Cooler Master Eisberg 120L Prestige Review

Kalis 30 oktober 2014, laatste update op 28 februari 2015, 361 views

Cooler Master Eisberg 120L Prestige

Update: lekkage! De Eisberg Prestige 120L All-In-One waterkoeler van CoolerMaster is een product gericht op prestaties. De koperen radiator en CPU blok geven warmte optimaal af. Meegeleverde 120mm 1600rpm fans voor push-pull configuratie zijn stil. Ik raad aan een fancontroller of de meegeleverde 9V / 7V adapter te gebruiken.

Pluspunten

• Uitermate goede koelprestaties.
  • Sterke pomp, goede flow; Bijzonder geschikt voor modden.
  • All-in-One out of the box.
  • Flexibele slangen en 2 x 120mm fans.
  • Prima bouwkwaliteit; kabels gesleeved
  • Coolant capaciteit 400 l.

Minpunten

• Lekkage na 2 maanden gebruik.
  • Pompgeluid is waarneembaar, vooral bij hoge rpm.
  • Rubberen fandempers maken push-pull configuratie erg dik.
  • Daardoor zijn de slangen langer als verwacht.
  • Zeer bescheiden handleiding.

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Cooler Master heeft de handen ineen geslagen met het Duitse Alphacool, een fabrikant gespecialiseerd in waterkoeling. Deze samenwerking heeft de nieuwe Cooler Master Eisberg Prestige reeks gesloten waterkoelers opgeleverd.

Deze Eisberg komt als All-In-One 120mm waterkoeler uit de verpakking, en is ook te gebruiken als basis voor een costum waterloop. De 3600 rpm pomp is zeer sterk en kan een full costum build goed trekken.
Radiator en koellichaam zijn perfect afgewerkt en gemaakt van 100% koper.
Het doorkijkglas is een mooie toevoeging op het zwart/zilveren design en alle kabels zijn netjes gesleeved.

De koeler kon ik voor ronde de 50,- nieuw kopen en gebruik hem voor een AMD FX 8320 computer i.c.m. Gigabyte 970A-UD3P mobo. Overklokken gaat uitstekend met dit moederbord, mijn Gelid Tranquillo rev.2 kreeg het echter behoorlijk warm. De Eisberg is gemiddeld 14C koeler met Prima95 Blend op 4,44 GHz.

De waterblok/pomp/reservoir combi is eenvoudig te vullen. Dit doe je uiteraard alleen als je een costum loop gaat maken. De Eisberg is zeer geschikt voor modden door de sterke pomp en water flow en je kunt alle slangen en verbindingen losmaken. Je kunt bijvoorbeeld een high end CPU , extra reservoir, 2 high end videokaarten etc. prima ermee koelen.

Het enige nadeel is de zeer aanwezige pomp. Deze draait full speed op 12V met 3600 rpm. Dit is grotendeels te verhelpen met een fancontroller van 5V - 12V en een adequaat amperage. Ik heb een Rockmaster V.3 van DeepCool.
CoolerMaster levert een molex adapter met 7V en 9V aansluiting voor de pomp.

Kortom zeer interresant product als je maximale koelprestaties wil met een 120mm radiator, en eventueel wilt gaan modden.

Update: LEKKAGE!

Hetzelfde probleem als onderstaande review, na 2 maanden viel mijn systeem uit. Na inspectie bleek het koelwater uit de pomp/reservoir te lekken. Mijn moederbord is hierdoor beschadigd, mijn videokaart en voeding gelukkig niet. Zit nu in een RMA procedure bij CoolerMaster.
AlphaCool zal hopelijk de schade op hun verzekering kunnen verhalen. Ik houdt u up to date.

Heb jij ook een Cooler Master Eisberg 120L Prestige?

Ik heb moederbord RMA gestuurd naar de webshop en een nieuwe gekregen.

De koeler heb ik terug naar Coolermaster gestuurd. Ik moest een formulier van AlphaCool invulen en meesturen.
Een paar weken later kreeg ik een pakketje van CoolerMaster met daarin een Nepton 140XL en twee tubes koelpasta.
Goed geregeld dus.

Ik zie deze Eisberg pomp nog steeds online staan, bij deze een waarschuwing voor potentiele kopers: dit is een niet op zichzelf staand geval. Het koelblok zit niet goed op het huis en er zijn veel gevallen van lekkage bekend. Afrader.
Hoe is het afgelopen?