Acer Aspire V3-371-70VK Review

wttj 20 oktober 2014, 2.614 views

Acer Aspire V3-371-70VK

Deze laptop heeft met een i7 en 8Gb RAM snelle hardware voor 799 euro. Speciale lof verdiend het full-hd scherm en de SSD. Kritiekpunten zijn de beperkte hoeveelheid USB poorten, het onbreken van toetsenbord verlichting en de slechte kijkhoeken

Pluspunten

• i7 en 8Gb RAM voor 799 euro
  • Full-hd scherm en SSD standaard op 13' in deze prijsklasse
  • Compact en licht

Minpunten

• geen toetsenbord verlichting
  • Slechts 2 USB poorten
  • Slechte kijkhoeken

inleiding
De Acer Aspire V3-371-70VK, vanaf nu 'de laptop', is het topmodel uit de Aspire V3 serie. De V3-371 serie bestaat uit drie 13,3' laptops die allemaal op de processor en de hoeveelheid RAM na hetzelfde apperaat zijn. (Voor mensen die 1 van de 2 andere modellen overwegen is deze review ook het lezen waard, op het gedeelte over de prestaties na) Het gaat van een i3 met 4 Gb RAM tot het i7 model met 8Gb RAM. De V3-371 serie heeft als onderscheidend punt standaard een SSD en een full-hd scherm. Acer is zover ik weet de enige fabrikant die dit doet op een 13' laptopserie met een vanaf prijs van 499 euro. De laptops combineren compactheid met goede specs voor een zacht prijsje.

Speclist; korte versie
Processor: Intel Core i7-4510U @2.0 Ghz met turboboost tot 3,1Ghz
GPU: HD4400 met maximaal 1792 MB 'Dynamic Video Memory', of te wel maximaal aan te spreken RAM.
RAM: 8 DDR3 L
SSD: Kingston RBU SNS8100S3128GB van 128GB
Scherm: Full-HD tn paneel van 13,3'
Compactheid: 1,5 Kg en 19,6 mm dik.

Noot: Deze laptop staat niet op de site van Acer zelf. Al zijn er vragen over welke onderdelen er in zitten kan je dat aan mijn vragen, ik zal dan kijken of dat te achterhalen valt met een tool als speccy.

Buitenkant; Uiterlijk, afwerking en aansluitingen
De laptop is gemaakt van mat zwart plastic, met uitzondering van het deksel. Deze is gemaakt van aluminium met een patroontje. Het platic ziet er niet zo luxe uit als een aluminium unibody behuizing, maar het oogt wel stevig en degelijk. Het matriaal heeft als groot voordeel dat het vingerafdruk vrij blijft en een eventueel krasje zou niet opvallen. De behuizing kan alleen rond de alt en alt gr knop worden ingeduwd, op andere plekken is het oersterk. Ook het toetsenbord heeft niet de neiging om te gaan veren. 'Sober en degelijk' is een goede omschrijving van het uiterlijk van de laptop.

Op het gebeid van aansluitingen is het beeld wisselend. Om meteen met het negatieve te beginnen: Er zijn maar 2 USB poorten aanwezig waarvan er ook nog eentje slechts USB 2.0 is. 3 USB poorten is eigenlijk wel het minium voor een laptop en mensen die vaak USB apperaten aansluiten op hun laptop moet hier rekening mee houden. Het positieve is dat je op een kleine laptop een full-size HDMI poort krijgt en een Ethernet poort. De laatste is uitklapbaar om te zorgen dat hij in de behuizing past. Samen met de aansluiting voor de adapter zijn dit alle poorten aan de rechterkant.

Aan de linkerkant vinden we de SD kaart lezer en de 3.5 mm audiojack, gecombineerd met de microfoon. Het stukje plastic dat vuil uit de kaartlezer moet houden is te klein om er fatsoenselijk in te passen, hierdoor verdwijnd hij te diep in de kaartlezer en is hij er moeilijk uit te krijgen.

