LG G3 16GB Goud Review

REvandenBerg 26 oktober 2014, laatste update op 27 oktober 2014, 957 views

LG G3 16GB Goud

Toptelefoon voor een topprijs

Pluspunten

• Geluid
  • Scherm
  • Circle Case
  • Knock

Minpunten

• Screenprotector lastig aan te brengen

Meteen bij het begin waarschuw ik maar. Dit is een korte algemene review over sommige aspecten van de LG G3, met wat meer aandacht voor het (buiten de deur) afspelen van muziek.
Ik kocht de G3 bij Belsimpel.nl, omdat ik goede ervaringen met heb met deze leverancier en omdat ze de voordeligste aanbieding hadden. Dat lijkt in eerste instantie niet zo, maar ze zijn de voordeligste van de leveranciers die meedoen aan het LG 50 cash-back programma. Ik kocht ook de Quick Circle Case Gold, omdat er zulke goede reviews van waren en een 2-pack Trendy 8 Screenprotector.
Het totaalbedrag is 484,27 waarop via LG (tot 1 november) nog 50 terug te ontvangen is. De G3 is een vervanger voor de Samsung Galaxy Note II, die in de vakantie een barst in het scherm opliep. Via Marktplaats verkocht voor 55, zodat het totaal uitkomt op 379,27. Niet veel voor zo’n prachtig toestel. Belsimpel houdt je prima op de hoogte van het verloop van de bestelling en levert, zoals beloofd, de volgende dag. De bestelling is keurig verpakt in een neutrale doos gevuld met zwaar papier om beschadiging te voorkomen.
Ik had de gouden versie besteld, omdat dit de enige versie was die samen met hoesje op voorraad was. Direct na de bestelling maakte ik me wat zorgen over een goedkope uitstraling, maar dat vond ik niet terecht. De hoes heeft een zachte zijdeglans met een licht bewerkt oppervlak, die prima bij het toestel past. De combinatie vind ik nog beter worden na instelling van een ander Homescreen en Lockscreen.
Een kleine teleurstelling volgt met het aanbrengen van de screenprotector. Het lukt mij gewoon niet om de screenprotector precies op zijn plaats te krijgen, zonder ontsierende stofjes en luchtbellen. Een goede les voor maar 10. Dat doe ik nooit meer zelf.

G3 USP or no USP?

LG adverteert met een aantal features.
Op de eerste plaats het Quad HD display, met twee keer zoveel pixels als een full HD scherm. Het is volgens mij – gebaseerd op eenvoudig gebruik – een prima scherm, ietsjes mooier dan mijn Note II (no USP).
Over de Circle Case Gold ben ik redelijk enthousiast. Het is heel aardig dat er in de cirkelvormige opening een klok naar keuze verschijnt na twee keer tikken. Het is zonder meer uitstekend dat je via de cirkel direct de beschikking hebt over het fototoestel. Twee keer tikken en je hebt een foto gemaakt. De fotokwaliteit vind ik veel mooier dan ik ooit met een GSM heb gezien. Maar op de opname met handgebaar moet ik nog verder studeren. Dat lukte me nog niet. Nadat ik de Quick Circle Apps via Play Store downloadde, zijn mijn keuze-apps: berichten, Camera, Oproepinfo, en uit de Quick collectie: Quick Launcher en Quick Music, dat alle muziekspelers ondersteunt. De Quick collectie laat het scherm niet dimmen, dus om je batterij te sparen kun je het best terug naar de klok. (USP)
Ik ben niet handig genoeg om over het toetsenbord te “vegen” om woordsuggesties in te voeren. Maar ik merk geen verschil met intoetsen op mijn Note II, iets waar ik wel rekening mee gehouden had (no USP). Ik ga mijn GSM niet in gastmodus gebruiken (no USP). Ik vind twee keer tikken een prima manier om het scherm aan te krijgen (USP).

G3 als muziekspeler

Ik heb een jaar of twee geleden de iPod de deur uit gedaan en ben overgestapt op muziek via de GSM. Goede muziekweergave vind ik een belangrijk aspect aan een GSM. Uit de iPod-tijd heb ik een voorliefde voor ALAC (Apple’s flac) overgehouden. Veel betere kwaliteit dan MP3 en volgens mij kan ik het verschil goed horen. De bestanden zijn ongeveer 3 keer zo groot als een goede kwaliteit MP3. Ongeveer 200 MB is vrij normaal voor een complete CD. Daarom gebruik ik een externe micro-SDXC kaart van 64 GB, in eerste instantie de Sandisk kaart uit mijn Note II.
Door ALAC kan ik LG’s muziekspeler en Google Music niet gebruiken. Maar Poweramp speelt wel ALAC, heeft ontzettend veel instelmogelijkheden, een geweldige GUI en is zichtbaar in het Homescreen. De enige misser vind ik het ontbreken van het bibliotheekoverzicht “Album Artist”. Een klein foutje vind ik dat muziek die met “Pop/Rock” getagd is, zowel onder genre Pop als onder genre Rock te vinden is.
Ik gebruik JRiver als mediaspeler op mijn PC, in mijn ogen (en oren!) de beste mediaspeler die er is. In JRiver maak ik een speellijst van alle (nu 151) albums die ik op het SDXC-kaartje wil hebben. Als ik de G3 op mijn PC aansluit en de benodigde driver installeer, loopt het proces van synchronisatie nog steeds vast, net zoals op mijn Note II. Of dat aan Android ligt of aan JRiver weet ik niet. Maar als ik het kaartje in een USB3-lezer stop, gaat synchronisatie prima, maar langzaam.
Doordat ik de audio-aansluiting op mijn Note II stuk maakte, ik bleef met de koptelefoonkabel hangen, ben ik op draadloos muziek spelen over gegaan. Ik heb een heel kort kabeltje aan mijn Audio-Technica ATH-M50 koptelefoon gesoldeerd. Dat korte kabeltje past op een Auris Bluetooth receiver die aan de linker oorschelp geplakt is. De receiver heeft aptX dat muziekweergave sterk verbetert. Helemaal onverwachts is het geluid van mijn LG G3 veel beter dan op mijn Note II. Ik snap niet waarom, beide GSM’s hebben bluetooth 4.0. Misschien is de aptX encoder van de LG/Android 4.4 gewoon beter.
Ook helemaal onverwachts kreeg ik telkens een melding dat ik de externe SD-kaart uit de telefoon verwijderd had. Ik had al een nieuwe Samsung 64 GB kaart besteld, toen ik merkte dat het probleem verdween na formatteren in de G3 en opnieuw laden van de muziek. Het leverde me wel de kennis op dat het Samsung kaartje 3x zo snel.
Basweergave, midden en hoge tonen komen geweldig uit de oorschelpen. De ‘soundstage’ is indrukwekkend. Instrumenten worden geen ‘brei’ maar zijn individueel te horen. Geen opsomming die laat zien dat ik verstand van muziek heb: elk album is gewoon een genot.

Heb jij ook een LG G3 16GB Goud?