Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LA8609 Zwart Review

peetvierman 27 oktober 2014, laatste update op 9 december 2014, 369 views

LG 42LA8609 Zwart

Mooie TV maar sinds kort problemen met licht-weergave en dubieus privacy-beleid.

Pluspunten

• kleurweergave
  • 3D weergave (mooi en helder, geen hoofdpijn na lang kijken)
  • Goedkope 3D bril van de bioscoop werkt ook
  • redelijk uitgebreide smart-voorzieningen
  • smart menu snel toegankelijk
  • zuinig in energiegebruik
  • veel aansluitingen (inclusief CL+)

Minpunten

• zwartwaarden wat minder (maar goed aan te passen)
  • fluctuaties in licht-weergave.
  • glanzend scherm
  • lompe verchroomde plastic voet (vanwege swivel mechanisme)
  • smart remote heeft geen cijfertjes voor het selecteren van een zender
  • LG's privacy beleid en inperken van SMART-functies.

Update: na ongeveer 6 weken gebruik zijn er fluctuaties in de licht-intensiteit ontstaan: tijdens donkere scenes in films (van DVD en Netflix) zie ik het licht plotseling verder dimmen of juist weer iets helderder worden. Aanpassen en uitschakelen van allerlei weergave-functies heeft geen effect. Daarnaast erger ik mij aan het privacy-beleid van LG: Als je niet akkoord gaat met LG’s privacy voorwaarden dan worden de smart-functies, inclusief apps, uitgeschakeld. Tweaken van de privacy-instellingen (zoals met cookie-instellingen op websites vaak mogelijk is), gaat ook niet. Het is dus alles of niks. Onderstaande review is dus nog maar deels van toepassing. Overigens heb ik inmiddels de Logitech Harmony 350 universele afstandsbediening gekocht voor het gewone zappen. Mochten zich nieuwe ontwikkelingen voordoen mbt het licht-probleem, dan zal ik deze hier melden.
--------

Ik heb deze TV in de aanbieding gekocht voor 780 Euro, omdat het een model van vorig jaar was. Reden voor deze TV was dat ik graag een passieve 3D TV wilde met wat SMART functies en stabiele firmware (vanwege dat laatste criterium durfde ik geen Philips aan omdat die nog weleens bugs lijken te hebben).

Voor 780 Euro ben ik heel tevreden met deze TV, maar als ik er in 2013 over de 1000 Euro voor had betaald was ik minder enthousiast geweest.

Voornaamste minpunt vind ik het spiegelende scherm. Ik kijk hoofdzakelijk 's avonds TV, maar ik dim de lichten als ik een film kijk, zodat ik geen spiegelingen zie tijdens donkere scenes. Zwart-waarden en contrast vind ik niet super goed maar in de praktijk heb ik er weinig tot geen last van omdat instellingen goed zijn aan te passen aan de omstandigheden. Daarnast is de SMART remote handig voor de SMART content, maar als ik naar zender 17 wil, dan moet ik in een snelmenuutje op het beeldscherm de 1 en de 7 aanklikken op een soort virtuele numpad. Of ik moet via het smart-menu naar de zenderlijst. Dit wordt vrij snel irritant. De zenders gewoon 1 voor 1 langsgaan werkt wel lekker, met het scrollwieltje op de remote, maar ik ga dus wel op zoek naar nog een goedkope normale afstandsbediening. De smart-remote ziet er overigens wel mooi uit.

Vanwege de mooie kleurweergave vind ik hem erg fijn voor het kijken van films. De Hobbit 1 en 2 in 3D zagen er prachtig uit en heb ik zonder hoofdpijn kunnen kijken. Een paar DVDs zagen er ook fantastisch uit (upscaling was gedaan door de bluray speler).

Als je hem nog ergens kan vinden voor een scherpe prijs dan is hij de moeite waard, als je met de tekortkomingen kunt leven. Als het je vooral om 2D weergave met goede zwartwaarden en hoog contrast gaat zijn er waarschijnlijk betere alternatieven.

Heb jij ook een LG 42LA8609 Zwart?