Olympus SP-590 UZ Zwart Review

HenriB 18 maart 2009, 6.361 views

Olympus SP-590 UZ Zwart

Pluspunten

• Enorme zoombereik
  • Goede beeldstabilisatie
  • Supemacro (scherpstellen op 1 cm)
  • Normale batterijen (AA) die lang meegaan.

Minpunten

• Positionering bedieningsknoppen niet optimaal
  • Beeld via electronische viewfinder valt tegen

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 3
Ik heb de SP-590 pas een dag in mijn bezit. De eerste indrukken zijn uitstekend. Wat het meest opvalt - en zelfs een beetje verbaast - is het feit dat de beelstabilisatie in combinatie met de enorme 26x zoom echt werkt. Zelfs bij maximale zoom kun je uit de losse hand scherpe foto's maken. De beeldruis neemt dan wel wat toe, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door wat je allemaal te zien krijgt: Details die je met het blote oog niet kunt waarnemen.
Video's zien er ook heel goed uit, vooral op de 30 beelden per sec. (15 bps kan ook).

De camera ligt goed in de hand, ondanks een kleine neiging om topzwaar te worden aan de voorkant. Het gewicht zit duidelijk in de lens.
De positionering van de bedieningsknoppen is werkbaar, hoewel ik ze liever wat hoger had gezien zodat je er beter met je duim bij had gekund.

Voor mensen - zoals ik - die alleen de hele compacte huis-tuin-en-keuken cameraatjes gewend zijn, valt er met de SP-590 een wereld te ontdekken. Er zijn verschrikkelijk veel mogelijkheden: van geautomatiseerd tot geheel manueel.

Over de beeldkwaliteit heb ik vooralsnog niet te klagen, terwijl in tot nu toe alleen nog bij somber weer heb kunnen fotograferen.

De bijgeleverde software 'Olympus Master 2' heeft positieve en negatieve kanten. De navigatie en de snelheid van de overdracht van camera naar PC gaat gemakkelijk en snel. De mogelijkheden tot beeldbewerking wordt echter gemakkelijk overtroffen door freeware of commerciŽle paketten.

Voor wie deze camera op de korrel heeft: Deze maand valt er nog wat te vergelijken, want de Kodak Z980, de Nikon P90 en de Pentax X70 beloven soortgelijke prestaties. Allemaal 12 megapixel en allemaal 24x zoom. Wat dat laatste betreft is de Olympus voorlopig de kampioen met 26x zoom.

(Bijgaand een aantal foto's: Het vliegtuig en de meeuwen zijn gemaakt met maximale zoom en uit de losse hand, dus zonder statief of ander steuntje. De kat en de bloemen zijn op de macro en supermacro stand gemaakt.)

Update:
Na vier dagen bezit nu ook de batterijduur aangegeven. Die is nu al zeer veelbelovend. De vier normale AA-batterijen die bij de camera werden geleverd geven nog geen krimp. De indicator geeft nog altijd volle batterijen aan. En ik heb de afgelopen dagen op mijn zoektocht naar alle functies vooral het lcd-schermpje van de camera overuren laten draaien. Ik heb zeker ook al zo'n 30 keer geflitst.

• Canon Pixma MX700 All-in-one
  • Windows Vista

Heb jij ook een Olympus SP-590 UZ Zwart?

@ Iderks
Even vooraf: Ik ben geen kenner maar ik heb mij de laatste weken wel erg verdiept in wat er te koop is op het gebied van zogeheten superzoom camera's.
De fz 28 van Panasonic wordt inderdaad bijna overal als zeer goed beoordeeld. Het zou dus zeker een veilige keus zijn. Met de SP 590 van Olympus (en de op handen zijnde Z980 van Kodak, X70 van Pentax en de P90 van Nikon) haal je de allernieuwste generatie in huis, met meer megapixels en meer zoom. Als je geduld hebt kun je de professionele reviews afwachten. Dan zal blijken of de nieuwkomers de fz 28 voorbij weten te streven. In plaats van afzonderlijke sites kun je besteproduct.nl en alatest.nl in de gaten houden.

@ Laurent_
Zoomen gaat me een knopje (een ring die om de sluiterknop heen ligt). Handmatig kan het niet. De zoomsnelheid is wel heel aanzienlijk en de knop reageert ook wel lekker direct.
Eindelijk een review van de Olympus uz 590.
Ik zit nog te twijfelen tussen Panasonic dmc fz 28 en boven vermelde.
De fz 28 heeft een goede review,zou jij mij deze aanraden????????
Graag een reactie.
Ik wil graag weten of de SP 590 uz een manuele zoom heeft of dat dit in/uitgezoomd moet worden dmv een knopje. Of kan het beide?
@ Henri, waarom 30 bps? Nederlandse tv geeft alleen maar 25 bps weer! 30 bps is bedoeld voor NTSC
@ Paganstars:
Ik kan dit alleen maar beantwoorden door te citeren uit de specificaties van de camera.

Filmkwaliteit
640 x 480 / 30 fps Opname tijd: Afhankelijk van de geheugenkaart (40 sec. met 30 fps bij gebruik van een standaard xD-kaart)
640 x 480 / 15 fps Opname tijd: Afhankelijk van de geheugenkaart
320 x 240 / 30 fps Opname tijd: Afhankelijk van de geheugenkaart
N.B.: max. bestandsgrootte is 2 GB

(Ter aanvulling: De camera slikt naast xD-kaarten ook micro-SD-kaarten die veel meer data kunnen bevatten. Een adaptor voor micro-SD wordt meegeleverd.)
Henri weer een paar vragen,
Hoe is het met de zichtbaarheid van het scherm bij zonnig weer??
Het schijnt te zijn dat de 570 UZ hier problemen mee had.
En heb je inmiddels nog wat meer ondervindingen met deze camera.

Louis
@ Iderks
Sorry voor de vertraagde reactie, maar hier alsnog antwoorden op je vragen:
- Met de zichtbaarheid van het scherm heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden, maar echt felle zon heb ik ook nog niet meegemaakt. Het beeld is op zich vrij helder en via het menu kun je de intensiteit nog wat verhogen (en verlagen).

- Ik werk nu een paar weken met de SP-590 en ben erg tevreden. Ook mensen die ik de resultaten laat zien zijn onder de indruk. Ik moest deze week een ooievaarsnest fotograferen met twee ooievaars er op. Toen bleek hoe goed de zoom in combinatie met de beeldstabilisatie werkt. Ik stond op een winderige dijk en voelde mezelf en de camera duidelijk slingeren in de wind. Ik moest bijna de max. zoom gebruiken en desondanks zijn de foto's geweldig scherp. Er zit zelfs een foto bij van een ooievaar die wegvliegt. Nog meer beweging dus, maar ook die foto is scherp. En gewoon op de 'Auto-mode'.
Kortom, geen spijt van de aankoop.
Dank voor de review! Wat ik mij afvroeg: kun je de zoom ook tijdens het maken van video gebruiken?
Hoi,

Ik ben erg benieuwd naar het scherpstellen van de camera in het donker. Ik heb nu een olympus camera die niet automatisch kan scherpstellen als het vrij donker is.

groetjes anja