De koeling van de laptop bestaat uit minstens 1, mischien meer, ventilator(s), 2 inhausts en 1 exhaust. De inhausts zitten aan de onderkant. Achter de ene zit een ventilator, achter de andere een stoffilter en mischien nog een ventilator. Dit is niet te zien door het stoffilter. De exhaust zit aan de achterkant, naar mijn mening de beste plaatsing mogelijk. Zowel links als rechtshandige kunnen een muis gebruiken zonder dat hun hand in de luchtstroom zit. De ventilator maakt onder volle belasting een duidelijk hoorbaar geluid(denk bij 'volle belasting' aan bv het spelen van Minecraft), maar onder normaal en gemiddeld gebruik is de laptop dood stil.

Boven het toetsenbord zitten de 2 statuslampjes voor de accu en de aan/uit/slaapstand indicator. Deze zijn zo geplaast dat ze zowel met het deksel open als het deksel gesloten zichtbaar zijn. Er zijn geen lamjes voor CAPS-LOCK, NUM-LOCK en SCROLL-LOCK.

Verder plakt Acer nog een lelijke witte speclist rechts van het touchpad, een gouden full-hd sticker linksonder het scherm en een intel core i7 sticker links van het touchpad. Op het deksel staat alleen 'Acer' in uitstekende alunium letters, onder het scherm staat in grijze letters 'Acer' en onder de pijltjestoetsen staat 'Aspire V' Bij elkaar is het een ware reclame zuil, maar gelukkig kunnen de ergste gevallen er zonder problemen af.

kort lijstje met aansluitingen:
linkerkant: power, ethetnet, hdmi, usb 2.0, usb 3.0 (an achter naar voor)
Rechterkant: 3,5 mm audiojack/microfoon, kaartlezer (van achter naar voor)

Invoer; touchpad en toetsenbord
De laptop heeft een toetsenbord met de gebruikelijke QWERTY indeling. De knoppen zijn klein zoals je verwacht van een 13' laptop. De travel is kort, de feedback stevig en overal gelijk. De F toetsen zijn halve knoppen, net als de pijltjesknoppen. Er is een NUMpad, dit gebruikt een deel van het QWERTY gedeelte. Deze knoppen veranderen van functie als NUMlock word ingeschakeld. Het toestenbord veert niet tijdens het typen en valt alleen in te drukken rond de alt en alt gr noppen. Er is geen toetsenbord verlichting aanwezig.

Het touchpad registreert aanrakingen en tikken goed, ook 2 vingerbewegingen zijn geen probleem. Het zit helaas niet al te goed vast waardoor het wiebeld. Het induwen voor een echte klik is zwaar en je moet ver duwen. Het touchpad is goed genoeg om te gebruiken, maar voor lang gebruik is een muis aan te bevelen.

Uitvoer; scherm en audio
Het scherm van de laptop is een full-hd tn-scherm van een onbekende fabrikant. De verticale kijkhoeken zijn ronduit belaberd. Het is gelukkig niet zo erg dat je constant de hoek van het scherm moet aanpassen om iets te blijven zien, maar erg is een strake limitatie aan de hoek waaronder er valt te werken.

De horizontale kijhoeken zijn een stuk beter. gelukkig spiegeld het scherm niet zo veel als andere goedkope laptopschermen. Het scherm is op overal gebied beter als het scherm van mijn Y500, maar slechter als mijn LG ips monitor.

Het geluid uit de speakers is verbasend goed voor zo'n kleine laptop. Er zitten 2 speakers in de latop. Deze zitten links en rechts onder de voorste hoeken. Ze zijn niet direct op de ondergrond gericht, ze zitten dankzij de wigvorm ander een hoek. Dit zorgt voor een goed stereo effect. Ook het volume is goed en het geluid is niet schel.

