Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

Gaming247 21 oktober 2014, laatste update op 25 november 2014, 1.958 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

De enigste "kleine" "high-end" Android smartphone. Een prima telefoon, maar het had zoveel beter gekund.

Pluspunten

• Snel
  • Batterij houdt het lang uit, 2-3 dagen bij mijn gebruik
  • Redelijk klein
  • Speakers kunnen hard (Maar het blijft telefoon kwaliteit)
  • Sony is vriendelijk voor modders (AOSP code uitbrengen, bootloaders en SU unlock makkelijk aan te vragen via website.)
  • Micro-SD kaart slot
  • Fysieke cameraknop
  • Één van de beste camera's in een telefoon op dit moment

Minpunten

• Sony skin is irritant en maakt de interface alleen maar slechter
  • Veel te veel software standaard mee geleverd (Aantal kan wel verwijderd worden)
  • Scherm is veel te blauw (Wel redelijk goed te krijgen, maar zwaar irritant dat je het moet aanpassen.)
  • Klepjes zijn irritant, vooral USB dat gebruik je zo vaak. HTC kan waterdichte USB poorten leveren op telefoons dus dan moet Sony dat ook kunnen.
  • De rand is lelijk plastic, de Z2 had mooi aluminium, veel beter in mijn ogen.
  • 16GB standaard is wat weinig
  • 2GB ram, toch weer bezuinigd tegen over het topmodel Z3

------ Let op: Dit is misschien meer een review voor mensen die nu een Nexus en/of Cyanogenmod gebruiken dan voor de algemene gebruiker. ------

Mijn vorige telefoon was een Nexus S met CyanogenMod 11 (Android KitKat 4.4.4), maar omdat die telefoon te traag werd, was ik al enige tijd op zoek naar een vervanger.

Ik zou graag in het CyanogenMod/Custom rom circuit blijven, maar ik kan in de segment niet een telefoon vinden die ik graag zou willen. Ik zou heel graag namelijk een kleine telefoon hebben, 4,3" is voor mij wel perfect. En vooral de fysieke grote is voor mij leidend geweest bij het kiezen van een nieuwe telefoon. 125mm x 65mm of nog kleiner het liefst. Daarna staat high end specs op het lijstje. En dan heb je niet zoveel keuze vandaag de dag.

Ik keek al lang naar Sony Android telefoon's, maar sinds de Xperia ZL ben ik echt gaan overwegen om er 1 te gaan kopen. Na de boot meerdere malen te hebben afgehouden (onder andere de Z1 compact), heb ik nu toch eindelijk een Z3 compact gekocht.

Eigenlijk wou ik een witte telefoon. Ik dacht namelijk dat de Z3 compact wel dezelfde mooie aluminium rand als de Z2 zou hebben. Helaas is dat niet zo, de rand van de Z3 compact is een soort melkachtig plastic in de kleur van de telefoon. Bij de zwarte versie valt het plastic niet zo op, dus toen heb ik toch maar de zwarte versie gehaald.

Dus daar ging ik dan, van de MediaMarkt naar huis als een klein kind om zijn cadeautje uit te pakken. Thuis gekomen meteen de telefoon uit de verpakking gehaald en aangezet om er mee te gaan spelen.

Tijdens het updaten van wat apps viel mij oog op de handleiding en heb ik die nog even door gebladerd. Oeps! Er stond in dat de telefoon voor het eerste gebruik tenminste 30 minuten lang opgeladen moest worden. Naja 5 dagen later en de batterij werkt fantastisch, dus geen probleem.

Na bijna een week de telefoon in mijn bezit te hebben, komen er 2 woorden bij mij op om de telefoon te beschrijven, namelijk:
- Snel
- Irritant

Snel, dat behoeft natuurlijk geen uitleg. Een mooie Snapdragon SOC + een lage resolutie (720P) en alles vliegt. Prima!

Maar irritant. Tja dat vergt wat uitleg.

Zoals je in de inleiding al hebt kunnen lezen, kom ik dus van CyanogenMod af, op een Nexus telefoon. Één van dé tweakers Android Walhalla's.

