PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium Review

mr.DJ95 31 oktober 2014, 3.414 views

PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium

17 Euro voor een 64GB Usb Stick van "Aluminium" dat wil ik natuurlijk wel een keer meemaken. Had er niet veel van verwacht eigenlijk maar ik kwam niet van een koude kermis thuis. Lees mijn volledige review voor de toelichting

Pluspunten

• Formaat
  • Behuizing voelt stevig aan
  • Prijs/snelheid verhouding

Minpunten

• Voelt ondanks de "aluminium" claim wel goedkoop aan

Review PNY 64GB usb 3.0 usb-stick

17 Euro voor een 64GB usb Stick van "Aluminium" dat wil ik natuurlijk wel een keer meemaken. Had er niet veel van verwacht eigenlijk maar ik kwam niet van een koude kermis thuis.

“Gekkenhuis bij de mediamarkt” dat was de titel van de allernieuwste Mediamarkt folder die nog vers bij mij in de brievenbus lag zoals gewoonlijk blader ik het snel even door om te kijken of er nog aanbiedingen zijn voor Blu-ray’s, Games, Telefoons of andere hebbedingetjes. Naast de Uggs voor 100 euro (Shockvideo hier http://goo.gl/Y90Lvb ) viel de aanbieding van een usb-stick op; de PNY 64GB met usb 3.0 op, ik besloot de gok te wagen.

Ervaringen

Eenmaal ontdaan van de vreselijke verpakking direct getest op mijn Macbook Pro Retina met Blackmagic (Benchmark tooltje) daarover later meer.
De usb-stick is gemaakt van aluminium volgens de product specificaties ik denk persoonlijk dat je dit moet een korrel zout moet nemen want de stick voelt erg plastic aan maar wat wil je anders voor 17 euro? De stick heeft een uitschuif mechanisme die de usb plug naar buiten brengt dit maakt hem volgens mij erg gevoelig voor vuil en stof niet de beste keuze als je het mij vraagt.

Prestatie’s

De eerste benchmark die ik heb gedraaid is die van Blackmagic getest met 5GB stress kwam hier een score uit van 53,4 MB/s schrijven en 82,5 MB/s lezen dit is een stuk sneller dan mijn vorige usb-sticks.

Praktijk

Aangezien mijn “Home-servertje” wel weer toe was aan een mooie nieuwe installatie en upgrade van Windows Server 2012 essentials naar de volledige Server 2012 (Lang leven school licentie’s) De ISO die ik voor de installatie heb gebruikt is 3.7GB groot en heb ik op de usb-stick gezet met de Bootcamp applicatie op mijn Macbook.
Het klaarmaken van de bootable usb-stick ging erg snel, volgens mijn stopwatch verliep het klaarmaken in 2 minuten en 45 seconden. Dit zou betekenen dat hij inclusief formateren en bootable maken 22,42MB/s seconden zou schrijven (let op hij schrijft geen ISO weg maar de bestanden in de ISO)

De installatie op mijn servetje ging naar mijn mening erg snel, lastig vergelijken natuurlijk als je hiervoor alleen maar windows installatie’s hebt uitgevoerd met een usb 2.0 stick uit de budgetbak. Mijn OS schijf is een vertex 3 van 120GB, niet de nieuwste, niet de snelste maar kan er al zeker 3 jaar op rekenen.

Round-up

Aanrader, dat is eigenlijk alles wat ik heb te zeggen. Tuurlijk kan je voor 10 euro meer een betere. snellere, mooiere usb-stick krijgen met activiteit lampje maar voor 17 euro kan je deze niet laten liggen. Dus mocht je nog een usb-stick zoeken van 64GB met usb 3.0 en je hebt een klein budget? Kijk eens naar de PNY te vinden in de budget bak bij uw plaatselijke electronica dozenschuiver.

Heb jij ook een PNY Wave Attaché 3.0 64GB Aluminium?

Hmm heb deze laatst ook gekocht en een kameraad van me stuurde me dit:
Er zijn dus verschillende versie van deze stick met de zelfde naam.
Oh dat is wel apart zeg, ik heb er 2 gekocht maar zijn wel alle twee even snel. Hoe zit dat bij die van jouw @nooberke en @CLB?
Dat is bij de 128GB versie
Aluminium slaat op de kleur, niet op het materiaal...
Klopt, vind het wel redelijk misleidend aangezien aluminium geen kleur is. Lichtgrijs of zilver had beter gestaan.
Jij bent er wel door 'ingetuind'

Maar wat je zegt, prijs/prestatieverhouding is dikke prima, stickje ligt hier ook.
haha, ik ben gevallen voor de marketing truckjes van PNY.

