Rocki Play Rocki Green Review

laminaatplaat 20 oktober 2014, laatste update op 30 oktober 2014, 5.167 views

Rocki Play Rocki Green

De Rocki Play brengt muziekstreaming zoals Spotify naar apparaten die dit van origine niet ondersteunen. De Rocki Play heeft potentie maar is op dit moment nog niet de glanzende steen die het zou kunnen zijn, voornamelijk door de meegeleverde software.

Pluspunten

• Spotify Connect werkt goed
  • Origineel en klein design
  • Vervangbare hoesjes

Minpunten

• Setup niet zo soepel
  • Beta versie van Spotify en Rocki software nodig voor optimale Spotify integratie
  • USB ingang en 3.5mm jack te dicht op elkaar

Geluidskwaliteit Score: 4
De voornaamste reden dat ik deze review schrijf is omdat er op Tweakers nog niet erg veel informatie is te vinden over de Rocki Play. Dit is overigens de eerste review die ik schrijf... Na veel gehannes met BBCode is dit het resultaat. Ik hoop dat iemand er wat van opsteekt, dan was het de moeite waard.

Omdat Ik geen audiofiel ben zal je in deze review geen technische tests vinden over de geluidskwaliteit die de Rocki Play biedt. Wellicht kan iemand anders dit in de toekomst nog doen! Deze review zal zich grotendeels focussen op de integratie met Spotify. De andere streaming mogelijkheden zal ik dus alleen noemen. De accu zal ik ook niet nader bekijken omdat ik voor een vaste setup ga.

Opzoek naar een WiFi muziek streamer
Door mijn lidmaatschap op Spotify Premium ben ik een stuk meer 'eigen' muziek gaan luisteren. Lopend door de regen een blues album van Nina Simone, stofzuigen met knetterharde techno en tijdens het koken je wanen in het concertgebouw te Amsterdam. Spotify gebruik ik nu in mijn keuken door m'n telefoon of tablet aan te sluiten op de stereo installatie die daar staat. Spotify biedt voor premium leden echter Spotify Connect aan, waardoor je vanaf een pc, smartphone of tablet kan aangeven uit welk Spotify Connect ondersteunend apparaat de door jouw geselecteerde muziek dient te komen. De verbinding loopt dan niet via het apparaat waarop jij die keuze hebt gemaakt maar het geselecteerde apparaat maakt een eigen connectie met de servers van Spotify. Hier kan je meer te weten komen over deze mogelijkheid. De functie is inmiddels te vinden in een scala behoorlijk prijzige versterkers en powered speakers. Deze functie leek mij tof, maar het prijskaartje van zo'n geÔntegreerde oplossing niet.

Een WiFi muziekstreamer die Spotify Connect ondersteund en je koppelt aan een geluidsinstallatie moet hetzelfde bieden en kost aanzienlijk minder. Het doel is dus om mijn Sony stereo-installatie in de keuken een schop onder de kont te geven en kennis te laten maken met de muziek streamingdienst Spotify via WiFi.

Tijdens mijn zoektocht is de Rocki Play niet het enige apparaat dat ik tegen ben gekomen zoals je kunt zien in de tabel hieronder.
GramofonRaspberry Pi model B+ met HiFiBerryChromecast
De Gramofon lijkt heel erg op de Rocki Play, sociale integratie lijkt echter belangrijk te zijn en ook het 'Fon netwerk", een gedeeld WiFi netwerk zit ingebakken. Dat spreekt mij niet erg aan. Dit product beschikt wel al over Spotify Connect.
De Raspberry Pi leek mij op het eerste gezicht de leukste oplossing maar toen ik ging kijken wat ik allemaal nodig had werd het al snel te duur. Behalve een Raspberry Pi model B+ heb je een HiFiBerry, een WiFi antenne, een case, een voeding, en een SD kaart nodig als je het een beetje leuk wilt doen. De pimusicbox software lijkt redelijk geschikt. Zolang Spotify de Spotify Connect API niet vrijgeeft zit de Connect functie er niet in.
De Chromecast is denk ik een mooie goedkope oplossing wanneer de versterker of ander muziek voortbrengend apparaat over een HDMI poort beschikt, dat was bij mij niet het geval dus viel dit product vrij snel af. De Chromecast beschikt officieel nog niet over Spotify Connect.

Naast deze oplossingen is er de Sitecom WMA-1000 maar mijn persoonlijke ervaringen zijn niet al te best met dat merk. Je zou ook nog een oude telefoon, tablet of pc kunnen pakken en deze voor de rest van zijn leventje de Spotify software laten draaien. Ik had echter geen oude smartphone o.i.d. voorhanden dus heb ik na bovengenoemd zoekwerk de knoop doorgehakt en een Rocki Play besteld in Kermit-de-kikker-groen.

