Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 735 Grafiet Review

614 26 oktober 2014, laatste update op 27 oktober 2014, 2.982 views

Nokia Lumia 735 Grafiet

Na 2 weken dagelijks gebruik: Superblij mee. Alles klopt. En alles perfect in balans.

Pluspunten

• Scherm
  • Snappie vloeiende (als boter) bediening
  • Camera
  • Licht, dun en fijne vorm. 1 hand bediening.
  • SD kaart support
  • Accuduur
  • Stevige onbezorgde bouw
  • Standaard draadloos laden

Minpunten

• Geen glance, maar dat wist ik van te voren
  • Geen physieke cameraknop, maar dat wist ik van te voren

Bovenstaande allemaal in context van de prijs en zelfs ook dan is een Lumia 735 net zo goed zo niet beter als vele veel duurdere smartphones. Heb voor mijn Lumia 735 248 euro betaald.

Ik had al een 64GB U1 SD kaart en die is direct in mijn Lumia 735 gegaan. Hiermee heeft mijn Lumia 735 72GB! opslag. Er kan zelfs een 128GB kaartje in. Perfect, mede omdat je (bijna) alle apps en foto/video direct op de SD kaart kan zetten. Met Windows Phone ziet een Lumia het feitelijk als 1 een bak opslaggeheugen.

Accuduur en scherm zelfs bovenverwachting na vele reviews en ervaringen gelezen te hebben.
Accuduur met mijn gebruik is 2 tot 3 dagen. Ik wil wel regelmatig opladen uit gewoonte, maar dan zie ik dat het meestal nog niet nodig is. En met het heerlijke draadloos laden nodigt laden nog eens extra uit. Wat een gemak.

Super scherm. Heerlijk zwart, super contrast en mooie duidelijke kleuren. En het beeld ligt door het 2.5D scherm bovenop/in het scherm. De kijkhoek is mede daardoor ook geweldig.
Lekker snappie bediening. Je kan als een dolle swipen en drukken en hij houdt je gewoon bij.

Lekker licht en dun mede door het fabula design. Heerlijk om vast te houden en niet slippery. Mede door de rechte vorm van onderen. Stevig design waardoor je 'm lekker onbezorgd kan gebruiken zonder bang te zijn dat ie breekt of buigt. Het glas is Gorilla Glass 3, dus ik heb voor het eerst geen screenprotector.
Camera steekt niet uit. Lekker groot en ook mooi klein om met 1 hand te kunnen bedienen. Vanaf de toetsen van onderen tot aan het naar beneden halen van het notificatiecentrum. DE ideale grootte.

Goede camera. En heerlijk snel. En maakt zeker voor de prijs super foto's. Zie de foto's op GOT of op WindowsCentral dot com. Verbazingwekkend mooi. Zeker voor zonder OIS en dan voor de prijs. Zeer tevreden.

Verder standaard draadloos laden + lekker dun en licht. In dunner hoeft het absoluut niet. Als je 'm krijgt zit de batterij los in het doosje. Je krijgt dus beide even los in handen en toen merkte ik dat een Lumia 735 onderhand nog lichter is als de batterij!. Voelt ook dun aan in de handen. Double tab to unlock. Naast draadloos laden ook iets wat iedere smartphone zou moeten hebben. Gemak dient de mens. Staat bijna stom om nog een kabeltje in je smartphone te moeten doen.

Per saldo, als je zonder glance en physieke camera toets kan (waarvan ik van te voren wist dat het er niet op zit) heb je voor 250 een koopje. Met recht een affordable high-end phone in de dagelijkse praktijk van iedere dag..

Het resultaat is dus meer dan naar tevredenheid. En dat voor 248 euro. Geniaal. Enne ter referentie: zowel privé als zakelijk gaan vele, als ook de (belachelijke) dure smartphone modellen, door mijn handen.
Ik zou serieus bijna 'medelijden' hebben met degene die tegenwoordig nog >600 voor een gelijk grootte smartphone uitgeven...

Heb jij ook een Nokia Lumia 735 Grafiet?

Kreeg jij de draadloze lader er standaard bij (en zo ja waar heb je hem gekocht)?
Ik dacht dat dit een optie was die je los moet kopen.
Draadloos laden bestaat uit 2 delen.
Een deel op de smartphone en de lader zelf (waar je een smartphone op legt of op zet.

