Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Luxe Zwart Review

Foritain 28 oktober 2014, laatste update op 26 mei 2017, 5.266 views

Phanteks Enthoo Luxe Zwart

Een echte topper met een mooie uitstraling, een absurde hoeveelheid (water)koelmogelijkheden, een bijzonder mooi en goed doordacht interieur, en vooral veel uitstekend uitgewerkte kleine details. Een voorbeeld waar de gevestigde orde goed naar zou moeten kijken, en een zeer dikke aanrader voor de liefhebbers van dergelijke luxe behuizingen.

Pluspunten

• Mooie materialen, degelijke bouwkwaliteit
  • Absoluut top interieur (Tech-porn) met psu-cover, HDD-bay-cover, en maakt het eenvoudig een mooie build neer te zetten
  • Degelijke stock koeling (3 stock fans) en fan-hub
  • Veel ruimte om extra koeling en tal van radiatoren te plaatsen
  • Zat ruimte voor echte high-end builds. SLI, Tri-SLI, Quad-SLI, Giga-tower koelers
  • Goed uitgewerkte multi-colour LED-optie
  • Bordevol kleine verwennerijen: Een toolboxje voor de schroeven, kabelmanagement deels alvast voor je gedaan, en meer
  • De prijs valt gezien het product heel erg mee

Minpunten

• Als je om de LED-verlichting niet geeft is de Phanteks Enthoo Pro een haarscherp geprijsd alternatief
  • 5.25" bay cover om optical drives beter te verbergen zou er van mij bij mogen zitten
  • Lang niet zo groot als de Enthoo Primo, maar nog altijd vrij fors en dus eigenlijk vooral voor high-end builds bedoeld

Review: Phanteks Enthoo Luxe

- LED-verlichting
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Phanteks.com

Hoewel ik reeds enkele Phanteks koelers heb gebruikt en getest, heeft het even geduurd voordat ik aan hun behuizingen begon. Hoewel de reviews uitermate positief waren keek ik naar de stock foto’s en ontbrak mij de overtuiging om er mee aan de slag te gaan, zeker in de tijd dat de Enthoo Primo de enige behuizing in het assortiment van Phanteks was. Deze beestachtig grote behuizing met een prijskaartje van 200 euro was niet iets waar ik dagelijks “even” systemen voor kon maken.

Toen Phanteks met de Enthoo Pro uit kwam, een wat meer gangbare behuizing die inmiddels voor ca 80 euro te koop is, begon het al een beetje aan te trekken. Het was echter tijdens mijn bezoek aan Gamescom, waar ik voor het eerst de behuizingen in het echt zag, dat ik pas over de streep werd getrokken. In het echt zagen ze er namelijk nog beter uit dan de foto’s deden vermoeden, en vooral het binnenwerk leek een klasse apart. Dat Phanteks daar toevallig ook hun nieuwste model, de Enthoo Luxe, had uitgestald kwam eigenlijk extra goed uit, want die bood weer net even wat extra’s ten opzichte van de Pro.

De Enthoo Luxe, de derde toevoeging aan de Enthoo serie zit een beetje tussen de Primo en de Pro in. Wat afmetingen en binnenwerk betreft is het praktisch de Pro, oftewel een stevige, maar niet overdreven grote luxe ATX toren, maar wat features betreft heeft hij een opvallende toevoeging: Naast een extra ventilator heeft de Luxe namelijk LED-strips aan de buitenkant, die in meerdere kleuren in te stellen zijn. Met een prijskaartje vanaf ca 130 euro is het weliswaar geen goedkope behuizing, maar is de Enthoo Luxe aanzienlijk beter bereikbaar voor het grotere publiek dan de Enthoo Primo.

Het viel mij overigens op dat Phanteks een stevige fan-base heeft. Mocht je je afvragen of de onlangs uitgekomen Evolv review gaat komen: Die pracht van een behuizing staat inmiddels al naast mij! Mocht je interesse hebben zag ik ook een filmpje van een Enthoo Mini XL op de Phanteks site voorbij komen, ik moet toegeven dat ik toch ook heel even stil werd van die teaser, zaten namelijk best wat leuke nieuwe ideeën in.

Maar eerst even terug naar onze Enthoo Luxe:

Met 560 mm hoog, 550mm diep, en 235mm breed is deze Enthoo Luxe wel kleiner dan de Primo maar nog altijd verre van compact, zelfs voor een ATX Toren is hij fors. Deze afmetingen komen onder andere overeen met bijvoorbeeld de Corsair 750D, of de NZXT H630. Stevige torens dus, maar nog wel onder een bureautje te plaatsen. Bijna 14KG geeft uiteraard aan dat er een flinke hoeveelheid staal in de behuizing zit, en dat zien we graag, want ik hoop serieus dat niemand een behuizing als deze koopt om er mee te gaan slepen. Verder komt de Luxe met een “windowed side panel”, al zal je straks zien dat het design daar van wel iets anders dan gebruikelijk is.

Die afmetingen zorgen er voor dat naast ATX, EATX en uiteraard mATX bordjes ook SSI-EEB moederborden passen. Geen zorgen dus als je deze grote moederborden hebt of wilt. Verdere “beperkingen”, tot zo ver je die term kan gebruiken bij deze behuizing, zijn 347mm voor je GPU, of 472mm voor je GPU als je de HDD bay verwijderd. In geval dat je gebruik wil maken van het meegeleverde reservoir bracket (voor custom waterkoeling) zal je 338mm minus de breedte van je reservoir hebben, al kan je er natuurlijk voor kiezen het reservoir elders te plaatsen. Ook dit is overigens nog altijd voldoende voor de meeste gangbare grafische kaarten, er zijn genoeg GTX 970, 980, Titan en R9 290(x), etcetera modellen te vinden die daar binnen passen. Processorkoelers moeten binnen de 193mm blijven, dus wederom is de term “beperking” niet echt aan de orde.

De 27mm voor kabelmanagement is een mooie feature, geen wereldrecord, maar is in de regel meer genoeg om zonder moeite je kabels weg te kunnen werken. De laatste beperking is 65mm ruimte voor radiatoren aan de bovenzijde, ook daar moet je aardig mee uit de voeten kunnen. Als we het toch over waterkoeling hebben: 240mm rad aan de voorkant, 360mm of zelfs 420mm rad aan de bovenzijde (kleiner mag natuurlijk), 120mm of 140mm aan de achterkant, en eventueel nog een 120mm, 140mm of 240mm rad aan de onderkant? Je kan het zo gek maken als je wilt in deze case. De Enthoo Luxe dusdanig vol hangen met radiatoren is beetje overdreven natuurlijk, maar een 360mm/420mm rad kunnen plaatsen in combinatie met nog een 120mm/140mm/240mm elders is niet ongebruikelijk bij serieuze liefhebbers van waterkoeling. Als verrassing komt het niet, want Phanteks lijkt al hun behuizingen rond extreme waterkoeling op te bouwen.

