Jiayu G2F Zwart Review

michiel_hc 21 oktober 2014, laatste update op 12 januari 2015, 546 views

Jiayu G2F Zwart

Goed toestel, voor een hele aantrekkelijke prijs.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan(behalve de knopjes)
  • Goed leesbaar scherm
  • Snelle Chipset
  • Het design
  • GPS is bruikbaar voor het tracken van een hardlooproute

Minpunten

• zwarte achterkantje lijkt goedkoop
  • Net aan de grote en zware kant om lange tijd met één hand te bedienen
  • Matige camera
  • Zwak gras voor het scherm

Changelog
12-01-2015: Trekker vs Phone toegevoegd
21-12-2014: Gebroken scherm toegevoegd
05-12-2014: GPS tracking bij hardlopen toegevoegd, meerde foto's toegevoegd, ervaringen accu bijgewerkt.
02-11-2014: Toevoeging informatie over het scherm en accuduur bijgewerkt
22-10-2014 16:45: GPS screenshot en twee foto's gemaakt met het toestel toegevoegd.
22-10-2014: Eerste versie van de review met ervaringen in de eerste dagen
Over twee weken zal de review aangevuld worden.
12-01-2014: Eerste versie van de review met ervaringen in de eerste dagen

Intro
Na een jaar tevreden gebruik gemaakt te hebben van mijn Lenovo A660, begon deze toch mankementen te vertonen. Zo had ik last van vastlopers en crashende apps, een reset loste dit meestal wel tijdelijk weer op. Ook ging soms de accu van in 5 minuten met 50% omlaag waardoor ik halverwege de dag met een lege accu stond.
In mijn zoektocht heb ik een aantal factoren meegenomen. Zo moest het nieuwe toestel niet groter zijn als de Lenovo. Ook mocht die niet te duur zijn en zonder zorgen een dag zonder lader kunnen leven met redelijk wat whatsapp, browsing en muziek luisteren. Hoewel ik eerst interesse had voor de xiaomi redmi 1s en de Jiayu g4s is mijn keuze vanwege het compacte formaat toch gevallen voor de Jiayu G2F. De MTK6582 zou voor mij voldoende rekenkracht moeten leveren voor een soepele gebruikservaring en bevat ook niet een overmaat aan cores die ik niet zal gebruiken maar wel de accu leeg slurpen. Dat in combinatie met een 4.3 inch scherm 854x480 en een 2200mah accu zou een prima accuduur moeten geven bij mijn gebruik. Een nadeel van deze telefoon is mogelijk dat die een stuk gevoeliger is voor stof als de Lenovo en dat die niet drillboor bestendig lijkt te zijn: http://youtu.be/-UURFT6LlQU?t=5m28s
Op een vrijdagavond toen ik helemaal klaar was met het vastlopen van mijn Lenovo heb ik dan ook de zwarte versie besteld bij to2c. Helaas waren de achterkantjes met leuke kleurtjes een beetje aan de prijzige kant om bij mij 90% van onder de TPU verborgen te zitten anders had ik er nog een paar mee besteld.