De lader zit er niet bij (is volgens mij nooit zo of het moet een actie zijn) Ik had al een DT-910 staande lader in huis. https://www.youtube.com/watch?v=ns8Hm8H4MAQ

Wat ik met standaard bedoel, is dat het deel in de smartphone standaard in de Lumia 735 zit. Daar waar je met een Lumia 925 en 820 dit deel bij moest kopen in de vorm van backcovers (met draadloos laden spoel)

Omdat de DT-910 eigenlijk altijd in gebruik is, door de Lumia 820s van de kids of de Lumia 925 van mijn vrouw, ga ik er 1 of 2 bij kopen. De DT-903 (is zo cool) ~59 euro. Zie review inclusief handson http://www.windowscentral...n-dt-903-wireless-charger Of de goedkopere DT-601 van ~29 euro. Of allebei.

De oudere DT-900 en wat naamloze laders kan je al voor 15 a 20 euro vinden

[Reactie gewijzigd door 614 op 28 oktober 2014 22:30]

Bedankt voor de uitgebeide info!
Ik wist dat de Lumia 735 een geschikte back cover heeft, maar je hebt dus inderdaad een aparte lader van een paar tientjes nodig. Het nut van die staande lader zie ik niet helemaal, die lijkt me niet veel makkelijker dan een 'normale' dock met laadfunctie, behalve dat je hem iets minder precies hoeft neer te zetten. De DT-903 heeft inderdaad leuke functies, al laad ik mijn telefoon meestal 's nachts op en zit ik dan niet te wachten op allerlei disco-effecten :-)
Staande is fijn omdat je a. dan gelijk notificaties (en in het geval van 820/925 ook glance info) kan zien en b. je bijvoorbeeld een wekker kan laten weergeven die je nu wel vanuit je bed kan zien. Als ik een liggende lader er bij neem, dan ga ik iets kopen of maken zodat de liggende een staande lader wordt.

De DT-903 heeft speciaal voor jou een nacht modus ;)

Als je er over nadenkt geniaal spul voor relatief weinig geld.
Heb hem besteld omdat hij op papier (behalve de camera dan) een goede opvolger leek voor mijn lumia 920.

Heb ze naast elkaar gehad en dan valt de 735 toch tegen. De lumia 920 (32gb versie kostte vorig jaar ongeveer hetzelfde als deze) start apps sneller of evensnel op en is een stuk vloeiender. Bij het naar het startscherm gaan met de 735 haperden de animaties soms ook.

Ook vond ik het pentile scherm erg lelijk dus heb ik hem terug gestuurd en heb ik besloten om.nog maar even te wachten.

Heb jj ook de lumia 925 overwogen? Deze heeft een betere camera, is sneller, heeft een normaal amoled scherm en is iets goedkoper.
Alle reviews vertellen dat de Lumia 735 sneller is. Heb je wel de tijd gegeven dat alle apps er weer goed opstaan? Hoe lang heb je 'm gehad? Dat moet altijd even. Dat moet wel de reden zijn. Een Lumia 735 is echt wel sneller. Ik heb een Lumia 820 (iets sneller als een Lumia 920) ~2 jaar gebruikt en merk duidelijk dat mijn Lumia 735 net wat sneller met starten van apps is.
Dus dan zeker vergeleken met een Lumia 920. Zie ook de YouTube video's van de 735 tegen de oudere gen toestellen. Duidelijke winnaar. Heb je toevallig een trage sd kaart gebruikt en daar apps op gezet? Of was de 8GB standaard geheugen al wat vol geraakt?
Ik heb er een 64GB UHS-1 sd kaartje inzitten. De UI is wat mij betreft een no brainer. Terug naar het startscherm is vloeiend. Ik kan vegen wat ik wil en hij kan me altijd bijhouden. Alles aan. Best heel veel apps en meerdere accounts die synchen.

Het scherm is juist veel mooier als het de oudere schermen. Zeker LCD varianten. Snap niet waar je 't over hebt. Zwart en contrast is veel beter. Kleuren veel beter (kan je ook nog naar smaak aanpassen) Dat pentile kan je bijna niet eens zien. Alleen bij heel snel scrollen in een pagina, maar verder zie je 't niet. En het scherm krijgt juist hele goede recensies. Zowel van techsites als op fora zoals die van Windows Central.