Die focus op koeling, die liefhebbers van luchtkoeling natuurlijk ook niet in de steek laat, is overduidelijk, want het totaal aantal ventilatoren die je kwijt kan is stevig, en de fan-hub zorgt dat je al die ventilatoren goed aan kan sluiten. Standaard krijg je in elk geval een 140mm ventilator boven, een 140mm ventilator achter, en een 200mm ventilator aan de voorzijde. Dat is één meer dan de Pro, en laten we wel wezen: Voor alles behalve de meest extreme builds in de regel al voldoende..

Als enthousiastelingenbehuizing komt de Enthoo Luxe met 8 expansie sloten voor eventueel Quad-SLI, en wat harde schijven betreft kan je 6 3.5” of 2.5” HDDs in de brackets kwijt, en 2 in de SSD brackets achter het moederbord. Hoewel de voorkant anders doet vermoeden heb je beschikking over 3 5.25” bays. Het bovenste klepje wat een expansie slot lijkt bevat de audio en mic aansluiting, 2 USB 2.0 poorten, 2 USB 3.0 poorten, een reset-knop en de LED-switch knop.

Hoewel ik met de zwarte variant aan de slag ga, is er eventueel ook een witte Phanteks Enthoo Luxe leverbaar.

Het aannemen van de verpakking is na een aantal mITX behuizingen weer even wennen: Lekker zwaar! Al is 16KG nog wel te doen in vergelijking met de echte bakbeesten. De verpakking is keurig om te zien, en biedt een stevige laag bescherming tijdens transport. So far so good.

Maar wanneer deze case uit het doosje komt begint de gezelligheid pas. Als je de Enthoo Pro kent dan zal de Luxe je niet echt verbazen, want ze lijken aardig op elkaar. Het grootste verschil zit hem in de afwerking van het ventilatie-vierkant aan de voorzijde. Op zich is die vergelijking niet erg, want het gezandstraalde materiaal ziet er gewoon keurig uit, en de Pro is een uitstekende behuizing op zichzelf. Het materiaal is een combinatie van staal (zijpanelen), aluminium (de plaat in het midden van het ventilatie-vierkant), en kunststof. De stalen zijpanelen zijn uiteraard zwart gespoten, maar de aluminium en kunststof delen welke gezandstraald zijn zien er goed uit, met het oog zal je niet opvallen welke delen wel of niet kunststof zijn.

Ik heb wel eens behuizingen op tafel waar je gewoon geen slechte foto van kunt maken, zeker kleinere cases maken het je makkelijk, maar ook het materiaal speelt een rol. Een grote, erg donkere toren als deze is sowieso een stuk lastiger om correct op de foto te zetten. Nu zie ik dat probleem terug komen in veel van de reviews van de Luxe en de Pro, en het lijkt dat een degelijke studio verlichting nodig zal zijn om de behuizing eer aan te doen. Voor mij was het “in het echt” vrij snel duidelijk: Deze behuizing is één van de meest indrukwekkende modellen met welke ik heb kunnen.. nay.. mogen werken in de prijsklasse tot 150 euro.

Uiteraard moeten we wel kritisch blijven, we hebben het tenslotte over 130 euro aan behuizing en dan willen we dat alles top is. Materialen zijn top, afwerking is top, het ziet er allemaal gelikt uit. Het enige waar ik niet echt warm van wordt zijn de traditionele kleppen voor de 5.25” bays. De Primo had daar een strakker deurtje, en Aerocool met de DS200 en Lian Li met de PC-Q11 laten zien dat je een goedkope optical ook netter in de voorkant kan verwerken door middel van een frontje in de stijl van de behuizing. Nu denk ik niet dat een optical een standaard toevoeging zal zijn aan Enthoo Luxe builds, maar eerder een mooie fancontroller of bay-reservoir in die ruimtes plaatsen, maar toch iets om rekening mee te houden. Een optical zal overigens niet zo’n doorn in het oog zijn als bij Corsair Obsidian kasten, daar is het donkere zwart van de Phanteks wel wat gunstiger voor, maar als je zo veel elementen goed uit voert moet ook dit perfect kunnen.

Aan de bovenzijde zien we een flink rooster. Hier kan tenslotte een 360mm of 420mm radiator onder, dus onderschat het formaat van dat rooster niet. Ook zien we de aan/uit knop. Dit rooster is uiteraard gefilterd, en eenvoudig uitneembaar door er op te drukken. Ook hier ziet het materiaal er weer keurig uit.

De zijpanelen zien er solide uit. De rechter zijkant is uiteraard geheel gesloten, en aan de kant van het venster zien we wat we van Phanteks gewend zijn: Een groot venster om de gehele build zichtbaar te maken, en een klein venstertje aan de voorzijde waar je eigenlijk enkel het aluminium logo van Phanteks ziet. Voorlopig blijven ze nog even in het plastic, dit komt er later van af. De Enthoo Luxe staat net als de Pro op 6 flinke voetjes.

De achterzijde is uiteraard wel een beetje het bekende verhaal, maar is wel uitstekend en stevig uitgevoerd. We zien de witte ventilator-blades van Phanteks, en ook hier wordt duidelijk dat het om een echte waterkoel-behuizing gaat met montage plekken aan de achterzijde.

Met de behuizing op z’n zij komt de onderkant goed in beeld. We zien dat de gehele onderkant gefilterd is. Je trekt deze filters van de voor- en achterkant er uit, en eenmaal uit de behuizing zien we dat ook de filters er echt prima uit zien.

Naast de behuizing krijgen we ook enkele extra’s, deze worden allemaal geleverd in een stevig doosje. Daar in vinden we o.a. geen zakje met schroeven, maar een heuse toolbox.

Ook enkele tie-wraps en een paar luxere klittenband kabelbinders zijn inbegrepen.

Voor de liefhebbers van custom waterkoeling krijg je een reservoir bracket en een pomp bracket bij de behuizing, ook weer iets ongebruikelijks, maar wel een chique extra. Het bracket van de pomp is tevens gedempt.

Ook de handleiding van de Enthoo Luxe mag er wezen. Duidelijk, uitgebreid, en mooi uitgevoerd. Een voorbeeld van hoe het hoort.

