Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

Bitpusher3 24 oktober 2014, laatste update op 29 oktober 2014, 5.013 views

OnePlus One 64GB Zwart

Een korte review van deze prachtige telefoon over de eerste ervaringen na 1 dag gebruik. Ik kom van een Samsung Galaxy S3 en ging na 2 jaar naar deze Oneplus One 64 GB. De S3 werkt trouwens nog steeds goed en was ik ook zeer tevreden over!

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit, erg solide!
  • Snel opgestart, snel in gebruik!
  • Veel waar voor geld. Het prijsverschil maakt alle kleine minpuntjes meer dan goed!
  • Geluid met de 2 speakers kan veel harder dan de S3, niet blikkerig zoals elders vermeld
  • Nauwkeurige navigatie door GPS en GLONASS
  • Geen bloatware, Cyanogenmod geeft veel extra instellingen
  • Scherm kan heel helder gezet worden. Wit op het scherm is mooier en natuurlijker wit dan mijn Super Amoled S3 en ook van een S5.
  • Sim, Microsim en Nanosim kunnen hier in door bijgeleverde adaptertjes

Minpunten

• 4G niet altijd te gebruiken in NL, zie review
  • Het zwart op een Amoled is iets beter.
  • Je moet meer moeite doen om er 1 te kopen (invites en pre-order)
  • Ziggo TV app laat geen tv-beeld zien. -> app crashed (eerder gezien op een andere Cyanogenmodded telefoon, oplossing bij reacties)
  • Whatsapp geeft bij installatie een waarschuwing dat de ROM gemodificeerd is maar geeft geen problemen.
  • Voedingskabel gaat ietwat moeilijk in en uit de telefoon
  • Als je heeel goed kijkt kan je een iets gelige waas waarnemen aan de onderkant (Yellow banding). Het valt niet op.
  • Batterij niet vervangbaar

De aankoop:

Vrijdag 17 oktober 2014 de OnePlus One besteld op hun eigen site via een invite (Sandstone Black, 64 GB) en de donderdag daarna binnen gekregen. Standaard verzending van 10 euro. Via Londen->Belgie->Nederland worden ze met DHL bezorgd. Ik had geluk dat ik een gratis invite via het daarvoor bedoelde Tweakers forum kon bemachtigen. Nu is er een tijdelijke stop voor invites vanwege het uurtje dat er pre-orders geplaatst kunnen worden over een paar dagen.

De telefoon:

Ik ben heel enthousiast over de telefoon na 1 dag. De eerste keer dat de telefoon opstart verbaasde de snelheid enorm in positieve zin. Cyanogenmod 33r stond er op en ik kreeg vrij snel de incremental update naar 38r. (ook Android 4.4.4) Ze verwachten een eerste Android 5.0 versie na ongeveer 3 maanden klaar te hebben.

De telefoon is qua specs vergelijkbaar met de S5 (zelfde processor/soc). Maar als je de benchmarks er op na kijkt dan komt deze telefoon toch vaak sneller naar voren. Komt dit door Cyanogenmod of omdat het DDR3 RAM geheugen op 1866 MHz draait? Of omdat deze 3 GB RAM heeft ipv 2 GB? Geen idee.

De backcover hoef ik er niet af te halen want een MicroSD past hier niet in. 64 GB is voor mij voorlopig meer dan genoeg. De SIM kaart gaat aan de buitenkant erin (verborgen aan de zijkant en met het meegeleverde pinnetje open te maken). Adapters voor MicroSim en NanoSim zijn ook meegeleverd.

Videos:

Leuke Camera functies zijn: Filmen met 30 fps (4k DCI=40962160 of 4K UHD=38402160 ofwel 2160p), FullHD in 30 fps of 60 fps, Slowmotion functie: 720p 120 fps! Timelapse zit ingebouwd. Te gebruiken video codecs zijn h264, h263 en MPEG4 en audio: AMR-NB en AAC.

Foto's:

Sinds versie 38r zit er RAW output bij het fototoestel als 1 van de weinige telefoons. Sommige mensen worden daar heel enthousiast van maar ik wat minder. Je hebt dan nl. veel gedoe om een foto iets mooier te maken.
Je kan allerlei realtime effecten toepassen als: automatisch, sepia,zwart/wit/trage sluiter, HDR enz. Ook een optie is stabiele foto die daadwerkelijk stabielere foto's lijkt te maken. HDR kost enige verwerkingstijd. 's nachts foto's maken kan bijna geen enkele mobiel goed en zo ook op deze. De kleur van de dubbele LED lijkt trouwens iets groenig vergeleken met de fel witte van Galaxy's. Dit lijkt eerst raar maar dit komt de kleurechtheid van foto's in de schemer met flits van personen echt wel ten goede! Terwijl ik dit eigenlijk van wit licht verwachtte.

4G-bereik:

4G bereik is afhankelijk van provider (zie linkje voor Vodafone 1800 MHz dekkingsgraad).

T-mobile is goed in de randstad maar KPN is nog problematisch.
2G/3G gaat net als op andere toestellen normaal op veel plekken.

Cyanogenmod
Kort maar krachtig: Een getweakte Android met een stuk meer instellingen dan een kale Android. Thema support. hoewel de thema's die je kan downloaden in de meeste gevallen wat geld kosten kan je toch nog andere kiezen. Een andere launcher gebruiken kan natuurlijk ook en past makkelijk in de 3GB RAM.

