Asus N750JV-T4195H Review

jwgroene 21 oktober 2014, laatste update op 19 november 2014, 660 views

Asus N750JV-T4195H

De reden voor aanschaf van deze laptop was, dat ik een snelle processor zocht met een NVIDIA kaart voor video montage. Door diverse modellen te vergelijken, kwam ik op de de : Asus N750JV-T4195H uit.

Pluspunten

• Intel i7-4700HQ CPU 2,4 // 3,2 GHz
  • NVIDIA GeForce GT 750M
  • anti glare HD scherm
  • Video Renderen op bijna realtime basis, wat me toch nog positief verraste
  • de in 10 stapjes regelbare toetsenbord verlichting

Minpunten

• Extreem trage HD van 500 Gb, wat een minder leuke verrassing was
  • Accu niet los afneembaar, had ik niet opgelet bij aanschaf
  • voor een laptop in deze prijsklasse, MAAR 6 Gb memory

Dit is mijn eerste review van een laptop, dus zal ik er nog wel het een en ander aan moeten/willen verbeteren.
En uiteraard zijn suggesties welkom.

Deze laptop werd door mij gekozen door de prijs kwaliteits-verhouding.
Er zijn ongetwijfeld betere en of snellere te vinden.
Maar mijn budget was niet ongelimiteerd, en om meer uit te geven, om wat amateur filmpjes te renderen, vond ik niet verantwoord.
Daar ASUS me wel een beter merk leek dan andere goedkope aanbieders, had die dus ook wel mijn voorkeur.

Ik wil niemand vermoeien met alle ander types, die ik overwogen heb, en alleen mijn ervaring met deze te vermelden.

Dus werd het de Asus N750JV, met de boven al vermelde specificaties.
Na aankoop thuis het apparaat uit de doos gehaald, stekker erin en zien wat tie doet.
Whow, dat zag er goed uit, na de onvermijdelijke instellingen gepleegd te hebben, eens verder kijken wat er allemaal inzit.

Eerst maar het positieve, na diverse Acer laptops met een veredelde spiegel als beeldscherm, was dit een verademing, OK er zijn wel meer ontspiegelde schermen maar dit is voor mij al iets om blij van te worden.
Dan eens zien wat de mogelijkheden zijn voor video montage, want dat was toch het uitgangspunt.
Wel, dat was boven verwachting, bijna realtime renderen, was voor mij , ( die gewend was aan een factor 10 ) toch wel een heerlijke ervaring.
Maar zoals het altijd gaat, had ik in no-time toch wel wat aanmerkingen.

Ik keerde de laptop eens om, om te kijken wat voor geheugen erin zit, want 6 Gb is toch wel heel mager.
En tot mijn grote schrik, zie ik 14 (JA ECHT WAAR ) 14 schroeven om het ding te openen.
En wat nog erger was, het type T4 had ik niet eens in huis. en dat was ook een verrassing, daar ik ongeveer alle soorten gereedschap heb om alles te kunnen openen.
En wat nog erger was , de schroeven waren beschadigd, alsof er iemand met een goedkope kruiskop schroevendraaier had geprobeerd om hem open te maken.
Ik dus des duivels terug naar de leverancier om verhaal te halen, eerst nog langs Hornbach om een goede T4 schroevendraaier te halen, en in aanwezigheid van de verkoper, het achterdeksel verwijderd, ( ja dus die 14 T4tjes)
En gelukkig was het bij het beschadigen van de buitenkant gebleven, er was geen spoor van stof ( door tijdelijk gebruik in showroom ) te vinden.

Wat een opluchting, maar ook een verrassing, de batterij zit met 5 schroeven vast in de behuizing, dus thuis lekker de batterij eraf, omdat je dan toch alleen op 230V~ werkt is er niet bij.
Inmiddels wel ontdekt dat, ASUS er wel iets aan gedaan heeft, de batterij word ondanks dat de spanning erop staat niet opgeladen, moet dat nog verder onderzoeken bij hoeveel % dat werkt, nu 97% netstroom, en batterij word niet opgeladen, ( Dit moet nader onderzocht ), met natuurlijk ook hoelang er mee gewerkt kan worden.
****** Na wat proefnemingen lijkt het dat het bij-laden pas begint nadat de accu onder de 95% komt.
******* En de accuduur is bij normaal gebruik +/- 4 uur. ( uiteraard niet bij 100% video renderen )

Dan deHardDisk,, dat was een tegenvaller, niet voorruit te branden, maar gelukkig had favoriete zoon (1) daar heb ik er wel 2 van hoor, voor het geval ze het lezen.
Maar die (nr1 dus ) had nog een SSD van 500 Gb liggen, die had hij net vervangen voor een 1Tb .
Dus snel de oude 500 Gb gemuteerd naar de SSD, en dat was een grandioze verbetering
de opstarttijd van 1:56"was plotseling ingekort naar 19" ( waarvan 10 " om mijn password in te tikken ( ja ik ben als 70+ser niet meer zo snel )
De oude 500 Gb zit nu in een doosje lekker nieuw te blijven, en omdat de laptop toch open was, ook direct nog een gebruikte 2,5 inch Seagate van 1 Tb erin gepropt, voor wat data opslag, altijd makkelijk.

