Cryorig H5 Universal Review

Foritain 3 november 2014, laatste update op 26 mei 2017, 2.355 views

Cryorig H5 Universal

Een redelijk betaalbare koeler met degelijke all-round prestaties, en vooral ook een luxe en opvallend uiterlijk. Van het installatiegemak kunnen een aantal concurrenten ook zeker wat leren.

Pluspunten

• Prima koelprestaties in z'n prijsklasse
  • Stil op lage toeren en over het grootste deel van de RPM-range
  • Een mooi en opvallend ontwerp
  • Installatie zo eenvoudig als het maar kan.
  • 100% compatible met hoge geheugentypes, en overlapt tevens het PCI-E slot niet
  • 6 jaar garantie na registratie
  • Een keurige prijs-prestatieverhouding.

Minpunten

• Niet de stilste koeler wanneer je de ventilator op 100% zet.
  • Met 160mm niet echt compact, zorg dat hij in je behuizing past.
  • Kost in Nederlandse webshops 5+ euro meer dan de adviesprijs.

Geluidsproductie (min) Score: 5

- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Productpagina @ Cryorig.com

Onlangs een zeer positieve ervaring mogen opdoen met de Cryorig R1 Universal, een flinke processorkoeler met twee heatsinks, stevige prestaties, maar een prijskaartje van ca 70 euro. Nu is het natuurlijk niet alle dagen feest, en is er niet altijd ruimte in het budget voor dergelijke fancy koelers. Wat wel op viel was het bijzonder mooie design, dus toen Cryorig met de H5 Universal uit kwam was ik toch erg benieuwd.

De H5 Universal is bedoeld om het populaire middensegment van 40 euro een beetje op te breken. Een segment dat wordt gedomineerd door prijs-prestatie-beesten (zo veel mogelijk koelprestaties voor je centen, vaak met een goede balans wat geluidsprestaties betreft), die wat uitstraling betreft vaak wat traditioneel zijn. Met de H5 lijkt Cryorig in te willen zetten op vergelijkbare prestaties, maar dan wel met een unieke en luxe look.

Hoewel de Cryorig H5 Universal een adviesprijs heeft van 40 euro (en voor dat bedrag en minder ook prima te koop is in Duitsland), blijven de prijzen in Nederland wat achter, en komt hij in de regel tussen de 40 en 45 euro uit (vermoedelijk een gevolg van een kleinere afzetmarkt). Nog altijd lekker betaalbaar, maar de Cryorig zal dus moeten aantonen dat hij die paar euro extra ten opzichte van de onlangs gereviewde Scyhte Ashura en CM Hyper 612 ver 2 aan kan.

Om te beginnen de features en specificaties van de Cryorig website:

Wederom is de Cryorig compatible met alle recente sockets van Intel en AMD, Socket 2011 inbegrepen. De term “Universal” staat voor o.a. ultieme ram-compatibiliteit, oftewel de koeler zit hoge geheugen types niet in de weg, dit gaat overigens ook op voor Socket 2011. De enige overweging is eigenlijk de hoogte van 160mm, niet gek groot, maar check wel even of hij in jouw behuizing past.

Gezien de afmetingen en het gewicht is het niet de grootste en zwaarste koeler, en binnen de prijsklasse lijkt het redelijk conform. Zoals bij praktisch alle degelijke koelers is het koelblok van aluminium gemaakt, en de heatpipes en het contactoppervlak van koper. Zoals we ook bij de R1 Universal zagen is het koper van een laag nikkel voorzien. Dit houdt de “look” in de loop der jaren in tact. Wat heatpipes betreft is de H5 Universal gebaseerd op 4 Heatpipes totaal van 6mm per stuk.