Tijd om de zijpanelen er af te halen. Direct valt iets heel eenvoudigs op: kleine rubbertjes tussen de duimschroeven en de panelen. Dit kost natuurlijk niets, en de schade die schroeven op zijpanelen achter laten vallen in de regel niemand op, maar toch kan ik dit soort acties erg waarderen.

En toen was ik helemaal verkocht. Ik heb veel mooie behuizingen mogen meemaken, maar het binnenwerk van de Enthoo Luxe is een klasse apart, zeker gezien de prijsklasse waar we het over hebben. Alles ziet er super afgewerkt uit, van de schroefjes tot de rubberen afdekking van de kabelmanagement gaten. De cover van de voeding ziet er super uit, het afgesloten deel waar de externe bays achter zitten (met mooie knopjes overigens!), en laten we eerlijk zijn: Wie wil harde schijven nou zien? De afdekking van de voorzijde met het aluminium Phanteks bordje is gewoon top.

Je merkt dat de dames en heren bij Phanteks hebben nagedacht, en je voelt je gewoon helemaal verwend. Dit gevoel wordt nog verder versterkt wanneer we de andere kant bekijken: Astublieft dankuwel: kabelmanagement van de stock-kabels alvast voor je geregeld, en een paar mooie labels er aan om het allemaal lekker duidelijk te maken. Het kost een paar centen dus dan wil je verwend worden, en wat dat betreft mag je echt niet klagen bij de Phanteks Enthoo Luxe. De ventilator-hub biedt ruimte aan 6 ventilatoren, al zou je er 11 van kunnen maken als je extra splitters aan zou schaffen.

Vanaf de achterzijde kunnen we ook de HDD bays benaderen, en deze eventueel met duimschroeven eenvoudig verwijderen, zo komt ook de 200mm ventilator mooi in beeld. De brackets voor de 3.5” HDDs zelf zijn niet echt een klasse apart te noemen, maar doen wat ze moeten doen. De montage plekken en methode voor de 2 SSDs zijn wel een compliment waardig: ze zijn solide, en werken prettig.

Tja wat kan je nou zeggen van het inbouwen van een dergelijk grote behuizing. Je hebt een zee van ruimte en geen onderdeel is lastig te bereiken. Een ATX moederbord met een stevige luchtkoeler en enkele grafische kaart is uiteraard geen uitdaging om te doen passen, en uiteraard komt een dergelijke luchtkoeler niet in de buurt van de hoogte-restrictie. Aan de bovenkant zien we vervolgens genoeg ruimte om een flinke klauw tussen te krijgen mocht je een kabeltje zijn vergeten. Wel zal ik adviseren een full-size ATX moederbord te gebruiken, omdat je de kabels dan beter weg kan werken. Dit bord, een smallere ATX variant welke ook niet in deze case gaat blijven, houdt enkele centimeters voor de gaten helaas al op. (Maar dit is dan ook een budget bordje)

Aan de bovenkant zien we vervolgens genoeg ruimte om een flinke klauw tussen te krijgen mocht je een kabeltje zijn vergeten. Met mijn aardig forse handen kon ik eenvoudig de 8-pin voeding kabel aansluiten na installatie van deze tower koeler. Ik zal t.z.t. nog wat foto’s toevoegen zodra mijn definitieve build/upgrade in een Enthoo Luxe klaar staat, maar ik ben nog niet helemaal uit de exacte setup.

Een groot voordeel van het inbouwen vind ik de PSU cover. Niet alleen kan het een kostenbesparing zijn omdat je geen modulaire voeding hoeft te kopen, je kan tenslotte prima een kabelbundel daar leggen zonder dat je het ziet, maar zelfs met een modulaire voeding is het netjes wegwerken van alle kabels vanuit de voeding soms best een tijdrovend klusje. Op deze manier gaat het bouwen en netjes wegwerken van de kabels een stuk sneller. Ook zijn sommige voedingen kwalitatief wel in orde, maar niet echt sexy om te zien, en zo ben je dus verzekerd van een strakke uitstraling zelfs met een minder ogende voeding. Hetzelfde geldt voor HDD’s, want die dingen zijn gewoon nooit sexy.

Het voornaamste werk van het inbouwen is in de regel het kabelmanagemtn, waarbij je het voor jezelf makkelijker kan maken door een moederbord uit te zoeken met een gunstige layout, en vooral ook een volledige ATX afmeting, al zie je dusdanig veel gaten in de Luxe dat je normaliter geen uitdaging zult hebben aan het kabels verwerken. Ook de achterzijde is ruim genoeg om zonder te hoeven priegelen het zijpaneel weer terug te plaatsen. Het is niet de aller grootste ruimte ooit, maar meer dan zat om je geen zorgen te maken.

Ik zal nog wat definitieve foto’s toevoegen van mijn complete build/upgrade wanneer deze klaar staat. Eerst nog maar even hard nadenken over hoe we de koeling in gaan vullen. Soms maakt het hebben van heel veel mogelijkheden de beslissing enkel lastiger. Ik heb nog een NZXT Kraken liggen, maar stiekem denk ik dat deze behuizing toch iets nog luxers hoort te krijgen.

De koelmogelijkheden zijn in de specificaties al besproken, en zijn zoals ik al zei extreem. Omdat de behuizing deels ontworpen is voor de doelgroep van fanatieke waterkoelers kunnen we, ondanks dat het een kleine groep is, niet zo maar aan dit onderwerp voorbij. Hoewel je verder zou kunnen gaan, en sommige extreme builds daar ongetwijfeld gebruik van zullen maken, verwacht ik voor meer “gangbare” (Tot zover custom water builds gangbaar zijn) builds dat men gebruik zal maken van de 240/280/360/420mm ruimte boven in, waarbij je aan andere inbouw opties niets in hoeft te leveren. Daarnaast kan je zonder consequenties nog een 120mm of 140mm radiator aan de achterzijde plaatsen, maar de vraag is in hoeverre dat nog nodig zal zijn, of de investering waard zal zijn. De 240mm ruimte aan de voorzijde gaat ten koste van je 3.5” harde schijven, al zou je die 3.5” drives weer in de 5.25” bays kunnen monteren als je daar niets anders plaatst. Mocht ik zelf een mooie loop gaan maken verwacht ik dat ik het bij een combinatie van 360mm boven, en 240mm voor houdt, en vervolgens een grote SSD en een 3.5” SSHD als totale opslag gebruik (Mijn dank aan de Hardware.info + Seagate actie waarbij ik een mooie SSHD had gewonnen! :D) Opties genoeg, en zeker ook flexibiliteit genoeg voor de echte water mannen en vrouwen.

