Specificaties HTPC, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Milo ML07 Review

Foritain 24 oktober 2014, laatste update op 26 mei 2017, 1.756 views

Silverstone Milo ML07

Een interessante toevoeging op de HTPC markt. De basis van de Raven RVZ01 bewijst zich wederom als een goed uitgangspunt voor goede koeling en veel inbouwopties, en de algehele uitstraling is wederom goed in orde. Laat helaas wel een paar steekjes vallen om een lager prijspunt te bereiken.

Pluspunten

• Chique en niet te opvallende uitstraling
  • Uitstekende inbouwopties: Ruim genoeg voor zeer dikke game-pc's
  • Uitstekende koelprestaties, zelfs waterkoeling mogelijk
  • Degelijk modulair interieur en soepel in te bouwen
  • Betaalbare voor een "luxe ogende" HTPC behuizing
  • "Alu-look" kunststof goed uitgevoerd in vergelijking met bijv. Corsair.
  • Zowel horizontaal als vertikaal te plaatsen, inclusief voetjes voor beide

Minpunten

• Overgangen tussen de kunststof panelen aan de zijkant niet helemaal optimaal
  • SFX Voeding en slim-line-slot-loading optical drive drijven de totaalprijs van een systeem mogelijk op
  • Ten opzichte van de Raven RVZ01 lever je stoffilters, 2 ventilatoren, en een stukje afwerking in, maar het resulterende prijsverschil vind ik daar voor echt te klein.

Review: SilverStone ML07

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Silverstonetek.com

Als je een HTPC wilt bouwen dan zal SilverStone vermoedelijk niet op je lijstje ontbreken, want als er iets is wat dit merk op de markt zet is het wel een giga aanbod van verschillende HTPC, Desktop, en Small-Form-Factor behuizingen. Ik had al een review gemaakt van de super compacte ML05B, en onlangs de "Mini Raven", een echte SteamBox behuizing, de Raven RVZ01. Dit keer is de onlangs uitgekomen Milo ML07 aan de beurt.

De ML07 zit een beetje tussen de twee werelden in, hoewel hij opgebouwd is rond het binnenwerk van de Raven RVZ01, en dus ruimte biedt voor dikke grafische kaarten en zelfs waterkoeling, is het wat uitstaling betreft een echte Milo; een nette, rustige behuizing voor in de huiskamer. Uiteraard was ik erg benieuwd hoe deze combinatie uit zou pakken.

De specificaties van de SilverStone website:

De afmetingen liggen uiteraard niet ver van de Raven RVZ01, de ML07 is niet gek hoog, maar wel aardig breed met 382mm, en ook redelijk diep met 350mm. De totale inhoud van 14 Liter maakt de Milo ML07 uiteraard verre van een forse case. 3.71 Kilo zal je in elk geval geen hernia bezorgen. Zoals af te lezen is betreft het een stalen frame, met een kunststof buitenkant, geen volbloed aluminium case deze keer dus, maar gezien de prijs zal dat ook niet echt als verrassing komen.

Wat inbouwen betreft kunnen we 1 3.5" drive kwijt, en 3 2.5" drives, aardig wat dus. Moederborden van mITX formaat passen (mDTX is naar mijn weten niet langer leverbaar maar past ook), en je voeding zal een SFX model moeten zijn. CPU koelers tot 83mm passen dus je kan flink wat htpc-stijl luchtkoelers kwijt, en je grafische kaart moet minder dan 330mm lang zijn; praktisch alle grafische kaarten passen. Hou wel rekening me de beperkte breedte van je grafische kaart, echte exoten kunnen de 149mm breedte wel eens overschrijden. Ook een optische drive kan, maar dan wel in de vorm van een slim-line-slot loading drive.

Waar de Raven nog een standaard koeler kreeg, ontbreekt deze in de ML07, je kunt echter wel 3 120mm ventilatoren extra plaatsen, waarbij er 1 boven de processor zit, en 2 direct op de grafische kaart.