De telefoon staat ongelofelijk vol met rotzooi. Veel van Sony's eigen apps, een antivirus en icoontjes met allerlei dubbel functies (functies die al in Android zitten.)

Van Walkman, Album, Films, Playstation, Sony Select, Lifelog, TrackID, Smart Connect, Xperia Care Support, Xperia Update Center, TV SideView, Draadloze waarschuwingen, Officesuite, Xperia Lounge, Schets, FileCommander en tot slot een Antivirus. Waarvan de Officesuite, FileCommander en de Antivirus een licentie nodig hebben om de volledige functionaliteit te bieden.

Behoorlijk schrikken dus als je een nagenoeg stock Android verwacht.

Meteen aan de grote schoonmaak begonnen, en gelukkig kan je veel apps zo weg gooien, alsof je ze zelf hebt gedownload. Helaas kan dat niet bij alles en bijvoorbeeld de FileCommander moet je dus uitschakelen.

Sony probeert dus overal zijn eigen apps tussen te proppen, die meestal vol zitten met hun eigen diensten. Zo is de Walkman app goed te gebruiken, maar is deze ook toegespitst op het gebruik van Sony's unlimited streaming dienst. Geef mij maar gewoon een offline only muziek speler.

Als je de apps 1 voor 1 af zet tegen die van CyanogenMod en/of Google, dan voegen ze bijna niks toe. En persoonlijk vind ik een aantal apps slechter.

Volgende 2 irritatiepunten:
Een verslechtering van het multi-task menu, verticale ruimte verspeeld door een close all knop, terwijl stock Android hier een elegante oplossing voor heeft. Waarom verspeel je hier dan programmeertijd aan vraag ik me af. De Smart apps (Een soort kleine apps die je als overlay op je huidige app te voor schijn kan halen) zijn niet handig vind ik, maar gelukkig wel uit te schakelen. Maar alleen via adb via je pc.
Omhoog vegen vanaf de onderkant levert Google Now op en weer een Sony dienst. Dit plaatje laat ik zien omdat het wel weergeeft wat ik irritant vind. Overal probeert Sony zijn eigen diensten in te stoppen, en in mijn opzicht maakt het het alleen maar slechter/drukker.

Links de Z3 compact, rechts CyanogenMod op een Nexus S.
Ook het drop down menu heeft minder mogelijkheden en voor bijvoorbeeld "wifi hotspot aan/uit zetten" en de accu bekijken moet je de instellingen induiken. Een kleinigheidje, maar als je de vrijheid en keuzes gewend bent is het wel jammer.

Na flink met de sloophamer bezig te zijn geweest, een sausje NovaLauncher en wat APK's geript uit een Nexus 5 Cyanogenmod Snapshot M11 rom:
Een mooie strakke basis om van hieruit wat meer apps te gaan installeren.

De hardware
Laten we het eens over de hardware hebben. Hieronder een lijstje wat ik van een andere tweaker reviewer heb gekopieerd:

SoC: Qualcomm Snapdragon 801 8974-AC
RAM: 2GB
GPU: Adreno 330
Opslag: 16GB, uit te breiden met tot 128GB MicroSDXC kaarten
Scherm: 4.6" 1280x720 IPS "Triluminos" display
Camera: 20.7MP
Camera voorkant: 2.2MP

Het wordt vaak omschreven als de enige mini high end smartphone zonder concessie's. Dit is natuurlijk niet helemaal waar, want zowel op het RAM is bezuinigd, 2GB in plaats van 3GB. De rand is niet van mooi aluminium maar van plastic. En wat ik ook wel frapant vind is dat ze zelf bij hun compact model het scherm groter maken als ze hem updaten ( Z1 compact: 4,3 Inch naar 4,6 Inch voor de Z3 compact).
Maar goed voor de rest alle lof aan Sony, want andere fabrikanten snappen het helemaal niet.

Het scherm
Het scherm is echt veel te blauw, dat slaat echt helemaal nergens op. Hebben ze eindelijk niet meer van die slechte TFT schermen met vreselijke kijkhoeken, hebben ze dit weer. Het lijkt wel of ze een stagiaire hebben laten prutsen met de kleurcalibratie. Waarom is het nou zo moeilijk, om net zoals Apple doet, gewoon je schermen bijna perfect te kalibreren, generatie na generatie. Dit geeft bij mij het idee dat ze zomaar wat doen bij Sony. En dat je bij elke generatie weer moet vrezen of ze het niet weer verkloot hebben met een of ander nieuw idee.

