DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera Review

rremme 29 oktober 2014, laatste update op 29 oktober 2014, 1.649 views

DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera

Erg leuk speeltje waardoor je eigenlijk je hele omgeving opnieuw zou moeten bekijken of het leuk is om met een drone over te vliegen. Camera geeft erg scherpe beelden en blijft erg stabiel met harde wind. Stijgen en landen met wind is het veiligst vanuit de lucht vast houdend.

Pluspunten

• Erg mooie videokwaliteit
  • Ondanks harde wind blijft het beeld stabiel
  • GPS ondersteuning is ideaal tijdens harde wind
  • Bestuurbaar vanuit de auto(niet als je zelf ook nog moet auto rijden)

Minpunten

• Geen geluid bij de video opnames(niet perse minpunt maar bepaal liever zelf of ik geluid bij me opnames wil of niet)
  • Bij het opstijgen is het apparaat erg kwetsbaar met harde wind voor omwaaien

Heb deze drone net iets langer dan een maand. 1 van de redenen voor de aankoop van een drone was voor mijn vakantie naar Zuid Afrika en dat heb ik dan ook gedaan. Vervoer van de drone heb ik in een koffer gedaan en deze koffer in nog een koffer en vervolgens als incheck bagage gedaan. Dit om te voorkomen dat vanaf de buitenkant te zien was dat er een drone of iets dergelijks in zit.
  • Vliegen
Het vliegen is relatief eenvoudig. Het is even wennen aan de joysticks en hoe deze de drone bewegen en aan de orientatie van de drone zelf ten opzichte van waar jij staat. Er is ook een instelling mogelijk die de drone laat bewegen in de richting van waar je de joystick heen beweegt ongeacht de oriŽntatie.
Ik ben in het begin voornamelijk gaan vliegen waar ik voldoende ruimte had om te landen en op te stijgen. Ik zou zeggen een straal van 10/15 meter is ruim voldoende om veilig te landen en op te stijgen. Naarmate ik meer ervaring had met landen en stijgen ben ik wat minder kieskeurig geworden.
Met harde wind zou ik nog steeds heel veel ruimte over laten omdat ik dan de drone uit de lucht pak om te voorkomen dat hij bij het landen kantelt. Ook het opstijgen doe ik op die manier.
Met name met harde wind, maar eigenlijk altijd is het cruciaal dat je voldoende GPS satellieten hebt. De drone heeft er altijd minimaal 6 nodig om zichzelf te kunnen stabiliseren en ook om een startpunt in te kunnen stellen. Vliegen zonder deze 6 satellieten is uiteraard ook mogelijk maar maakt het riskanter als er een harde wind waait en de drone niet meer in zicht is. In dit geval kan de drone als het ware wegwaaien en kan je deze kwijt zijn. GPS gebruikt de drone om zijn "home point" in te stellen. Dit punt gebruikt hij weer om naartoe te vliegen mocht je afstandbediening uit vallen tijdens het vliegen. Ook als je de drone tijdens het vliegen uit het oog bent verloren, kan je de afstandbediening uit zetten en zal de drone zelfstandig terug vliegen naar zijn home point.
GPS wordt ook gebruikt om te drone op 1 plek te houden als je de joysticks niet aan raakt. Als de drone in de lucht hangt en hij krijgt de wind van voren, zal de drone licht naar voren kantelen en zullen de achterste 2 propellors harde gaan draaien om zo de harde wind van voren te compenseren. Gelijktijdig zal de gimbal waar de camera aan hangt ook deze kanteling weer compenseren zodat het beeld ook weer stabiel blijft.