Frontpanel aansluitingen komen in de vorm van een audio, microfoon, en 2 USB 3.0 poorten, en ook het bekende Kensington slot gaatje ontbreekt niet zoals wij van SilverStone gewend zijn.

De SilverStone ML07 wordt geleverd in een eenvoudige maar prima 'padded' verpakking. Valt weinig over te klagen.

Dan de behuizing zelf. Het is een herkenbare Milo, en de indeling is herkenbaar van de RVZ01. Een combinatie van alu-look kunststof in het middel, en wat neutraler plastic in de bovenste en onderste rand. Uiteraard zien we duidelijk waar de optische drive komt, en ook de aan/uit knoppen en frontpanel aansluitingen zitten in het zich. Het SilverStone logo krijg je overigens los er bij, want de behuizing is zowel horizontaal als vertikaal te plaatsen, dus die komt zo even in beeld. Het beoordelen van het materiaal is wat lastiger. Volledig aluminium was leuk geweest, maar had de behuizing aanzienlijk duurder gemaakt, en dit 'alu look' kunststof is ook zeker wat netter dan we bijvoorbeeld kennen uit de Corsair Obsidian reeks. Het is net wat neutraler, niet overdreven opvallend, en minder glimmend.

Aan de zijkanten zet het kunststof zich door, en zien we ook flink wat ventilatiegaten zitten. De overgangen tussen de panelen viel mij helaas een klein beetje tegen, al was het maar dat de Raven RVZ01 (waarmee je zal blijven vergelijken), daar gewoon een wat betere afwerking had. Gezien het aan de zijkanten zit zal je er normaliter niets van zien, tenzij je hem wellicht vertikaal plaatst en regelmatig van de bovenkant gaat zitten kijken, en je moet er sowieso wel goed op letten om er over te vallen. Desondanks had het beter gekund, zoals SST bij de RVZ01 liet zien.

De boven-, onder- en achterkant zien we uiteraard stalen panelen, waarbij het kleurverschil tussen het kunststof en het staal positief weinig te noemen is. Aan de ventilatie gaten zien we waar straks de processor (1 gat van 120mm) en grafische kaart (2 gaten van 120mm) onder komen te zitten, deze roosters vind ik persoonlijk wel leuk gevormd.

Zoals we bij de Raven RVZ01 ook zagen krijgen we een flink pakket aan accessoires. Rubberen voetjes voor verticale plaatsing, kleinere ronde rubberen voetjes voor horizontale plaatsing, wat kleine brackets die bij het inbouwen van sommige componenten van pas komen, een SilverStone logo (plakker) welke je zelf naar wens kan plaatsen, een zak vol schroeven, en een hulpstuk voor het plaatsen van de grafische kaart. Wat ik helaas wel miste, en bij de Raven RVZ01 standaard was, was de toevoeging van de magnetische stoffilters, die eventueel wel los te bestellen zijn.

Met een verticale plaatsing gebruik je deze kleine voetjes, en krijg je een dergelijk resultaat:

Al dan niet met het logo er naar wens op geplakt.

Ik zei het al, de Milo ML07 is opgebouwd rond de Raven RVZ01, en van binnen exact gelijk. We zien wederom de zeer modulaire opbouw welke voor een prettige installatie zorgt, maar wellicht enkele minuten langer duurt dan in een standaard ATX toren, ik vind dat zelf een verstandige keuze.

Verder valt wederom de ruime ventilatie op, om zo high-end componenten mogelijk te maken, in de RVZ01 kwam het als een zeer positief onderdeel naar voren, en de ML07 is wat dat betreft niet anders: De koelprestaties van deze constructie zijn echt uitstekend.

We zien onder andere waar de optische drive komt te zitten, en ook de plekken voor 2 van de 3 2.5" drives vallen direct op, ook de voedinglocatie en de doorgeluste kabel zal voor iedereen begrijpelijk zijn. De bouwkwaliteit van de interne onderdelen is zeker dik in orde; alles zit stevig vast en is keurig afgewerkt. Niet alle kabels zijn zwart, maar met een gesloten case maakt dat weinig uit.