De ventilator is van het type XT140, een dun model ventilator welke tussen de 700 en 1300 RPM in te stellen is. Cryorig spreekt van een “High Precision Low Noise (HLPN) Bearing”, welke een (soort van? ze zijn niet echt duidelijk) sleeve bearing is. Hoewel ze deze ventilatoren ook los verkopen geven ze vrij weinig details vrij, zo ontbreekt bijvoorbeeld een MTBF (indicatie levensduur). Sleeve bearings zijn in de regel stil, maar niet geschikt voor horizontale plaatsing, en kunnen op termijn wat meer hoorbaar worden. Cryorig geeft echter een standaard garantie van 3 jaar, en na registratie van het product zelfs 6 jaar. In de prijsklasse is een garantie van 2 jaar echter wel de standaard, dus dat is een mooi pluspunt.

Bij de Cryorig R1 Universal werd al duidelijk dat uitstraling hoog in het vaandel staat, en het is leuk te zien dat bij een goedkoper product dit nog altijd het geval is; de H5 Universal komt in een keurige verpakking, zowel om te zien als wat betreft de geboden bescherming.

In de verpakking vinden we uiteraard de koeler en een aantal strakke genummerde zakjes. Uiteraard ontbreekt een tube met een beetje koelpasta niet, en we zien tevens een lange schroevendraaier voor de installatie straks.

De koeler komt met ventilator gemonteerd uit de verpakking, en is wat mij betreft absoluut een plaatje om te zien. Duidelijk een uniek design wat het blok betreft, aangevuld met enkele witte plastic elementen om hem iets extra’s te geven. De zwarte ventilator met het gekleurde logo mag er ook wezen. Wat bouwkwaliteit oogt hij even stevig als hij er uit ziet, hij zit echt prima in elkaar en de koelvinnen bogen niet even 1-2-3 mee.

Aan de bovenzijde zien we niet te opvallend in licht-grijs de letters CR terug in de witte plastic kap. Aan de onderkant zien we de 4 heatpipes, en wederom witte plastic elementen welke de look van alle kanten compleet maken. Van onderen zien we ook de schroeven voor montage straks al zitten, en dat ze exact onder de gaten zitten waar we straks de lange schroevendraaier in zullen steken.

Hoewel de Cryorig H5 Universal met ventilator wordt geleverd wil ik hem er toch even af halen, het design van het koelblok er achter is namelijk echt iets anders. Of het beter is zullen we straks zien, maar een volle score voor uitstraling.

Dit brengt ons ook in de gelegenheid even de ventilator los te bekijken. Ziet er keurig uit, met o.a. rubberen vibratiedempers in de hoeken, en fan-clips welke goed vast blijven zitten aan de ventilator. Ook de kabel ziet er keurig uit met een eenvoudige zwarte sleeve.

Smaken verschillen, maar de uitstraling lijkt mij zeker dik in orde. Leuk om te zien dat dit een beetje extra aandacht aan de uitstraling en een nikkel-plating gewoon kunnen in deze prijsklasse.

Vorige keer liet ik het inbouwen op een AMD systeem zien, deze keer laat ik het Intel inbouwen zien. (Al is het maar dat het AMD systeem een nieuwe eigenaar heeft gekregen). Het “MultiSeg” mounting systeem van Cryorig kreeg vorige keer al mijn complimenten, dus het was fijn deze wederom terug te zien. Uiteraard wordt gebruik gemaakt van een backplate, en op dit plaatje krijgen we een idee hoe het er zo uit komt te zien.

Uiteraard moeten die balkjes er weer even af, en moet de backplate achter het moederbord alvorens ze terug plaatsen. Erg mooi aan het Cryorig backplate is dat de schroeven voor Intel sockets eenvoudig te klikken zijn voor het juiste socket, je hoeft dus niet te pielen om het schroefje in het midden van het gat te krijgen voor S1150. Goed doordacht.

Backplate er achter, en schroefjes er vervolgens op.

Die balkjes van zojuist er terug op, en met de duimschroeven zetten we deze vast. Wat vermoedelijk even wennen zal zijn is het feit dat het mounting system wat losjes aan voelt nadat je alle schroeven vast zet. Dit is correct, en de koeler trekt deze later goed vast.

