Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

Fryingdutchie 29 oktober 2014, laatste update op 29 oktober 2014, 457 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

Uitstekende tablet die (in combinatie met de prima Type Cover) er voor heeft gezorgd dat ik mijn laptop bijna niet meer gebruik

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Mooi, helder scherm (ook buiten)
  • Microsoft Office n 200 GB OneDrive ruimte (voor 2 jaar)
  • Vervangt (voor mij) 90% van de gebruikelijke laptop zaken
  • Functionaliteit, stabiliteit en gebruiksgemak

Minpunten

• Prijs accesoires (Type cover is goed maar prijzig)
  • Enigszins aan de zware kant voor een tablet

Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik mijn Surface 2 32 GB gekocht toen ik een mooie aanbieding zag. Ik wilde de Surface 2 eigenlijk eerder al aanschaffen maar de prijs van de tablet + bijbehorende Type Cover vond ik aan de hoge kant, zeker door de hoge prijs van de Type Cover. In deze afgelopen anderhalve maand heb ik de Surface 2 zeer intensief gebruikt... thuis en onderweg, voor ontspanning en werk en ik ben zeer enthousiast over het gebruiksgemak en de mogelijkheden.

Voor gebruik thuis "op de bank":
Ok...Candy Crush kun je er niet mee spelen maar verder is het een prima tablet voor dagelijks gebruik "op de bank". Leuke games (Age of Empires, Halo, GTA San Andreas), prima nieuws- en lees apps (Flipboard, NOS, Blendle, etc.) en voor multimedia (zoals Netflix, RTL XL, Uitzending Gemist) is de tablet ZEER geschikt. Door het mooie Full HD scherm ziet alles er beeldschoon uit en door de breedbeeld verhoudingen van het scherm kun je films en series kijken zonder zwarte balken boven en onder het beeld. Door de in twee standen verstelbare steun achter het scherm kun je de tablet makkelijk neerzetten tijdens het kijken... op je schoot, languit in bed of op de bank bovenop je buik. En zo zal je veel kijken want door het gewicht van de tablet is hij lastig lang vast te houden. En van de enige minpunten van de tablet: hij is gebouwd als een tank maar is dus ook een beetje zwaar. Ik hou van dat gevoel van stevigheid maar niet iedereen zal het bevallen.

Voor gebruik op/bij het werk:
En van de redenen dat ik deze tablet heb gekocht met een Type Cover is om hem ook voor mijn werk te kunnen gebruiken. En onderweg of op het werk is de Surface 2 misschien nog wel beter in zijn element dan op de bank. Door de uitstekende Type Cover, volledige Microsoft Office suite i.c. met OneNote en een flinke Cloud opslag op OneDrive n de mogelijkheid om via USB een muis of andere externe accessoires aan te sluiten is het goed mogelijk om erg productief te zijn op deze "tablet". Ik zet het woord "tablet" even tussen aanhalingstekens want onderweg gedraagt hij zich meer als een ultra compacte ultrabook voor een naar verhouding ultra compacte prijs. Het enige nadeel dat ik heb ervaren voor het werk zijn de beperkte VPN mogelijkheden om op je bedrijfsnetwerk in te kunnen loggen. Via werk-webmail en OneDrive kom ik gelukkig heel ver maar dit is echt een gemiste kans van Microsoft.

Apps en toepassingen:
De Microsoft Store voor WindowsRT is niet zo goed gevuld als sommige andere stores, maar apps die zijn gemaakt zijn meestal van prima kwaliteit. Waar ik met Android (en ook iOS) vaak tegenaan loop is dat het eigenlijk gepoorte versies van de telefoon apps zijn. Veel keuze maar vaak beperkte kwaliteit... of visueel belabberd. En de Surface 2 heeft n groot voordeel dat de Android en iOS concurrenten niet hebben en dat is: een volledig functionele versie van Internet Explorer. Dit, samen met dat je favoriete websites op je start scherm kan "pinnen" maakt dat bij gebrek aan een app de volledige website ook zeer benaderbaar is. Zo heb ik de website van Tweakers.net op mijn startscherm staan :-) De enige app die ik op deze manier niet heb kunnen vervangen is van UPC - Horizon TV. Door het ontbreken van SilverLight in IE op de Surface 2 kan ik geen UPC TV kijken. Doordat Flash wel werkt zijn veruit de meeste sites wel functioneel.

Conclusie:
Na aanschaf van de Surface 2 heb ik mijn laptop een stuk minder gebruikt. Voor dagelijkse multimedia toepassingen en een groot deel van mijn werk voldoet de Surface 2 prima. Zaken die ik nog wel op mijn laptop doe zijn: beheer van mijn muziek- foto- en film bibliotheken, mede door de grotere opslag capaciteit op een gemiddelde laptop (heb niet alles in de Cloud staan en een NAS moet nog worden aangeschaft...). Maar verder? Zr tevreden!!

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?