Specificaties Tower, 17 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 III Window Review

Diamundo 20 november 2014, laatste update op 17 december 2014, 260 views

Cooler Master CM 690 III Window

Prima behuizing, jammer van het schuifklepje wat stroef gaat. Raam in zijpaneel is vrij groot, onderdelen zijn goed zichtbaar. Kabelmanagement is enorm goed dankzij wegwerkmogelijkheden: bijna alles kan weggewerkt worden. Stoffilter aan onderkant is handig en makkelijk te stofzuigen.

Pluspunten

• Behuizing is stevig
  • Goed kabelmanagement
  • Stoffilter aan onderkant is enorm handig

Minpunten

• Schuifje over powerknop/front USB poorten gaat te stroef
  • Slechts 2 usb3 en 2 usb2 aansluitingen aan voorkant
  • Reset knopje is erg klein
  • Audio en Microfoon poortjes aan voorkant zijn zwart, niet groen en roze

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze behuizing inmiddels 3 maanden, en ik vind het een enorm mooi ding. Toch heb ik wel een paar minpuntjes.

Audio en Microfoon poorten voorkant
Deze twee poorten zijn zwart omrand, in tegenstelling tot de poorten op het moederbord aan de achterkant (groen en roze).
En weliswaar zit het tekentje van beide wel eronder gegraveerd, maar zonder voldoende licht zie je dat niet, en moet je dus onthouden welke wat is.
In mijn geval: blijkbaar wil een koptelefoon niet werken als je 'm in de microfoon poort doet :P.

Usb Poorten
Ik heb een moederbord wat 4x usb2 poorten en 2x usb3 poorten heeft, deze case geeft mij nog eens 2 van beide aan de voorkant. Het schijnt echter dat mijn moederbord 10 usb 2 poorten ondersteunt (en 4x usb3, maar die heb ik ook), waarvan ik er dus maar 6 heb. En aangezien ik graag dingetjes aansluit mis ik die toch wel: na het aansluiten van een printer, mobiele oplaadkabel, muis en toetsenbord, en een bluetooth dongle heb ik nog maar 1 poort over aan de achterkant... Geen enkele van de kabels kan (of wil) ik aan de voorkant hebben, want alle poorten zitten onder het schuifje, en tussen de poort en het schuifje heb je ongeveer een halve millimeter ruimte.

In het geval dat ik usb termen niet snap en ik 6 usb2 + 4 usb3 poorten = 10 usb poorten heb, dan zijn er dus gewoon 4 poorten waar je niet standaard je spullen op kunt aansluiten, aangezien anders dat klepje geen nut heeft... Zelfde met de audio: mijn speakers heb ik aangesloten aan de achterkant, en als ik eens sporadisch een koptelefoon wil gebruiken, plug ik m in de voorkant. Maar op het moment dat ik de pc uitzet of de koptelefoon niet meer nodig heb, haal ik het stekkertje ook weer eruit.

Het Schuifklepje
Dit schuifje is ook een ding apart. Het is een geweldig idee, om de poorten van stof te beschermen, en de power/reset knoppen te beschermen van per ongeluk indrukken. Daarbovenop, achter deze poorten zit nog een opbergvakje waar dit schuifje ook overheen zit.
Als je het schuifje achteruit schuift zodat je bij de poorten en knoppen kunt (dus de eerste 1 a 1.5 cm), hoef je vrijwel geen moeite te doen.
Daarna is het een compleet ander verhaal, dat ding zit muur en muurvast! En als je dan iets meer kracht zet, schiet het in een keer los, waardoor je waarschijnlijk het schuifje uit de houders schuift (er zit niet iets van een stop aan de achterkant), dus dan moet je 'm er ook weer inschuiven. Wat al een probleem op zichzelf is: het gaat stroef én je moet m er helemaal in leiden.

Ik heb het schuifje er desalniettemin gewoon opgelaten, in het opbergvakje heb ik mijn multi-card reader en kabeltje opgeborgen (wat nét past, afmetingen 13 * 9 * 3 cm = overdwars, voor-achter, diepte), en die gebruik ik ook amper.
Verder: het schuifje is doorzichtig, maar ietsje verduisterend. Dit vind ik wel handig, want de led in de powerknop is best wel fel, en door het schuifje erover heen te doen blokkeert dit net genoeg om niet meer hinderlijk te zijn.