Beetje koelpasta op de processor, en alvorens we het koelblok plaatsen nog maar even een kijkje naar het nikkel-plated koper. Niet heel spannend, wel mooi egaal.

Vervolgens de grote schroevendraaier erbij, en schroeven we het blok stevig en gelijkmatig vast op het moederbord. Veel eenvoudiger kan het niet, en een dikke plus voor het inbouw gemak. De CM Hyper 612 ver 2 en de Scythe Ashura en Mugen 4 waren prima in te bouwen, maar de constructie van Cryorig zit er echt een stap boven wat gemak betreft

Na installatie zien we dat de koeler inderdaad het geheugen niet in de weg zit.

Ook het PCI-e slot komt hij niet bij in de buurt. Ook prima voor mITX gaming builds dus.

Hoewel ik alle tower koelers op het i7 systeem wil testen, was ik ook nog aan het spelen met het overclocken van de Intel G3258 processor. Vandaar dat ik deze keer resultaten op twee processoren ga bespreken. Een beetje dubbelop met de testmethodes voor de zekerheid, maar ik hoop dat jullie mij dat vergeven.

De testmethode van de G3258: Deze Anniversary Edition Pentium chip heeft dus een unlocked multiplier, en via het Asus H81i-PLUS mITX moederbord is zowel deze als het voltage vrij in te stellen.

In een standaard setting is het geen heethoofd, maar met een kleine boost naar 3.5GHz / 1.0V komen we aardig in de buurt van stock Intel Core i3 prestaties en warmteproductie. Als stevigere overclock setting gebruik ik 4.2GHz / 1.25V om de koelers wat harder aan het werk te zetten en zo verschillen tussen verschillende producten beter in kaart te brengen. Af en toe zullen ook hogere clocksnelheden aan bod komen om een product wat verder te stressen, echter 3.5GHz en 4.2GHz zullen de basis vormen.

Overige punten:
- Tests worden uitgevoerd op een open test-bench: de Cooler Master Test Bench v1.0
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen (zeldzaam) gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test op de Pentium gebruik ik Prime95 met de setting In-place small FFTs (maximum heat). Een bijzonder zware belasting welke in de praktijk bij gaming of videowerk nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 90 graden Celcius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot echt kritieke temperaturen kunnen leiden.

------

Maar tower-koelers worden normaliter aangeschaft om zware processoren koel te houden, dus laten we ook deze test niet vergeten. De Intel Core i7 4770k is een mooi voorbeeld van een stevige consumer-grade processor, en met de optie tot overclocken is hij in staat om zelfs de zwaarste processorkoelers aan het werk te zetten.

In combinatie met een Gigabyte Z87X-UD3H test ik de chip zowel op 3.9GHz en 4.2GHz @ 1.20V. Hoewel de stock snelheid technisch gezien 3.5GHz is, is 3.9GHz de normale boost speed, en ook die zal een niet overclocker toch wel stabiel willen bereiken.

Overige punten:
- Voor load test op de i7 gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs. In de regel is deze belasting iets zwaarder dan gamen of video-editting.
- Ik noteer de temperatuur pas nadat deze minimaal 15 minuten stabiel blijft.
- Bij het passeren van 90 graden Celcius faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overclocken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overclocks met een koeler kan bereiken.

Laten we beginnen met de resultaten van de Pentium G3258: Idle.

Tja. Load op 3.5V:

Interessanter. Hoewel de andere koelers in de G3258 vergelijking low-profile of HTPC koelers zijn, zitten de AR06 en NH-L12 wat prijs ten opzichte van de H5 Universal betreft er respectievelijk op en boven. De H5 Universal koelt duidelijk beter, al komt dat gezien het grotere formaat niet als verrassing. Op naar 4.2GHz

Als we een beetje gaan overclocken dan zien we dat het verschil met de Noctua NH-L12 grofweg gelijk blijft, en het gat met de andere koelers groter wordt. Temperaturen zijn nog altijd vrij laag, dus gaan we rustig door naar 4.6GHz voor de gezelligheid.

