Motorola Moto 360 Zwart (Zwart) Review

BleuZ 24 oktober 2014, laatste update op 27 oktober 2014, 9.079 views

Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)

Een ontzettend stijlvolle smartwatch die een goede gebruikerservaring biedt ondanks de verouderde SoC. Het ronde display is een echte eye-catcher en ziet er goed uit, maar over de batterijduur hoor ik gemengde geluiden.

Pluspunten

• Stalen behuizing met een hoogwaardige afwerking
  • Rond beeldscherm met goede kleurweergaven
  • Gestandaardiseerd inductive charging
  • Laadt lekker snel op (soms ook wel nodig)

Minpunten

• Accuduur (de eerste paar dagen)
  • Verouderde SoC

Ter info: deze review wordt steeds bijgewerkt met mijn nieuwste bevindingen.

Het idee van een smartwatch heeft me altijd wel aangestaan. De afgelopen jaren liep ik met een iPod nano (6th gen) om mijn pols, en hoewel die toch wel wat meer functionaliteit had dan het doorsnee horloge was het geen alleskunner: je kon er muziek mee luisteren, er stond een fitness-app op die je stappen kon tellen en je kon kiezen uit een paar watchfaces die Apple zelf had voorzien. Voor het lezen van nieuwe berichten moest je echter je oude vertrouwde telefoon gewoon uit je broekzak halen, en de fitness-functionaliteit op de iPod was niet bijster uitgebreid of nauwkeurig.
Nu is de Pebble al een jaar de bekendste speler in de werld van smartwatches, maar sinds dit jaar zijn daar vier (grote) spelers bijgekomen: LG, Samsung, Sony en Motorola. Apple en ASUS hebben hun smartwatches ook aangekondigd, maar aangezien die apparaten op het moment van schrijven nog niet zijn uitgebracht zal ik hier niet verder op in gaan.
In ieder geval is het probleem met de huidige smartwatches dat het ontwerp ervan van nature vrij beperkt is. Het betreft hier hardware in een nieuwe form factor en natuurlijk moeten fabrikanten zelf nog uitzoeken wat de grenzen zijn van deze hardware. Dit heeft als gevolg dat de huidige smartwatches in de regel geen schoonheidsprijs verdienen, maar de Moto 360 is hier wat mij betreft een uitzondering op. Dat is precies de reden waarom ik voor deze smartwatch heb gekozen.

De Moto 360 komt geleverd in een aparte, luxe uitziende ronde doos. Aan de zijkant zit een ogenschijnlijk vreemd geplaatste lus, waarvan het ophangen aan een winkelrek de enige functie is die ik ervoor zou kunnen bedenken. De doos is voorzien van meerdere vermeldingen van het Motorola-logo en de tekst “moto 360”, uitgevoerd met een sjieke chroom-achtige afwerking.
Wanneer je de doos openmaakt word je begroet met de strakke verschijning van het apparaat, niets meer en niets minder. Daar onder bevinden zich het oplaaddock en de bijhorende stroomkabel, alsook een paar instructieboekjes en de handige verdeelstukken die alles op hun plaats houden.

Eerder gaf ik al aan dat de Motorola voor wat betreft design met kop en schouders boven zijn concurrenten uitsteekt: in tegenstelling tot alle andere smartwatches zijn er bij het design van de Moto 360 geen compromissen gemaakt: de behuizing wordt gevormd door een strakke roestvrijstalen band, die bijna naadloos overloopt in een mooi (bijna volledig) rond bezel-loos display dat wordt bedekt door een geslepen glasplaat. Je krijgt tijdens het gebruik daadwerkelijk het gevoel dat je met een horloge aan het werken bent in plaats van met een vreemd apparaat op je pols.
De bodemplaat van het horloge is afgerond en zit erg comfortabel op je pols. In reflectieve letters staan er de features van het apparaat beschreven: water resistant IP67 · moto 360 · stainless steel 316L · optical heart rate sensor · wireless charging · pedometer. In het midden vind je de betreffende hartslagsensor, die een groen licht uitzendt wanneer die actief is.
De horlogeband van mijn Moto 360 is “stone grey”, gemaakt van authentiek Horween-leer; Horween Leather Company is één van de oudste leerlooierijen in de Verenigde Staten, en naar wat ik heb begrepen is de kwaliteit van hun leer erg goed. Ik kan nog geen uitspraken doen over de duurzaamheid ervan; we zullen zien hoe de band zich ophoudt na een paar weken of maanden van gebruik.