Een behuizing in deze prijsklasse is echter ook bereikbaar voor mensen die niet van plan zijn in dure custom waterkoeling te investeren, want heel ver boven de prijs van populaire ATX behuizingen zoals de Cooler Master 690 III of de Fractal R4 zit hij niet. Die paar tientjes vindt ik gezien het verschil in uitvoering best te overzien, zeker de Enthoo Pro zet die modellen voor mij stevig onder druk. Wederom hebben we de optie om helemaal los te gaan, en er dusdanig veel en grote ventilatoren in te zetten dat je half Afrika wel af kan koelen; leuk en aardig, maar veelal overbodig. Met regelmaat zie ik verhitte discussies over welke behuizing nu beter koelt, met resultaten die elkaar slechts een paar graden ontlopen, om vervolgens over te gaan in een discussie welke enkele grafische kaart nu beter is voor hun build. Als we een beetje normaal blijven nadenken, de indeling en ventilatieroosters van de behuizing bekijken en zien dat we drie stevige ventilatoren krijgen (140mm boven, 140mm achter, en 200mm voor) dan zal je begrijpen dat voor builds op basis van een enkele high-end kaart als een 980, of zelfs met een SLI opstelling, je in een behuizing als deze niet extra gaat hoeven te investeren. Het hoeft dus niet duur te worden.

Deze drie standaard ventilatoren zitten achter het moederbord aangesloten op een PWM ventilator-hub, waar je er standaard tot 6 op kwijt kan. Deze kan je vervolgens op een 4-pin aansluiting van je moederbord aansluiten, en zo alle ventilatoren laten “controllen” om je systeem stiller te houden wanneer mogelijk, en harder te laten koelen wanneer de temperaturen harder oplopen tijdens zware taken. Een charmante oplossing, zeker omdat het het kabelmanagement strakker houdt in vergelijking tot de gemiddelde fan-controller. Aan de andere kant zou een volwaardige fan-controller wat flexibiliteit geven, maar wat wijsheid is laat ik maar in het midden.

Deze hub is overigens geen overbodige luxe, want wanneer je de ventilatoren op volle toeren zet is hij duidelijk hoorbaar. Positief is echter dat het geheel op 7 Volt dan al weer keurig stil te noemen is, en wanneer je gebruik maakt van de hub, en daar gaan we toch even van uit, dan heb je in de idle stand een systeem welke niet tot nauwelijks waar te nemen is. De behuizing en zijn stevige panelen laten namelijk weinig over van interne geluiden, en op de stille stand (of wanneer ik ze handmatig op 5V zet om te zien hoe stil ze zijn) zijn de ventilatoren praktisch onhoorbaar. Had ik trouwens al vermeld dat deze ventilatoren een degelijke retail-kwaliteit zijn, en met een MTBF (indicatie levensduur) komen van >150.000 uur voor de 140mm modellen, en >100.000 uur voor het 200mm model? Als ik het goed herinner hadden de eerdere modellen dat niet, dus het lijkt er op dat de ventilatoren een betere lager hebben gekregen. In geval van twijfel heb je in elk geval 5 jaar garantie om op terug te vallen, dus dat geeft wel enig vertrouwen.

Een belangrijk deel van de Phanteks Enthoo Luxe is uiteraard de LED-verlichting. Deze zit in lange strips langs de voorkant en bovenkant. Met een knop op het voorpaneel kan je tussen 10 kleuren kiezen, of door de knop ingedrukt te houden kan je de verlichting ook geheel in- en uitschakelen. Ook de aan-/uit knop boven op de behuizing kleurt mee met je kleurselectie.

In het donker mag hij er ook zeker wezen.

Nog een paar random shots.

Hoe je het ook went of keert, 130 euro blijft een aardig bedrag. Voor hetzelfde geld kan je een flinke selectie aan andere behuizingen uit zoeken, en dan is de vraag waarom je voor de Phanteks zou gaan. Kijken we naar de bouwkwaliteit en afwerking, en vervolgens naar concurrenten zoals de NZXT H630 of Phantom, Corair 650D, 750D, Cooler Master Cosmos SE, HAF Stacker, etcetera, dan kunnen we eerst stellen dat de Phanteks wat bouwkwaliteit op zijn minst gewaagd is aan deze concurrenten. Eigenlijk vind ik de NZXT H630 nog de meest geduchte concurrent vanwege de vergelijkbare degelijke bouwkwaliteit en afwerking, maar de Phanteks ventilatoren zijn tijdens normaal gebruik stiller, je krijgt een mooi venster, en de verlichting er bij.

De Corsair Obsidian750D ligt er wat uitstraling betreft dicht tegen aan, en hoewel de 5.25” bay covers wel strak zijn, vervalt die winst wanneer je daadwerkelijk 5.25” devices gebruikt in de Corsair, want gebruik maken van die bays in welke vorm dan ook laat weinig over van de algehele uitstraling van de hele Obsidian reeks. Daarnaast wint de Phanteks het zonder enige twijfel als het om de binnenzijde gaat, want de afwerking, de PSU-cover, en de HDD cover maken het resultaat welke je door je window ziet duidelijk een klasse hoger. Het materiaal aan de buitenkant is uiteraard wel een beetje anders, en lijkt mij grotendeels een kwestie van smaak, want ze zien er beide zeker niet slecht uit.

Waar Phanteks op richt is natuurlijk de ongekende (custom) waterkoel mogelijkheden voor een behuizing in elke prijsklasse, en wat dat betreft mag het duidelijk zijn dat deze Enthoo Luxe het ook goed doet. Niet alleen liefhebbers van hun eigen handgemaakte koeling, maar ook voor liefhebbers van AIO waterkoeling of luchtkoeling kunnen hier hun wilde dromen op los laten. Met dat in het achterhoofd is het dan ook eigenlijk Phanteks hun eigen Enthoo Pro die de prijs-kwaliteitverhouding van de Luxe enigszins onder druk zet, want voor 30-35 euro (ten opzichte van de windowed Enthoo Pro) minder krijg je praktisch dezelfde behuizing, maar dan met één ventilator minder, en zonder LED-strips. Nu is die meerprijs van de Luxe echt net gek voor de hoeveelheid LEDs en de afwerking er van in de behuizing, maar als je er niet om geeft dan is de Pro dus een bijzonder interessante keuze. Een vriend van mij gaf al aan dat de Enthoo Pro eigenlijk een absurd goede prijs-kwaliteitverhouding heeft, en nu met de Luxe als ervaring kan ik die opmerking goed begrijpen.