Het inbouwen is na het verwijderen van de GPU bracket kinderlijk eenvoudig. Nu zien we ook waar het 3e 2.5" drive komt: In het vertikale stukje staal direct naast de voeding (tussen de kabels en de bovenste 120mm ventilator plek), al betwijfel ik of veel mensen er meer dan 2 zullen plaatsen.

Voeding gaat in z'n bracket en schroeven we terug de behuizing in, en een 3.5" HDD kan je er boven op kwijt. Hoewel een modulaire voeding niet strikt noodzakelijk is, en de ruimte voor kabelmanagement wel te doen is, helpen alle kleine beetjes natuurlijk wel, je ziet hier de modulaire SilverStone ST45SF-G voeding. Uiteraard is dat een SFX voeding, want een ATX model gaat simpelweg niet passen binnen deze afmetingen. Gelukkig is er ruim keuze wat SFX voedingen betreft, dus dat mag de pret niet drukken. Mocht je gebruik willen maken van de waterkoeling opties dan is een modulaire voeding als deze zeker wel een vereiste, want dat is namelijk heel erg krap.

mITX moederbordje past er eenvoudig naast, en om het lekker in SilverStone stijl te houden gebruik ik hier mijn testmoederbordje met de AR06 processorkoeler. Zo blijven we ruim binnen de ruimte die er is voor luchtkoelers, en blijft er nog ruimte over om eventueel nog een extra ventilator te plaatsen.

Omdat alle definitieve componenten voor de build nog niet binnen waren, maar omdat het plaatsen van de GPU wel iets ongebruikelijks is in deze behuizing en dus wil laten zien, maak ik even gebruik van mijn foto's van de RVZ01 om toch te laten zien hoe je een GPU in deze constructie plaatst. Wederom: Iets anders dan gebruikelijk, maar het verloopt soepel en is zeer eenvoudig uit te voeren zelfs voor een beginner. Ook de optische slim-line-slot-loading drive gaat in het GPU bracket zoals je hier kan zien.

Voor we de GPU plaatsen plaatsen we het meegeleverde verloopstukje op de aansluiting van de kaart zelf. De kaart die je ziet is overigens een Gigabyte GeForce GTX 770.

Vervolgens gaat de kaart het bracket in, en om te voorkomen dat de zware kaart in het PCI-E slot “hangt” krijg je er 2 steuntjes bij om je kaart op te leunen. Uiteraard plaats je die straks in de case onder de GPU, echter ze zijn dan amper te zien of op de foto te zetten. Op deze foto zie je hem aan de linker-onder-kant van de grafische kaart. Die gaat straks natuurlijk ondersteboven, maar zo kan ik een foto’tje schieten en hangt de kaart ook niet te veel door tijdens de voorbereiding.

Met het bracket terug in de behuizing zien we nog maar weinig van een mooie grafische kaart als deze, maar zien we wel enkele van de handige kabelmanagement-paden. In de handleiding staat duidelijk aangegeven hoe je de kabels het beste kan laten lopen, handige tips wat dat betreft, en het feit dat dergelijke tips in de handleiding staan is een compliment waardig. Het is voor ATX behuizingen wellicht overbodig, maar voor wat apartere behuizingen is het een prima idee.

Terug naar onze huidige opstelling, en zonder GPU is de PCI-e aansluiting naar je moederbord natuurlijk ook prima van het bracket te verwijderen. SSD'tje er bij, HDD'tje er in, en we hebben de belangrijke onderdelen van onze HTPC er in zitten.

Kabelmanagement in de klassieke vorm; ruimte onder het moederbord, is er uiteraard niet, maar naast de voeding is voldoende ruimte om alle kabels te bundelen. Met meerdere Ravens achter de rug is dat nog geen enkele keer een punt van frustratie geweest, wel zo fijn. Ze zitten daar niet in de weg van de airflow van zowel je processor of grafische kaart, en dat is de eerste prioriteit van kabelmanagement. Daarnaast is het ook nog eens vlot uit te voeren.