Uitpakken!
Na 10 dagen wachten (bedankt PostNL :z ) was de Rocki binnen, openmaken die handel! De verpakking is een compact kartonnen doosje waarin de Rocki Play ligt tezamen met een 3.5mm naar 3.5mm audio kabel, 3.5mm naar RCA audio kabel, USB laadkabel, USB lader en een papiertje met wat uitleg. Speciaal voor de mensen die genieten van uitpak reportages een aantal foto's:
(klik voor groot)

Specificaties
Dit zijn de technische specificaties zoals ik ze gevonden heb op de Kickstarter pagina van de Rocki Play. Het een en ander komt ook van de officiŽle pagina en Facebook pagina van Rocki.
KenmerkWaarde
Functionaliteit
AfspeelmogelijkhedenMP3, FLAC, WAV, AIFF
Muziek streaming servicesSpotify, SoundCloud, LastFM, Deezer
Verbindingen
Verbinding (wlan)802.11b/g/n (AP / Hotspot mode)
Verbinding (audio out)3.5mm Stereo (24bit/96kHz of 16bit/192kHz, SNR 99dB)
Accu
OpladenMicroUSB (Stroom/Opladen)
Accucapaciteit (mAh)900mAh
Inclusief accessoires
Meegeleverde accessoires3.5mm naar 3.5mm audio kabel, 3.5mm naar RCA audio kabel, USB laadkabel, USB lader
Uiterlijke kenmerken
VormBest wel raar en hoekig
Afmetingen92 x 54 x 17mm
Gewicht48g
Kleuro.a. groen, geel, zwart, rood, roze, paars en oranje. Hoesjes zijn uitwisselbaar

Software
Op het moment van schrijven biedt de Rocki Play nog geen Spotify Connect functionaliteit met de standaard firmware. Dit is echter wel beschikbaar in de beta firmware. De beta firmware van de Rocki Play kan je krijgen door een mail te sturen naar beta@myrocki.com met het onderwerp 'Spotify Beta'. Je moet hier echter wel een non disclosure agreement voor tekenen omdat ze niet willen dat je aan Jan en alleman de firmware door gaat sturen. Wees gerust, het schrijven van deze review vonden ze geen probleem. Lees meer in dit forum topic. Het eerste wat ik gedaan heb is de beta firmware er op zetten wat allemaal redelijk voor de hand liggend is als je de uitleg volgt. Leuk is dat de Rocki tegen je praat tijdens de setup; "I've succesfully installed the firmware"; "I've connected to your WiFi router", dat soort gein.

Om nu ook al Spotify Connect op je pc te krijgen kan je een beta versie van Spotify installeren. De officiŽle download link naar deze beta kan je hier vinden. Ook deze software heb ik geÔnstalleerd voordat ik echt aan de slag ging met de Rocki.

De initiŽle setup gaat via de Rocki App waarmee je een naam kan geven aan je Rocki zodat hij makkelijk herkenbaar is in het netwerk. Hier ging het echter een beetje fout waardoor de app de Rocki niet meer kon vinden. Ik zag hem echter wel binnen mijn netwerk verschijnen en kon via de browser op mijn pc de installatie herstarten door een factory reset. Dit lijk me echter niet helemaal de bedoeling. Aan de andere kant, ik gebruik een beta firmware :9. De reguliere firmware zal 'volgens het Internet' ergens dit jaar ook de Spotify Connect functionaliteit bevatten. Die updates gaan als het goed is automatisch maar daar heb ik geen ervaring mee.

Muziek streaming services
Zoals inmiddels wel duidelijk mag zijn is het mij te doen om goede Spotify ondersteuning. Maar, de Rocki is niet een 'one trick pony' en doet dus niet moeilijk over SoundCloud, LastFM en Deezer. Waarbij ik moet zeggen dat ik van die laatste nog nooit gehoord had, maar goed: lang leven de concurrentie. Deze diensten gebruik je via de Rocki app uit de Play store. Als je Spotify Connect gebruikt doe je dit via de Spotify app en kan je via die weg de Rocki aansturen. De foto's hieronder laten zien hoe je binnen de Spotify app de Rocki kan selecteren, hoe je hetzelfde doet vanuit de Spotify software in Windows, hoe je de hardware kan aansluiten en... nog een foto :+. Het werkt perfect!
(klik voor groot)