Gelukkig kan je het scherm wel aanpassen, en zo de RGB waardes naar eigen wens aanpassen. Gelukkig dat het kan, maar dit zou gewoon standaard goed moeten staan vind ik.

De 720p resolutie is natuurlijk een discussiepunt waar altijd verdeeldheid over zal zijn. Ik zou het niet erg vinden om een 1080p resolutie te hebben op dit formaat, daar ik af en toe toch de pixels kan onderscheiden. Volgens bepaalde mensen zou je dit niet moeten kunnen zien, en of ik hem dan te dicht bij me hou of dat het aan mijn ogen ligt. Geen idee, maar mijn ervaring zou nog beter zijn met 1080p denk ik. Maar de 720p resolutie zorgt natuurlijk wel voor een verlengde batterijduur en dat is misschien wel harder nodig dan een scherm wat je niet van de realiteit kan onderscheiden.

De rand
"Geef een aap een gouden ring, het is een blijft een lelijk ding."
Dat las ik altijd vroeger in de Power Unlimited als ze weer een bagger spel op de redactie hadden gekregen. En dat is wat er bij me op kwam toen ik de rand zag. Waarom de normale Z3, Z2, Z1 en de Z1 compact wel aluminium randen hebben en deze van die lelijke plastic zooi, geen idee.

Volgens mij kan je de mensen qua smartphones in 2 categorieën indelen als het gaat om cases/bumpers en andere bescherm maatregelen, namelijk:
- Degene die een bumper of een hoesje koopt en het niet zo uit maakt dat het design van de telefoon verstopt wordt.
- Degene die de telefoon puur wil houden, om zo van het design te genieten. Misschien een screen protector maar meer ook niet.

In mijn ogen moet je een telefoon dus zo mooi mogelijk maken en dan de gebruiker laten beslissen of ze hem inpakken in een hoesje of niet.

Wat Sony gedaan heeft is: O laten we de hoekjes maar van schok absorberend plastic maken zodat de telefoon niet zo snel kapot gaat als hij valt.

Wat je krijgt is volgens mij, mensen die normaal een case kopen, kopen gewoon alsnog een case. En puristen vinden hem lelijk.

Maar goed zo zie ik het. Misschien heb ik het mis.

De klepjes
Nooit gedacht dat ik na mijn K750i nog een telefoon met klepjes zou hebben. Wat een gefruts. Zeker omdat de USB aansluiting ook achter een klepje zit. Terwijl HTC heeft bewezen dat dit totaal niet hoeft, zie de Desire Eye.

Hopelijk maken ze dat in toekomstige telefoons beter/anders. Want dit voelt ouderwets en ongemakkelijk aan.

Je zou ook de telefoon kunnen opladen via de magnetische poort, maar daar levert Sony geen adapter voor. Misschien moet ik dat eens proberen.

De speakers
De speakers zijn een groot verkooppunt van dit apparaat. Het zijn stereospeakers die aan de voorkant zitten, boven en onder. Ze zitten heel mooi weg gewerkt en doen goed hun werk.

Grappig om even te noteren, de speakers krijgen het voor elkaar om trillingen door de hele telefoon te voelen. Tijdens het luisteren naar YouTube, ging ik alvast opzoek naar een nieuw nummer. Je voelt dan de vibraties als je vinger over het touchscreen gaat en bij je vingers die rusten op de achterkant om het toestel vast te houden. Mede mogelijk gemaakt door techniek van NXP? Z3 teardown, waar je de NXP chip ziet zitten, ik neem aan dat deze ook in de Z3 compact zit.

Helaas is bij mij de bovenste speaker kapot gegaan tijdens het luisteren naar AC/DC - You shook me all night long op Youtube op 75% volume. Die speaker kraakt nu al vanaf 33% van de volumebalk. Dat is gewoon een kwestie van pech denk ik, dus dat wordt een kwestie van aanspraak doen op de garantie. Hopelijk verloopt dat soepel. Ik zal het verloop hier updaten.