Zonder HDD zie je nog beter dat er ruimte zat is… tenminste, zolang je daar geen custom waterkoeling zaken gaat hangen.

Zonder grafische kaart heb je uiteraard helemaal een zee van ruimte over, en zou je met een beetje knutselen zelfs nog een flink aantal extra harde schijven kwijt kunnen op die plek.

Met dezelfde indeling als de Raven RVZ01 mogen we ook gelijke koelprestaties verwachten, en die Raven RVZ01 kreeg veel lof wat koelprestaties betreft. Mijn GTX 770 presteerde daar gelijk aan grotere ATX torens met een degelijke airflow. Twee 120mm intake ventilatoren erbij en een exhaust-blower GPU en je kan helemaal los, maar voor gangbare builds, denk aan een GTX 770, maar ook een 970 of 980 (Die vergelijkbaar verbruiken), kan je prima uit de voeten zonder extra te investeren in een 120mm ventilator.

Wat de processorkoeling betreft zal je het vermoedelijk toch bij luchtkoeling willen houden: hoewel er enige ruimte is voor "custom" waterkoeling met mounting holes voor een Laing DDC pomp, blijft het mij een mysterie hoe je dat allemaal wil doen passen in die kleine ruimte naast je voeding. De echte liefhebber zal er ongetwijfeld de tijd voor willen nemen om het uit te zoeken, maar die kleine minderheid heeft mijn informatie ongetwijfeld niet nodig. Voor mij zal de ML07, en dus ook de RVZ01, een echte luchtkoeler-kast blijven, met ruimte voor de meeste HTPC-stijl luchtkoelers en een mooie ruimte voor een extra 120mm ventilator er direct boven. Zo lang je die ventilatieruimte niet af sluit met een muur of kastje staat niets je in de weg om een mooie i5 of i7 te overwegen.

Hoewel er ruimte is voor een 120mm ventilator direct boven je processor, zal je ook deze zelf moeten aanschaffen. Voor een typische HTPC met een half-degelijke koeler zal er geen noodzaak zijn, maar de optie bestaat dus als je het bont wilt maken. Hou er echter rekening mee dat je de dikte van je ventilator van de ruimte voor je processorkoeler af moet halen. Gezien de plaatsing van deze ventilator direct boven je processor is het tevens mogelijk een (dun) AIO waterkoelertje met 1 ventilator te plaatsen, zoals bijvoorbeeld de CM Seidon 120V die ik in de Raven RVZ01 deed passen, deze past namelijk ook prima in de ML07. Je zou nog ietsje dikker kunnen gaan met je radiator (hoe veel dikker is afhankelijk van de pomp en slangen), maar push-pull setups met twee ventilatoren gaan zeker niet lukken. Toch is het voldoende om zelfs een i5 of i7 met overclock te kunnen overwegen voor deze behuizing.

Wat de geluidsproductie betreft doet de Milo ML07 het ook zeker niet slecht, en dat zeg ik niet omdat er standaard geen ventilatoren zijn, en hij dus sowieso geen bewegende onderdelen van zichzelf heeft. De gesloten voorzijde doet zijn werk keurig in een praktisch te verwachten situatie: een televisiemeubel in de huiskamer. We zagen dit bij de RVZ01 en de ML07 doet z'n broertje wederom lekker na. Het blijft uiteraard een behuizing met stevige ventilatie aan alle andere kanten om high-end builds kwijt te kunnen, dus verwacht geen wonderen wanneer je luide componenten gebruikt, en/of deze build vervolgens op je bureau naast je neus zet. Maar waarom je anno 2014 nog luide componenten zou kopen ontgaat mij. Geluidsproductie hou ik dus op een non-issue.

