Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 6 Plus 64GB Zilver Review

ankhie 6 november 2014, laatste update op 20 november 2014, 5.366 views

Apple iPhone 6 Plus 64GB Zilver

Het kostte mij 2 dagen wennen aan het formaat maar inmiddels voelt het al als normaal. Snel, hele mooie foto's, geweldig voor consumeren van content en tevens groot genoeg om zelfs nog redelijk productief op te zijn.

Pluspunten

• Scherm is zeer goed
  • Super snel en responsive
  • Accuduur erg goed
  • Geweldige foto's

Minpunten

• Prijs (899 euro voor dit model is veel voor een telefoon)
  • Behuizing had nog iets kleiner gekund

Twijfel, twijfel, twijfel ... Het was tijd om een nieuw toestel uit te zoeken van de zaak en gezien mijn ecosysteem vrijwel geheel Apple is, komende van een iPhone 5 was het al snel de keuze tussen een iPhone 6 en 6 Plus, gezien Android mijn ding niet is om vele redenen maar dat blijft altijd persoonlijk dus zal ik hier geen woorden aan vuil maken. Een paar winkels bezocht maar nergens een 6+ op voorraad, alleen een 6 als showmodel. Uiteindelijk toch gekozen voor een 6+ als een blinde gok waar ik 2 jaar mee moet doen. De reden hiervoor was de net iets betere camera features van de 6+ tov de 6 en niet in de laatste plaats de accuduur. Dus bestelling geplaatst en na 3 weken werd hij netjes bezorgd. Uiteraard meteen de doos geopend en dat was toch even slikken ... wat een groot apparaat en op dat moment bekroop mij toch enig gevoel van twijfel omdat hij wel enorm leek naast mijn iPhone 5. Was dit wel de juiste keuze?
Na 2 weken gebruik kan ik nu volmondig ja zeggen dat ik mijn iPhone 5 te klein vind en zeker veel plezier ga beleven aan deze nieuwe iPhone.

Unboxing
Als je de bekende witte doos openmaakt dan worden de volgende zaken door Apple meegeleverd:
* De iPhone 6 Plus (doh)
* Headset voor muziek en bellen
* Lader
* Lightning/USB kabel voor in de lader of als datakabel aan je PC/Mac
* Handleiding
* Sim verwijder pinnetje

Design en bouwkwaliteit
Het eerste dat je merkt als je hem vastpakt is dat hij, ondanks de grootte, nauwelijks zwaarder is dan de iPhone 5 en dankzij de rondere hoeken wat prettiger in de hand ligt. Sommigen hoor je klagen over 'glad' maar daar heb ik persoonlijk geen last van. Hij blijft solide liggen ondanks dat het even wennen is omdat je na jaren 3,5-4" telefoons ineens een 5,5" in je handen hebt die logischerwijs ook wat anders vastgehouden moet worden. Met het design van de 6+ lijkt Apple weer een beetje terug te zijn gegaan richting het design van de 3GS. Ook het glas is heeft een afgeronde zijkant waar door het niet scherp aanvoelt in tegenstelling tot de iPhones 4(S) en 5(S).
Daarnaast is het toestel 7,1mm dik gemaakt, dunner dan de voorgaande modellen. In het geval van de 6+ vind ik dit een prettig iets omdat je al flink wat materiaal moet omvatten met je handen en daardoor draagt het bij aan het nog iets draagbaarder maken van deze telefoon.
Nog iets nieuws ten opzichte van de voorgaande generaties iPhones is dat de aan en uit knop is verplaatst naar de zijkant. Dit is even wennen maar ook voor de 6+ weer een logisch gevolg (in mijn optiek) van de grootte, gezien je makkelijker bij de zijkant komt dan de bovenkant in dit geval.