De camera
De camera doet het goed in perfecte omstandigheden. Maar zodra het wat lastiger wordt, krijg ik het idee dat je het beste wat meer zelf kan instellen. Daar ben ik niet zo goed in, dus mijn foto's zijn niet altijd goed.

In de camera app zitten ook weer "apps", zie hieronder, en je kan er nog meer downloaden.
Je kan hiermee YouTube streamen, panorama foto's maken en meer. Apart om te zien is dat de 4k video optie hier ook tussenstaat, in plaats van tussen de normale instellingen voor video opname, daar kan je maximaal 1080p met 60fps selecteren.

Jammer dat je dit ook weer niet kan opschonen, en met veel tegels blijft zitten die je nooit gebruikt. Want laten we eerlijk wezen, wie gaat er nou 4k-video, panorama foto's of handmatig foto's nemen als je ook dinosaurussen door het beeld kan laten lopen? Misschien kan je dit via adb disabellen.

De meegeleverde hoofdtelefoon standaard
In het begin kreeg je bij de telefoon een draadloze koptelefoon van Sony, maar ik heb de telefoon later gekocht en ik heb alleen de standaard hoofdtelefoon gekregen. Het soort dat je echt in je oor stopt met rubbers om het volledig af te sluiten. Ik heb dit setje vergeleken met een setje Sennheiser mx 475 en een Philips SHP8900, met als geluid FLAC bestanden van Bod Dylan, The Eagles en The Who.

Het geluid op de Philips koptelefoon is geweldig. De telefoon brengt het geluid goed naar de koptelefoon, vanaf het allerlaagste volume klinkt het al prachtig. Alle details zijn te horen en het liet mij opnieuw realiseren hoe mooi ik deze muziek vind. Toch maar eens vaker met mijn volle aandacht naar alle details in de muziek luisteren, in plaats van het maar op de achtergrond aanzetten.

Foto genomen met de Z3 Compact, Handmatig profiel met ISO3200 en HDR. Ik heb zomaar wat geprobeerd.

Goed, de Philips koptelefoon had ik in de vergelijking erbij gegooid om de telefoon te testen, die is met vlag en wimpel geslaagd. De Sennheiser mx 475 heb ik gekocht omdat ik de standaard meegeleverde hoofdtelefoontjes slecht vond. Je hoort echt het verschil, maar goed het is al jaren zo dat de standaard meegeleverde hoofdtelefoontjes vaak heel slecht zijn, bij veel producten.

Afrondend
Een goede telefoon. Helaas niet de high-end mini waar totaal geen concessie op zijn gemaakt. Maar een betere high-end mini Android smartphone ga je niet vinden.

De software had beter gekund, voor mensen die van Samsung of LG komen is het misschien een verademing. Maar als je van een Nexus/ GPe of een Motorola komt voelt het toch bloated. Teveel aanpassingen.

Persoonlijk hoop ik dat CyanogenMod beschikbaar komt voor deze telefoon, en anders moet ik zelf eens gaan kijken of ik iets van de source kan maken.

Het design had ook beter gekund. De plastic rand is niet de mooiste, de plastic hoekjes al helemaal niet. En persoonlijk twijfel ik ook aan het nut van die hoekjes. Klepjes zijn ook niet mijn ding, zeker niet als je er vaak achter moet zijn, zoals bij de USB-connector. Maar het glas is mooi en de bezels zijn (voor Sony begrippen) ook klein genoeg.

Als de software beter was geweest, hadden ze er een ster bijgekregen, en als het design perfect was geweest hadden ze er nog 1 bijgekregen.

Ondanks dat deze telefoon niet perfect is, en het voor mij wennen is om van een Nexus/CyanogenMod naar dit over te stappen, ben ik blij dat ik deze telefoon heb gekocht. Wat ik met deze review vooral duidelijk heb proberen te maken is dat, ondanks de minpunten die ik opgesomd heb, ik deze kleine telefoon graag gebruik. Maar door mijn perfectionistische karakter kon ik ze niet onbenoemd laten. Wel blijf ik van mening dat deze telefoon nog zoveel beter ontworpen had kunnen worden.