De SilverStone Milo ML07 kost je normaliter tusen de 65 en 70 euro. Ter vergelijking, de Raven RVZ01 zit zo rond de 80. Een stukje goedkoper dus voor een behuizing rondom hetzelfde frame. Hoewel de ML07 an sich dus niet duur te noemen is, lever je ten opzichte van de Raven RVZ01 zowel de stoffilters, twee 120mm ventilatoren, en een stukje afwerking in (en de eerste twee zijn toch zeker wel 20 euro waard). Ik begrijp een 'cost down' maar al te goed, zeker voor HTPC's die zelden die extra koeling echt nodig hebben, maar een stoffilter boven de processorkoeler had m.i. wel mogen blijven. Uiteraard zullen veel mensen een voorkeur voor een bepaald uiterlijk hebben en op basis daar van de ML07 boven de RVZ01 prefereren, maar als ik de producten an sich bekijk dan denk ik dat de RVZ01 de betere deal is.

Een andere vergelijking die ik wil maken is met de Sugo SG08-Lite, die voor iets minder dan 65 euro te krijgen is. Iets goedkoper dus, maar de optie om een ATX voeding te plaatsen maakt het totaalprijsje van een build iets lager dan bij de SFX-gebaseerde ML07. Hoewel we ook hier geen ventilator bij krijgen, krijgen we wel een stoffilter voor de bovenzijde, en wel een volbloed aluminium voorkant. Wel andere afmetingen uiteraard, dus ook hier zal mogelijk je fysieke bestemming van je build leidend zijn, maar ook de Sugo SG08-Lite wint het voor mij op het gebied van 'value for money'.

Het brengt mij in een lastig parket. 65 euro is echt de hoofdprijs niet, en de behuizing zal in veel huiskamers of kastjes beter staan dan een Raven of een Sugo. Als je een mooie HTPC build op basis van de ML07 wilt maken omdat je het ontwerp mooi vindt doe je er ook zeker niet verkeerd aan. Kleine zaken als de niet 100% naadloos afgewerkte zijkanten zie je dan vervolgens toch niet, de algehele uitstraling is ook gewoon in orde, en prestaties op gebied van inbouwopties, koeling, en geluidsproductie zijn ook dik voor elkaar voor een HTPC behuizing. Toch mag SilverStone zich van mij heel even op het achterhoofd krabben, het laten vallen van de ventilator gaat er bij mij nog wel in, maar het bewust weglaten van een stoffilter doet mij een beetje (te veel) pijn in een (elke) behuizing van boven de 50 euro.

Een groot deel van de conclusie van de Raven RVZ01 komt weer in mij naar boven: Het inbouwen wijst zichzelf met behulp van de vele brackets en de uitstekende handleiding, het duurt ietsje langer omdat er wat meer te schroeven valt, maar het is eenvoudig zelfs voor een beginner, en het verloopt gewoon erg prettig. Ook prestatie-technisch, zowel wat koeling betreft van CPU en GPU, en wat geluidsproductie betreft, is de ML07 een all-round uitstekende performer, vermoedelijk vanwege het DNA van zijn gamer-gerichte broertje.

Mijn voornaamste kritiek komt voort uit de vergelijking met die Raven RVZ01, en tot op zekere hoogte ook de Sugo SG08-Lite, die voor hun prijzen toch net wat extras boden en een net wat hoger niveau van afwerking hebben. Deze behuizingen hebben de Small-Form-Factor lat voor mij erg hoog gelegd de laatste maanden, en dat maakt het natuurlijk niet makkelijker voor een nieuwe kandidaat. Hoewel deze alternatieven een heel andere uitstraling hebben, zitten ze toch ook deels in elkaars vaarwater wat geschikte systemen betreft. Het doet aan de ML07 op zich natuurlijk niets af, maar de conclusie die ik er uit moet trekken is dat wanneer je niet gebonden bent aan het design of de afmetingen van de ML07, dat SilverStone minimaal twee alternatieven op stal heeft die simpelweg wat meer bieden voor hun prijs.