Leuke truukjes zijn met een donker en gelocked scherm de camera openen door een cirkeltje te tekenen op het scherm en een V-tje om de zaklamp aan en uit te zetten.

Screencasting is ook mooi, hiermee kan je video opnames maken van wat je op het FullHD scherm doet. Dit werkt goed!

Grappig is ook de Electronbeam animatie als je de telefoon locked (is niet de default)

Er valt genoeg te ontdekken op deze telefoon en ik kan hem iedereen aanraden.
Het lijkt een lange lijst minpunten die ik neergezet heb maar de positieve punten en met name de prijs maken dit ruimschoots goed in mijn geval maar dat is persoonlijk. Het liefst had ik overall 4,5 sterren gegeven ipv 4. 5 kan eigenlijk ook niet omdat er dan niks op aan te merken zou zijn.

Voor 299,- euro is dit de beste telefoon die je kan kopen! 5.5 inch is voor sommigen misschien groot maar eerlijk gezegd is hij kleiner dan ik verwacht had.

Ik had nog een unboxing video (meer een slideshow) gemaakt:
Je ziet alleen niet het platte fel oranje oplaadsnoer. Die zat nog in de doos verstopt. ;)

Update 27-10-2014: 2 screenshots van Antutu benchmark toegevoegd :).

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties

Voor de gele waas is een oplossing in de vorm van een app. https://www.youtube.com/watch?v=ojIsIIXcXXw
Goeie tip voor degenen die er wat aan willen doen! Dankjewel! Ziet er beter uit dan de UV-licht truuk. Maar ik zie het echt bijna niet dus ik ga er niks aan doen.

[Reactie gewijzigd door Bitpusher3 op 24 oktober 2014 18:01]

Wij hebben hier ook 2 Oneplus toestellen, de 1e is van de eerste generatie, de Yellow band is na 2 maanden geheel opgelost. (zonder app of aanpassingen) Het 2e toestel wat we sinds een maand hebben had het probleem niet.
Ik moet gewoon even wachten dus. Ben benieuwd.
Nou, 38r werkt perfect hier. Het lijkt erop of hij een paar dagen nopdig heeft om batterijgebruik te optimaliseren, een algortime ofzo? Ik heb verder alles aan staan, gps, bluetooth etc.
Iemand hier toevallig al een fix voor tv apps van bv ziggo, delta enz enz. ?
Ik heb apps als root hider en rootcloack geprobeerd maar dat werkt helaas niet.
Voor de Ziggo TV app heb ik een aangepaste APK gevonden die werkt! Is al een jaar oud maar goed.

Thx :) nu nog Delta tv app werkend zien te krijgen heb al lopen spelen met build.prop en root hiders maar tot op heden nog geen resultaat.
Ik kwam erachter dat op een niet-Ziggo WiFi netwerk ook veel TV zenders werken met deze mod. :)
De Ziggy TV app 5.0.0 werkt wel!
Vreemd. Ik heb er sinds vorige week ook een en heb geen yellow banding en ook merkt WA niks op over illegale ROMs...
Goede review. Overigens vind ik dat van whatsapp geen minpunt, want geen probleem.

En de ziggo app: dat ligt aan de app he!

Maargoed, goede review en fijne telefoon.
Dankjewel en je hebt een punt met whatsapp en de ziggo app.
Is bij jou de batterij ook zoveel beter sinds de nieuwe update? Ik draai nu 38r en heb makkelij 2 volle dagen gebruik. Mijn note2 haalde ik ongeveer 1 dag mee met dezelfde intensiteit.
Dat klinkt goed! Ik heb de telefoon pas 1 dag en heb gisteren meteen de update naar 38r gedaan. Ik kan er niks over zeggen. Heb nu nog 40% batterij sinds vannacht. Maar de eerste dag dus extra intensief gebruikt.
Wisselen van Dalvik naar ART schijnt de batterijduur nog verder te verbeteren. Ik kan het verschil niet goed duiden: in beide gevallen gewoon heel goed.
Moet ik nog proberen. Hij staat default nog op Dalvik zag ik in de "Opties voor ontwikkelaars".
Mooie uitgebreide review :-) Jammer dat ie ietwat lastig te krijgen is.

Persoonlijk denk ik overigens dat het (veel) harder kunnen zetten van het geluid eigenlijk een minpunt is. De westerse modellen zijn natuurlijk niet voor niets afgekapt natuurlijk (gehoorschade, eventueel speakerschade).
Thanks! Voor de externe speakers zal het niet zoveel uitmaken denk ik. Met oortjes krijg je wel een waarschuwing bij een bepaald niveau maar hij kan wel harder gezet worden.
Ah kijk, die waarschuwing zit er in ieder geval in (of is dat standaard in Android?). De meeste fabrikanten doen het vanwege de snelle vervorming van geluid -weinig vermogen- (mes snijdt dan aan twee kanten: lager volume tegen gehoorbeschadiging en het geluid wat er uitkomt blijft dan goed klinken). Bij mijn telefoon vind ik het trouwens ergerlijk dat een veegbeweging voor volumeregeling soms per ongeluk het volume naar max zet, en als je dan met oordopjes loopt met een apparaat met hoger volume... ;)
Ik krijg dezelfde melding op mijn HTC One dus zou maar zo gewoon in Android kunnen zitten..
Alleen heel jammer dat hun aftersales support zeer matig is. Mijn RMA duurde 3 weken voordat hij opgehaald werd door TNT. Toestel ligt nu in Hongkong.