Unboxing en eerste indruk
De telefoon kwam bij mij verpakt in een opgerolde bubbeltjesplastic zak met vervolgens nog wat schuim om de telefoon. De telefoon zat al in zijn TPU en de screenprotector was er bij voor gelegd. De usb-kabel zat samen met de adapter en een US naar EU omzetstuk in de verpakking.
De adapter is een 5V, 1A lader zoals je bij heel veel toestellen ziet. Maar ik ben er niet in geslaagd om het omzetstuk er aan te krijgen. Één keer wel eigenlijk door veel kracht te zetten maar naar 5 seconden schoot die er weer af. Geen drama, ik was toch niet van plan een chinees ding dag en nacht in mijn stopcontact te hebben, daarvoor gebruik ik mijn trouwe HTC lader. De meegeleverde USB kabel is dun en kort. Ook is de micro USB stekker zo strak dat het serieus kracht kost om deze eruit te trekken. Omdat ik een klein beetje bang ben dat ik dadelijk de hele connector van de telefoon aftrek, gebruik ik de Lenovo kabel.
De telefoon komt met een standaard Jiayu screenprotector die er door de logo’s niet op kan blijven zitten. In eerste instantie ga ik deze telefoon zonder screenprotector gebruiken. Bij de Lenovo gaf dit niet heel veel krassen en door de minimale waarde van het toestel verwacht ik geen restwaarde waarbij verkoop nog interessant is. De telefoon zelf voelt zwaar en stevig aan en gezien de grootte van het scherm is het een compact toestel. De matte achterkant ziet er goedkoop uit bij de rest van het toestel, misschien dat de glossy Witte om één van de andere kleuren er wel wat beter uit zien. De knoppen op het toestel voelen wel wat fragiel aan doordat je ze iets heen en weer kan bewegen maar lijken verder wel stevig je zijn.
De TPU is een stuk dunner en flexibel als ik gewent was van mijn Lenovo, ook steek deze minder ver voorbij het scherm. Daarnaast zit het toestel er vrij los in waardoor ik het idee krijg dat bij een van met het scherm naar beneden het toestel ook nog wel eens de grond kan raken.
Update
Na ongeveer een maand moet ik zeggen dat de eerste indruk van andere nog wel eens kan zijn "hé, jij een iPhone?". Dit komt vooral doordat de TPU het grootste verschil verbergt en een glazen voorkant blijkbaar meteen associaties met apple oproept.
http://i.imgur.com/YTY7GrKs.jpg http://i.imgur.com/OPPJcVds.jpg http://i.imgur.com/B29gjcds.jpg http://i.imgur.com/7OrHZILs.jpg http://i.imgur.com/XhKcZ53s.jpg

Software
Het toestel komt met een bijna kale versie van android 4.2.2. Wel hebben ze de moeite gedaan om je met een negental Chinese applicaties op te zadelen de bij de eerste start van het toestel vrolijk verwelkomen met onleesbare notificaties. Gelukkig zijn deze apps uit te schakelen waarna je er geen last meer van hebt.
Het toestel komt standaard niet geroot maar op internet zijn handleidingen te vinden voor Framaroot en vroot. Bij mij werkte Framaroot niet, maar vroot deed zijn werk wel. Hierdoor is het onder andere mogelijk om fasterGPS te draaien. Ook is het met root toegang mogelijk om met Mobileuncle MTK Tools een custom recovery te flashen.
Ook met de jiayu.es app is het mogelijk een custom recovery the flashen als je root toegang hebt. Met Gravitybox is de telefoon verder nog te finetunen.

RAM
Een probleem waar ik vaak tegenaan liep met mijn Lenovo bij multitasken was het gebrek aan ram. De Jiayu heeft twee keer zo veel RAM geheugen en dat is voor mijn gebruik tot nu toe voldoende gebleken, ik merk nooit dat applicaties opnieuw gestart moeten worden nadat ik mijn berichten heb bekeken. Zelf sluit ik wel regelmatig de apps via het multitask menu maar zelfs dat lijkt overbodig.

Opslag
De telefoon heeft 4GB aan intern geheugen, uit te breiden met een micro sd kaart. Van het interne geheugen is 2,41GB beschikbaar voor apps. Het is niet mogelijk om foto’s of andere gegevens op het interne geheugen te plaatsen, daarom is een SD kaart een vereiste.

Scherm
Een veel gehoorde klacht op het internet is dat Jaiyu voor de internationale versie het 720p scherm heeft laten vallen. Voor mij maakt het niet uit want ik zie een hogere resolutie vooral als extra ballast voor de GPU en accu. 854 bij 480 is dan ook voldoende voor mij. In vergelijking met de Lenovo zijn is scherm een verademing. De kleuren zijn mooi en lijken te kloppen, komend vanaf een te blauw scherm wel even weer wennen. Doordat het gisteren een zonnige dag was heb ik de telefoon maar eens in het zonlicht getest. Met maximale helderheid was de telefoon ook in direct zonlicht nog af te lezen. Toen ik het scherm zag verwachte ik het al aangezien het een beetje lijkt alsof ze een bouwlamp achter het LCD hebben gemonteerd.
Update
Na een aantal weken gebruik ben ik wat gebreken aan het scherm tegen gekomen, de maximale schermhelderheid is hoog, dat is goed. Maar de minimale schermhelderheid is ook nog te hoog. Als ik binnen ben of in ieder geval als ik niet te maken heb met direct (zon)licht op mijn telefoon staat de helderheid op zijn laagst. Wanneer ik snachts mijn telefoon gebruik is de schermhelderheid onnodig hoog, met slaperige ogen naar het scherm kijken is geen pretje. Daarvoor heb ik de app Screen filter geinstalleerd die het scherm dimt door er een kleurfilter over heen te leggen. Ook de automatische helderheid is niet helemaal soepel(lompe overgangen, vaak te helder) en word daarom door mij niet gebruikt.