De bouwkwaliteit was ik zelf ook benieuwd naar, gezien het hele bendgate geval maar tot op heden ben ik er meer van overtuigd dat je er echt flinke kracht op moet zetten wil je hem kunnen buigen. Bij normaal gebruik lijkt het mij niet iets waar veel mensen last van zullen krijgen. Mijn telefoon is al een keer uit bed gevallen (die ligt daar 's nachts vanwege Sleep Cycle) maar bij nadere inspectie geen krasje of wat dan ook.
De knoppen die erop zitten drukken makkelijk in en reageren instant zoals het hoort en wat je ook zeker verwacht van een device van een kleine 900 euro. Gezien ik normaliter gewoon zuinig ben op mijn spullen en mijn andere mobiele telefoons er na 1-2-3 jaar nog in zeer goede staat zijn, verwacht ik hier persoonlijk ook geen problemen.

Dagelijks gebruik (algemeen) en bediening
Dit is natuurlijk een heel lastig punt omdat je kijkt naar het feit dat iedereen weer een ander formaat hand heeft. Mijn handen zijn niet bijzonder groot of klein en redelijk gemiddeld volgens mij voor iemand van mijn lengte (1m87). Het bedienen van de iPhone 6+ gaat vrij redelijk met 1 hand met betrekking tot de meeste taken. Het typen van mail/sms/whatsapp/etc gaat met 1 hand prima in mijn geval gezien ik met mijn duim gewoon bij de rechterkant kan. Het is nog ietwat lomper dan met de iPhone 5 maar omdat ik meestal berichtjes met 2 handen typ, behalve als ik 2 dingen tegelijk doe of een van mijn kids vast heb, komt het bij mij niet vaak voor dat ik mijn duimen ver moet strekken voor het bereiken van de backspace toets.

Uiteraard kom je, als je je toestel op je pink laat rusten zoals ik hem vaak vast heb, maar lastig (of helemaal niet) bij de bovenkant van het scherm. Apple heeft daarvoor Reachability geimplementeerd. Dit is een feature welke ervoor zorgt dat wanneer je 2x op de home button tikt (niet indrukken maar tappen) de bovenkant van het scherm ongeveer naar halverwege het scherm wordt gezet (in principe komt de bovenste 50% van je scherm nu op de onderste helft te staan en de onderste helft valt weg) waardoor je die knop rechtsbovenin of dat app-icon op de bovenste rij nu heel makkelijk kan bereiken. Voor mij werkt dit prettig en ik merk dat het langzamerhand ook in mijn systeem begint te raken omdat ik er steeds vaker gebruik van maak, ondanks dat ik er tijdens de presentatie wat sceptisch tegenover stond. Toegegeven, het is niet de meest elegante oplossing die er kan zijn denk ik, maar het werkt prima.
De back button die vaak links bovenin staat heeft sinds iOS 7 en zeker sinds 8 een 'concurrent' erbij gekregen gezien steeds meer apps (en helemaal die van Apple zelf) ook met gestures zijn te bedienen, in ieder geval het swipen tussen pagina's waardoor je voor die handeling vaak al geen duimengymnastiek meer voor hoeft uit te voeren.

Past die telefoon nou in je broekzak? Ja, dat doet hij. Nou draag ik geen skinny jeans, of andere vormen van tight-fit broeken maar gewoon regular/straight (dus ook echt geen oversized baggy pants). Je merkt wel dat je de telefoon in je broekzak hebt want echt onopvallend kan je het niet meer noemen. Ik merk dat ik ook mijn telefoon tegenwoordig wat vaker uit mijn zak haal. Normaalgesproken liet ik hem gewoon zitten bij het op de bank zitten, over het traphekje (kleine kinderbeveiliging) etc maar nu haal ik hem er toch wat vaker uit. Deels omdat het oncomfortabel is maar toch stiekem een klein beetje bang gemaakt door de bendgate video's, ondanks dat ik hier totaal geen reden voor heb. Voor gewoon buiten lopen hou ik hem in mijn broekzak want dan heb ik er verder geen last van. Hooguit dat er weinig ruimte meer over is voor mijn handen dus mogelijk moet ik nog handschoenen gaan aanschaffen ook wanneer het koud wordt van de winter.
Als je wat meer van strakke broeken houdt of een stuk kleiner bent dan zou overigens het broekzakverhaal nog wel eens tegen kunnen vallen alhoewel ik dat niet 1st hand ervaren heb, blijft het sowieso een toestel dat, ondanks dat het op zich prima past in je broekzak, toch beter tot z'n recht komt in een colbertje of andersoortig jasje.

