Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide SPEC-03 Red Led Review

Simoonzel 4 november 2014, laatste update op 4 november 2014, 5.144 views

Corsair Carbide SPEC-03 Red Led

Mijn eerste kast, voor mijn eerste build. Ik ben er nog steeds blij mee.

Pluspunten

• Stevige kast
  • Bruut design
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Genoeg ruimte voor alles, maar geen bakbeest

Minpunten

• Voorkant zit erg vast maar moet je voorzichtig los halen (plastic, dus kwetsbaar)
  • Zijkant gaat er wat moeilijk op ivm kabels
  • CPU power connector kan lastig te plaatsen zijn

Ik viel er eigenlijk meteen voor toen ik hem zag, ik vind de voorkant namelijk heel bruut. Dat in combinatie met de rode verlichting... ja, ik moest hem hebben. Ik ben meteen doorgeschoten in mijn enthousiasme. Rode verlichting moest erin. Ook de front fan met rode ledjes heb ik vervangen voor de 140mm variant van Corsair. En daar heb ik absoluut geen spijt van!

Wat praktische info:

Deze budget kast van Corsair wordt geleverd met één 120mm fan met rode ledjes en één exhaust fan, deze is gewoon standaard zwart.
Er zijn twee 5,25" bays aanwezig op de voorkant, dus wie veel zooi in wil bouwen kan beter verder zoeken. Ik heb ze alle twee in gebruik, maar gelukkig geen ambitie om er nog meer in te zetten.

Aan de boven- en onderkant zitten stoffilters bij de fan ports, aan de voor- en achterkant niet (maar wel gridjes). Ik heb weinig last van stof gehad, eens in de maand haal ik even een doekje over mijn window heen om de stofjes er vanaf te halen en spuit ik hem een beetje uit met lucht. Over het gridje aan de voorkant haal ik de stofzuiger en dan is alles weer schoon.

Op de voorkant zitten 2 USB 3.0 ports, een koptelefoon en mic ingang en de aan/uit en reset knoppen.

De kast biedt plaats aan 6 fans: twee aan de voorkant (120 of 140mm), twee aan de bovenkant (120mm), één aan de onderkant (120mm) en één aan de achterkant (120mm)

Er is een HDD cage aanwezig waarin je 3 HDD's kwijt kan en 2 SSD's.

CPU Power Connector
Het inbouwen van deze kast ging eigenlijk zonder problemen. Het enige dat in de gebruiksaanwijzing wordt aangeraden, is de CPU connector voor het moederbord alvast door het daarvoor bestemde gat te halen, en het is wel duidelijk waarom: deze zit echt vlak onder de rand van de kast en er is heel weinig ruimte! In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven dat dit alleen met platte kabels kan. Ik gebruik een semi-modulaire voeding (seasonic 550 watt 80+ gold), en die kabel is geïntegreerd en gesleeved en daardoor rond en best dik. Maar ik gaf me niet gewonnen. Ik heb gewoon de bovenkant van de case los geschroefd en het ding er doorheen geperst, dat werkte perfect! Er paste ook nog makkelijk een fan kabel doorheen. Dat was eigenlijk het enige obstakel dat ik tijdens het in elkaar zetten tegen het lijf liep, en Corsair waarschuwt ervoor, dus ik kan er geen minpunten voor geven.

Cable management
Als je heel veel behoefte hebt aan zeeën van ruimte voor je cable management en niet van puzzelen houdt, is dit misschien iets te veel werk voor je. Toch heb ik het voor elkaar gekregen om al mijn kabels weg te stoppen zodat er niets onnodig in de kast hangt. Doordat een deel van de kast bol staat aan de achterkant kun je er aardig wat kabels kwijt, maar hou rekening met het niet-gebolde deel van de zijkant waar je je kabels plat achter moet verbergen. In de afbeeldingen is een foto te vinden van mijn cable management. Het lastigste was de niet-modulaire 24-pins power connector voor het moederbord. Deze was een beetje dik.

Inbouwmogelijkheden
Zelf heb ik zo veel mogelijk fans ingebouwd in deze kast, samen met een fan controller. Er is één fan mount die ik niet heb gebruikt: die aan de onderkant. De kabels van mijn voeding zitten te dicht bij de onderkant, waardoor er geen fan onder past. Dit is verder geen probleem: ik heb nu twee 140mm fans aan de voorkant, twee 120mm fans aan de bovenkant en een 120mm fan aan de achterkant.