Lumia 925 hier in huis (naast nog 2 Lumia 820s) Heeft mijn vrouw. Heb ik kort gehad voordat ie naar mijn vrouw gegaan is. Naast de looks naar mijn vrouw gegaan omdat ik een Lumia 820 net wat snappier vond. Met name het direct kunnen vegen zodra ik terug gegaan was naar het startscherm. Is later door updates wel verbeterd. En was aan de snelheid van de Lumia 820 gewend natuurlijk. En ja, ik kan flink snel te keer gaan op mijn Lumia. En ja, mijn Lumia 735 is sneller als haar Lumia 925. Bij een Lumia 735 zou je, alleen bij snel scrollen niet, niet weten dat ie een pentile scherm heeft, als je 't niet zou weten. Bij de Lumia 925 is dat eerder het geval. Zou dan dus zeker geen Lumia 925 nemen als je je daaraan stoort. Dan eerder een Lumia 830 met LCD scherm.

Kan me absoluut NIET in je ervaring vinden. k zou eerlijk gezegd bijna denken dat je loopt te trollen, maar dat zal vast niet zo zijn.

PS Van een Lumia 925 is de camera is niet (veel) beter. Alleen in het donker/binnen is die van de OIS modellen beter. En is dus niet sneller. En een Lumia 925 heeft geen gewoon(RGB=gewoon blijkbaar) Amoled scherm, maar een Pentile Amoled. ((Een 820 heeft een RGB Amoled scherm))

PS2 Natuurlijk. Je zag een paarse waas en nu denk je dat dat door het pentile formaat komt. Ik las dat (op Windows Central forum) dat sommigen een 730/735 hebben gekregen die er last van had. Net als destijds met de Lumia 930 dat kon zijn. De reden is calibratie. Die blijkt soms niet goed te zijn vanaf fabriek. Omwisselen, wachten op een update of zelf recalibratie forceren is voldoende om dat op te lossen. En ja, dan ga jij het pentile verhaal niet of nauwelijks zien, net als mij. ;) Ik heb trouwens niets hoeven te doen; de calibratie was bij mij direct goed 'vanaf fabriek. Ben bijna verliefd zo mooi vind ik het scherm :)

Dan moet je alleen de reden van de tragere werking te weten zien te komen. Ongeduldig dat je niet 12-24 uur gewacht hebt? Of dat het opslaggeheugen al volgelopen was? Je had nog geen SD kaart geplaatst? Zou al logisch kunnen zijn als je een backup en/of alle apps van een 32Gb model terug zet.

Zoveel heb ik, volgens mij, nog nooit getyped in 1 post :P

[Reactie gewijzigd door 614 op 30 oktober 2014 00:22]

Erg bedankt voor de lange reactie!~

Heb de telefoon ongeveer 48 uur gebruikt. Heb geen apps op de sd-kaart gezet, alleen foto's. Heb ook beide telefoons terug gezet naar fabrieksinstellingen en ben op beide "schoon" begonnen voor een eerlijke vergelijking. Het opslaggeheugen was ook niet vol. Had op de 920 wel de laatste firmware en de laatse update van de developer preview app, misschien dat dat iets uitmaakte. De verschillen waren minimaal.

Bij de meeste apps is het teruggaan naar het startscherm vloeiend, maar bij sommige niet. In deze review: https://www.youtube.com/watch?v=MUQuTmg5xbI zegt de reviewer ook dat de animaties vloeiender zijn op de 920, maar vreemdgenoeg zijn bij hem de laadtijden wel iets sneller. Waarschijnlijnlijk heeft dat te maken met de volgens http://kyokojap.myweb.hinet.net/gpu_gflops/ iets zwakkere gpu in de 735.

Van die Lumia had ik ergens "RGB pentile" gelezen en onthouden als "RGB," wat jij zegt klopt dus. Ik had bij mijn 735 inderdaad last van een paarse waas, alleen denk ik dat je altijd duidelijk blijft zien dat het een pentile matrix is (zie bijvoorbeeld http://www.androidauthori...-2-rgb-comparison-270988/ op een 1080p scherm). Op plekken als de webbrowser (veel wit) of op het startscherm (met vlakke kleuren als achtergrond voor de tiles) zie je het rare patroon (http://2.bp.blogspot.com/...+PenTile+Display+text.jpg) wat door het scherm loopt.

Nu loop ik de 735 weer compleet af te zeiken en doe ik alsof ik geen positieve punten kon vinden, maar dat is ook niet zo. Ik moest mijn best doen om de batterij binnen een dag leeg te krijgen (en toen ging hij nog 1,5 dag mee), het contrast en de kleuren zijn supermooi en het design vond ik ook erg mooi. Ook moet ik zeggen dat ik een zeikerd ben en nogal gevoelig voor framedrops en pentile displays.