Specs van het toestel
CPU
A8 64Bit processor met M8 co-processor. Op papier zo'n 25% sneller dan de A7 (van de 5S) en zo'n 50% performanceverbetering qua graphics.

Scherm
5,5" RetinaHD scherm met 1920x1080 resolutie
401 PPI
1.300:1 contrastratio
Overigens wordt alle content op 2208 x 1242 gerenderd en vervolgens 'gedownscaled' naar 1920 x 1080. Dit om de 3x mode van Apple in stand te houden

RAM
De iPhone 6+ beschikt over 1GB RAM.

Camera's
8MP 'iSight' camera (achterkant); f2/2; optische beeldstabilisatie en 1920x1080 video recording
1,2MP camera (voorkant) f2/2; 720p video recording
True Tone flash
1.5u pixels

Gewicht
172 gram

Afmetingen
158,1 mm (hoogte) x 77.8 mm (breedte) x 7.1mm (dikte)

De camera
Een van de (grote) verbeterpunten in deze nieuwe generatie iPhones is de camera. Het eerste dat opvalt is dat de lens van de camera een beetje uitsteekt. Eigenlijk niet geheel Apple stijl alhoewel ik er persoonlijk nog geen grote problemen van heb ondervonden, alhoewel ik af en toe het idee heb dat hij wel langs m'n broek gaat de hele tijd bij het erin doen en eruit halen dus ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft voor de lange(re) termijn.
Een nieuwe feature die is toegevoegd is 'Focus Pixels'. Een nieuwe techniek (in elk geval binnen Apple producten) welke blijft focussen wanneer je je objecten volgt of wanneer er nieuwe objecten ineens binnen je beeld verschijnen. Overigens is dit vooral nuttig bij het filmen en heb je er bij foto's maken wat minder profijt van. Dit heb ik zelf ook getest in vergelijking met de iPhone 5(S) en inderdaad moet je bij de 5(S) weer op het scherm tappen voor een 'nieuwe focus' terwijl de 6+ dit automatisch goed verandert.

De foto's zelf zijn bij daglicht iets beter dan die van de 5 en 5S wat zich vooral vertaalt in (nog) iets meer detail en wat levendiger kleuren. Het is geen gigantische wereld van verschil maar de 5(S) had in principe al een prima camera dus elke vorm van verbetering is meegenomen zou ik zeggen.

De gezichtsherkenning is ook beter geworden op de 6+ merkte ik gezien ik bij groepsfoto's vaker zo'n geel vakje om gezichten heen kreeg dan voorheen.

Daarnaast is er een optie bijgekomen om video's op 60FPS te schieten in plaats van de gebruikelijke 30FPS. Dit is onder Instellingen --> Camera te vinden en nu YouTube sinds een paar dagen ook 60FPS video's ondersteunt is dit een leuke bijkomstigheid. Het nadeel is natuurlijk dat je bestanden een stuk groter worden dus zet dit alleen aan bij een 64GB of 128GB model ;).

Dan hebben we nog de 'Vertraagd' modus welke fimpjes maakt welke je in slow motion kan zetten omdat hij deze op 240FPS opneemt (waar je overigens ook 120FPS kan instellen). Als je een filmpje hebt gemaakt kan je door middel van een balk bovenin aangeven welke stukken hij in slow-motion moet weergeven. Ik vind het best een grappige feature om zo af en toe eens toe te passen.
Een voorbeeld van de iPhone 6 slow motion 240FPS kan je hier vinden.

Tenslotte zou ook het foto's maken in het donker verbeterd zijn. Ik kan inderdaad ook zeggen dat het flink verbeterd is ten opzichte van de eerdere camera's. Een klein paaltje gecropped uit een groter geheel van dezelfde afstand tussen de 6+ en de 5s:

De A8 en M8 processoren

De A8
Zoals eerder vermeld zit er een A8 64-bit processor in de iPhone 6+ met een M8 co-processor. In vergelijking met de iPhone 6 loopt die in de 6+ op een iets hogere kloksnelheid (1,39Ghz vs 1,2Ghz van de 6). Volgens Apple is de CPU dus tot 25% sneller dan de A7 van de 5S dus was het tijd voor Geekbench:

iPhone 6 Plus : 1619 Single Core en 2902 Multi Core
iPhone 5S: 1412 Single Core en 2523 Multi Core
Scores in punten, hoger is beter

Single Core dus zo'n 14% sneller dan de 5S en Dual Core zo'n 15%. Prima update op zich maar niet wereldschokkend en niet extreem merkbaar gezien de A7 al een hele grote stap vooruit was ten opzichte van de eerdere modellen en de 'tot 25%' komt in elk geval niet in deze benchmark naar voren.