Doordat deze kast niet zo breed is, kunnen niet alle CPU koelers erin! Let daar goed op. Zelf gebruik ik een Gelid Solutions Tranquillo Rev. 2 en deze past prima. Kijk voor de maximale hoogte in de specs van het product.

Airflow
Ik heb natuurlijk veel fans ingebouwd en mijn kabels weggestopt. Ik weet dus niet hoe goed de case koelt met alleen de meegeleverde casefans. Mijn temperaturen komen tijdens games niet hoger dan 40-45 graden. In idle ligt het tussen de 20 en 25. Ik ben dus zeer tevreden.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn eerste case! Mocht je van een opvallend design houden en wil je geen joekel van een kast, dan is dit misschien wel de kast voor jou. Mij gaat hij de komende jaren in ieder geval blij maken.

Heb jij ook een Corsair Carbide SPEC-03 Red Led?

Goede review en geweldige foto's! Nu heb ik een goed beeld van de kast en dit gaat 'm sowieso worden. Ik heb wel een vraagje: is het mogelijk om met een niet-modulaire voeding alle kabels weg te werken??? Verder mooie belichting die goed bij de rest van je onderdelen past. ;)
-EDIT- Hoe heb je al die fans aangesloten gekregen???

[Reactie gewijzigd door pwillemske op 6 december 2014 16:37]

Ik maak gebruik van een fan controller, die beschikt over 6 kanalen waar je dus 6 fans op kunt aansluiten (of meer, als je splitters gebruikt en niet over de max wattage heen gaat) in tegenstelling tot fans aansluiten op het moederbord die je meestal beperkt tot 3 fans.

Je kan aan mijn cablemanagement al een beetje zien dat het een krappe boel is dus misschien dat het met een niet-modulaire voeding wat lastiger is. Wel heb ik misschien wat meer kabels door de fans/fan controller/ledjes en 2 hdd's waar veel mensen er 1 gebruiken. Het zal vooral afhangen van de dikte van de kabels, want dat bepaalt of ze onder het platte stuk van de zijkant passen. Dunne kabeltjes zijn makkelijker weg te werken. :)
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ben van plan om er later 1 ssd bij te zetten, maar SATA kabels nemen weinig ruimte in beslag. Ik hou niet zo fan fancontrollers (ik had die trouwens over het hoofd gezien, logisch dat je er dan meer kwijt kunt), ik heb ergens gelezen dat fans ook rechtstreeks op de voeding aangesloten kunnen worden...
Waar heb je de LED (strips, weet ik veel hoe je dat noemt) op aangesloten???
De LEDstrips zitten rechtstreeks op de voeding via 4-pins molex connectors. Het is misschien mogelijk om fans op de voeding aan te sluiten maar ik zou het niet aanraden omdat je dan geen controle over je fan speeds hebt en ze waarschijnlijk altijd op max draaien, en dat levert denk ik kabaal op :P
Ik heb er trouwens ook een SSD in zitten.
Simoonzel,

Lekkere leesbare review, koele case ook.
Misschien een optie voor je, soldeer of koppel ipv die molex stekker, een 3 pins stekker voor de fans aan je ledstrip, dan kan je m via je fancontroller feller of minder fel laten schijnen.
Ikzelf zo gedaan met een Lamptron fancontroller. Aangezien t wattage genoeg is, kon ik met 3 kanalen, makkelijk mijn 5 fans aansturen en dus 4e kanaal voor de ledstrip.
Dat is wel vet! Ben helaas écht geen held met solderen (misschien 1x gedaan op de middelbare school bij techniek) en heb de supplies er niet voor. :+
Ik heb nog 1 kanaal over dus daar zou ik ze dan beide op kunnen zetten. Zou dan alleen een fansplittertje op moeten omdat ik dan 2 ledstrips op 1 kanaal heb.
Inderdaad.
Ik had t zelfde, ook geen held met solderen, dus kennis gevraagd.
Draadje met stekker van een fan afgehaald en aan de ledstrip laten maken, met een sleeve erom heen ook nog, hij had t netjes voor me gedaan. Voor hem de moeite niet die 2 soldeerpuntjes:D Dus heb je een kennis, sloop een of 2 fans en haal de draad met stekker eraf op de lengte die jij wil en laat die kennis/pa/oom/opa/neef/je netwerk :P ze ff snel solderen.
Enige waar ik wel achter kwam, fancontrollers met drukknopjes om toeren omhoog/omlaag te zetten, daar werkt t niet op, reden waarom weet ik niet.
Maar met draaiknoppen werkt t perfect d:)b

