Sapphire R9 290 4GB GDDR5 Review

_-SaVaGe-_ 1 november 2014, laatste update op 12 mei 2015, 938 views

Sapphire R9 290 4GB GDDR5

Zeer rappe kaart, echter vrij luidruchtig.

Pluspunten

• leuk design voor een reference kaart / koeler
  • Zeer goede performance
  • Laag energieverbruik in idle
  • brede geheugenbus

Minpunten

• lawaai
  • betrouwbaarheid, defect na 2 maanden (kapot geheugen)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze kaart gekocht als kleine upgrade voor mn GTX590.
Heeft een lagere TDP (90 watt lager) en is toch zo'n 40% sneller in sommige gevallen.
Het voordeel tegenover mijn oude GTX590 is dat de R9 290 maar 1 GPU heeft, gezien niet alle spellen lekker willen lopen op 2 GPU's; vaak wordt er maar 1 van de 2 benut is mijn ervaring.
Ook is de 4GB VRAM erg leuk, bij de GTX590 moest ik het met 1,5GB (2x) doen.

Zeer snelle kaart, leuk voor gamen op 3 schermen met zn 4GB videogeheugen. Geheugen wordt aangesproken over een 512bits geheugenbus, waardoor hij er maarliefst 320gb/s doorheen kan jagen. Het enige nadeel dat ik kan vinden is de nogal luidruchtige stock-cooler. Als lawaai je niet uitmaakt en je echt voor brute rekenkracht gaat is dit wellicht DE kaart voor je, zeker voor het geld. De R9 290x is natuurlijk weer een stukje sneller, maar meteen een slag duurder.

Benchmarks

GTX590

R9 290 @ Stock

R9 290 OC (1050 / 1350)

Wat mij echter wel opviel, was, om de overclock stabiel te krijgen dat ik ipv het core voltage de power limit aan moest passen naar boven. Wanneer ik de core voltage hoger zette ging het aantal FPS in furmark met ongeveer 50fps (!) naar beneden, met of zonder overclock.

Met de valley benchmark ging met de overclock het minimale en het maximale FPS omlaag, maar het gemiddelde ging 6fps omhoog :)

Ook nog 2 3dmark vantage benchmarkjes, wederom 1 zonder en 1 met overclock.

R9 290 @STOCK

R9 290 OC (1050 / 1350)

Temperatuur

De stock cooler koelt ruim voldoende, echter maakt hij hier dus wel het nodige aan geluid bij.
Ik heb zelf een custom fan profile ingesteld, want op het standaard profiel werd de GPU al vlug 92 raden (!)
Temperaturen gemeten in mijn Cooler Master HAF XB.

@stock, 100% load:

-VRM: 25 graden
@oc:
-GPU: 38 graden
-VRM: 27/30 graden

Ik heb overigens nog een 120mm Scythe fan op de achterkant van de videokaart gericht staan, waardoor met name de VRM's wat koeler blijven.

verzoekjes van bepaalde tests? post het hier :)

Heb jij ook een Sapphire R9 290 4GB GDDR5?

Reviews door de redactie

Toch de GTX 590 maar weer vervangen :P ?

Mooie review trouwens, draai zelf ook de reference 290x van Sapphire, heb er inmiddels wel een aftermarket koeler op gezet (Gelid icy vision rev 2).

Ach en zoveel sneller is de 290x nou ook weer niet, kan je makkelijk met een kleine oc bijkomen dacht ik.
Jup en ja dat klopt, echter wilde een groot aantal van de games die ik speelde gewoon niet op beiden gpu's draaien dus vandaar deze upgrade :)
Ook is de 4GB VRAM een verademing als je wil gamen op 3x full-hd schermen :)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 1 november 2014 20:47]