Maar dat terzijde, de ML07 blijft zeker een interessante behuizing, en ook een unieke behuizing die echt weer wat anders op de markt zet. Een dertien-in-een-dozijn behuizing is het zeker niet, want een typische Milo serie behuizing met ruimte –en- koelvoorzieningen voor een dikke grafische kaart en zware processor is weer eens wat nieuws. De vele grote Grandia HTPC behuizingen zijn wel indrukwekkend en hebben een zee van ruimte, maar zijn voor veel huiskamer builds ook veel te groot en opvallend. De ML05 was een erg interessante ervaring, maar was weer een piep kleintje met beperkte inbouwopties. De ML07 is een mooie middenweg en veel breder inzetbaar voor gangbare HTPC builds, met afmetingen die voor veel omgevingen goed te overzien zullen zijn (al is hij wel wat diep, hou daar rekening mee), een bescheiden, nette, en niet-te-opvallende uitstraling, maar toch voldoende ruimte voor een heel erg dik game-systeem. Ergens ontkom ik niet aan het gevoel dat de ML07 ontworpen is voor fanatieke gamers die van partnerlief geen game-pc in de huiskamer mogen zetten, en op deze manier een chique machine kunnen bouwen met een dikke verborgen GPU.

Een volle score ontgaat de SilverStone Milo ML07 vanwege de iets te aggressieve besparingen om het product voordeliger op de markt te kunnen zetten zonder dat hij nu echt veel goedkoper is geworden, maar het blijft een keurige en interessante toevoeging aan de HTPC markt.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone Milo ML07?

Kwam een leuk linkje op Facebook tegen. Ik dacht dat de ML07 (en RVZ01) wel krap is voor waterkoeling, maar het kan dus wel degelijk. Best leuk om te zien:

Mooie review Met de Silverstone kasten die ik ingebouwd heb, heb ik de zelfde goede ervaringen als jij met deze Milo.

Dank je :D Welke heb jij zoal gebouwd als ik vragen mag?
ML03 gd04 gd05 en een tower. Momenteel heb de ML03 in gebruik.

Ik lees bijna al je reviews _/-\o_
:D Da's fijn te horen. Zie GD's niet veel ivm het formaat. ML04 wel, mooi ding. ML03 vond ik alleen die grote optical niet zo mooi, ben blij dat de tegenwoordig veel meer slot-loaders gebruiken!
Weet niet of je deze reactie ziet(het is immers al 2jaar geleden dat je deze hebt gepost) maar zou je aanraden om met static pressure fans te gaan of airflow? En zou het een betere keuze zijn om met een top fan-low cpu cooler combo te gaan of met alleen een flinke cpu cooler?

Overigens een prachtige review zoals altijd ;)

[Reactie gewijzigd door Squats op 1 mei 2016 09:29]

Je krijgt gelukkig notificaties bij reacties ;)

Mbt fans, lastig. Ik zou denken er tussen in. Static pressure niet echt omdat er wel ruimte rondom de fans zit, je blaast niet direct tegen een rad aan. Maar een tussenoplossing als een Noctua F12 o.i.d. zou best ok moeten zijn.

Wat de CPU koeling betreft. één fan zou ruim voldoende zijn. Of je dan een passief blok wilt icm een fan aan de case gemonteerd met bijv een filter, of gewoon een cpu fan op het blok zelf, zou niet veel uit moeten maken. In het laatste geval zou ik zelf wel de maximum hoogte redelijk invullen.
Bedankt voor je reactie, de f12's zien er inderdaad goed uit als een tussenoplossing. :)

Ik denk dat ik ga voor de thermalright axp100 muscle, ben benieuwd wat dat dingetje kan doen wat betreft de koeling ;)
6600k, tenminste zover ik weet zijn alle 115x compatible, ik ben benieuwd hoe ver ik kan gaan zonder waterkoeling, aangezien ik geen zin heb in het gedoe met radiatoren en tubing in zo'n kleine case :p

[Reactie gewijzigd door Squats op 1 mei 2016 20:07]