Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

Rolo1977 23 oktober 2014, laatste update op 25 oktober 2014, 982 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Een zeer vlotte smart phone die handzaam is en ook nog een lange stadby-tijd. Kortom de ideale smart phone!?!

Pluspunten

• compact / handzaam
  • snel
  • lang standby
  • voelt solide aan
  • waterdicht
  • ANT+

Minpunten

• "slechts" 16 GB interne opslag

Na een lange speurtocht naar de ideale smart phone, dat komt doordat ik een waslijst aan eisen / wensen heb, in eerste instantie kwam ik uit op Z1 Compact, maar toen werd deze aangekondigd... was het het wachten van een paar maanden waard? Ik denk van wel.
Ik deze smart phone nu een anderhalve week, dus ik kan nog niet veel vertellen over de duurzaamheid maar zal wel mijn ervaring tot nu toe delen.

Als eerst de eisen / wensen die ik stel aan een smart phone en hoe de Z3 Compact daar in past, ik zal geen feature lijst gaan opnoemen want dat weet iedereen wel ergens anders te vinden.
Als hobby doe ik aan GeoCaching en daarvoor heb ik een dedicated GPS apparaat maar een smart phone is eigenlijk ook onmisbaar (als backup/extra info) . Deze hobby doe ik tijdens vele verschillende weersomstandigheden en daarom heb ik de volgende eisen neergelegd:
- Waterdicht tijdens regen buien.
- Scherm moet goed leesbaar zijn in fel zonlicht.
- ANT+ sensoren uitlezen:
Veel GeoCache apparatuur en sensoren werken met ANT+ (Garmin's - Chirp en Tempe).
- Lange stand-by tijd ivm lange wandelingen icm gebruik vd smart phone.
- Bediening met 1 hand (omdat ik dat handig vind) dus scherm +/- 4,5".
- Minimaal een quad-core CPU: omdat ik minimaal twee jaar met de smart phone wil doen.
- Geen gedoe met micro USB kabel om te laden
Liefst QI laden maar de magneetkabel voldoet ook uitstekend!

Als ik alle specs ga invoeren bij Tweakers dan komen er maar een paar telefoons naar voren... zeker als je geen Samsung wilt dan heb je eigenlijk maar 2 keuzes... de Z1 compact of de Z3 compact. Aangezien de previews al zeer positief waren en de reviews ook erg positief was de keuze eigenlijk snel gemaakt.

Tja dan heb je het ingebruiknemen van dit toestel, dat gaat vrij gemakkelijk als je al Android en Sony UI gewend bent. Daarna toch even aan de lader gehangen (uitbreiding doos had ik 60% lading) het opladen ging verrassend vlot... dan begin ik al te denken, dan zal het ook wel snel leeg zijn... gelukkig valt dat super mee. De eerste duur test was zonder voeding online navigeren. De Z3C gebruikt dan per uur ongeveer 10% dus ik kan gewoon een hele dag werken, bellen, navigeren, YouTube'n, gamen etc zonder bij te laden, mijn mond valt echt open... dat is mij nog met geen enkel toestel gelukt.
Daarna een weekend GeoCachen, voor mij de ultime test :-) , tja voor nu kan ik kort zijn: het toestel voldoet aan al mijn verwachtingen en slaagt met vlag en wimpel, geen stotteringen en nog voldoende accu capaciteit over om aan het einde van de dag een belletje te plegen. Balen moet toch ook goed werken, al wordt dat soms ook vergeten. Ik heb overigens geen klachten gehoord over de gespreks kwaliteit en ik versta anderen ook uitstekend.

Kortom een uitstekend toestel en hopelijk gaat deze zeker twee jaar mee. Mocht ik gaande weg het gebruik nog vreemde, vervelende of onverwachte dingen meemaken dan laat ik het hier ook weten.

Heb je vragen dan hoor ik het wel en probeer ik ze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Ik zou je review nog eens doorlezen want er zitten echt veel spel fouten in.
Bedankt voor je reactie, ik heb het hier en daar aangepast.
Ik zit nog te twijfelen tussen twee telefoons. Deze en de Samsung Galaxy s5 mini.
De geocache apps zijn voor mij de apps waar ik het meeste waarde aan hecht dus dat moet in orde zijn. Ik werk het liefst met Cgeo.
Ik las dat de navigatie van de Xperia Z3 comp. niet zo goed is; soms zit je wel 25 m van het nulpunt af. Heb jij daar ervaring mee?

Ik wil ook WhereIGo erop zetten, maar als de navigatie niet precies is dan vraag ik me af of ik voor deze telefoon moet gaan.
Ik gebruik ook C'GEO en dat werkt echt uitstekend, weinig afwijking (verrassend precies) zeker iov een Garmin GPS. Soms doet de e-compas wat raar maar na een soort van calibratie (8-jes draaien) is die ook behoorlijk goed.
Ik gebruik ook een Wherigo app (WherYouGo) en ook die werkt prima (zeer precies) ik kan dus weinig negatieve dingen vinden en ben nog steeds een positieve gebruiker!
Heb je nog meer vragen dan hoor ik het wel.