Sony BM10 Review

Murkie_R 25 oktober 2014, laatste update op 25 oktober 2014, 901 views

Sony BM10

Uitstekende bluetooth-ontvanger: werkt zeer betrouwbaar en ondersteunt aptX voor hoge audiokwaliteit

Pluspunten

• Ondersteunt aptX
  • Koppelen met telefoon via NFC
  • Strak design
  • Erg betrouwbare Class 1 bluetooth overdracht

Minpunten

• Geen

Geluidskwaliteit Score: 5
Uitstekende bluetooth-ontvanger: ondersteunt naast het standaard SBC-protocol ook aptX voor zeer goede geluidskwaliteit. Erg handig als je draadloos muziek wilt streamen mét goede geluidskwaliteit maar niet de nadelen van AirPlay (grote delay tot 2 seconden, alleen compatible met Apple-apparatuur) wilt hebben.

Ziet er ook erg strak uit zodat je niet zo'n lelijk futuristisch kastje naast je stereo hebt liggen. En koppeling via NFC is een handige toevoeging.

Daarbij is de Class 1 bluetooth-overdracht zeer goed. De muziek hapert bijvoorbeeld niet als je bijvoorbeeld even tussen je telefoon en de BM10 doorloopt of je telefoon in een andere kamer legt. Zelfs met de telefoon in de magnetron en de magnetrondeur slechts 5 mm open blijft de muziek nog spelen ;)

En de BM10 niet eens veel duurder dan veel bluetooth-ontvangers van concurrenten die het zonder aptX, NFS, Class 1 bluetooth of strak design moeten doen.

Kortom, een aanrader!

Heb jij ook een Sony BM10?

Leuk apparaatje, wel erg jammer dat ze er geen digitale uitgang in hebben kunnen knutselen, dat had hem nog net even meer geschikt gemaakt voor high-end setups.
Bluetooth heeft onvoldoende bandbreedte voor hoge kwaliteit audio dus daar zit je niet goed mee bij een high-end setup.
Datarate van aptX is 352kbps en de codec presteert ook beter dan mp3. De meeste mensen horen bij een mp3 van 320kbps het verschil met ongecomprimeerd geluid al niet meer, aptX gaat nog een stapje hoger. Daarentegen zou een DAC-chip in een apparaat van 4 tientjes best nog wel eens een beetje kunnen flabberen. Ja, lossless is altijd beter, maar een digitale uitgang kan zeker wel verschil maken als je een betere DAC op de plank hebt.
Zoals ik al zei onvoldoende kwaliteit voor een high-end setup ;). Als je echt een high-end setup hebt ga je enkel voor lossless of CD's.
Hoezo? Als je het verschil toch niet kan horen? Blinde test iemand?
Bij Bol.com staat 47.99 en als je dan doorklikt naar hun site is ie ineens 68 euro, duh!
Krijg je toevallig een pc/laptop gekoppeld aan de sony bm-10?
Mijn smartphone kan zonder problemen gekoppeld worden lukt perfect om muziek af te spelen, maar ik had ook graag gehad dat ik van m'n laptop muziek kon streamen naar de sony bm-10.
De BM-10 wordt gevonden, maar om één of andere reden kan ik geen verbinding maken. Al geprobeerd met verschillende bluetooth adaptors.

Dit vind ik een enorm min-punt en snap niet waarom het niet lukt.
Ligt meestal aan de drivers op je computer, de gewone standaarddrivers van Microsoft hebben nauwelijks support voor de audioprofielen. Voor mijn laptop heb ik bijvoorbeeld de Broadcom-drivers nodig, en dan werkt 't perfect.