Als we kijken naar verdere benchmarks van de iPhone dan zien we ook daar wel een goede vooruitgang in de verscheidene benchmarks:

SunSpider 1.0.2 (lager is beter):
iPhone 6Plus : 343.8 ms
iPhone 5S : 414.7ms

Scores in ms, lager is beter

Kraken 1.1
iPhone 6Plus : 4.475,8 ms
iPhone 5S : 5.224,4 ms

Scores in ms, lager is beter

Als we kijken naar de graphics dan lijkt het alsof de 6Plus in de Onscreen tests een flinke achteruitgang is. Qua FPS is dat in deze benchmarks ook het geval maar als je in acht neemt dat de 6+ dit rendert op de native resolutie (dus 2208 x 1242 !!) en de iPhone 5S dit doet op de 1366 x 640 dan weet de 6+ toch wel een prachtige prestatie te leveren. Het nadeel is en blijft dat de grafische processor nog te weinig kracht heeft om de nieuwe modi in een aantal gevallen speelbaar te houden. Het verschil tussen onscreen en offscreen is dan ook aanzienlijk. Offscreen laat 30%+ verbeteringen zien terwijl onscreen toch achterblijft bij de 5S:

Scores in FPS, hoger is beter

GFXBench 3.0 Manhattan (Onscreen)
iPhone 6 Plus : 14.8 FPS
iPhone 5S : 26.7 FPS

GFXBench 3.0 T-Red HD (Onscreen)
iPhone 6 Plus: 34.4 FPS
iPhone 5S : 40.2 FPS

GFXBench 3.0 Manhattan (Offscreen)
iPhone 6 Plus : 31.5 FPS
iPhone 5S : 24.2 FPS

GFXBench 3.0 Manhattan 1080p (Offscreen)
iPhone 6 Plus : 18.7 FPS
iPhone 5S: 12.9 FPS

3D Mark Ice Storm Unlimited gaf ook een prima boost aan:
iPhone 6 Plus : 17564
iPhone 5S: 14.254

Scores in punten, hoger is beter

De M8
De Co-processor die Apple toegevoegd heeft als compagnon van de A8 is de M8 welke de vorige generatie (M7) vervangt. De M8 wordt gebruikt voor het verzamelen van de sensor data (accelerometer, gyroscoop en het kompas) met als nieuwe sensor de barometer sensor welke gebruikt wordt om hoogteverschillen te meten. Dit is leuk te zien in de app 'Gezondheid' waar je aantal genomen stappen, hoeveel trappen je hebt gelopen en hoeveel km je hebt afgelegd standaard te zien zijn.

Het scherm:
Zoals gezegd heeft de 6+ een 1920x1080 scherm van 5,5" met een ppi van 401. Wat opvalt is dat het scherm heel mooi van kleur is en goed afleesbaar in de zon vanwege een hoge helderheid. De helderheid (gemeten in nits) komt rond de 530 uit, wat een stuk lichter is dan de 470 gemeten op de iPhone 5S. Ook in zonlicht is het scherm prima af te lezen is mijn ervaring.
Contrast ratio voor de 6+ is ook verbeterd ten opzichte van de 5S. De ratio is 1484:1 voor de 6+ tov 1.103:1 voor de 5S.
In-depth kennis van het meten van kleurechtheid, RGB Gamut en aanverwante zaken heb ik niet, dus voor de volledigheid van deze review heb ik nog een aantal zaken 'geleend' bij de buren die er verstand van hebben om de volgende scores nog te kunnen meedelen:

* 100% sRGB Color Gamut
* Gamma van 2.22
* Kleurtemperatuur van 7.300K

Het scherm van de iPhone 6+ wordt betiteld als 'the best performing smartphone LCD display that we've ever tested' aldus Displaymate. En op basis van mijn (subjectieve) waarneming kan ik niet anders dan het er eigenlijk wel mee eens zijn.