De Moto 360 heeft in echte horlogetermen een diameter van 46mm: dit vertaalt zich naar een 1.56” display met een resolutie van 320x290 pixels, bedekt met Gorilla Glass 3. Er zijn geluiden geweest dat deze resolutie te laag zou zijn, maar ikzelf ben op dit gebied absoluut geen problemen tegengekomen. Het scherm is prima scherp en fel, ik heb hier niks op aan te merken. De kijkhoeken zijn bovendien ook dik in orde. Nu kijk je doorgaans vanzelf wel recht op het beeldscherm, maar het is fijn om te weten dat het display een goede kleurweergave behoudt wanneer de kijkhoek verandert.
Dit beeldscherm wordt aangedreven door een Texas Instruments OMAP 3 SoC. In eerste instantie een tegenvaller vergeleken met de andere Android Wear-apparaten die over een aanzienlijk nieuwere en krachtiger Snapdragon 400 beschikken, maar in het dagelijkse gebruik merk ik vrij weinig van deze verouderde SoC: animaties gaan vloeiend en apps laden snel. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen ander Android Wear-apparaat heb gebruikt, dus wie weet zijn de LG G Watch of Samsung Gear Live wel nog veel sneller. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat dit apparaat snel genoeg is voor mijn eisen.
Zoals eerder aangegeven biedt Android Wear ook ondersteuning voor hartslagmeters en stappentellers; het ironische in dit geval is dat Android Fit voor telefoons pas in Android 5.0 zijn entree maakt, dus met telefoons met 4.3 of 4.4 heb je in dit geval nog vrij weinig aan deze functie. Je kunt je data wel op je horloge bekijken maar voor echte synchronisatie moet je dus nog even wachten.
http://i.imgur.com/xIp77uI.jpg http://i.imgur.com/DJ084OI.jpg
Voor wat betreft geheugen en opslagcapaciteit is de Moto 360 vergelijkbaar met de LG G Watch (R) en Samsung Gear Live: het systeem heeft de beschikking over 512MB RAM-geheugen en er is 4GB opslagruimte aanwezig. In de volgende Android Wear-update zal het mogelijk gaan worden om die 4GB te benutten om lokaal muziek op te slaan.
Mocht je een Motorola-telefoon hebben kun je het horloge ook als 'afstandsbediening' voor de camera gebruiken. Waarom of wanneer je dat zou willen doen weet ik niet - het lijkt me niet erg praktisch - maar de functionaliteit is er in ieder geval.

Net als de eerder genoemde LG G Watch (R), Samsung Gear Live en Sony Smartwatch 3 is de Moto 360 uitgerust met Android Wear. In tegenstelling tot de telefoons van deze fabrikanten is Android Wear niet aangepast: de UI en workflow is dus exact hetzelfde over alle apparaten; het enige wat kan verschillen zijn hardwarematige features (zoals GPS op de Sony Smartwatch 3).
http://i.imgur.com/w5ScoLj.jpg http://i.imgur.com/2ulY1BR.png http://i.imgur.com/r6DtCNn.jpg
Natuurlijk staat Android Wear nog in de kinderschoenen, maar voor een eerste iteratie van dit nieuwe besturingssysteem vind ik het systeem al aardig uitgebreid en functioneel. De Google Now-kaarten en notificaties zijn redelijk goed geïmplementeerd, hoewel sommige apps wel verbeterd kunnen worden. Dit is vanzelfsprekend eerder te wijten aan de ontwikkelaars van de apps: zo kan ik bij WhatsApp gemakkelijk een heel gesprek teruglezen en reageren met vooraf opgestelde antwoorden zoals “yes”, “no”, “lol”, “nice” of verschillende emoji’s maar ontbreken beide functies in de notificatiekaarten voor Facebook Messenger.
http://i.imgur.com/hDIXizl.jpg http://i.imgur.com/5uZFymV.jpg http://i.imgur.com/lGboK8B.jpg
Android staat bekend vooral bekend voor het gemakkelijk aanpasbaar zijn van de UI zodat deze aansluit aan je eigen wensen. Het is dus ook mogelijk om je watchface aan te passen. Er zijn een paar standaard mogelijkheden meegeleverd maar je kunt ook met apps zelf nieuwe watchfaces ontwerpen (of de creaties van anderen er op laden natuurlijk).
http://i.imgur.com/tJ1m6vg.jpg http://i.imgur.com/jJa6M6I.jpg http://i.imgur.com/iMqNRMS.jpg
Verder biedt Android Wear ondersteuning voor het besturen van muziek die op je telefoon wordt afgespeeld. Dit is erg handig wanneer ik in de bus of trein zit en weinig bewegingsruimte heb om mijn vrij grote telefoon uit mijn zak te pakken — de nieuwste Android Wear-update biedt daarnaast de mogelijkheid om het volume van de muziek aan te passen, een welkome toevoeging.
http://i.imgur.com/vHaOe0z.jpg http://i.imgur.com/6XxS9Xi.jpg
http://i.imgur.com/j4EKhg5.jpg http://i.imgur.com/vK05NQ6.jpg
Over updates gesproken: zoals ik het heb begrepen worden Android Wear-updates direct door Google gepushed, wat betekent dat deze apparaten waarschijnlijk snel en zonder al te veel problemen geüpdate kunnen worden naar nieuwe versies. Net als andere Android OTA-updates worden ze wel gefaseerd uitgerold, wat wil zeggen dat het best kan zijn dat je een tijdje moet wachten tot de update voor jouw eigen apparaat beschikbaar is.