Heb na het testen van de stick direct een 2e gehaald, je weet maar nooit.
Wow, ik mag naar nog niet in volgens mij :(
Foto van 3x 64GB en 1x 128GB PNY-stickje ;)
Heb er ook 3 van 64GB liggen...heerlijk snelle stickjes gezien de prijs :Y)
We hebben te maken met een PNY fan :D
Met http://usbflashspeed.com meet ik maximaal 35MB Write en 44MB read, welke inkakt bij de small files van 8Kb en kleiner. Daarboven schommelt de write nogal; pas bij 2MB files is het constant 35MB.

Oja, wat mij vrijwel direct opviel is dat ik niet een fat/fat32 format kan doen, alleen NTFS en exfat? zijn beschikbaar. Vreemd, dat heb ik niet eerder gezien met usb sticks. Iemand ervaring mee ?

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 juli 2015 03:11]

Bedankt voor je review. Ik heb deze ook direct besteld :)

Op de website van MM staat trouwens, Kleur: grijs O-)
2 gekocht bij Media Markt vanwege eerdere goede reviews.
Getest met een non-compressable 2GB bestand.
Slechts 9,3MB/s schrijven en 26,8MB/s lezen...
Dit is gewoon een USB2-speed stick!! En niet eens een goede...
Met USB Tree View is te zien dat er een Phison controller in zit die wel op USB3 werkt.
Aangesloten op de USB3 van de Z87 chipset.

Achterop staat dat de transferspeed (gebaseerd op lezen natuurlijk) 1GB in 15 seconden zou moeten zijn: 66MB/s. In de praktijk is het 2,5x langzamer dan dat.

Fabrikanten flikken dit wel vaker. Eerst goede spullen leveren om reputatie op te bouwen en dan goedkope troep onder dezelfde naam.
Nooit meer PNY kopen dus!!

[Reactie gewijzigd door Dutchtraveller op 4 november 2014 22:11]

Nog nooit gehoord van dat fenomeen maar dat baart me wel zorgen. Ik haal wel de snelheden gelukkig. Met welke tool test je? Misschien een gelijke test uitvoeren als ik heb gedaan met blackmagic op een usb 3.0 macbook
Ik heb Total Commander gebruikt en gewoon een file gekopieerd van en naar interne SSD, praktijktest.
Deze PC heeft een 3570K, 32GB RAM en 6 SSD's. Lijkt me snel genoeg...
Op dezelfde poort haal ik met een externe HDD veel hogere snelheden.

[Reactie gewijzigd door Dutchtraveller op 4 november 2014 22:21]

Oh ik bedoelde niet dat je computer eventueel langzaam is, alleen een vergelijking kan je vind ik pas doen als je 2 precies dezelfde test uitvoert. Dus ideaal zal zijn jouw usb sticks op mijn macbook met Blackmagic :P
Ik heb hetzelfde nog een keer gedaan op de USB3 aansluiting van een snelle laptop.
Daar haal ik 18,2MB/s schrijven en 25,6MB/s lezen.
Schrijft bijna 2x zo snel maar lezen is iets langzamer.
Nog een keer met Crystal DiskMark getest en die bleef hangen op de laatste schrijftest.
Haalde wel 18MB/s bij schrijven maar lezen zelfde als TC.

Na reboot van 1e PC ging het schrijven met TC daar naar 16,2MB/s maar lezen bleef hetzelfde.
Vreemd verschil maar het blijft veel langzamer dan wat anderen hebben gemeten.
Ik heb eenzelfde resultaat als dutchtraveller.. Heb er een gekocht vanwege de positieve reviews, maar de snelheden zijn matig. 23.7 write en 43 read.. Dat zijn inderdaad usb 2.0 snelheden. Jammer! Zal bij mij ook niet aan mijn systeem liggen, want is getest op een usb 3.0 van de maximus extreme met i7-4770k, 16gb ram en geschreven naar en van een SSD. Crystal benchmark geeft overigens hetzelfde beeld. Zal binnenkort als ik tijd heb een review schrijven.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door phytorank op 14 januari 2015 11:55]

Zullen dus verschillende versies in omloop zijn. Ik haal na een paar maanden nog steeds dezelfde snelheden.
Haal hier met Blackmagic ook slechts 20,2MB/s schrijven en 40,6MB/s lezen op een Macbook 2,5 GHz Intel Core i7. Heb het gevoel dat de nieuwe versies langzame zijn.....
Hier ook de 'lage' benchmarks... 42,2mb/s lezen en 20,4mb/s schrijven. Als ik van USB naar windows kopieer (usb -> ssd) haal ik wel ~40mb/s overdrachtsnelheid.