De batterijduur
Een van de key features waarom ik mede voor de iPhone 6+ ben gegaan is de batterijduur. Deze zou tot 24 uur gesprektijd, 16 dagen standby, 12 uur internetten via 3G/4G/LTE en 11 op Wifi en 14 uur video afpelen of 80 uur audio. Vergeleken met de andere iPhone modellen is dit nogal een grote stap vooruit en voor mij absoluut een van de beste verbeterpunten (vooraf gezien) omdat ik mijn iPhone 5(S) altijd snel leeg had en het einde van de dag meestal niet haalde. Subjectief gezien maakt Apple deze belofte waar. Aan het eind van de dag schommelt mijn batterij nog meestal tussen de 50-65%, waar mijn oude iPhones reeds al aan de lader hingen.
De capaciteit van de batterij bedraagt 2915mAh op 3.82volt wat inhoud dat deze ongeveer het dubbele aan capaciteit heeft van de 5S, welke een 1560mAh batterij heeft.

Uit verscheidene tests overal komt naar voren dat de getallen van Apple wel redelijk dichtbij de waarheid zitten. Anandtech heeft de iPhone 6+ op 13,7 uur webbrowsing over WiFi gemeten, GSMArena komt tot 23u49m bellen over 3G en 11u15m video afspelen. Als je op zoek bent naar een iPhone met een zeer goede batterij dan heb je die in elk geval in de 6+ zitten.

Apps op de iPhone 6+
Op dit moment zijn er genoeg apps die reeds geüpdatet zijn voor het scherm van de 6+ (Twitter, Facebook, Telegram, Skype) maar er zijn er ook een hoop op dit moment die dat niet zijn (Whatsapp, Spotify, TomTom, NOS, ABN). Op het moment dat apps geoptimaliseerd zijn ziet het er prachtig uit en kan je echt je voordeel doen met de extra schermruimte. Onder andere Messages app (Apple) heeft er zelfs een landscape mode bijgekregen waardoor je eigenlijk de iPad variant op een iets kleiner scherm hebt. Overigens hebben ook Calendar, Mail en een aantal andere apps nog de landscape mode op deze manier.

Het browsen werkt prettig in zowel portrait als landscape mode vanwege het grote scherm en ook het homescreen is inmiddels in landscape mode te gebruiken. Sommige mensen zaten hier lang op te wachten, maar persoonlijk vind ik het niet heel interessant.

Waar ik wel op hoop is dat alle apps worden geoptimaliseerd voor de iPhone 6 schermen. Zeker bij de 6+ zit je te kijken naar een app die wordt opgerekt en er daardoor uitziet als hij bedoeld was voor slechtzienden. Dit heb ik niet heel goed in een screenshot weten te krijgen dus ik beroep mij bij deze graag op jullie voorstellingsvermogen. Je moet dus wel rekening houden met het feit dat als je apps gebruikt die niet vaak geüpdatet worden, ze minder prettig in gebruik zijn. Bij de grote bekende apps verwacht ik dat de meeste op korte termijn wel met een update komen. Ik weet dat de beta van whatsapp dit reeds ondersteunt.

Belkwaliteit / speakervolume
De belkwaliteit is prima te noemen. Het geluid is helder van de handset en iedereen is prima te verstaan. Qua volume gaat hij hard genoeg om mensen die zacht praten alsnog goed te kunnen verstaan en voor de schreeuwlelijken die denken dat ze de afstand met hard praten moeten overbruggen kan je het geluid ook op een prima niveau krijgen. Geen ruis en storingen verder. In vergelijking met de 5S was het geluid helderder en kon deze ook harder.