Gelijk een vraag omtrent de case, hoe gehorig is die? Ik weet, t ligt ook aan de fans die je gebruikt, maar globaal; s nacht laat ik m wel eens aanstaan in de slaapkamer en dan is natuurlijk hoe stiller die is, hoe fijner
edit: molex doorknippen en daar een fankabeltje aanmaken, handmatig en dan krimpkous erover kan ook natuurlijk ;) bedacht ik me vandaag, t hield me bezig O-)

[Reactie gewijzigd door Nympho op 6 november 2015 18:15]

Leuke en kort maar krachtige review. Mooie foto's ook die deze kast mooi in beeld brengen, ik ken hem redelijk goed en het plastic is niet heel bijzonder (maar ja, voor die prijs he), maar met een beetje goed licht inderdaad een beest van een betaalbare game behuizing. Ik schrok even toen je "Seagate" PSU schreef, ik dacht een ontwikkeling te hebben gemist maar dat moest natuurlijk Seasonic zijn. Sowieso een leuke build en leuke afwerking er van.

Leuke keuze van de fancontroller ook, die Sentry Mix 2 blijft 1 van mijn favorieten.
Haha dom van me, ik zal het aanpassen. :')
Ik vind de Sentry Mix ook heel fijn. En handig dat je de ledjes van kleur kan veranderen, zo past hij in elke kast. Bedankt voor je feedback!
Goede review, ik vroeg mij af welke LED fan er in de voorkant standaard bij zit?
Is dit de AF120 van Corsair?
Ik ben namelijk een build voor iemand aan het plannen en wil er direct een 2e in zetten zonder kleurverschil.

Alvast bedankt!
Ik denk het niet, de meegeleverde fan is namelijk helemaal van doorzichtig plastic. :P
Dan worden het waarschijnlijk 2 nieuwe, in ieder geval bedankt voor je snelle reactie!!
Leuke review!
Ik ben ook van plan mijn Zalman Z9 U3 te vervangen voor deze, ik vind hem namelijk qua uiterlijk echt bruut :D.
Nog even een vraagje, kan je de hdd cage losschroeven?
Dankjewel!

Het is denk ik wel een werkje maar zeker mogelijk, hij zit namelijk alleen vast met schroeven. Ik had hem zelf bijna los geschroefd bij het vervangen van de fans aan de voorkant omdat ik niet doorhad hoe de voorkant los ging. :X
Gelukkig kwam ik er op tijd achter (slimme ik gaat altijd eerst doen en daarna pas lezen hoe het moet...).
super review & foto's! ook heb ik mijn vraag al uit de reacties vernomen. Maar is het makkelijke de voorkant eraf te nemen en 2 nieuwe fans erbij te steken?

Welke 2 fans heb jij vooraan gestoken?
Voorkant eraf lukt redelijk makkelijk, ik had wel een hefboompje nodig om de pinnen eruit te krijgen. Heb daar zelf een schroevendraaier voor gebruikt, iets platters is misschien nog beter omdat je kleine bobbeltjes in het plastic kan buigen met een schroevendraaier. :P
Als de voorkant er eenmaal af is kun je de fans gewoon op hun mounts schroeven, die zitten er direct achter. Ik heb zelf deze fans erin zitten: pricewatch: Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Rood, 140mm
Zit er veel verschil tussen deze kast en Spec-01?
Er zitten een aantal verschillen in. De Spec-01 is eigenlijk een wat minder luxe uitgave van de Spec-03. Hij is iets minder ruim, dus de maximale videokaartlengte is een paar mm korter en de maximale cpu-koeler hoogte ook. Aan de voorkant zit een USB 2.0 en 3.0 i.p.v. 2xUSB 3.0 en de HDD cage is ook iets anders: de Spec-03 heeft 2 SSD mounts en 3 HDD mounts waar de Spec-01 juist 4 combi-mounts heeft. En bij de Spec-03 krijg je een front fan met led + een zwarte outtake fan, bij de Spec-01 alleen een front fan (maar wel met lichtjes, woehoe). Al met al is de Spec-03 gewoon ietsje uitgebreider en ruimer, al scheelt het niet veel. En de Spec-01 heeft een stoffilter aan de voorkant, terwijl de Spec-03 daar alleen een soort rooster heeft. Dat werkt wel, maar niet zo efficiënt als een echt filter. Wel heeft de Spec-03 aan de bovenkant een filter. Helaas heb ik daar 2 outtake fans in zitten dus voor mij doet het niet zo veel, haha. :P