Hier zien we dat het verschil met de NH-L12 stevig op loopt. 8 graden verschil is fors, en met 69 graden als maximale temperatuur hebben we absoluut nog speling om hogere overclocks op te zoeken.

Een fijne eerste stap voor de Cryorig, maar laten we hem even echte concurrentie geven. Het i7 systeem in idle:

Wederom: Tja. Load!

Wederom een lekker resultaat! Uiteraard komt hij niet in de buurt van de high-end producten in die lijst (Maar die kosten dan ook 70, 90, en 130 euro), maar hij blijft zijn concurrenten nipt voor.

Op 4.2GHz zien we die kleine winst verdwijnen, en valt hij eigenlijk op één lijn met zijn directe concurrenten. Hoewel het deels gissen blijft, lijkt het waarschijnlijk dat het dunnere model ventilator iets meer moeite heeft met het afvoeren van de hitte dan de dikkere fans van de concurrentie.

Wat geluidsproductie betreft is het cruciaal dat een koeler op lage toeren, dus bij idle en licht gebruik, ook stil is, en dat is hij ook zonder enige twijfel. Op volle toeren is de H5 Universal net als de R1 Universal duidelijk aanwezig, en duidelijk luider dan de zeer stille Noctua NH-U12S en de nog stillere Cooler Master Hyper 612 Ver 2. Nog altijd valt het mee, en is het niets om over te vallen wanneer je aan het gamen bent, met of zonder headset. Uiteraard zal je tijdens normaal gebruik (Laat ik zeggen “Gamen”, de Cryorig zal toch die categorie aanspreken) met een lichte overclock niet in de buurt van de 100% PWM snelheid hoeven komen, maar het mag worden gezegd.

Cryorig zet met de H5 Universal solide prestaties neer. Hij is iets koeler dan de Scythe Ashura, maar ziet hij er m.i. wel wat stoerder uit. Hij is dan wel een paar euro duurder in de praktijk, maar als ik het design en de fijnere installatie in overweging neem denk ik dat Scythe er een stevige concurrent aan heeft. Overigens zit de Cryorig momenteel in de praktijk nog boven de adviesprijs, dus ik hoop dat de prijs nog wat zal dalen zodra beschikbaarheid toe neemt, waarbij de druk op de gevestigde orde enkel toe neemt.

Dat prijs verhaal gaat ook op voor de CM Hyper 612 ver 2, waarbij de Cryorig iets koeler is, maar op volle toeren ook duidelijk wat luider is. De CM zal in de praktijk uiteindelijk nog wel een paar euro goedkoper blijven, en de absolute stilte ook op volle toeren zal een populaire feature zijn voor de grote markt, misschien zelfs wel -de- feature. Wat installatiegemak doet de Cryorig het echter duidelijk beter, en als je af en toe liever een paar graden winst verkiest boven een paar decibel minder dan biedt de Cryorig je de optie dat te doen. Daarnaast wint de Cryorig het voor mij ook op de luxere uitstraling, dus bij een behuizing met een window ook iets om over na te denken. Beide hebben hun pluspunten, en het lijkt mij dat ook de Cooler Master er een aardige concurrent bij heeft.

Dan rest de Noctua nog: Wat koelprestaties ontlopen die elkaar het minst, zeker bij een overclock, en ook Noctua laat zien dat koeler-installaties erg eenvoudig kunnen zijn. De NH-U12S is tevens iets stiller op volle toeren, komt met bewezen (top) kwaliteit ventilatoren, en een stevig pakket extra’s. Maar wat we ook van Noctua gewend zijn is de stevige prijs, want bij de meeste shops betaal je 57 euro voor de NH-U12S, wat deze koeler eigenlijk in een andere prijsklasse zet. Daarnaast blijft de bruin-creme combinatie van Noctua lang niet ieder z’n smaak, en vermoed ik dat Cryorig wat looks betreft een grotere doelgroep aan zal spreken.