Nog vragen over de review of de telefoon of iets dergelijks? Post een reactie en ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen. Ik ga binnenkort wel de telefoon terug brengen voor garantie, dus ik zit waarschijnlijk even zonder de telefoon.

Edit:
Hier een update over de garantie:
17-10-2014 - Telefoon gekocht, binnen 2 dagen was de bovenste speaker kapot.
23-10-2014 - Naar de servicebalie van de MediaMarkt gegaan, ik mocht kiezen uit 3 optie's; Geld terug, telefoon laten repareren of een nieuwe telefoon laten bestellen en dan mocht ik mijn toestel omruilen zodra de nieuwe binnen was. Ik heb voor de laatste optie gekozen, mede omdat ze zo behulpzaam waren gunde ik de Mediamarkt mijn aankoop, dus ik hoefde mijn geld niet terug. De telefoon zou 1 week op zich laten wachten, want de voorraad van de kleur zwart was op.
21-11-2014 - Na meerdere keren naar de MediaMarkt te zijn gegaan om te vragen waar mijn bestelde telefoon bleef vond ik het genoeg. Ik ben naar de servicebalie gegaan met de intentie om de telefoon voor reparatie op te sturen. Maar de service was wederom boven verwachting, want ik kreeg weer de keuze of ik hem wilde laten repareren of dat ik mijn geld terug wou. Dus toen heb ik voor het laatste gekozen, aangezien ik toch al een Nexus 5 had gekocht, en die bevalt eigenlijk wel beter dan de Z3 Compact. Dus hier houdt deze review op, wellicht koop ik ooit nog eens een Z4 Compact of een ander Sony toestel, maar voorlopig blijf ik bij mijn Nexus 5.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Ik heb sony z .... bijna twee jaar... Bovenstaande zware negatieve reviews kan ik helaas niet herkennen in mijn ervaringen tov sony... Alle beste telefoon tot nu toe.Iphone mijd ik wegens een andere os...dus
Vind de software juist goed omdat het bijna stock android is en dat gezeik over een klepje terwijl je een magnetische lader kan gebruiken. En 2gb ram is zat voor een 720 scherm dus snap niet waarom dit iets negatief zou moeten wezen. Maar ja zal wel door een ex iphone dude geschreven zijn want de z3c is gewoon de beste compacte android telefoon.

Is dit uit te schakelen?
Bedoel je beide of alleen de Sony dienst?

De Sony dienst is uit te schakelen zoals hierboven gezegd. Google Now weet ik niet zeker, maar ik denk het ook wel.

Op xda heeft iemand van alles met succes uitgezet. Dus het moet wel kunnen, je moet alleen de bijbehorende procesnaam vinden denk ik.

Of NovaLauncher gebruiken.
Ik vind het fijn dat je de moeite hebt genomen om een review te schrijven, maar het gros van de minpunten die je noemt had je volgens mij al kunnen weten door reviews te lezen en het toestel eerst in het echt te bekijken. Ik heb zelf een iPhone 5S en dit is mijn eerste Apple telefoon. Hiervoor jaren Android gehad en als je dan de overweging maakt om over te schakelen naar een ander OS dan lijkt het mij handig dat je van tevoren eerst wat informatie inwint.
"het gros van de minpunten die je noemt had je volgens mij al kunnen weten door reviews te lezen en het toestel eerst in het echt te bekijken"
Daar heb je gelijk in, en ik heb ook van te voren informatie ingewonnen. Maar daarom heb ik de disclaimer boven de review gezet. Dat de review misschien meer moet worden gezien als "het gezichtspunt van iemand die overstapt van een Nexus/Custom rom, omdat ik in die groep telefoons geen geschikte opvolger kon vinden. (Ik vond de telefoons voornamelijk te groot.)" Ik zal dat nog eens verduidelijken in de inleiding.