Afwerking
De voorkant van de case is aan de buitenkant omlijnd met een zilveren lijntje. Dit lijntje gaat vanaf de poot, over de voorkant naar boven, dan via de bovenkant recht naar achteren. Ik weet niet welk materiaal het is, maar het is vrij stevig, en niks op aan te merken.
Echter, door dit lijntje is wel heel goed het contrast te zien tussen de zijkant en het voorpaneel, en tussen de twee zit een beetje ruimte, dit vind ik toch wel erg jammer: elke keer dat je een blik op de case werpt zie je de ruimte tussen de twee.
Daarnaast zit naast dit lijntje een gleufje van ongeveer 2 mm breed en 1 mm diep. Op het eerste oog zie je het niet, maar bij mij komt daar superveel stof in, en dat ziet er niet echt uit als je er iets langer dan een tel naar kijkt...

Verhuisbaarheid
Wat ik hiermee bedoel, is het tilgemak van de case: het is er niet.
Er zit nergens een handeltje of een randje waar je de case kunt vastpakken, dus je zult of een (of beide) zijpane(e)l(en) eraf moeten halen, zodat je de bovenkant van de kast kunt vastpakken, of je moet 'm bij de onderkant vastpakken. En als je 'm zoals mij op de grond hebt staan, zul je vrij diep moeten reiken om bij de onderkant te komen.

En tuurlijk, je gaat een case niet constant verslepen, zo ja dan wil je liever een laptop hebben, dat snap ik ook.
Maar zo nu en dan zul je toch onderhoud/schoonmaak moeten plegen, en als je de case in een hoekje hebt staan, is verplaatsen toch wel een must.
Een zeer makkelijke oplossing had ik gevonden om de achterkant van het bovenpaneel ietsje langer te maken, zodat je daar je hand onder kunt doen, en dan de voorkant onderaan vastpakken. Wat een tweede probleem is: de case staat dan wel van de grond, maar niet echt veel. Wederom is het dus een kunst om de case vast te pakken voordat je 'm kunt verplaatsen.

STREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEPSTREEP

Om deze review niet in een afkraakreview te laten veranderen, hieronder alle postieve aspecten van de case die ik ben tegengekomen:

Kabelmanagement
Oh. My. God! Wat is dit heerlijk! Overal in de backplate zitten rubberen gaatjes, en achter de HDD trays zit een enorm gat.
Daarnaast is het zijpaneel niet helemaal recht maar is het een klein beetje scheef gezet, zodat je al je knalgele sata kabels van een meter (niet op de lengte gelet, oeps :P ) mooi achter de backplate kunt verbergen, tieripje eromheen en klaar is kees!

Harde schijf/SSD mogelijkheden
Aan de achterkant van de backplate zit een plekje om een SSD te mounten, daarnaast kun je in de HDD/SSD trays aan de voorkant nog eens 3 en 5 mounten: je kunt namelijk de tray op de bodem neerzetten, maar ook eentje erboven/onder de 5.25" trays (voor CD-rom etc) vastmaken, of allebei natuurlijk! Je kunt ze ook beide weghalen als je ze niet nodig hebt.
In mijn geval: ik had een enorm lange videokaart, dus de bovenste HDD tray hebben we weggehaald, en de onderste (goed voor 3 plekjes) zit er wel in. Achteraf had de tray er nog nét ingepast, er was ongeveer een halve centimeter over, maar dan zit je wel zonder ruimte om dingen te installeren, dus voor het gemak hebben we 'm er uitgelaten. Dat en voor meer luchtstroom.

En dat is niet alles. Elke mogelijkheid voor een SSD/HDD is namelijk een uitschuifbaar houdertje, die je kunt verstellen tussen 2.5 inch, 3.5 inch en nog een lengte langer (geen idee hoelang dat is, niet gebruikt), naar de breedte van je tray. Vervolgens schuif je de tray erin, en met een prachtige 'klik' hoor je dat ie vast zit, en vast is ook echt vast! Om 'm vervolgens los te halen, knijp je de twee vleugeltjes aan de voorkant (verlenging van de zijkant) naar binnen toe, waardoor je de pinnetjes uit de gleufjes in de tray haalt, en zo kun je m eruit trekken.