De Rocki is gemaakt van hard zwart plastic en voelt solide aan. Hier omheen zit een soort flexibele shell in een fel kleurtje. Wat mij betreft dik in orde. Het enige wat ik minder vind aan het design is de plaatsing van de USB ingang en de 3.5mm jack. Deze zit zo dicht naast elkaar dat je met sommige eigen combinaties van USB en geluidskabels in de problemen komt qua ruimte. Met de meegeleverde kabels past het uiteraard wel. Bij een revisie mogen deze poorten gerust wat verder uit elkaar zitten.
Over de kwaliteit van de DAC durf ik niets te zeggen, dat laat ik zoals eerder gezegd liever over aan de echte audio fans. Ik ben erg tevreden met het geluid, klinkt hetzelfde zoals ik in mijn oude opstelling gewend ben. Overigen staat er ook nog Rocki Play+ op stapel met enkele extra functies zoals extra aansluitmogelijkheden (HDMI audio en TOSlink/optisch).
Ik vind §50,- redelijk aan de prijs voor wat de Rocki te bieden heeft maar tegelijkertijd biedt het precies waar ik naar opzoek was. De Rocki was oorspronkelijk een Kickstarter project en wellicht dat de beperkte oplage de prijs negatief beÔnvloed. Het zou mooi zijn als de prijs van dit product gelijk of onder dat van Google's Chromecast kan komen, dat zou voor mij als een redelijkere prijs aanvoelen.
Hoewel ik zelf alleen maar positieve ervaringen heb gehad in de communicatie met Rocki toen ik de bŤta firmware wilde hebben, ben ik tijdens het Googelen ook wel mindere dingen tegengekomen. Ik kan mij voorstellen dat mensen niet erg blij van worden als dingen fout gaan bij bestellingen en de communicatie dan traag is. De officiŽle Spotify integratie lijkt nu erg dichtbij maar dit heeft erg lang geduurd sinds de originele Kickstarter, wat ook voor veel online gemopper heeft gezorgd. Bovendien is het forum van Rocki op dit moment niet de meest gezellige plek op het Internet. Ik krijg daardoor de indruk dat het in het in het verleden bemachtigen en gebruiken van een Rocki niet alleen maar rozengeur en maneschijn is geweest. Het apparaatje aanschaffen bij een betrouwbare Nederlandse webwinkel is dus misschien het verstandigst.
De Rocki Play doet precies wat ik wil en daarom ben ik erg tevreden met mijn aankoop. Om dit te bewerkstelligen is echter op moment van schrijven wel de beta versie van de Rocki firmware en Spotify PC software nodig. Ik heb geen problemen om een beetje te spelen met dit soort dingen maar voor niet-Tweakers is dat miscchien anders. Voor de gemiddelde consument zou de installatie procedure soepeler kunnen. De Rocki Android app kan ook stabieler en de meegeleverde documentatie kan beter want die is voor het grote publiek te summier. Als Hollander ga ik nog even zeuren over de prijs, dat mag wel iets minder. En om positief af te sluiten, de software probleempjes zullen denk ik nog wel glad gestreken worden.

Heb jij ook een Rocki Play Rocki Green?

Even benieuwd hoor, het is nu bijna een jaar verder. Hoe houdt het apparaat zich nu, als het goed is zijn er wat software/firmware updates uitgekomen. Merk je bijvoorbeeld met spotify verbeteringen?

En wat vind je er nu van, is het echt beter/het geld waard of zou je toch een ander product aanraden?
hi,

gebruik je hem toevallig ook om muziek te stremane vanaf een NAS? en zo ja..lukt dat dan ook goed?
Nee, alleen via Spotify Premium eigenlijk. En ik heb ook geen NAS dus kan het helaas niet voor je uitproberen.
Geachte Laminaatplaat,

Kan je iets vertellen over eventuele lag (vertraging) tussen het tijdstip waarop je op 'play' drukt, en het moment waarop de muziek effectief begint te spelen?

Ik wil alle geluid van m'n laptop naar de Rocki streamen maar ik skip vaak binnen nummers, dus de reactie moet voor mij eigenlijk ogenblikkelijk zijn.

Bedankt.
nvt

[Reactie gewijzigd door gigi71 op 8 februari 2015 02:40]

Nog even een verlate update:

De Rocki bevalt slecht. Na 1 of 2 uur spelen valt de muziek weg (via Spotify of TuneIn) en dan moet de Rocki gereset worden, op en andere manier is deze niet meer aan de praat te krijgen. Zowel in de huidige als in de vorige firmware komt dit voor, veel mensen rapporteren hetzelfde probleem op de Google+ pagina van Rocki Support.

Support is overigens bijzonder slecht. Ze reageren niet op support vragen via mail en via de Google+ pagina terwijl ze dit wel pretenderen. Als je daar verder doorleest zinkt de moed nog veel verder in de schoenen, iedereen klaagt daar steen en been over.

Inmiddels zijn al steeds meer berichten in omloop over opzwellende accupacks in de Rocki's... Mijn advies: verstop ze niet achter een receiver of hifi set, maar hou ze in de gaten. (zo'n uiteenspattende Li-Ion accu geeft een smerige bende)