Prestaties; CPU, GPU en SSD
De processor in deze laptop is de Intel Core i7-4510U. Dit is een dual-core processor op 2,0 Ghz. De turboboost brengt dit tot 3,1 Ghz. De processor is gemaakt op 22 nm en heeft een TDP van 15 Watt. De rekenkracht is genoeg om Minecraft op de standaard settings te spelen, maar zet je render distance op max en vlieg in creative door de wereld krijgt de i7 het zwaar.

De processor is in staat om 16 Gb RAM aan te spreken. Acer zelf leverd 8 Gb, maar het zou mogelijk moeten zijn om dit uit te breiden, mits het geheugen niet is vastgesoldeerd. Ik heb het niet aangedurd om mijn laptop open te schroeven en heb het ook niet op internet kunnen vinden.

De GPU is de HD4400. Al lees je de speclist dan merk je dit waarschijnlijk op als nadeel, maar het valt mee. Ik heb zelf Assassins Creed IV en Alien Isolation op medium en 768p gespeeld en dit vormt geen probleem. World of Tanks draait op 1080p, medium en 3d redering op 100%. De laptop is geen gamemachine, maar de GPU kracht stelt mij niet teleur. Ik had slechter verwacht van een HD4400.

De SSD is de Kingston RBU SNS8100S3128GB en is 128Gb groot. Na een 5400 RPM schijf is dit echt een verademing. De BIOS tijden liggen consistent op 1.0 seconde en kleine programma's openen instant. Het is prijzenswaardig dat Acer dit standaard levert op de budget 13' lijn, samen met het full-hd scherm. 128 Gb is echter wel aan de krappe kant en Acer levert helaas geen grotere schijven.

De accuduur van de laptop onder normaal gebruik met surfen tekstverwerken en iets wat zwaardere programma's zoals Visual Studio en Paint.net is tussen de 8 en 9 uur. Bij zware belasting van de hardware gaat dit naar 3 uur. Dit is naar mijn mening uitstekend.

conclusie
Acer heeft met deze laptop een goed totaalplaatje afgeleverd. Voor 799 euro krijg je een compact apperaat met krachtige hardware. Speciale lof verdiend de SSD en het full-hd scherm. Puntjes van kritiek liggen bij de beperkte hoeveelheid USB poorten, het ontbreken van toetsenbord verlichting en het loszittende touchpad.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-371-70VK?

Kan je de SSD makkelijk vervangen voor een groter exemplaar?
Kun je bevestigen dat tijdens browsen/tekstverwerken de fan compleet stil is? Ben eventueel op zoak naar zoiets maar vind het wel belangrijk dat een laptop helemaal stil is tijdens bijvoorbeeld een verslag typen in een stille kamer.

Alvast bedankt voor je reactie!
Al hou ik de exhaust tegen mijn oor kan ik de fan horen draaien, maar op een afstand van meer als ~15cm van af de fans is hij bij lichte belasting onhoorbaar. De fan is dus niet doodstil, hij draait en maakt geluid. Maar bij normaal gebruik is hij niet hoorbaar aanwezig.

Bij zware belasting komt er wel een 'stofzuigergeluid' uit de exhaust, de fan maakt dan flink toeren om alles koel te houden.
Bedankt voor je toelichting! Dat hij onder zware belasting geluid maakt is niet meer dan logisch. ;) Nogmaals dank :)
kun je ook is zegen wat jouw ervaringen zijn op gebied van batterijduur?
en hoe is het met de staat van de laptop nu je hem al twee maand hebt?
Met de accu doe ik momenteel tussen de 8 en 12 uur bij normaal gebruik en bij zwaar gebruik een uur of 3-4. De laptop is helemaal onbeschadigd, alles werkt nog. Nu vervoer ik hem wel altijd een in een logitech sleeve en een stevige tas, maar hij gaat wel elke dag mee naar school en weer naar huis
indrukwekkend, dit laptopje lijkt inderdaad wel interessant, alleen spijtig dat het geen ips paneel heeft, maar voor dat geld kun je niet alles verwachten natuurlijk