Ik hoop dat het zo duidelijk is!
Daar past vast en zeker geen CPU Hyper Cooler 212 plus in (159mm)?
De kans is erg klein. Ik heb de 212 ook afgeslagen bij de Spec-03 omdat hij 2mm hoger is dan wordt aangegeven als maximum. Ik heb de GSTR2 erin zitten (153mm) en dat zou dus 4mm spelingsruimte moeten opleveren, maar het is denk ik 1 cm. Het is dus altijd wat ruimer dan wordt aangegeven, maar een kleinere koeler zoeken is aan te raden.
Is het handiger om de voeding fan aan de onderkant te doen of aan de bovenkant? Ik ben gek op het uiterlijk! Nog handige tips bij installatie van alle onderdelen aan de kast? Dit wordt mijn eerste build :D
De voeding kan alleen aan de onderkant. :)
Mijn enige tip is eigenlijk wat ik al in mijn review schreef, de CPU kabel alvast door het gat in de bovenkant halen voordat je het moederbord plaatst, tenzij je de bovenkant los wil halen zoals ik heb gedaan. :P
Verder je goed voorbereiden op de build want het is een krappe kast, dus als je iets vergeet heb je niet echt de ruimte om het te fixen zonder er eerst weer onderdelen uit te halen.
bouwde jij met armband tegen statische armband en wat deed je ertegen?
Nee, die heb ik niet gebruikt. Ik bouwde zelf op mijn granieten eettafel. Mijn vloer is van hout dus niet van tapijt of iets anders dat veel statische elektriciteit opwekt dus het leek me niet zo nodig. Natuurlijk is het wel altijd veiliger. Ik heb gebruik gemaakt van het ouderwetse "elke paar minuten de kast aanraken". :P
En zelf natuurlijk ook geen wollen trui aan doen o.i.d.
Ik heb Spec 02 gekozen i.p.v. 3. Wat zijn de verschillen?
Ik raad je aan om eens de specificaties van beide kasten in de pricewatch te vergelijken. Daar staat alles overzichtelijk opgesteld en kun je precies zien waar de verschillen in zitten.

Om je op weg te helpen zal ik ze even voor je linken, hier en hier.
Bijna hetzelfde. De ene is dieper (spec 3) dan de andere. maar spec 2 is hoger dan 3. pffff
En daardoor is hij ook een stuk zwaarder. Het grootste verschil is eigenlijk dat de 03 aan de voorkant 2x USB 3.0 heeft en de 02 heeft 1x USB 3.0 & 1x USB 2.0! De 3.0 heeft ook een stoffilter aan de bovenkant. Maar die vind ik niet echt nuttig aangezien ik die toch als exhaust gebruik. Maar als je daar geen fans op zet heeft het wel wat meer nut.
Goed kijkend op je kamer, viel mijn ogen op wat lijkt op je HTC Desire telefoon. Het is wat vreemd naast je epic kast bouw!
Klopt haha, ik ben dan ook totaal niet van de telefoons. Kreeg altijd de afdankertjes van kennissen. :)
Nu voor het eerst een smartphone gekocht, maar wel lekker budget, een Motorola Moto G.
De standaard fans die wordt meegeleverd, kan je die ook los kopen? Ik zoek de standaard LED fans namelijk in het wit.
De meegeleverde fans zijn van transparant plastic, volgens mij worden die niet los verkocht. :'(
Ahhh verdorie. :( moet wel volledig witte hebben. M'n nzxt's ben ik niet zo tevreden over