Waar de bouwkwaliteit, het interieur, en de inbouwopties de prijs al verklaren zijn het voor mij de kleine details die deze behuizing naar een ongekende hoogte brengen. Het reeds aanwezige kabelmanagement, de meegeleverde brackets, de kleine rubbertjes op de duimschroeven, het kleine doosje met schroeven, de PSU-cover, de HDD-cover, allemaal kleine extras die je bij flink duurdere behuizingen vaak niet eens ziet. Ik hoop dat de concurrenten een beetje mee kijken, want dit zijn zaken die de hoofdprijs echt niet kosten, maar die ons consumenten er van zullen overtuigen in de toekomst bij het merk te blijven. Hoewel de Luxe dus niet echt goedkoop is, vind ik de prijs-kwaliteitverhouding wel heel dik in orde.

Een review maken vereist voor mij enthousiasme voor een product, en zelden was ik zo enthousiast als tijdens het werken met de Phanteks Enthoo Luxe. Van het uitpakken, het maken en het sorteren van de foto’s, het schrijven, etcetera. De ervaring met deze behuizing was dusdanig positief dat ik mijn systeem spontaan van een stevige upgrade wilde voorzien. En dat zeg ik als iemand die z’n builds normaliter toch redelijk bescheiden houdt, terwijl voor vele anderen de aantrekkingskracht toch de ruime opties voor waterkoeling zullen zijn.

Ik zal niet stellen dat Phanteks met de Enthoo Luxe product op de markt heeft gezet zonder enige kanttekeningen, maar ze komen wel bijzonder dicht in de buurt. Hoewel ze duidelijk hard hebben nagedacht over de vele details zijn er een paar puntjes die beter kunnen. De plastic klepjes voor de 5.25” bays moeten wat beter kunnen, zeker omdat ze zo prominent op de behuizing aanwezig zijn. Liever zou ik extra covers zien om over optical drives te kunnen. De stickers het frontpanel en de top cover die je moet verwijderen na het uitpakken (die geven aan hoe je die dingen opent) laten niet lekker los en lieten residu achter, mocht ik dus meteen aan het poetsen, en ik durf niet zo maar chemische middeltjes te gebruiken op een gloednieuwe behuizing. Kleine dingetjes wellicht, en ik voel mij ook een beetje een zeurpiet, maar juist omdat zo veel kleine elementen van deze behuizing zo goed doordacht zijn vallen die kleine zaken dan even extra op. Daarnaast vind ik de prijs-kwaliteit verhouding dan wel heel dik in orde, maar moeten die paar puntjes toch ook opgelost kunnen worden zonder dat hij meer hoeft te kosten.

Over smaak valt uiteraard ook niet te twisten, en hoewel de stoere look van de Enthoo Luxe vermoedelijk wel een breed publiek aan zal spreken, draait het bij deze behuizing toch grotendeels om de LED-verlichting. De reden dat je daar goed over na moet denken komt voornamelijk omdat Phanteks met de Enthoo Pro een praktisch vergelijkbare behuizing op de markt zet voor een paar tientjes minder, maar dan zonder de verlichting en met een ventilator minder. Deze verlichting ziet er niet alleen goed uit, maar is ook nog eens echt keurig afgewerkt, dus de meerprijs is absoluut fair te noemen. Als je er totaal niet om zou geven zou de Phanteks Enthoo Luxe nog altijd een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, maar met de Enthoo Pro in het assortiment is die behuizing in dat geval simpelweg de interessantere optie.

Droog bekeken blijf de Enthoo Luxe een beestachtige behuizing. Of het nu om de inbouwopties gaat van extreme waterkoeling, de stevige materialen, de afwerking van de binnenzijde, of de manier waarop de vensters in het zijpaneel je een mooi resultaat geven zelfs als je een niet-modulaire voeding gebruikt, of geen expert bent in het wegwerken van kabels. Naast die goed doordachte primaire elementen wordt je ook nog eens verwend met zaken als de toolbox, of bijvoorbeeld de manier waarom de kabels van de behuizing reeds keurig weggewerkt zitten, om maar een aantal punten te noemen. Het veranderd de sowieso prima behuizing in een waar genot om mee te werken. Phanteks lijkt te begrijpen dat om marktaandeel te winnen van de gevestigde orde dat je extra hard je best moet doen, en in het gebruik met de Enthoo Luxe voel je dat.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik helemaal weg ben van deze behuizing. Zelden was ik zo onder de indruk, en voelde ik mij zo verwend tijdens het werken met een behuizing in deze prijsklasse. Zonder twijfel een echte aanrader, en ik hoop oprecht dat dit de concurrentie weer een beetje op scherp zet.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Vind je deze review leuk dan is een leuke reactie altijd welkom! Helemaal happy met deze review, of heb je andere user-content gezien die je echt geweldig vond? Je kan reviews en blogs nomineren voor "Review van de Maand" in dit topic: Productreview van de Maand: nomineren oktober 2014

Linkje naar al mijn eerdere reviews

Terug naar boven

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Luxe Zwart?

Ik heb pas een aantal maanden de NZXT H440 maar na alle reviews en foto's die ik bekijk van de witte Enthoo Luxe ben ik stiekem wel een beetje verliefd geworden op deze kast.

Vooral wat meer ruimte en koelopties is erg prettig :) Mijn 970 GTX wil ik luchtgekoeld houden en die begint nu soms als een gek te blazen.

Wellicht dat ik toch stiekem wil overstappen naar een wat groter kastje in de vorm van de Luxe :D
Hij is absoluut een stap groter dan de H440. Ik zie dat je de smaak echter goed te pakken hebt, ik hou je wel lekker bezig zo volgens mij :D
Ik heb één vraagje omtrent custom waterkoeling.
Ik zie in je foto's dat er een pomp bracket met demping wordt meegeleverd.

Waar valt deze bracket te installeren? Op de PSU shroud of ergens anders? :)
Oof, dat zou je beter even kunnen googlen of in de handleiding kunnen checken. Ik weet niet precies wat wel/niet kan met die dingen.
Maar heel misschien is in een opwelling al wel de witte Enthoo Luxe besteld en wellicht komt hij morgen al wel binnen en heel misschien kom ik er dan zelf wel achter :+
Ik ben benieuwd. Phanteks doet het erg goed momenteel als je het mij vraagt, volgens mij wordt iemand misschien morgen wel heel gelukkig :D
Ik heb ook de Enthoo Luxe ledstrip zojuist ontvangen :D
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Multicolor LED Strip 1 meter

Helaas heb ik geen fatsoenlijke camera en foto's van m'n One Plus One zijn niet geweldig, maargoed zie hier:

Leuk speelgoed hoor :+
Niiice :D Ik zou nog wel die GPU kabel direct onder de GPU naar de achterzijde brengen, is wel heel prominent aanwezig zo.