De Moto 360 gebruikt Bluetooth om een verbinding te maken met eender welke Android-telefoon met Android 4.3 of hoger. Ik heb op het internet enkele geluiden gehoord van mensen die een vrij onstabiele verbinding hadden en waarbij deze dus constant verbroken werd, maar ik heb hier met mijn OnePlus One geen last van gehad. De verbinding is erg stabiel en zorgt bij mijn telefoon niet voor extra belasting op de levensduur van de batterij.
Je laadt de Moto 360 op middels een Qi inductive charging dock. De LG G Watch (inclusief de R-versie), Galaxy Gear Live, Sony Smartwatch 3 en de Pebble gebruiken allemaal een zogenaamde proprietary charger, dit wil zeggen dat de aansluiting op die apparaten niet universeel is en je dus altijd die specifieke oplader bij je moet hebben wil je ze kunnen opladen. Qi inductive charging is een gestandaardiseerde vorm van opladen, dus je zou je Moto 360 met eender welk Qi charging platform kunnen opladen.

Over de batterijduur van de Moto 360 kan ik op dit moment nog niet bijster veel zeggen. Ik heb het idee dat ‘ie de afgelopen paar dagen sneller leeg gaat dan ‘ie zou moeten, en ik heb daarom ook regelmatig de oplader bij me zodat ik ‘m tussendoor even snel kan opladen. Dat gaat namelijk ontzettend snel.
Nu heb ik van anderen gehoord dat de batterijduur wel beter wordt naarmate de tijd verstrijkt. Ik heb het apparaat op het moment van schrijven nog maar drie dagen, dus ik zal hier ook nog geen conclusie over maken.

Update 1 - 25 oktober 2014
Vandaag ben ik voor de eerste keer tevreden met de batterij. Ik heb een standaard watchface gebruikt, omdat ik toch wel het idee had dat Facer meer energie gebruikte. Dat vermoeden lijkt bevestigd te zijn, maar ik zal het de komende dagen nauw in de gaten houden.
http://i.imgur.com/HVusfhb.jpg http://i.imgur.com/Bi4ybpw.png

De Moto 360 zou compatibel moeten zijn met elk standaard horlogebandje van 22mm breed, maar ik heb begrepen dat het apparaat voorzien is van plastic clipjes op het aansluitingsmechanisme. Dit betekent dat je horlogebandjes mogelijk moet aanpassen vooraleer je ze in de Moto 360 kunt klikken. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee, noch heb ik de komende tijd de intentie om de horlogeband te veranderen (mede door de geluiden van een gebarsten onderplaat na het gebruik van een (te) dikke horlogeband), dus ik kan hier momenteel geen definitief besluit over vormen.

Heb jij ook een Motorola Moto 360 Zwart (Zwart)?

Mooie review :)

maar heb een vraagje. Merk je dat er een oude SoC in zit (lagg, snelheid)?
Bedankt! Ergens in de review heb ik dit vermeld:
"In het dagelijkse gebruik merk ik vrij weinig van deze verouderde SoC: animaties gaan vloeiend en apps laden snel. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen ander Android Wear-apparaat heb gebruikt, dus wie weet zijn de LG G Watch of Samsung Gear Live wel nog veel sneller. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat dit apparaat snel genoeg is voor mijn eisen." ;)
Oeps, overheen gelezen |:( . ik ben nog aan het twijfelen tussen de moto 360 of wachten

[Reactie gewijzigd door Thomasvt op 27 oktober 2014 21:43]

Tja, het is natuurlijk first-gen hardware dus het is bij lange na niet optimaal. Maar ik vind het een leuke ervaring, en waarschijnlijk zal ik de tweede generatie ook zo snel mogelijk aanschaffen want je kan er denk ik niet van uit dat die dingen geweldig lang meegaan.

