Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 735 Grafiet Review

arievl 28 oktober 2014, 1.315 views

Nokia Lumia 735 Grafiet

Door de relatief goede specs in combinatie met de soepelheid van Windows Phone geeft deze Lumia een high end feel voor een middenklasse prijs. Een absolute aanrader voor iedereen die op zoek is naar de juiste combinatie tussen prijs en kwaliteit.

Pluspunten

• Scherpe display (316 ppi) met mooie kleurweergave
  • Goede accuduur
  • Slot voor SD-kaart
  • Prettig design (zowel visueel als om beet te houden)

Minpunten

• Camera achterop kan beter

Toegegeven: ik ben wat bevooroordeeld. Als Windows Phone-gebruiker van het eerste uur (met een Engelse HTC 7 Trophy waarop ik in Nederland nog niet eens gebruik kon maken van de store op dat moment) zou ik namelijk niets anders meer willen. Android vind ik te traag, zwaar en onbetrouwbaar (alhoewel dat met Cyanogenmod wel wat verbeterde) en iOS is het ook niet voor me. Mijn telefoongeschiedenis begint dan ook wat eenzijdig te worden, aangezien ik naast een iPhone en een Galaxy S allemaal Windows-toestellen heb gehad: de genoemde Trophy, een HTC 8S, een Lumia 925 en een Lumia 625.

Het was voor mij dus een uitgemaakte zaak dat ik weer voor een WP-telefoon ging alleen vond ik de keuze welk toestel ik zou doen lastig. De Lumia 925 was een fijne telefoon maar had een naar mijn mening zwakke accu, de Lumia 930 vond ik te duur aangezien ik nooit zo lang met een toestel doe en de 1520 te prijzig en te groot. En daar stopte het. Ik wilde namelijk graag een toestel met relatief goede specs (top hoeft niet omdat Windows Phone als OS weinig vraagt om te kunnen draaien) en vooral een goed scherm met 300+ pixels per inch. Zo'n toestel was op de genoemde toestellen na niet te vinden in het Windows-kamp. Tot de 830 en de 735 kwamen.

Waarom uiteindelijk de 735? Aantrekkelijk geprijsd, goed scherm (de één vindt de kleuren te warm ingesteld, ik vind het juist weer prettig) en een goede accu. Daarbij vind ik hem mooi vormgegeven. De randen boven en onder langs het scherm lijken loze ruimte en zijn dat misschien ook, maar het maakt dat de telefoon langer lijkt en daardoor eleganter. De 625 was ongeveer even groot maar oogt veel lomper (en voelt ook zo, maar er zit ook een duidelijk gewichtsverschil tussen beide telefoons).

Windows Phone draait erg vlot op het toestel en ik heb ook bij flink multitasken en schakelen geen vertraging kunnen merken. Het scherm leest prettig, wat ook wel door het schermtype komt waarbij zwart echt zwart is. Dit zorgt bij een donkere toonzetting van Windows Phone (ik gebruik nooit de witte achtergrond) volgens mij ook voor een voordeel bij de accu. Na een dag intensief gebruik met tijdens autoritten veel bellen staat de telefoon nog altijd op 48%. Een mooie prestatie. Dankzij de relatief hoge resolutie is het lezen van veel tekst op je telefoon ook niet iets om hoofdpijn van te krijgen.

Het ontbreken van een cameraknop is voor mij geen gemis, wel moest ik even wennen aan de onscreen Windows-toetsen. Ze zitten kort op de onderkant van je scherm waardoor ik af en toe nog wel eens verkeerd klik. Verder heb ik de optie om ze automatisch te verbergen direct uitgezet want dat werkte voor mij niet prettig. Maar smaken verschillen.

Wat je bij de telefoon krijgt aan accessoires is erg karig, maar goed, die prijs moet ergens vandaan komen: een lader met vaste stekker en verder alleen wat papier.

Overall: een aanrader.

Heb jij ook een Nokia Lumia 735 Grafiet?

Bedankt voor je review, deze is kort, maar gaat voor mij precies in op de zaken die relevant zijn in het dagelijks gebruik. Technische specs kan ik wel vinden.
Graag gedaan, bedankt voor je reactie ;)
Je geeft als minpunt aan dat je de camera matig vind, waar vergelijk je dat mee? Ik hoop dat de kwaliteit beter is dan de camera van de 625? En is de snelheid waarmee de camera start en foto's maakt wel prima?
Hoi Floris Jan,
Matig heb ik niet gezegd, alleen kan beter. En dan gaat het over de camera achterop. An sich is hij prima, helemaal vergeleken met de camera op een 625. Sluitertijd is okee en de foto's ook. Maar die op de 925 was beter en ook als je naar het gemiddelde op de markt kijkt is 6,7 megapixel niet overdreven veel. Maar goed, de front camera is echt heel goed en veel beter dan gemiddeld. Moet ook wel gezien de (in mijn ogen te nauwe) marktpositionering als selfie telefoon. Dus de camera is voor normaal gebruik prima, maar mensen die wat meer willen qua foto's dan gemiddeld zullen hem niet toereikend vinden.