Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G402 Hyperion Fury Review

[eXodus] 20 oktober 2014, laatste update op 20 oktober 2014, 2.103 views

Logitech G402 Hyperion Fury

De Logitech G402 Hyperion Fury is de opvolger van de G400/G400S, hieronder bespreek ik mijn bevindingen en vergelijk ik deze met de G400.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Dikke en sterke kabel
  • Fusion Hybrid sensor - Geen accelleratie
  • Software werkt goed, veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Irritiante knop linksonder op de muis

Specificaties:
Fusion Engine hybrid sensor
32-bit ARM processor
Resolutie: 240-4000 dpi
USB report rate: 1000 Hz (1ms)
Gewicht: 144 gram (muis met kabel)
Gewicht: 108 gram (muis zonder kabel)

Vormgeving:
De vormgeving is redelijk gelijk gebleven aan die van zijn voorgangers, er zijn echter een paar wijzigingen die als plus of minpunt genoemd kunnen worden.

Allereerst zijn er extra knoppen toegevoegd te weten twee op de linker muisknop en één op de linker duim positie. De laatste van deze twee vind ik persoonlijk erg irritant, hij zit in de weg eigenlijk en per ongeluk indrukken hiervan komt veelvuldig voor. Om deze knop uit de weg te gaan moet ik mijn grip ernstig aanpassen wat natuurlijk niet ideaal is. De twee knoppen op de linkermuis knop hadden ze ook weg kunnen laten, deze zitten echter niet in de weg maar gebruiken zal ook niet voorkomen.

Het materiaal is anders als zijn voorgangers, aan de rechterkant waar je ringvinger en pink zit hebben ze een rubberen bedje gemaakt waarschijnlijk voor meer grip, het is even wennen maar niet vervelend.

Verder heb je wat extra lampjes zoals de G die je kunt laten flikkeren in diverse snelheden of uit kunt zetten. De lampjes aan de zijkant laten je zien welke dpi instelling actief is wanneer je er meerdere instelt.

Al met al ziet de muis er mooier uit als zijn voorgangers maar hadden de extra knoppen van mij weggelaten mogen worden.

Gewicht:
Gewicht: 144 gram (muis met kabel)
Gewicht: 108 gram (muis zonder kabel)

De muis is licht te noemen, met 108 gram is het een van de lichtere muizen in de markt en net iets zwaarder als de 105 gram van de G400. De kabels is significant zwaarder en dat is te zien ook, de kabel is veel dikker en ziet er veel sterker uit. Dit was een van de minpunten van de G400 en het is goed te zien dat hier van geleerd is. Verder voelt de muis licht en ligt hij mede hierdoor makkelijk in de hand.

Sensor:
De Fusion Engine hybrid sensor is een nieuwe sensor die gebruikt wordt in de laatste serie muizen van Logitech, en dit is zeker een van de grootste pluspunten van de G402 t.o.v. de G400. De G400 in de nieuwe build heeft een hele goede sensor met de aangepaste Avago 3095 echter voelt de Fusion nog stabieler aan en heeft deze absoluut geen accelleratie. Tevens werkt deze perfect i.c.m. de software waar dit bij de G400 nogal wat jitter opleverde en soms accelleratie. De lift-off distance(lod) is net iets anders waardoor je de muis iets minder hoog op kunt tillen om contact te houden met de sensor, even wennen maar geen plus of min punt. De muis is volledig naar smaak in te stellen met dpi en Hz, ik gebruik hem op 800dpi met 1000hz waardoor deze vrijwel gelijk voelt aan de G400 maar net iets strakker.

Knoppen:
Zoals eerder genoemd zijn er meer knoppen toegevoegd, en hoewel ik deze persoonlijk geen succes vindt is dicht wellicht een kwestie van smaak.

Belangrijker vind ik de veranderingen in de kracht waarmee de knoppen ingedrukt moeten worden. Dit was eigenlijk het alleerste wat me opviel toen ik de muis ging gebruiken. In vergelijking met de G400 moet er best wel veel harder gedrukt worden op de linker- en rechtermuisknop. Ook het scrollwheel is een stukje stuffer alhoewel deze weer wel makkelijker scrollt. Het is niet echt een plus- of minpunt aangezien ik er snel aan gewend ben geraakt, het is echter wel iets wat belangrijk kan zijn in de keuze voor deze muis of een andere.

Software:
Ook in de software heeft Logitech enkele verbeteringen aangebracht t.o.v. de G400. Allereest kan je alle knoppen opnieuw binden, de dpi en pollingsnelheid instellen en hier verschillende profielen voor maken. Daarnaast is de blauwe G in te stellen in brightness en snelheid van flikkeren. Het scherm met het meten van de snelheid waarmee je de muis beweegt is leuk, ook al heeft het weinig meerwaarde. Hetzelfde geld voor het meten welke muisknoppen het meest gebruikt worden. Alles werkt echter perfect en ziet er leuk uit, zelf geef ik weinig om de gimmicks die er in zitten maar er is vast een publiek die dit leuk vind om bij te houden.

Prijs:
Met ¤ 59,95 is de muis niet duur, een stuk goedkoper als zijn grote broer G502 welke dezelfde sensor heeft maar met iets meer/andere features. Vergeleken met de grootste concurrenten Razer, Steelseries en Zowie die ook veelal tussen de ¤ 50 en ¤ 65 zitten is de prijs absoluut geen reden om deze muis te laten liggen.

Heb jij ook een Logitech G402 Hyperion Fury?

Vind dit product maar een rare zet van Logitech, eerst een groots product neerzetten met de G502 (die ik in het bezit heb) en nu met een slap aftreksel er van komen en deze dan marketen omtrent z'n zogenaamde snelle sensor, God mag weten waar je 5k+ DPI uberhaubt voor nodig hebt.
De sensor is het enige boeiende aan een muis, en aangezien deze sensor 0 accel bevat is dat dus inderdaad marketing waardig. Ze maken totaal geen reclame met 5k dpi dat zijn alle andere merken. Dit is de nieuwe G400/G400S waar de G502 een vervolg is op de G500, weet niet wat daar vreemd aan is.
De 502 heeft een totaal andere sensor dan de 402, dus dat klopt niet. (mag jezelf opzoeken)

Voor de rest voelt de g402 heel anders aan dan de oude g400/s. Ik gebruik de g402 elke dag en ik vind hem een stuk minder dan de g400/s.

Het hele gedoe met de gyroscoop en de ARM processor is allemaal bullshit in de praktijk merk je er helemaal nix van ook niet met low sens. En dan die lullige duimtoets waar je helemaal nix mee kan.

Ik zou hem niet aanraden als je al een g400/s bezit, of je moet hem gewoon mooi vinden maar het voegt echt 0,0 toe aan de prestaties. De software is ook knullig voor een gamingmuis, je kan niet eens de X/Y instellingen onafhankelijk van-elkaar instellen en soms met booten werken sommige instellingen niet meer.

Voor de rest wel een leuke muis om mee in windows te werken maar voor gamen is de muis gewoon te sloom (actuatie-punt voelt traag aan).