Creative Inspire A220 Review

Diamundo 24 oktober 2014, laatste update op 29 oktober 2014, 85 views

Creative Inspire A220

Mooi setje speakers voor 40e. Subwoofer heeft geen bassregelaar, wel jammer. Geluid is prima, zeker voor de gemiddelde gebruiker. Al met al, prima setje!

Pluspunten

• Niet duur
  • Niet megagroot, past goed
  • Mooi geluid
  • Mooie afwerking, subwoofer is van hout

Minpunten

• Uitknop zit op subwoofer, niet op speaker
  • Subwoofer heeft geen volume/bass-regelaar
  • Stof gaasje op speakers kon stukken beter
  • Geen mogelijkheid tot aansluiten koptelefoon

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Al met al is dit 2.1 setje een mooie toevoeging aan mijn desktop, waar ik eerder een setje heineken speakerkratjes had staan. Aangezien de rechterspeaker daarvan geen geluid meer gaf, was het tijd voor iets nieuws.
De lokale computerzaak binnen gelopen, en daar stond deze tussen. Voor 40 euro vond ik het toch eerst een beetje duur, maar ik dacht, liever wat meer uitgeven voor kwaliteit, dan een paar 2.0 speakers waar ik snel wat nieuws voor wil.

Pluspunten:

De speakers zijn vrij compact, evenals de subwoofer. Dit was eerder voor mij een probleem, omdat ik geen flauw idee had waar ik zo'n gigantische bak (subwoofer, red.) moest neerzetten. Bij het uitpakken zag ik dat hij een stuk kleiner was dan ik in gedachten had, en uiteindelijk paste hij prachtig.

Het geluid is erg mooi, maar nu is het wel zo dat het ook een enorme verbetering is, in vergelijking tot mijn vorige set, dus het kan zijn dat mijn verbeelding het wat mooier maakt dan het is.
Alsnog, een paar nummers opgezocht met flinke bass, en dat komt toch wel vrij goed naar voren!

De speakers zijn mooi vormgegeven, rechthoeking maar de hoekjes zijn afgerond, en de woofers (tweeters? die dingen die het geluid maken) die net iets boven het midden zitten, duwen de zijkanten een beetje naar buiten. Ook zie je de grijze rand die net om de woofers heen zit, wat al het zwart naar mijn mening wel mooi opbreekt.
De buitenkant van de subwoofer is gemaakt van hout, en de speaker daarvan zit aan de onderkant. Daar ik niet eerder een subwoofer heb gehad, weet ik niet of dit vaker voorkomt of niet, maar omdat hij toch achter mijn monitor staat, zie ik er niks van.

Minpunten:
Wat moet gezegd worden: deze minpunten zijn niet heel erg, het zijn vooral irritaties.

De subwoofer heeft een uitknop op de achterkant, waarmee het hele setje wordt uitgeschakeld. Ik vind het jammer dat deze niet op de rechterspeaker zit (waar de volumeknop dan weer zit), want de subwoofer heb ik achter mijn tweede monitor gezet, en de speakers staan naast mijn hoofdmonitor, en zijn dus wat beter bereikbaar.

Wat de subwoofer dan weer niet heeft, is een volumeknop. Blijkbaar heeft Creative de speakers uitvoerig getest, en vervolgens de bass zo ingesteld dat de 'mainstream' muziek, films, games en wat niet er goed op klinkt. En aangezien ik ook vrij 'mainstream' muziek luister (films kijk ik niet zoveel) en ik eigenlijk alleen FPS games speel, is de instelling voor mij wel prima.
Alsnog had ik wel graag een volumeknop voor de bass gezien.

Over de voorkant van de speakers zit een gaasje. Waarom weet ik niet, waarschijnlijk zodat er geen direct contact mogelijk is met de woofer, maar in dat geval: het gaasje is van stof. Liever had ik een metalen (of kunststof, als het maar iets hards is) gaasje gezien. Ook op te merken, is dat het gaasje gewoon een rechthoekig stukje stof is, en bij het monteren gewoon is uitgerekt om te passen over de woofers. Dit is enorm zichtbaar, zelfs als ze een beetje in het donker staan.
Gelukkig kijk ik meestal op mijn monitor :P

De linkerspeaker doet eigenlijk niks behalve dom geluid maken, de rechterspeaker heeft zoals gezegd de volumeknop aan de zijkant. Graag had ik ook gezien dat ik hier een koptelefoon op kon aansluiten, danwel aan de voorkant danwel aan de zijkant onder de volumeknop, maar daar is dus geen ruimte voor.
Echter, als ik mijn koptelefoon in de poort op de desktop aansluit, dan mute Windows het geluid van de speakers automatisch (maar ben ik dus wel de bass kwijt van de subwoofer).

Heb jij ook een Creative Inspire A220?