Mijn advies is: wil je 'm echt, ga ervoor. Superleuk apparaat. Maakt het je niet zo veel uit/kun je wachten, wacht dan op de tweede generatie.

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 27 oktober 2014 21:53]

Ik vind hem best mooi, alleen de batteirjduur lijkt me nogal cruciaal, zou je die nog eens willen updaten?
Voor vandaag heb ik het stukje m.b.t. de batterijduur al geüpdate. Ik zal het de komende week sowieso nog bijhouden, vooral om te kijken welke factoren een grote invloed op de batterijduur kunnen hebben. Ik zou dus zeggen, kom regelmatig nog eens checken :)
Bedankt, zal ik zeker doen.
Ben zelf een gebuiker van de eerste generatie LG G watch. Werkt erg goed en ben er al zeer aan gewend. Nu heb ik toch besloten om de Moto360 te pre orderen. Het lijkt veel meer op een echt horloge en straalt naar mijn idee klasse uit. Ik hoop dat de levertijd ie vermeld staat ook gehaald wordt.
Waar heb je hem gepre-ordered? Ik heb de mijne bij Amazon.de besteld op 30 september, en ik heb 'm drie weken later in ontvangst mogen nemen.

Nederlandse retailers krijgen waarschijnlijk midden november pas de eerste voorraad, en ik ben benieuwd of ze dan aan alle pre-orders kunnen voldoen aangezien vrijwel elk ander land aanvankelijk ontzettend weinig voorraad binnenkreeg. Motorola heeft blijkbaar erg veel moeite om aan de vraag te voldoen, maar ik denk dat dit ook te wijten is aan lage productie-aantallen.
Ik heb deze besteld bij Coolblue
Batterij: De eerste dagen denk je: dit gebruiken, dat gebruiken, downloaden, zus zo... Ja dan gaat de batterij leeg. De nieuwe firmware update heeft er ook bij geholpen dat je twee dagen kan doen met ambient mode uit.
Dat klopt wel, maar ik heb ook gemerkt dat 'ie met intensiever gebruik nu tóch langer meegaat dan eerst. Ik blijf het vermoeden hebben dat de batterij wat tijd nodig heeft om zich te 'settelen' ;)
Klopt, btw hoe kom jij eraan? Ik zie overal dat 'ie 10 november beschickbaar is...
Ik had 'm aanvankelijk op 25 september bij Coolblue gepre-ordered, maar aangezien landen als de UK, Frankrijk en Duitsland hem eerder kregen heb ik 'm op 30 september bij Amazon Duitsland gepre-ordered.
Daar heb ik drie weken moeten wachten voordat ik 'm in huis had - en dan is 'ie om één of andere reden ook nog vanuit het distributiecentrum van Amazon Frankrijk verzonden.
Mooie review, maar als negatief punt voer je nou de processor op en in je review geef je aan dat hij goed voldoet. Ben ook erg benieuwd naar hoe lang je batterijduur is, houdt hij het een dag vol? Las ergens dat de update die het horloge heeft gehad ook de batterijduur zou hebben verlengd?
Het is zeker wel een (klein) minpunt vind ik, ja. Had Motorola een Snapdragon 400 gebruikt zou 'ie namelijk ook wat vriendelijker zijn voor de batterij. Ik moet zeggen dat vandaag de eerste dag is waarbij 'ie goed lang mee gaat, en zodra ik het gevoel heb dat de stroomconsumptie genormaliseerd is begin ik met het registreren van de accuduur; dat komt dan ook gewoon in deze review.

Het klopt dat een bepaalde Android Wear-update ervoor heeft gezorgd dat de batterijduur eindelijk goed genoeg was voor zorgeloos gebruik (dat was ook het omslagpunt voor mij waardoor ik besloot om 'm aan te schaffen), maar in de eerste paar dagen lijkt de batterijduur bij meerdere mensen erg slecht. Vandaar dat ik dus even wacht met de batterijresultaten :)
Goede review!
Even een off topic vraag: Wat is dat mooie bandje dat je om je pebble of andere smartwatch hebt?

Thanks!
Bedankt! Dat is een iPod nano (6th gen) met dit bandje :) Ik heb 'm in de kleur Chocolate, though.

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 1 november 2014 11:39]

Toppertje van een review en mooie telefoon :P
Erg nette review weer!
Fijne Review!
Ik wacht tot de volgende levering, zal m over een week of 2 hebben :)
Goeie review!

Heb je al getest wat er waar is van het douche verhaal? Daar ben ik nogal nieuwsierig naar ;)

Bvd

PS, Bevalt hij je nog steeds?