@hieronder: Een galaxy note 2 heeft dan ook geen pentile scherm. Ik heb geen vooroordelen, voordat ik hem aanzette wist ik niet eens dat het een pentile scherm was. Naast het patroon kun je ook zien dat het scherm er blauwer uit gaat zien als je er niet recht naar kijkt.

[Reactie gewijzigd door ikkefc3 op 31 oktober 2014 14:45]

....
Van die Lumia had ik ergens "RGB pentile" gelez...
De Lumia 735 heeft een beter pentile scherm als een Note 2.
En nee, je blijft het niet altijd zien. Je ziet het eigenlijk alleen bij heel snel scrollen en tekst. En ja, wit er perfect uit. Geen wazig patroon zoals jij denkt. Je had een paarse waas en je hebt een goed gecalibreerd Lumia 735 helaas niet mogen aanschouwen.

Je vooroordelen zitten te verankerd in je hoofd en je denkt dat dat bevestigd werd door een paarse waas. En ja, Pentile is in de loop van de tijd beter geworden. Ter referentie: ik zie het verschil NIET tussen een RGB Amoled van een Lumia 820 en het Pentile Amoled scherm van de Lumia 735. Maar weer wel vergeleken met het Pentile scherm van een Lumia 925. En in mindere mate bij een Lumia 930. Ja, zo goed is (een goed gecalibreerd) Pentile scherm van een Lumia 735.

Eigenlijk te dom voor woorden dat we het hier zoveel woorden aan besteden.
Zoals ik eerder zei: je zou je denken dat het een RGB scherm is. Als je niet beter zou weten. (en geen versie met een paarse waas krijgt)

PS Als je in de buurt van Zeeland woont, kan ik als je wil het mooie scherm van mijn Lumia 735 laten zien.

[Reactie gewijzigd door 614 op 30 oktober 2014 20:16]

ik dacht dat alle windows Phone toestellen verplicht een camera knop moesten hebben?
Niet meer helaas.

Dat is een van de onderdelen waarop ze onderscheid maken tussen High-end en de rest bij Microsoft.
(High-end dus wel een camera knop, de rest niet)
Niet meer helaas.

(High-end dus wel een camera knop, de rest niet)
Inderdaad HELAAS. Ik verwacht dat ik die knop erg ga missen als ik ga overstappen naar dit voor de rest prachtige toestel.. Hoe zit het met de on-screen knoppen, valt dat mee of tegen? Ook het missen van Glance is erg jammer, maar desondanks vind ik dit het mooiste toestel met WP wat nu te krijgen is!
Wat Sake hieronder zegt, het gaat evengoed vrij vlot.
Bij de onscreen knoppen het ik het auto-verbergen iig uit gezet, was ze steeds kwijt ;)
Het plaatsen in de toggle bar en het niet hoeven unlocken om een foto te kunnen nemen, zorgt er voor dat het inderdaad vrij vlot gaat. Ik mis het feitelijk niet meer.
Niet meer. Nu valt het gelukkig in de praktijk mee.
Ik heb de camera in de quick toggle bar gezet. Zo kan ik nog altijd vrij snel de camera starten.
Ook zonder dat je eerst moet unlocken.
Dubbel.

[Reactie gewijzigd door 614 op 28 oktober 2014 22:27]

Ik heb mijn lumia 735 nu anderhalve week. Ook ik ben zeer te spreken, vooral over de accuduur. Ik gebruik van telefoon best weinig maar met al mijn vorige (android) toestellen moest ik toch zeker om de 1,5 dag opladen. Op het moment is het al 3 dagen en 11 uur geleden dat ik hem opgeladen en geeft hij aan nog 6 uur verder te kunnen met de laatste 11% batterij.

De camera is prima voor een 6,7 MP lens, mede door de lagere resolutie werkt hij lekker snel. Voor eens bedrag van net onder 250 euro krijg je een erg nette telefoon met een goed design die niet goedkoop aanvoelt. Ook de accu is te verwissellen wat ik zelf altijd nog wel een voordeel vind op backpack trips (al is het steeds minder nodig, een batterypack is ook een goede oplossing).

Wel jammer dat je moet kiezen tussen dualsim of 4G (730/735) had het liever beide in een toestel gezien. Het enige minpunt van WP vind ik wel nog altijd dat het alarm volume niet in te stellen is, maar buiten dat ben ik zeer tevreden.