Accuduur
De accuduur is een beetje een tegenvaller, in standy doet de telefoon het heel goed maar wanneer het toestel gebruikt word voor internetten kun je het accuniveau zien dalen. Volgens de android accu verbruik gegevens zijn mobiel standy, telefoon inactief en wifi de grootste gebruikers met allen rond de 30% van het totaal. Op een normale dag waarbij ik de hele dag door whatsapp berichten verstuur en 80% van de tijd op wifi zit met daarbij gebruik van spotify(offline modus) samen met internet voor 2 uur per dag (in de trein) is aan het eind van de dag mijn accu op 15 a 20%, vergelijkbaar met mijn Lenovo.
Het verlagen van de kloksnelheid verbeterd de batterijduur niet. De grootste verbruikers op een dag zijn namelijk telefoon standy, telefoon inactief en wifi met allen rond de 30% als wifi de hele dag aanstaat. De core snelheid verlagen helpt daat niet aan mee.

GPS
De GPS heeft in ongeveer 20/30 seconden een fix op 3m nauwkeurig in stilstand. Bij een korte testrit met Sygic functioneerde de navigatie prima. Ook met een rondje hardlopen met runkeeper ging prima, de GPS is niet heel precies zoals te zien in de afbeelding maar de afstand klopte wel.
http://i.imgur.com/3qG0wTDs.png http://i.imgur.com/DoGfR9As.png

Gebruikservaring
Bij het configureren van de telefoon en het uitzetten van de Chinese apps werd me al heel snel duidelijk dat dit toestel heel snel aanvoelt. Alles lijkt instant te gaan. Wat wel opvalt is dat Jiayu blijkbaar bijna alle animaties uit heeft gezet. Iets wat ik zelf ook altijd doe maar bij dit toestel is dan ook bijna alle vertraging weg bij het uitvoeren van een taak. Alleen het starten van een nieuwe app lijkt even wat meer moeite te kosten maar nog steeds is de vertraging minimaal. Ik had verwacht dat het snel zou gaan, maar dit is boven verwachting
Door de combinatie van het gewicht van het toestel met het formaat is het toestel niet altijd even comfortabel te bedienen met 1 hand. Ik hou de telefoon altijd vast door de telefoon met de onderkant op mijn pink te rusten en dan de telefoon met mijn vingers te klemmen zodat de duim vrij veel vrijheid heeft. Bij dit toestel is dit, ondanks dat ik geen kleine handen heb, niet mogelijk. Linksboven in het scherm kan ik dan niet komen. Dus moet ik de telefoon al hoger vastpakken, hierdoor is de terug knop, de vaak gebruikt word en rechts zit niet comfortabel te bereiken. Tijd moet uitwijzen of het een kwestie van gewenning is.
Een minpunt is dat helderheid van de notificatieLED, deze is zo fel dat het storend is.

Update 21-12-2014
Helaas is gisteren het scherm van de telefoon gebarsten, ik had de telefoon in mijn broekzak met het scherm naar binnen zoals ik bij elke telefoon heb gedaan. Waarschijnlijk is het scherm gebarsten doordat er te veel druk op de telefoon kwam te staan toen ik ergens tegenaan leunde. De barst is voelbaar maar de telefoon functioneert er nog wel gewoon door. Voor de zekerheid heb ik de screenprotector op de telefoon geplakt om te verkomen dat er vuil in de barst kan komen.

