er sterk aan deze aan te schaffen.
Ik vraag me alleen af, kan er ook een 64Gb microsd in ( sdxc ) ?
Om eerlijk te zijn, geen ervaring mee. Ik heb zelf een 8gb kaart in en dat werkt prima.