Heb die strip zelf nu ook overigens, wel mooi die combinatie. Na Computex ga ik aan de slag met de Enthoo Mini XL, review is nog in aanbouw, maar kan wel verklappen dat het weer een beest van een case is.
Gaaf, ik ben zoals altijd benieuwd! :)

Klopt de GPU kabels gaan nog even anders. Helaas is m'n EVGA 970 GTX kaduk en ontvang ik maandag een nieuwe via RMA. Ik ga dan de kabels nog even fixen :+
Phanteks heeft o.a. ook een PSU splitter aangekondigd voor de Mini XL, denk dat ik die dan ga integreren omdat het een dual-system setup een stuk mooier maakt dan met een SFX PSU aan de voorkant. TBC! :D
Gebruik de behuizing nu een drietal maanden en ben nog steeds verliefd :D
Je hoort over mijn bevindingen!

Heb overigens weer genoten van je review met mooie afbeeldingen :)
Ja ik heb al faillissement aangevraagd bij de bank :D ik slinger de Nespresso aan en ga even deze review doorbanjeren met een sterk bakkie!
wauw, al drie keer gelezen afgelopen tijd, en blijf onder de indruk van de case en de wederom geweldige review!

ik vind de case alleen een paar nadelen hebben (waardoor mijn 1e keus voor een nieuwe case toch echt de cm storm stryker blijft)

ik vind persoonlijk het klepje voor de usb poorten er vrij lelijk uitzien, en in mijn ervaring breken die klepjes at some point altijd af.

de frontfan is van een vrij ielig kabeltje voorzien zo lijkt het (en geen sleeving maar dat vergeef ik gezien de kabel toch links loopt)

en ik zal de hdd cages eruit moeten halen wil mijn gpu passen (hd7970 met arctic accelero extreme pro)
Dank u :D

Klepjes blijven tricky. Ik zou ze zelf denk ik ook niet ontwerpen, maar de keren dat ik in de praktijk er iets mis mee zie gaan is zeer beperkt. Als je dagelijks je front USB gebruikt kan ik mij voorstellen dat je hem open laat staan, en dat dan minder mooi vindt.

HDD cage kan er inderdaad uit voor giga koelers (AA Extreme is ook wel echt giga), maar je houdt dan alsnog 2x SSD en 3x 3.5" over, heb je echt zo veel? :D Styker is een prima case natuurlijk, lekker solide ding ook. Maar de leeftijd begin je wel te merken aan bijvoorbeeld de afwerking van de binnenkant, waar nieuwere cases het beter doen.
ik heb maar 1 ssd en geen hdd dus dat zit wel goed.

ik begin nu in ieder geval wel heel erg te twijfelen aan welke ik wil.
in elk geval is mijn elite 430 aan een upgrade toe.

de case is gewoon echt gaaf, maar hoe dom het ook klikt: ik loop echt met dat klepje, ik heb hem namenlijk vaak open denk ik ivm usb
Elite 430 is leuk als goedkope instapper, maar dit en een Stryker zijn echt klasses en klasses beter. Phanteks is gewoon ERG sexy op dit moment (Heb nu een Evolv ITX en Enthoo Mini XL staan), ik kan niet anders dan positief zijn over dat spul. Nogmaals: Een Stryker is een hele degelijke case, kan je zeker niet verkeerd mee. Maar ze zien er allemaal zo anders uit dat je smaak leidend zal zijn.
Ga jij ook de evolv atx reviewen? Zover ik kan zien is het de "grote" broer van de normale evolv. En zoek eigenlijk een case waar ik eer kan lucht koelen. Maar over ong 1 jaar wil ik overstappen op costum waterloop. Welke zou jij dan advizeren? Vermoet dat de primo te groot is :'(
De kans op een Evolv ATX review is vrij groot ja ;)

Om eerlijk te zijn zijn het allemaal prima customkoeling kasten, maar ook met een luchtkoeler hoef je je geen zorgen te maken. Waar maak je je precies zorgen om als ik vragen mag?
te "klein" is. en dat ik bv het Reservoir er niet in past of dat ik hem buiten de kast moet plaatsen. . of dat het een prop festijn gaat worden. maar wil het ook weer niet te groot hebben :).

maar als ik jou mag begrijpen is dat niet echt een probleem.
Zowel een Luxe als Evolv ATX zijn echt ruim zat voor custom loop. Natuurlijk is de Primo nog groter, maar als je wat rondsnuffelt zie je tig builds op basis van de eerste twee. De Evolv ATX is, als net wat nieuwer model, wel net weer een stapje slimmer met de indeling en wat extra montage gaten voor het reservoir, maar nogmaals, ze zijn allemaal prima geschikt.
denk dat het dan toch de evolv blijft :*)
klopt, en mijn elite is nu aardig maxed uit (gpu blokkeerd de halve case :(
en door de vele modds is hij nu wel versleten.

ik ga binnenkort wel eens kijken of ik beide in het echt kan zien, dat oordeeld een stuk beter.
Assen is niet echt in de buurt helaas. Maar ik zou dat zeker aanraden, in het echt is altijd even beter voor de indrukken.
even een vraag. ik heb deze kast uiteindelijk toch maar besteld. Maar zitten er ook afstands busjes bij voor montage van moederbord? kan ze in de toolbox maar gering vinden.

Ik heb mn eigen kast verkocht, en in feite zonder extra toebehoren, dus als ze er niet bij zitten haal ik ze uit mijn oude kast. Als ze mee geleverd worden laat ik ze lekker zitten.

verder nog even 1 vraag aangaande de fan hub. als ik deze zou gebruiken kan ik de fans niet afzonderlijk aansturen of niet?
Ze zitten bijna allemaal voorgeinstalleerd, dus geen zorgen. Afstandsbuisjes horen bij de case, en ze zijn ook niet altijd uitwisselbaar. Ik zou voor de koper van jouw case de buisjes dus ook maar laten zitten. ;)

En nee, je stuurt de hub met één aansluiting aan.
top. bedankt.

dan laat ik de busjes dus lekker zitten ja :P

Word dan dus toch een fan controller gebruiken. nu nog even aftasten welke het beste past bij deze kast. Heb nu zelf de raven six eye zwart/rood, maar wil eigenlijk over naar touch controller. Hoop van de week de kast binnen te krijgen, dan gaan we daar maar s snel mee stoeien, ben benieuwd :P
Laat maar weten wat het wordt, ben benieuwd naar het resultaat!
Ik wil deze kast ook gaan bestellen, echter zit ik een beetje in mn maag met die fan hub.

