PNY Hook Attaché 32GB Zwart Review

PatrickPR 26 oktober 2014, laatste update op 26 oktober 2014, 3.283 views

PNY Hook Attaché 32GB Zwart

Deze usb stick is betaalbaar en robuust. Daarnaast is het ook nog eens een snelle usb stick. Het haak-gedeelte is handig om de usb stick ergens aan te hangen (sleutelbos bijv.).

Pluspunten

• Haalt opgegeven snelheden
  • Robuuste behuizing
  • GB/prijs verhouding

Minpunten

• Opgegeven capaciteit
  • Gevoeligheid voor vingerafdrukken

Deze usb stick was in de aanbieding bij de Paradigit, en ik vond het wel een goede deal. Daarnaast was ik al een tijdje op zoek naar een 32GB usb stick met usb3.0 die tegelijk stevig en klein was. Dit is mijn eerste usb stick van het merk PNY, maar heb er wel al goede verhalen over gelezen.

Specificaties
De usb stick heeft de volgende specificaties:
  • Merk: PNY
  • Type: Hook Attaché zwart
  • Geheugengrootte: 32 GB
  • Verbinding: USB 3.0
  • Lezen (maximaal): 50 MB/s
  • Schrijven (maximaal): 15 MB/s
  • Afmetingen drive totaal (LxBxH): 48,5 x 11,5 x 4,5mm
Het gedeelte met de haak is iets breder dan de usb stick zelf, namelijk 16 mm in plaats van 11,5 mm. De usb stick is volledig van metaal, waarbij gebruik is gemaakt van een onderkant en bovenkant die op elkaar zijn gedrukt (aan de zijkant is een naad te zien). Het haakgedeelte bestaat uit 1 deel en is aan het usb-gedeelte geschoven. De usb stick is niet voorzien van een lampje.

Verpakking
De verpakking bestaat uit een standaard blisterverpakking, niet veel spannends. De verpakking is voornamelijk wit. Op de achterkant staat in zwart/wit een tabel waar voor de diverse groottes wat kengetallen staan vermeld voor bijvoorbeeld hoeveel mp3’tjes en foto’s je op de usb stick kwijt kunt. Op de achterkant staat tevens in hele kleine letters dat er 2 jaar fabrieksgarantie op de usb stick zit.

De verpakking van de USB stick (let niet op de scheuren, ik had de verpakking al opengemaakt)

Eerste indruk
Bij het uitpakken valt meteen op hoe klein deze usb stick is. De metalen behuizing voelt solide aan. Volgens de specificaties is de usb stick zwart, maar in werkelijkheid is het meer een donker grijs/titanium kleur. Op de voorkant staat de fabrikant, de vermelding dat het om een USB 3.0 stick gaat en de grootte. Op de achterkant zijn het CE en het FCC keurmerk opgedrukt.

Verder valt op dat het metaal enorm gevoelig is voor vette vingers. Al meteen staan er een hoop vingerafdrukken op.

De voorkant van de usb stick

De usb stick langs een liniaal

De stick is niet voorzien van een lampje om de activiteit aan te geven. Persoonlijk vind ik zo'n lampje altijd wel handig, maar vind het tot nu toe nog geen gemis. Daarnaast bevat deze usb stick ook, zoals de naam al doet vermoeden, een haak om de usb stick aan een sleutelbos of iets dergelijks te bevestigen. Hiervoor is aan de ene kant een pinnetje voorzien, dat kan worden ingetrokken door aan de andere kant het knopje naar buiten te trekken. Het pinnetje kan dus op en neer schuiven waardoor het mogelijk is om een ringetje of iets dergelijks aan het haakje te maken.

De achterkant van de usb stick

De opgegeven opslagcapaciteit is 32 GB. De beschikbare capaciteit is 28,9 GB. Daarnaast is te zien dat de capaciteit ‘slechts’ 31.138.508.800 bytes is. Volgens de definitie van 1 GB=1.000.000.000 bytes (die fabrikanten altijd hanteren) klopt de werkelijke grootte niet met wat er wordt opgegeven. De capaciteit zou minstens 32.000.000.000 bytes moeten zijn. Windows gebruikt de definitie 1 GB=2^30 bytes=1073741824 bytes. Deze USB stick komt dus ongeveer 900 MB (28,9 vs 29,8 GB) te kort. Van een gerenommeerd merk had ik dit niet verwacht en voor mij rede om voor het punt Prestatie een ster af te trekken.