Net toen ik dacht dat de 40 euro categorie wel een beetje voorzien was komt Cryorig aan met iets heel interessants: De H5 Universal. Zoals we verwachten in een drukbevolkte categorie (processorkoelers van ca 40 euro zijn er genoeg) zijn de verschillen in koelprestaties en geluidsprestaties tussen de betere producten niet zo gek groot, en vaak is het kiezen voor een beetje meer koeling, of een beetje meer stilte. Voordeel van een koeler die op lage toeren stil is, en op hoge toeren wat koeler is, is dat je zelf de flexibiliteit hebt om je eigen fan-profiel op te stellen en zelf je balans kunt kiezen. En mocht je dan eens een keer wat meer willen overclocken dan heb je de optie om wat luider te gaan werken, al zijn de temperatuurverschillen met de standaard stillere types dusdanig klein dat je niet veel meer dan 100MHz verschil moet verwachten. Hoewel Cryorig met de H5 Universal een redelijke middenweg bewandeld is dat wel een correcte beschrijving van de prestaties van deze koeler: Stil tijdens licht gebruik, praktisch stil tijdens bijvoorbeeld gamen, maar wel duidelijk aanwezig als je hem op volle toeren zet. In vergelijking met de concurrentie hebben we al kunnen stellen de prestaties van de Cryorig H5 Universal in balans zijn, en gezien de prestaties van die concurrenten is dat een compliment waardig. Spijtig is wel dat hoewel de adviesprijzen van de concurrenten in deze vergelijking op hetzelfde niveau zitten, de prijzen bij de Nederlandse webshops niet in het voordeel van de Cryorig uitvallen met verschillen die oplopen van 5 tot 10 euro. Het is hopen dat een toenemende beschikbaarheid daar wat aan veranderd.

Cryorig laat echter zien dat ze meer willen doen dan enkel een degelijke all-round prestatie neerzetten. Want wederom is de algehele verzorging weer dik in orde. Een mooie verpakking, een bijzonder prettige installatie, en een hele strakke uitstraling van de koeler zelf. De bouwkwaliteit van het koelblok is ook absoluut dik in orde, en hoewel de werkelijke kwaliteit van de ventilator-lager niet helemaal duidelijk is zal het de concurrentie in de ca 40 euro prijsklasse vermoedelijk weinig ontlopen. Waar de meeste concurrenten het bij 2 jaar garantie houden geeft Cryorig (na registratie) dan weer 6 jaar, weer een puntje waar ze van de concurrenten af willen snoepen. Ze zullen deels moeten om als nieuw merk de gevestigde orde wakker te schudden, maar voor de consument is dat uiteindelijk enkel maar een voordeel.

De genoemde pluspunten van dit product zijn niet alleen bijzonder prettig (inbouwgemak is mij sowieso een paar centen waard), maar zijn in deze prijsklasse ook eigenlijk zeer zeldzaam; nogmaals de meeste koelers richting zich op koelprestaties en/of geluidsdruk, en op de rest wordt al snel bespaard. Als je een koeler zoekt in deze prijsklasse die niet alleen goed presteert, maar ook nog eens een unieke en toffe uitstraling heeft is de Cryorig H5 Universal zeker ééntje om in de gaten te houden.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cryorig H5 Universal?