Daar schijnt nogal wat onduidelijkheid over te bestaan en het gebrek aan verstand over dat soort dingen aan mijn kant helpt ook niet mee.

Ik zit met nogal wat vragen en hoop dat jij me wat op weg helpen? :)

In de handleiding van Phanteks zelf zie ik staan dat je de fan hub op je moederbord op de CPU fan connector aan moet sluiten. Echter zit daar mijn CPU koeler op aangesloten?!

Ik heb wel nog 1 andere 4 pins fan connector, maar daar zie ik geen instellingen van in het bios, dus dan weet ik niet hoe en of die automatische fancontrol wel werkt.

Is het de bedoeling dat ik de fan hub op CPU FAN1 connector van mijn moederbord aansluit en dan mijn CPU koeler ook op die fanhub aansluit? En dan vermoedelijk op de FAN1 aansluiting van de hub? Zoals ik het begrijp is dat de connector die zegmaar leading is en dan alle fans op dezelfde snelheid regelt.

Is het dan niet zo dat als mijn CPU denkt ik heb het warm dat de casefans wanneer het eigenlijk nog niet eens nodig is harder gaan draaien dan dus nodig is? Ik heb ook geen idee met wat voor snelheid een standaard koeler van een i5 2500K (niet overclocked) draait. Zijn dat een beetje dezelfde snelheden als casefans?

De andere optie zou zijn om SYS_FAN2 van mn moederbord te gebruiken, echter zie ik daar geen enkele instellingen van in de bios. Draaien de fans dan niet standaard op de maximale toeren? SYS_FAN2 wordt verder in de handleiding van mn moederbord niet genoemd als zijnde een PWM connector, maar ik zie wel staan dat (ik dacht uit mn hoofd) pin2 voor speedcontrol is.

Op die manier kan ik gewoon mijn standaard CPU koeler op de CPU FAN connector zetten en de casefans op die andere connector. Dat lijkt mij de beste optie, echter weet ik dan dus niet of de automatische regeling dan wel werkt.

Het zou jammer zijn als ik deze toch best dure kast koop en dan blijkt dat de fans alleen maar op volle snelheid kunnen draaien. Momenteel heb ik een Antec Performance P180 en daar kwam ik van de week toevallig achter dat er op de achterkant een switch zit om tussen low en high te kiezen. Mijn fans blijken altijd op low te staan en de kast geeft dan weinig geluid en geen probleem met de hitte. :)

Dus als het mogelijk is om op een of andere manier de fans van de Phentaks op een vergelijkbare snelheid te draaien dan is het mij ook goed; heel dat flexibele RPM's hoeft van mij niet, maar ik ben bang dat ik het verkeerd aan sluit, of dat mijn moederbord het niet snapt/geen echte 2de PWM connector op die 4 pins SYS_FAN2 heeft zitten of dat ik met losse software allerlei dingen in moet gaan stellen of dat straks mijn fans altijd op vol vermogen draaien en dat die niet langzamer in te stellen zijn.

Al met al een hoop vragen zie ik. Ik had er een topic over kunnen openen, maar gezien jouw review me over de streep getrokken heeft welke nieuwe kast ik moet kopen (eerdere kandidaten waren de Antec P280 en de Fractal Design XL R2) dacht ik ik drop mijn vragen hier eens; je hebt er overduidelijk verstand van :)

Voor de volledigheid, mijn moederbord is een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 en de handleiding daarvan staat hier:

Hopelijk kan je mij gerust stellen en wat duidelijkheid verschaffen zodat ik snel deze kast aan kan schaffen :)

Verder wil ik nog zeggen dat ik onder de indruk ben van je reviews. Die had ik tot voor mijn zoektocht naar een nieuwe case niet gezien en inmiddels heb ik een flink aantal gelezen. Topwerk wat dat aangaat. Heel uitgebreid en duidelijk. Petje af! :)
Een lastige vraag. Ik zie wel vaker problemen dat moederborden 4-pin aansluitingen hebben die via de bios/uefi helemaal niet in te stellen zijn, of 3-pin headers die zich ook enkel op 100% laten gaan. Zeg maar zoals de power_fan aansluiting vaak werkt. 12V of niets :D

Het idee van de fan-hub is dat je deze op een PWM aansluiting op je moederbord steekt, en dat je moederbord op deze manier de aangesloten ventilatoren (zelfs als het 'slechts' 3-pin-niet-PWM-fans zijn) kan beheren. Zodra je mooie 4-pin header (waarbij de 4e pin voor PWM is) niet daadwerkelijk PWM signalen geeft, dan heb je een probleem.

Normaliter zou ik je CPU fan op de 4-pin cpu header aansluiten, en de hub op een andere. Zo kan je de processorkoeler onafhankelijk van je case-fans afstellen. Maar ik durf geen uitspraken te doen of die andere aansluitingen op je bord daadwerkelijk PWM aansturen of niet, ik zou dat of heel goed nazoeken, of op het forum aanhalen. Ik weet dat simpelweg niet.

Als dat niet het geval blijkt te zijn sluit je de hub inderdaad aan op de CPU fan header, waarbij alle ventilatoren die aangesloten is afhankelijk van je CPU temp en fanprofiel worden aangepast. Met een terughoudend fanprofiel moet het echter wel te doen zijn dat alle ventilatoren stil blijven, zeker als je een dikke processorkoeler hebt.

Uiteraard dank voor de complimenten :D
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb al eens op het forum van Phanteks gekeken, maar daar wordt het er ook niet veel duidelijker op.

Het zou wel potverdorie zonde zijn als dalijk blijkt dat ik alleen de fans op volle snelheid kan laten draaien.

Ik had het beter gevonden als ze gewoon een knopje hadden gemaakt ergens waarmee je kan switchen tussen bv 5 - 7 - 12 volt.

Dat blijkt mijn huidige P180 case te hebben. Misschien kan ik dat overzetten mocht het niet goed werken.