Camera
Ik gebruik mijn toestel maar weinig voor fotografie. Maar de 8mp camera vroeg om een paar tests foto’s. Ook s’avonds want de flitser die ik een jaar lang heb gemist (niet vanwege het maken van foto’s) is terug. De camera focust goed als je het juiste deel van de foto aanraakt voor het nemen van de foto anders pakt die vaak een verkeerd deel of focust gewoon slecht.
Foto's maken in het donker is een drama doordat de flitser niet aan blijft kun je dus niet zien wat je op de foto zet tot je de foto maakt, daarnaast stikken de foto's van de ruis. Verder bekijk de foto's en oordeel zelf:

http://i.imgur.com/a2OiZy1s.jpg http://i.imgur.com/4dp4FQFs.jpg
Meer foto's hierrrr.

Benchmarks
Ik heb zo veel mogelijk benchmarks gedraaid die tweakers ook uitvoert bij hun reviews.
3D mark: Ice Storm Unlimited

AndEBench

AndroBench
http://i.imgur.com/AhU9lNcs.png http://i.imgur.com/FEmco7os.png

Antutuu
http://i.imgur.com/pTVeVIss.png http://i.imgur.com/PJBpjXss.png

GFX-bench

RL Benchmark: SQLite
http://i.imgur.com/HBpUiOqs.png http://i.imgur.com/Udh7LeOs.png http://i.imgur.com/SBl0HdVs.png

Trekker vs Phone
Nadat ik de zaklamp van mijn telefoon had gebruik om de tankdop onderdelen van de trekker bij elkaar te zoeken heb ik mijn telefoon op het voorspatbord van de trekker laten liggen. Met als gevolg dat ik er dus een klein beetje overheen ben gereden. Ik weet niet hoeveel omdat ik veel te druk was met controleren hoe dat het toestel er aan toe was om de sporen te controleren. maar waarschijnlijk alleen aan de rand en doordat het een ondergrond was van modder met grind heeft t grind het scherm flink toegetakeld. Gelukkig zat de screenprotector erop om het scherm bij elkaar te houden. De telefoon werkt dus nog volledig.

Heb jij ook een Jiayu G2F Zwart?

22-16-2014. Wanneer was dat? :p

Verder is het een nette review. Ik ben nog wachten op mijn Jiayu G2F. Die zit nog ergens in een sorteercentrum in China. Ik ga het toestel gebruiken als reserve toestel. Ik ben benieuwd
De 16de maand van het jaar, ken je die niet? :9
Maar ik heb het aangepast.

Alvast veel plezier met het toestel en ik zou het leuk vinden om te horen of je het een beetje met me eens bent als je het toestel hebt.
Die van mij zit ook nog ergens in het zwarte China gat..

Heb je enig idee hoe de standby tijd van het toestel zou kunnen zijn? Stel je stuurt op een dag een paar whatsappjes en je kijkt een keer een mailtje (die je een paar keer per uur synct). Veel meer doe ik er namelijk in de praktijk niet mee. Haalt ie dan een paar dagen standby tijd?

Inmiddels al hardgelopen met de GPS?
Een paar dagen ga je denk ik niet halen op de accu, een paar uur per dag en luister 2 uur muziek met de telefoon en verder push mail en verstuur ik een stuk of 20 berichten per dag via whatsapp. Mijn telefoon zit nu met 1:13 uur aan scherm aan tijd en 10 uur van de lader nog op 63%. In het accu gebruik is eigenlijk alleen spotify terug te zien van de apps maar de grootste verbruikers zijn wifi (7%), mobiel standy(45%), mobiel inactief (39%). Wifi heeft veel uitgestaan normaal is het allemaal rond de 30% als wifi de hele dag aan staat. Dit zijn niet echt verbruikers waar je iets aan kan doen behalve wifi, dus ik vrees dat je er geen twee dagen mee vol krijgt. Ik heb al een paar dagen getest met de max core speed op 1.1ghz maar dat maakt geen verschil. Ik zit iedere dag aan het einde onder de 25%.

En ik ben nog niet wezen hardlopen met het toestel (lange dagen en volleybal ook nog 3 keer in de week) en hoop dat volgende week te gaan doen.

Succes met je telefoon zodra die uit het zwarte gat komt!