Soms kom je merken en producten tegen waarvan je denkt: "kan nooit wat zijn"
Super om dan ontzettend ongelijk te krijgen ;)
Mooie review en ook mooie match wbt looks met de kast.
De gevestigde orde heeft een groot reputatievoordeel ;) Dit is mn 2e Cryorig product, en tot dusver echt niet klagen. Zoals altijd dank voor je reactie :D
Goed bezig met je reviews, zeker een +3 waard. Ik heb een aantal van je andere reviews ook gelezen omdat ik momenteel op zoek ben naar een koeler om mijn stock koeler (i5 2500K) te vervangen. Aanvankelijk was ik van plan voor de Scythe Mugen 4 PCGH te gaan omdat deze als allround beste uit de tests kwam. Dankzij je reviews heb ik de CM Hyper 612 ver 2 ontdekt, maar persoonlijk vind ik die echt leijk ondanks de goede prestaties in de prijsklasse.
Toen ik je review van Cryorig R1 Universal zag dacht ik de perfecte koeler te hebben gevonden. Ik zag ook dat je die van jouw te koop hebt staan wat in de buurt van mijn price rangen komt (40eu). Helaas past deze niet in de nieuwe kast die ik op het oog heb (NZXT S340, 161mm clearance).
De Cryorig H5 Universal schijnt wel alles te hebben wat ik zoek (prijs, stilte, goede koeling), dus deze staat zeker bovenaan mijn lijst nu.
Leuke reactie, dank :D Die reactie geeft ook de reden aan dat ik flink tijd probeer te nemen om een koeler veel in beeld te brengen in plaats van enkel grafiekjes, met prestatieverschillen die elkaar allemaal niet zo veel ontlopen mogen looks ook bij processorkoelers toch wel een overweging zijn. Vandaar dat ik ook liever niet te hard ga roepen wat nu "de beste" is, maar zo kan je voor jezelf bepalen welke elementen je waarde aan hect, wat jij vervolgens dan ook doet :D Zo zie ik het graag, en zodoende leuke berichtjes in de morgen!

Een standaard PWM profiel zal je vermoedelijk wel aan staan, of als je handmatig aan de slag wil gaan vind ik een setting van max 70-75% zelf wel redelijk klinken, al zal je in een behuizing misschien nog wat hoger kunnen gaan ivm de demping. Zou het leuk vinden als je jouw mening daar over zou willen delen nadat je hem hebt
Kort en krachtig; prima review !
Heb ook je andere koeler reviews gelezen en die zijn voor mij een mooi handvat bij de keuze van vervangingskoelers bij een aantal van de pc's die ik in onderhoud heb. Zeker de beschrijving van de montage is voor mij belangrijk want ik heb al wat af staan prutsen bij sommige koelers. :?
Hah, zeker als je er veel moet doen is een top montage ERG fijn. Voor je "1x/3 jaar" pctje maakt het allemaal minder uit, maar ik begrijp precies wat je wilt zeggen :D
Dag Foritain,

Is het mogelijk om op deze koeler een andere (dikkere) fan te monteren => De Cryorig XF140 bijvoorbeeld? Of is dit met het meegeleverde montage materiaal niet mogelijk?

grtz TiezZ

[Reactie gewijzigd door TiezZ_BE op 6 november 2014 17:48]

Ik zal dit even moeten checken voor je, kom ik zsm op terug.
Juist ja, ik was er inderdaad niet op terug gekomen :$

Dit kan niet met de standaard clips, je zal zoals je in een bericht al aan gaf (dus dit is even voor andere mensen) losse clips aan Cryorig moeten vragen, de meegeleverde zijn speciaal geschikt voor de dunne ventilator van Cryorig zelf.
Hey! De benchmark plaatjes doen het niet! :) Niet handig als ik net even de prestaties wil vergelijken. ;)
Was mij bij een andere review ook opgevallen. Ga ik straks even fixen, morgen wordt de lijst nog ietsje uitgebreider ;)
Benchmark plaatjes doen het (weer?) niet..
Ik kan niet kiezen tussen de Cryorig R1 Universal en deze. Ik ga voor een witte NZXT build dus ik wil best iets meer uitgeven aan looks, maar ik neig (omdat ik niet ga overklokken) dus toch meer naar de H5. :) Het gebruik is 1080p settings max. gaming en CAD: Autodesk Revit. Lekkere review! (beter laat dan nooit denk ik dan maar).
Had al even gekeken, maar kwam ze zo 1-2-3 niet tegen. Handiger wellicht is de grafiekin de meest recente koeler review, dan hoef je iig niet te wachten:

productreview: Cryorig M9i review door Foritain

Zonder OC maakt het allemaal bar weinig uit overigens, dus als je een witte koeler wilt voor een non-oc met dikke look is de H5 een leuke optie!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 19 mei 2016 07:22]