Overige functies
* Apple Pay ondersteuning dmv NFC. Er zit een NFC chip in de nieuwste iPhones welke op dit moment alleen nog werken voor betalingen via Apple Pay. Gezien dit in Nederland nog niet is uitgerold (ondanks dat de banken er wel oren naar hebben) is deze feature niet te testen hier
* TouchID. Welbekend van de iPhone 5S en in de nieuwe generatie iPhones zit ook een verbeterde variant en tot op heden werkt het vlekkeloos. Waarschijnlijk zijn deze verbeteringen nodig geweest omdat je met TouchID natuurlijk kunt betalen (in de VS) en het proces goed moet verlopen
* LTE update welke in Nederland vanwege de indeling van onze frequentieblokken niet werkzaam is
* Trilmotor is in mijn optiek verbeterd en beter te horen en voelen dan die op de 5S.

iPhone 6+ of een iPad mini?
Met de introductie van de 6+ is er een goede kans dat Apple toch een deel van de iPad mini markt gaat kannibaliseren. Nou is Apple daar nooit bang voor geweest maar ik merk dat ik mijn iPad mini 2 niet meer heb aangeraakt sinds de 6+ binnengekomen is. Natuurlijk is 5,5" een stuk kleiner dan 7,9" maar het is groot zat om, in mijn geval, eigenlijk vrijwel alle taken over te nemen van de iPad mini. De use case voor de iPad Air blijft uiteraard gewoon bestaan in z'n huidige vorm. Uiteraard kost de iPad mini 399 euro of 299 euro wat natuurlijk een stuk minder is dan de 799 van de iPhone 6 Plus (uitgaande van prijzen voor de 16GB modellen). Voor mijn eigen gebruik gaat de iPad mini 2 denk ik in een houder aan de muur om als jukebox/home automation systeem dienst te gaan doen.

De eerste twee dagen was het wennen aan zo'n groot toestel maar zoals ze in het Engels mooi zeggen 'it grows on me' (pun intended) en eigenlijk wil ik nu niet anders meer. Een mailtje typen gaat nu (nog) makkelijker, content consumeren, mail bekijken en beantwoorden, podcasts, nieuws, name it ... eigenlijk alles is prettiger met het grote scherm en zelfs ermee bellen gaat zowel met als zonder headset eigenlijk prima. Het enige 'dilemma' blijft enigszins: "in welke zak ga ik hem stoppen vandaag". Wat mij betreft is het een aanrader als toestel voor iedereen die niet hele kleine handen heeft of een fetish voor skinny-jeans en nooit een tas bij zich heeft. Voor die mensen is de iPhone 6 misschien een betere optie, alhoewel je dan de lange batterijduur wel moet missen. Ik zie mijzelf niet snel meer teruggaan naar een kleiner model telefoon voorlopig, ondanks dat dat mijn mening is na het zo'n 2 weken in handen te hebben gehad. Gezien de contractsperiode van 2 jaar nog wel even duurt hou ik jullie hier op de hoogte met meer info, screenshots en updates naar gelang de tijd vordert.

Mijn eindscore op dit moment is Uitstekend ondanks 3 sterren voor de prijs en 4 bij bouwkwaliteit. De prijs is gewoon ontzettend hoog, zeker voor het 64GB model (899 euro) waar ik bij moet zeggen dat ik hem zelf voor dat bedrag nooit los gekocht had maar bij een prive abonnementsverlenging. Mijn ervaring er nu mee zorgt er wel voor dat ik hem alsnog in overweging zou hebben genomen als het mijn eigen geld was geweest dat ik had moeten uitgeven, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen 'too much' is.
De bouwkwaliteit krijgt 4 sterren omdat ik nog niet weet hoe het toestel zich gaat houden in de komende periode van intensief gebruik en de uitstekende cameralens voor mij eigenlijk on-Apple is ondanks dat het niet storend is mijn mijn optiek.