Nevertheless, ik ga deze kast toch kopen, want iets beters wat ik er ook nog redelijk mooi uit vind zien kan ik niet vinden :)

Nogmaals bedankt :)
Het is absoluut lastig, maar dat komt niet zozeer dat er iets mis is met die hub, maar is toch echt iets wat mobo-afhankelijk is. Switches zijn ook leuk, maar moet je vaak per fan (of 2-3 soms) aanpassen, en dan heb je al snel een bak switches. Daarnaast biedt zo'n optie vaak weinig of geen mogelijkheden met extra fans, en deze Luxe is toch ergens wel gemaakt om vol met fans te knallen :D

Ik had zelf ook een P180B. Lekker zware case, veel plezier van gehad. Ik denk dat als je met deze aan de slag gaat je een nieuwe definitie van het woord "inbouwgemak" gaat leren ;) Hoop veranderd in de laatste 5-6 jaar.
Heb de kast vrijdag binnen gekregen, maar ga er maandag alweer mee terug.

Aan de voorkant zit de cover plaat (zo te zien) gelijmd, en deze laat aan 1 kant los, en er ontstaat echt een kier, en bij de 5,25 bays kun je het ook duidelijk zien, en de plaat bovenop heeft hetzelfde probleem, ook hier lijkt de lijm los te laten.

Dus morgen kijken wat afuture er op zegt. voor deze prijs zou dit niet mogen. verder is de kast qua inbouwen een zalige kast.
Heel erg goede review! Nu ben ik aan het twijfelen tussen de Pro en Luxe. Maar dan wel de witte variant!

Hier komen alle opties aanbod die ik zelf wil voor een degelijke kast binnen mijn budget!
Ze liggen inderdaad dicht bij elkaar. Ik heb een witte Evolv trouwens, maar dat is toch weer een gevalletje apart. Vraag zal zijn: Wil je die LEDs? :D
De leds zijn een leuke optie! vandaar de twijfel. het budget is er haha maar ik heb nog tijd zat dus ik denk er nog even over na! maar het word de Pro of de Luxe.
Beide lijken mij een prima koop :D Succes met je keuze, ik weet dat het niet mee valt. :D
Daar was ik dan, had hem vandaag besteld en in het weekend uitgezocht denkende dat ik mijn eerste review voor een nog niet eerder gereviewde kast zou maken maar dat zit er nu niet echt in. Tegen dergelijk uitgebreide review kan ik niet op.

BTW als je nog eens een tip wil voor een budget behuizing is de Zalman T4 een echte aanrader. Ik heb hem op het werk er redelijk wat met deze behuizing gebouwd en voor zijn prijsklasse is die echt top zolang je niet al te veel harde schijven er in wilt bouwen. Ik zou hem zelf reviewen als ik de tijd had gehad om op het werk er foto's van te maken.
Sorry :'( Hopelijk kan je jezelf wel in mijn review vinden? :D Mooie build van gemaakt ook?

Bedankt voor de tip van de Zalman. Ik had ze al vaker op het oog, niet alleen de T4 maar ook de T1 en ik meen de T2. Het was vooral een onderbuik gevoel over de materialen van de buitenkant dat ik er zelf nooit aan toe ben gekomen, en vaak een tientje meer heb uitgegeven voor budget-builds om veilig te zitten, maar ik heb ze uiteindelijk nooit gezien. Is het niet een beetje glimmend plastic?
zover ik weet de T2, en T3 wel maar de T1 en T4 niet verder zijn de materialen inderdaad niet de beste die je kan krijgen maar het voldoet prima. Zover ik weet is het glimmende plastic ook gelijk het verschil tussen de 1 en 2 en de 3 en 4

[Reactie gewijzigd door qlum op 30 oktober 2014 08:40]

Ga kijken of ik ze een keer ergens kan zien, aan de andere kant.. ~2 tientjes is nu ook niet zo erg om eens op te gokken. Mijn zorg blijft vooralsnog dat de mooie en degelijke behuizingen tussen de 30 en 35 euro die paar euro wel waard zijn, al is het maar om het gevoel van enige luxe te behouden. Maar ik ga de T4 op mn lijstje zetten mocht ik binnenkort eens een super budget buildje maken. Dank :D
Je hebt het 'm weer geflikt! De zoveelste fantastische Foritain-review die elke lezer overtuigt :)

Deze keer wel een verbeterpuntje: in de mobiele weergave wordt de tekst in de foto's van de website van de fabrikant zo klein dat het eigenlijk niet meer te lezen is.. Als je hier de volgende keer netjes een RML table van maakt krijg je van mij een +4 :D
Dank je wel :D

Over die mobiele weergave, ik check hem ook op een 720p en 1080p scherm, en hoewel het wat aan de kleine kant is (moest ook wel ivm indeling Phanteks site), lijkt het toch prima leesbaar. Alle schermen met 600px breed zouden het leesbaar moeten houden? Welke resolutie werk jij op?

Voordeel van screenshots is dat het zo vlot gaat, en het kost allemaal al flink tijd. Maar als er vlot andere oplossingen kunnen staan dan wil ik daar uiteraard wel even naar kijken.
Hier op 720p 4.65 inch telefoon is het volledig leesbaar, alleen het eerste schuin gedrukte gedeelte van de fabrikanten specs leest irritant, maar dit is ook zo op mijn 1080p 15inch werk laptop, ligt aan het gebruikte lettetype van de fabrikant, kan jij weinig aandoen.
Wederom een top review Foritain! Straks is er geen behuizing meer over waar je geen review van hebt geschreven :P
Dank je kerel :D Ik zal CaseKing tzt vragen of ze hun domein aan mij overdragen :D
ja Foritain ik word altijd heel enthousiast over je reviews wil dan altijd gelijk naar de winkel om het produkt te gaan halen voor mezelf.
Klasse review !!!
wacht met smart op je volgende....
Leuk te horen, en deze case verdient ook echt zulk enthousiasme hoor :D
Wow, indrukwekkende behuizing zeg! Vooral de led strip aan de buitenkant is heel mooi gedaan! Ook de eerste keer dat ik een behuizing zie die intern zo mooi afgewerkt is.

Op één punt sla je de plank mis: er zijn wel degelijk mensen die hun harde schijven willen zien! :P
Absoluut waar. LED feature ziet er keurig uit (als je niet weet dat ie het heeft dan zie je het totaal niet), en het binnenwerk ..tja.. ik zou niet weten wat ik anders zou willen hebben.

En HDDs.. tja, met de prijzen van SSDs... het is dat ik een dikke schijf had gewonnen, anders had ik wellicht overwogen de 3.5" drives geheel achterwege te laten in de game-pc's..