Aangezien ik een 3.5" HDD heb, is die van mij ingesteld op 3.5", vervolgens de houders uitgeschoven naar 3.5" en de twee andere 2.5" (SSD als OS schijf, en extra HDD van 2.5") schijven vastgeschroefd via de 4 schroefgaten met bijgeleverde schroefjes, en erin geschoven. Jammer genoeg heb ik gehoekte SATA kabels moeten halen, aangezien de ruimte tussen de achterkant en het zijpaneel niet zoveel is, en dus moest de HDD wel bovenaan, omdat anders de kabels vanaf de andere twee schijven weer in de weg zouden zitten tegen de HDD aan...
(Nog even een minpuntje: de sata- en voedingskabel van de onderste schijf komen wel krap tegen zowel het zijrandje waar het zijpaneel tegenaan zit, als de onderkant aan. Tip: duw de kabels tussen de onderkant en het randje, ipv ze boven het randje te laten. Zo hoef je ook niet bang te zijn dat ze in de weg zitten als je het paneel terugzet. )

CD-rom Bays
Er zijn 3 bays aan de bovenkant van het voorpaneel, elk verborgen achter een klepje wat de opening verbergt. Het klepje ziet natuurlijk hetzelfde eruit als de rest van de voorkant, en is amper van het paneel te onderscheiden: hier zit ten minste niet een Grand Canyon tussen (wat wel zo is tussen het voor- en zijpaneel). Het enige jammere is wel dat je ze vanuit de binnenkant moet losklikken, anders had dit ook mooi geholpen met de verhuisbaarheid: klepje eruit en je hebt ruimte om je hand in te steken.

Koeling
Er is zo veel ruimte voor koelers! Ik heb zelf ouderwetse luchtventilatoren gebruikt, om nou meteen waterkoeling voor mn eerste build te gebruiken was me net wat te vergezocht :P.
Standaard zit er eentje vooraan aan de onderkant (onder de CD-rom bays), en bovenaan de achterkant. Deze heb ik resp. naar binnen en naar buiten gericht. Deze hebben we laten zitten, daarnaast hebben we 2 140mm fans aan de bovenkant gezet, naar buiten gericht.
Het plan was om nog een 120mm fan aan de onderkant te zetten, naar binnen gericht, maar die paste net niet meer naast de PSU. Maar aangezien mijn videokaart al 3 ventilatoren heeft, die naar binnen en dus naar boven gericht zijn, kun je zeggen dat die de functie van die onderste overnemen, ze zitten alleen ietsje hoger.

Stoffilters
Bij zowel de fan aan de voorkant als waar 'ie aan de onderkant zou komen, zit een stoffilter. De voorkant is ingebouwd, die onderaan is uitschuifbaar. Hoe je deze loshaalt: achteraan zit een vleugeltje, deze druk je naar boven (tegen de onderkant van de case aan), en vervolgens trek je 'm naar achteren. Stofzuiger op de laagste stand, even erover heen, en je ziet direct het verschil! Daarna de stofzuiger nog even over de voorkant van de case, en je bent weer klaar.
Het terugschuiven van het filter kan wel een beetje tricky zijn, aangezien je 'm wel precies goed in de gleufjes moet schuiven, en er is neit zoveel ruimte over. Als je 'm eenmaal goed erin hebt, is het een kwestie van doorschuiven tot het vleugeltje klikt, en dan zit 'ie ook meteen vast.

Geluid
Als laatste punt, dit is waarschijnlijk niet erg betrouwbaar want het ligt ook veel aan de hardware, maar de fans en alles die erin zitten, zijn bijna stil!
En aangezien ik toch altijd muziek aan heb, hoor ik er niks van. Mocht ik even het geluid uit hebben, dan hoor ik een zachte (zachte!) bromtoon.
Ter vergelijking: ik heb een keer mijn GPU fans op 95% gezet via een of ander tooltje, dat was een herrie!
Heb ik tijdens normaal gebruik nog nooit gehoord :)

Al met al, een prachtige case, en niet zo'n saai ding als de Fractal R4 die mij eerst werd aangeraden.; tegelijkertijd is dit ook niet zo'n make-up trut die ten alle tijde je aandacht wil hebben. Een mooie middenweg, al zeg ik het zelf!

Inhoud van mijn Desktop:

1Transcend All-in-1 USB 3.0¤ 11,95¤ 11,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 1.238,70

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 III Window?