Meer screenshots/foto's volgen snel en ook een update over de komende weken

Update 20-11-2014
Inmiddels eigenlijk helemaal gewend aan het toestel, heb het nu ook meestal in m'n broekzak zitten zonder bang te zijn dat er iets mee gebeurt. Hij is nog kaarsrecht :)
Ook de grootte ben ik inmiddels helemaal eigen en gewend en als ik nu mijn iPhone 5 oppak dan is het zo'n mini apparaat dat ik me niet kan voorstellen dat ik me daar zolang mee vermaakt heb. Toestel heeft eigenlijk geen issues wat mij betreft (muv de aanschafprijs nog steeds) en ook over de wat grotere behuizing wat initieel een minpunt was heb ik eigenlijk ook geen klagen. Het "glad' dat ik van veel mensen hoor vind ik wel meevallen alhoewel ik begrijp wat er bedoeld wordt. Omdat het een groot toestel is is het lastiger vasthouden en laat je hem wel makkelijker vallen, wat overigens bij mij nog niet gebeurd is maar de afgeronde hoeken ervaar ik juist als heel prettig. Een iPhone 5(S) achtige opzet met vierkante hoeken was pijnlijk geweest om veel vast te houden vermoed ik.
Ook veel apps zijn inmiddels geüpdatet naar 6+ graphics wat de ervaring nog meer ten goede komt. Op dit moment blijven TomTom, NOS, ABN AMRO, Linkedin en Spotify nog achter als grote bekenden wat natuurlijk jammer is omdat het de ervaring van die apps niet ten goede komt. Nou zal dit binnenkort ook wel opgelost worden en het is niet iets waar Apple iets aan kan doen.

Ik merk dat ik nog meer op mijn mobiel ben gaan doen en de iPads (een 4 en Mini 2) worden eigenlijk alleen nog door de kinderen gebruikt. Voor mij is de 6+ een iPad replacement geworden die je altijd bij je hebt.

Is er dan niets negatiefs te melden in je eerste maand? Nou ja, het enige waar ik steeds tegenaan loop is dat ik met het on-screen toetsenbord (standaard Apple) op de 6+ vaker mistype dan dat ik op mijn 5 deed, terwijl je zou verwachten dat je op zo'n groot scherm alles makkelijker zou kunnen bereiken. Sowieso type ik altijd met 2 duimen dus dat vond ik wel een opmerkelijke conclusie. Overigens ben ik nog niet begonnen aan 3rd party keyboards omdat ik niet veel vertrouwen heb in het 'full-access" gebeuren dat je moet aanzetten en zo mensen (teveel) toegang geeft tot je telefoon. Maar dat is natuurlijk weer een ander verhaal.

Op dit moment blijf ik bij mijn conclusie. Het is een waar toptoestel, persoonlijk hands-down het beste toestel dat ik ooit gehad heb (nostalgische waarde richting de 3310, 6510 en SE V800 daargelaten) en ik kan het iedereen eigenlijk wel aanraden die productief wil zijn op z'n telefoon, een tablet in zakformaat kan gebruiken en bovenal niet te kleine handjes heeft of dol is op skinny-jeans en geen tas draagt. De bouwkwaliteit van het toestel is gewoon solide en in mijn optiek is bendgate overtrokken. Ik hou hem op 4 sterren omdat ik de uitstekende camera jammer vind. Het was een 4,5 ster geweest voor mij in dit geval.

Volgende maand weer een volgende update.

Heb jij ook een Apple iPhone 6 Plus 64GB Zilver?

Meer advertenties

Goeie review, geeft veel informatie. Misschien alleen de benchmarks in een grafiek zetten inplaats van alleen de scores laten zien, dat geeft een wat duidelijker beeld over de verschillen. Verder top!
Thanks voor je feedback!
Met je opmerking heb je een punt voor de overzichtelijkheid inderdaad :). Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking maar even grafiekjes gemaakt.

[Reactie gewijzigd door ankhie op 7 november 2014 09:50]

Ziet er een stuk beter en overzichtelijker uit nu!
Hoeveel uur on screen time heb je dan aan het eind van de dag bij die 50-60%?
Heb net even vandaag voor je opgezocht bij gebruikstatistieken
Die geven moment de volgende waardes:

76% over

Gebruik 6 uur en 1 minuut
Standby 16 uur en 28 minuten

29% safari
22% telefoon
als grootste gebruikers
Ook een tijdje een 6+ in bezit en kan het niet meer met je eens zijn. Overstap van iphone 5 en iPad niet meer aangeraakt. Ik doe alles nu op de iphone
Fijne review om te lezen. Ik herken mijn eigen overwegingen enorm. Wat mij betreft is de knoop doorgehakt, de 6+ gaat hem worden.