Dan nog het geheugen, dat is in mijn ogen een echte misser.
Is opgebouwd met 2 bankjes, een van 2 Gb een van 4 Gb, en ook nog van verschillende merken.
Nu schijnt het met die moderne geheugens wel te mogen om 2 types te plaatsen, maar van ASUS had ik meer verwacht.
*********** update 18nov2014:
Nu ik de laptop een tijdje gebruik blijkt de 6 Gb memory toch wel erg krap te zijn.
Dus overweeg ik een upgrade naar 2*8=16 Gb lijkt misschien veel, maar beter iets teveel dan later nog eens upgraden. Verder ben ik nog steeds uiterst tevreden met mijn speeltje
En voor wie het leuk vind, vond ik nog een youtube video (11:53) met nog wat meer info, waar ik wel achtersta: http://www.youtube.com/watch?v=PX3RyOe1cbk

O ja, waarom Microsoft een O.S. 8.0 levert wat ongeveer 297 updates vereist voor het Windows 8.1 draait.
Is mij een raadsel, het heeft uren geduurd voor Windows compleet geupdated was, en misschien had ik dat beter kunnen doen na de wissel van de HD, maar ja gedane zaken kun je niet overdoen.

Rest mij nog mijn excuses te maken voor het langdradige verhaal, maar als je dit lees, ben je er toch doorheen geworsteld denk ik maar.

Zal na enige weken gebruik hoop ik nog wel wat info toevoegen, en misschien fouten ( VOUDEN ) eruit te halen.
In ieder geval heb ik gister een film van 38 minuten en heel veel overgangen en foto's gerendert in 45 minuten, en dat is heel wat beter dan de 12 uur die mijn oude systeem erover deed, dan startte ik s'avonds en werd de andere morgen soms verrast met de melding dat er iets was misgegaan, en ik dus overnieuw kon beginnen.

Heb jij ook een Asus N750JV-T4195H?

Ik heb zelf bij Asus in Emmen als tester/repair engineer gewerkt. Daar heb ik vaker gezien dat er verschillende merken geheugen in zat. Dus dat kan wel gewoon gebeuren. Ook afgesleten schroeven zijn mij niet onbekend.
Dus dit hoeft zeker geen gebruikte laptop te zijn geweest.
Ik heb vele asus (en uiteraard andere fabrikanten) laptops verkocht maar ik heb nog nooit gezien dat zij 2 verschillende merken geheugen in hun laptops stoppen. Daarnaast het feit dat de schroefjes al een keer gebruikt waren lijkt het er erg sterk op dat u een 2e hands/refurbished artikel heeft gekregen.

Nu lees ik dat deze al in de showroom heeft gestaan, heeft het bedrijf zelf niet zitten "rommelen" met de laptop?
Is het een bewuste keuze geweest dat je niet hebt gekozen voor de goedkopere asus-n750jk-t4158h met een GTX850m? pricewatch: Asus N750JK-T4158H Of heb je deze voor een lagere prijs kunnen halen?
@xavento :
Ja, heeft in showroom gestaan, en Nee is volgens Staples nooit opgestart geweest.
En ik heb absoluut geen stof kunnen ontdekken in de 2 vents.
En volgens de technische dient van dezelfde Staples gebeurt het wel vaker dat er verschillende geheugens geplaatst worden om de prijs te drukken. Ik vind het ook vreemd dat er voor 6 Gb gekozen is, maar dat zie wel bij meer laptops tegenwoordig.
Maar ik zal er toch maar een mailtje naar ASUS aan wagen om het te melden // vragen.
en bedankt voor je opmerking.

@ thijssie :
Niet zozeer een bewuste keuze, ik zocht zoals eerder vermeld voor zo weinig mogelijk geld een laptop, met deze spec's
Dat deze eruit kwam was toeval. en ja, ik heb er een goede (lagere) prijs voor betaald.
Vandaar dat ik de schroefjes op de koop toe nam. ( maar dat openbaarde zich pas later )
Dus de: Asus N750JK-T4158H mag dan iets nieuwer en 8 Gb hebben, is dat voor mij geen reden om zoveel meer 's uit te geven.
Hmm vreemd, dat is mij niet bekend. Normaliter koopt een bedrijf (Asus etc.) een X (honderden uiteraard) aantal geheugen banken in van hetzelfde merk dat op dat moment het goedkoopste is, zoals ze ook bij bijvoorbeeld harde schijven doen.
Het is mij niet eerder voorgekomen dat ze vanuit de fabriek met verschillende merken geheugen werken in dezelfde laptop i.v.m. bijvoorbeeld compatibiliteits issues. Maar goed weer wat geleerd denk ik.
Ik heb zowel de N750JV als de N750JK in huis gehad.
Het scherm van de N750JV is aanzienlijk beter dan die van de N750JK..
Bij de N750JK is het net alsof je door een waas heen kijkt. Het schijnt volgens notebookcheck een ander type fabrikaat te zijn.