De werkelijke grootte van de usb stick

Benchmarks USB 3.0
Ik heb de stick geformateerd als NTFS. Als eerste heb ik met HD Tune Pro de usb stick getest op de leessnelheid en de file benchmarks. Voor de file benchmarks heb ik gekozen voor een file length van 16MB, 128MB en 512MB. Dit omdat een grote USB stick denk ik wat meer wordt gebruikt voor grotere bestanden (ISO's e.d.) en muziekbestanden die ook tegen de 16MB kunnen zijn. Als tweede heb ik de usb stick met Atto Disk Benchmark getest. Bij deze test heb ik gekozen voor een total length van 64MB, 512MB en 2GB, om zo ook te kunnen kijken naar de snelheden bij nog grotere bestanden.

De usb stick is in alle benchmarks aangesloten op een USB 3.0 poort op de laptop.

HD Tune Pro read
HD Tune Pro read benchmark

Uit de HD Tune Pro read benchmark blijkt dat de leessnelheid fors hoger ligt dan het opgegeven maximum van 50 MB/s. De schrijfsnelheid ligt net boven het maximum van 15 MB/s. De opgegeven snelheden worden dus gemakkelijk gehaald.

HD Tune Pro file benchmarks
HD Tune Pro 16MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 128MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 512MB benchmark USB3.0

Uit de HD Tune Pro file benchmarks blijkt dat deze usb stick wat beter geschikt is voor grotere bestanden, aangezien de snelheden dan hoger liggen. Over de snelheid ben ik tevreden.

Atto read/write
Atto read/write benchmark 64MB USB3.0

Atto read/write benchmark 512MB USB3.0

Atto read/write benchmark 2GB USB3.0

Ook de Atto benchmarks laten zien dat deze usb stick de opgegeven lees- en schrijfsnelheden makkelijk haalt. De benchmarks zijn over de verschillende groottes mooi constant.

De PNY Hook Attaché usb stick is een robuuste en snelle stick. De prijs/gb is ook erg goed, waarmee je met deze usb stick een goede all-rounder in huis haalt. De stick is gemakkelijk aan een sleutelbos te bevestigen, zonder gebruik te maken van touwtjes of plastic haakjes. De stick wordt tijdens gebruik niet warm. Daarnaast heeft de stick ook geen lampje. Het grootste minpunt vind ik toch de foutieve grootte. Over het algemeen ben ik erg tevreden met de aanschaf van deze usb stick.

Heb jij ook een PNY Hook Attaché 32GB Zwart?

Mooie review :). Maar naar mijn mening, wat aan de lange kant voor een USB stick.
Bedankt voor jouw reactie. Eerlijk gezegd heb ik de review al een heel eind ingekort. In een vorige review van een USB stick had ik ook nog benchmarks erbij zitten op een USB 2.0 poort, evenals een aantal real-life benchmarks. Dat laatste zit hier ook niet bij. Het kan dus nog wel wat langer ;) . De vraag is of dit iets toevoegt, naar mijn idee niet echt.

[Reactie gewijzigd door PatrickPR op 11 november 2014 15:55]

Gefeliciteerd met je beste userreview van de maand in ieder geval :).
Ik heb enkele van deze PNY hooks in gebruik.
Voor mijn gebruik is vooral zijn vormgeving het grootste pluspunt.
Ik hang hem aan mijn sleutelhanger en heb hem dus altijd bij. In tegenstelling tot andere ontwerpen moet je bij gebruik niet je hele sleutelbos aan de PC hangen of 5 minuten zitten prutsen voor je hem van je sleutelhanger hebt. Met de gemakkelijke koppeling is hij zo losgekoppeld van je sleutelbos.