Samsung Syncmaster 193P Review

SleutelMan 6 juni 2007, 2.409 views

Samsung Syncmaster 193P

Pluspunten

• (Zeer) goede beeldkwaliteit
  • Goed kleurweergave
  • Mooi design (externe adapter)
  • Goede helderheid

Minpunten

• Pixeldefectengarantie
  • Bouwkwaliteit voet

Waarom dit scherm?

Naar aanleiding van dit topic op GoT kwam ik op deze keus uit, de Samsung 193P. Al langere tijd liep ik te spelen met het idee om een groter scherm aan te schaffen in plaats van mijn oude 17 inch CRT. De laatste tijd keek ik ook steeds meer films en speelde ik ook veel minder spellen, wat mij sowieso al in de richting van MVA/MVP-panelen dreef. De Samsung 193P werd beschreven als een TFT met prachtige kleuren en een goede contrastratio, met als minpunt de ghosting, geschiktheid voor games en de constructie. Ik zal op een aantal punten hieronder kort ingaan.

Featureset

Zoals elke 19 inch TFT wordt de 193P geleverd met een native resolutie van 1280*1024. In feite dus geen verschil met een 17" behalve dat de pixels wat groter zijn :P . De responsetijd is met 25 milliseconden (grijs) allesbehalve snel, maar dat is voor mij niet zo'n punt. Speel zelf af en toe eens een spelletje, waarvan de meest recente Half-Life 2 is. Voor mij niet zo storend. Pivot-modus is mogelijk, heb het zelf eenmaal getest, maar voor mij heeft het niet echte nut. Qua aansluitingen is de TFT eigenlijk wat karig bedeeld voor een product uit dit segment. Alleen DVI en D-sub kunnen worden aangesloten, eer is geen mogelijkheid tot S-video-in of iets dergelijks. De aansluitingen zijn netjes weggewerkt in de voet, echter de kabel s zo dik dat een deel van de gewonnen bureauruimte weer daaraan verloren gaat. De 193P wijkt af van andere (TFT) schermen door het ontbreken van een OSD. In plaats hiervan wordt de software Magictune gebruikt. Voordeel hiervan is natuurlijk de afgewerkte voorkant, er zitten niet meer knoppen op dan alleen de aan/uit knop. Nadelen zijn onder andere geen Linux support en (in mijn ogen) nogal gebrekkige en onstabiele software. Het laten vastlopen van Magictune is niet zo heel moeilijk en zodra Magictune actief is op het moment dat een spel of videospeler vastloopt zijn de poppen ook aan het dansen: Magictune ondersteunt plots de monitor niet meer en de enige optie is een (hardwarematige) herinstallatie van de monitor.

Kleurweergave en contrast/helderheid

In een woord: subliem! Natuurlijk blijft het een TFT en zijn de kleuren ietwat lichter en minder warm dan een CRT. Maar vergeleken met veel (budget) 15 en 17' inch schermen is dit wel erg mooi. De lichtere kleuren springen er wat beter uit dan de donkere, vooral blauw en bruin ogen nogal licht. De lichtopbrengst van dit scherm is (te) goed, het is vooral in het donker niet te missen. Helaas gaat dit wel iets ten koste van het contrast (zie hierboven met de kleurweergave).

Ghosting

De responstijd en de ghosting zijn voor veel mensen een doorslaggevende reden voor al dan niet aanschaffen van een TFT-monitor. Zelf ben ik bezig met internetten/tekstverwerken, (veel) films kijken, wat 3d-modelling en af en toe een spelletje. Een TN-panel was dan aan mij ook niet besteed wegens de slechtere beeldkwaliteit en de slechtere kleurweergave. De spellen die ik speel (Jedi Knight 3, HL2, wat oude strategiespellen) hebben (op HL2 na) geen last van ghosting. In HL2 is er sprake van (lichte) ghosting, echter het is niet echt iets wat mij opvalt.

Pixeldefecten

Van tevoren was me al duidelijk dat de kans op een compleet pixeldefectenvrij scherm vrij klein was. En inderdaad ontdekte ik een dode pixel in de linkeronderhoek van mijn scherm. Hoewel Samsung een zero-pixel policy hanteert, hoorde ik van een andere gebruiker van een Samsung al het verhaal dat die garantie toch niet helemaal opging. De pixel valt ondertussen al geeneens meer op, meestal valt die bij (16:9) films toch in het zwarte gedeelte.

Bouwkwaliteit en afwerking/vormgeving

Een aantal reviews toonde al aan dat de steun waarop deze monitor rust nogal de neiging had om iets in te zakken. Het is mij ook nooit gelukt om de monitor in zijn hoogste stand te krijgen, hij zakt altijd een stukje in. Het draaien van het scherm (horizontaal) is goed te doen, hoewel ietwat stroef. Het draaien naar pivot-mode is een cru, je moet de monitor meestal een stukje optillen omdat die net de basis raakt (komt omdat de steun iets inzakt). Qua afwerking is de monitor (zeer) goed, de connectoren zijn netjes aan de achterkant weggewerkt, de voeding is extern, dus er is sprake van een slank scherm zonder grote koelgaten en idem geluidsproductie. De aan/uitknop is zeer gevoelig, zelfs alleen er overheen gaan met je vingers zorgt al voor actie. De aan/uit knop bleek trouwens ook nog een aparte functie te hebben in een dual-pc setup. Als er een pc wordt aangesloten via D-sub en de andere via DVI, dan kon er met de aan/uit knop worden geswitcht tussen de 2 systemen.

Op foto's die op het net rondzwerven zag de monitor er een fractie lichter uit en vooral leek de voet wat smaller. Het is jammer dat je naar de voorkant van de monitor kijkt en niet naar de achterkant, die een soort witte kunststof afwerking heeft die niet zou misstaan bij een Apple. Daarnaast is de rand wel een stuk smaller dan ik had verwacht.

470 Euro is zeker geen klein bedrag, ook niet voor zo'n aankoop als deze. Voor een monitor met deze grootte zit je meestal al tegen minimaal 330 euro aan te hikken voor een TN-panel. Voor MVA/MVP panelen betaal je nou eenmaal meer, net zoals voor DVI. Hoewel de features van dit scherm ietwat tegenvallen, net zoals de constructie, maken de vormgeving, kleurweergave en helderheid veel goed. :)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 193P?