De drone kan ook autonoom vliegen. Dat wil zeggen dat je vooraf via de DJI Vision app een aantal waypoints kan aanmaken op een google maps kaart en de drone een route kan aangeven hoe deze moet vliegen en op welke hoogte en welke snelheid hij dat moet doen.
  • Camera + Gimbal
Zoals gezegd geeft de camera een erg mooi beeld. De lens die erop zit is een F/2.8 met een FOV van 140į. De camera kan opnemen in o.a. 1080P 30 fps en 720p 60 fps. Uiteraard hoe lager de resolutie, hoe hoger de framerate.
De camera zit vast aan de gimbal die over 3 verschillende assen de camera stabiel en horizontaal houdt ongeacht de bewegingen van de drone(tot op zekere hoogte uiteraard). Hierdoor krijg je erg mooie en stabiele beelden als je de drone naar links en rechts bestuurd maar ook tijdens harde wind en gewoon stationair in de lucht blijft hangen.
  • Vliegtijd
De vliegtijd ligt rond volgens mijn ervaring rond de 15 minuten. Ik ben dus opnamen van 15 minuten en dan ben ik nog vaak ruim om tijd met landen. In het bovenste deel van de app zie je een balk waar met een gekleurde balk in rood, oranje, groen en aantal minuten wordt aangegeven hoelang er nog gevlogen kan worden. Meestal ben ik al geland voor de groene balk op is of ik land als ik bij oranje ben. Als de groene balk op is komt er een waarschuwing in beeld van de app(met trillen en geluid) om aan te geven dat de batterij bijna leeg is. Je krijgt dan de optie om de drone zelfstandig naar het home point te laten vliegen om cancel. Meestal druk ik op cancel en loop ik naar de drone en pluk ik deze uit de lucht.
  • Overige info
Bij de drone is een 4 gb micro sd kaart meegeleverd maar is uiteraard te weinig als je veel vliegt en niet telkens je geheugenkaart leeg haalt. De camera verbruikt ongeveer 500 MB per 5 min aan video. Dit is uiteraard afhankelijk van wat er in beeld is gebracht.
Foto's maakt de drone met een resolutie van 14mp en kan deze in JPG en DNG formaat maken. Het handige van DNG formaat is dat je dan vervolgens in Photoshop met CameraRaw een lenscorrectie profiel kan toepassen wat een beetje het "fisheye" effect weg haalt uit de foto(Zie afbeeldingen voor de voorbeelden hiervan)
Video materiaal heb ik op YouTube staan: https://www.youtube.com/user/mrdrone13
Dit is mijn review tot nu toe, mocht ik nog wat hebben zal ik het updaten!

Heb jij ook een DJI Phantom 2 Vision+ inclusief 3-assige Gimbal en Camera?

Dankje!
Volgens de instellingen in de drone zelf kan je max 500 meter hoog en 1500 m ver(vanaf het home point). Dit limiet heb ik bereikt door vanuit de auto te vliegen. Dan zie je "Distance limit reached" en "Hight limit reached". Toen moest ik de drone landen en weer uit en aan zetten en toen kon ik weer vliegen tot het limiet/.
Het hoogste en verste wat ik tot nu toe gevlogen heb ik 180 meter hoog en 350 meter ver. Dit is allemaal afhankelijk van de omgeving waar je vliegt.
Van zo'n afstand kan je de drone al niet meer zien en moet je puur vliegen op het beeld wat je op je telefoon ziet van de camera.
Als je ergens in het bos gaat staan en boven de bomen vliegt en je staat zelf onder de bomen, zal dat ook de hoogte en afstand verkorten.
Bij Chapmans peak had ik inderdaad niet genoeg satellieten voor een home point en durfde ik de drone niet uit het zicht te laten gaan want dan zou hij waarschijnlijk door de wind tegen de berg knallen of over de oceaan naar de zuidpool of wat dan ook. Dat was dus wel een spannend vliegmomentje zegmaar.

[Reactie gewijzigd door rremme op 29 oktober 2014 16:09]

Nette review hoor ;)

Hoeveel bereik heb je met de remote? Hij lijkt behoorlijk hard op te stijgen en een leuke hoogte te halen.

ps in Chapmans peak zie je rreme mooi staan in zn blauwe shorts en witte shirt ;)
Ik heb een vraag:
Ik zie dat je in de filmpjes best schokkend de camera beweegt. Kan je dit ook heel smooth doen? Van recht naar beneden gericht naar steeds meer omhoog. Overigens wel mooie review en filmpjes.
Het besturen van de camera van boven naar beneden gaat via de app. Naast het beeld wat je van de camera ziet heb je 2 knopjes die de camera van boven naar beneden kunnen laten draaien.
Deze drukte ik af en toe een tijdje in om wat meer in beeld te laten komen.
Er is ook een optie in de app om dit te doen met het draaien van je telefon(dus de afstandbediening) maar hier kan ik nog niet echt aan wennen.

Beantwoord dat een beetje je vraag?
Ongeveer wel ja, bedankt! Zit te twijfelen of ik een drone zou kopen :)
ik zeg doen! Heb net een Southpark aflevering gezien die uitgerekend over deze drone gaat !
Mooie review.
Heb nog een paar kleine tips / toevoegingen.
Met de nieuwste firmware/ app kan je dynamic homepoint instellen als je dan werkt met een telefoon of tablet met gps houdt hij die positie aan als home piont en kan je b.v. vanuit een auto onbeperkt ver vliegen(tot de baterij op is)
als je vaker last hebt van weinig sattelieten probeer dan volgende eens:
ik heb dit ook gedaan met aluminium tape en dit scheelt bij mij gemiddeld 2 Š 3 sattelieten.
Ja toen ik de review deed las ik ook dat die optie van dynamic home point erbij was gekomen maar ik dacht laat ik je mensen hier niet verwarren:P
Dat van die satellieten om en dan ff open te snijden en dat kabeltje anders te doen had ik idd al een keer eerder langs zien komen, ga ik ook misschien wel doen ja.