Ook heb ik me altijd ver weg gehouden van Samsung (Touchwiz) en andere Android fabrikanten met een dikke skin's op hun telefoons. De meeste reviewers hebben meestal wel het hele spectrum Android telefoons mee gemaakt. Vandaar dat ik het ook niet ervaar wat veel reviews zeggen dat: "De Sony skin is bijna puur Android". Misschien zijn er meer tweakers zoals mij en vooral voor hun is deze review nuttig. Of misschien alleen voor hun is deze review nuttig.

Ook heb ik deze zin nog in het afsluitende stuk gezet:
ik begrijp je verhaal. En ik moet zeggen dat je duidelijk hebt aangegeven wat je tegenstaat, maar ook wat je wel goed bevalt. Wat dat betreft zie ik nog vaak genoeg reviews die puur uit frustratie geschreven zijn omdat een product niet naar verwachting bleek te zijn.
Je zegt dat de standaard oortjes slechter zijn dan de goedkopere Sennheiser mx 475 (waar ik zelf sowieso niet van onder de indruk ben tov de niet veel duurdere Philips SHE9800 die ik later gekocht heb). Dit verbaast me; de ervaring is in de regel immers prima (voorbeeld 1, voorbeeld 2). Dat meegeleverde oortjes altijd slecht zijn, is dus een constatering die voor jou persoonlijk kennelijk geldt, maar niet breed gedeeld wordt. Al betaal je voor de noise cancellation ook. Heb je daar iets van gemerkt?
Die oortjes die ik op die websites op de foto zie staan zijn niet de oortjes die ik er heb bijgekregen. De mijne zijn veel kleiner en ik ben er vrijwel zeker van dat er geen noise cancellation in zit. Ik zal morgen avond een close up foto maken van de oortjes.
Hmm ik zie het. Ik dacht dat het een standaard pakket was. Kennelijk verschilt dat...
Fijne review! Ik ben zelf blij dat ik er nu bijvoorbeeld een willekeurig toetsenbord op aan kan sluiten als ik onderweg ben ;-)

En met de dedicated camera-button.

En ik ben het met je eens over de Bloatware....

Vraagje: hoe is het met de garantie gegaan?
Sluit je dat toetsenbord aan via Bluetooth?

De garantie zaak loopt nog, op 23 oktober ben ik terug gegaan naar de MediaMarkt, en daar hebben ze een nieuw toestel voor me besteld, welke ik dan gratis mag omruilen met mijn kapotte toestel.

Ze boden me een aantal opties aan, waaronder reparatie van het huidige toestel. Mijn geld terug, maar dus ook het toestel omruilen met een nieuw model. Ik had alle kleuren meteen mee naar huis kunnen meenemen, behalve zwart, want die was niet op voorraad. Dus die hebben ze besteld. Omdat ik het toestel pas een paar dagen had boden ze best veel optie's aan. Ik ben behoorlijk onder de indruk van de service van de MediaMarkt.

Een nieuw toestel omruilen was sneller dan reparatie, daarom heb ik voor die optie gekozen.
Nee, het toetsenbord gewoon met usb, met dat kleine usb kabeltje
De small apps werken goed op de Xperia Z2 tablet; je kunt van iedere homescreen widget een small-app maken om zo bijv. notities over je browser te zetten. Op een klein scherm als dit zie ik het voordeel er niet van in.

Op Nexus en Motorola na ga je weinig toestellen vinden met een echte stock Android ervaring. De kleine tweaks die Sony toepast (zoals de Stamina modus en Audio-opties) vind ik juist een verbetering over stock Android. De launcher heb ik direct vervangen door Nova, daarna was er goed mee te werken.

De apps van Sony zelf staan me niet in de weg, de album en camera apps zijn erg goed, de media-apps heb ik uitgeschakeld. Ik erger me wel aan het omhoogswipen van de navigatiebalk met de twee snelkoppelingen, daar had een instelling voor moeten zijn.

Waar ik me echt aan ergerde waren de geïnstalleerde Facebook en Virusscanner apps, ik had daar graag meer keuze gezien. Voor de rest vond ik de bloatware/feature creep (vergeleken met bijv. Samsung of HTC) erg meevallen.
Hier een update over de garantie:
17-10-2014 - Telefoon gekocht, binnen 2 dagen was de bovenste speaker kapot.