Sony Xperia Z2 Zwart Review

prupke15 20 oktober 2014, laatste update op 14 januari 2015, 476 views

Sony Xperia Z2 Zwart

De Sony Xperia z2 Black, in combinatie met een abonnement van Hi gebruikt.

Pluspunten

• Snel
  • Mooi scherm
  • Weinig niet verwijderbare bloatware
  • Goede camera
  • Voelt stevig aan
  • Meegeleverde Oordopjes van goede kwaliteit

Minpunten

• LED niet te beheren
  • Vibratie bij melding niet standaard te beheren
  • Oordopjes kabel zit vreemd in elkaar.
  • Flitser niet zo heel fel

Ik schrijf zelden reviews van producten die ik aanschaf maar wilde dit wel doen voor mijn nieuwe Sony Xperia Z2, welke ik heb gebruikt in combinatie met een abonnement bij Hi.

Ten eerste wil ik vermelden dat ik het toestel nu een paar maanden in bezit heb en ik er een paar puntjes uit wil pakken die ik toch mis of jammer vindt.

Ten tweede wil ik vermelden dat mijn vorige toestel een Samsung Galaxy S3 is en ik vanuit dat oogpunt dus mijn review plaats.

Deze review zal met name gaan over de (in mijn oogpunt) mindere puntjes aan de Xperia Z2 ten opzichte van de Galaxy S3 van Samsung.

Zoals kort samengevat in de aangegeven minpunten wil ik beginnen met het LEDje in de Sony Xperia Z2, deze is kort gezegd NIET te beheren. De enige optie die stanadard is meegeleverd met de software van Sony is: Zet de led uit, enkel wanneer er word opgeladen of wanneer de telefoon accu beneden de 15% zit gaat hij knipperen, en laat dat nou nt de momenten zijn dat ik die led helemaal niet aan wil hebben.

Op mijn Samsung Galaxy S3 had ik een LED menu, waarin ik kon kiezen wanneer die led moest gaan branden en wanneer niet (helemaal niet, alleen bij melding, alleen bij batterij beneden X%) maar deze optie zit er helemaal niet in.

Nu weet ik dat er verschillende apps zijn die zo'n ledje kunnen beheren, alleen deze werken NIET met het LEDje in de Sony Xperia Z2. Er zijn talloze topics waarin dit probleem word aangekaart en snap niet dat Sony dit niet gewoon in zijn software heeft zitten. Jammer, een gemiste kans.

Puntje 2 is de vibratie van het toestel. Vrijwel ieder merk heeft een standaard vibratie toon die n keer trilt bij een melding, Echter vind Sony dat te gewoontjes en trilt het toestel standaard dus tw keer.
Ook hiervoor geldt geen opties om dit patroon aan te passen of te configureren.
Na eventjes gezocht te hebben zijn ook hier wel apps voor (welke in dit geval wl werken) maar waarom zit dit er niet standaard in gebakken? Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn.

verder heb ik het toetsel met de speciale noise cancelling in ear oordopjes, waar ik eigenlijk zr tevreden over ben, behalve over hoe de kabel in elkaar steekt.
Zo zit de splitsing van de kabel naar de linker en rechter oordop, niet in het midden zo gezegd, maar een heel stuk meer aan de linkerkant van de kabel.
Dit zorgt er in mijn geval voor dat de kabel niet erg fijn blijft zitten door het gewicht van de kabel, en de kabel ook vrij kort is waardoor ik mijn hoofd (wanneer ik sta en mijn toestel in mijn broek zit) niet te veel naar rechts kan draaien omdat de kabel dan ophoudt. Ik ben 1 meter 92 en dit zal dus niet voor iedereen opgaan, maar ik vindt dat een vreemde keuze en heb dit tot nu toe ook bij geen andere oordopjes ooit gezien (oordopjes van de Galaxy S3, S4, Iphone 4S, en HTC ONE hebben dit ook niet)

verder heb ik alleen nog als puntje aan te merken dat de flitser te vinden in de Sony Xperia Z2 niet zo heel fel is, waardoor hij als Zaklamp in ieder geval al vrij nutteloos is, en voor foto's in het donker eigenlijk alleen goed werkt wanneer het te fotograferen doel redelijk dicht bij het toestel staat.

Tot zover wil ik mijn review beindigen, en ik hoop nu NIET dat mensen zich laten afschrikken het toestel niet aan te schaffen na het lezen van deze review, want op deze maar puntjes na, is vrijwel alles aan deze telefoon TOP.
De ingebouwde Clearaudio+ module in combinatie met de oordopjes zorgt voor een geweldig geluid, en ook de camera is in normaal gebruik super! Ook het scherm en de snelheid van het toestel zijn super!

*****EDIT*****: Sinds enige tijd is de update naar android 4.4.4 uit :9~

Ik draai nu enkele weken / maand de nieuwe update en ik moet helaas zeggen dat de telefoon er NIET op vooruit gaat.

Ik had zoals hierboven verteld vrijwel geen problemen en heb daarom ook alleen maar de kleine dingetjes gemeld.

Sinds de update is het gehele home screen van de telefoon gigantisch geworden. Ik had graag een plaatje gepload maar daar zul je het nooit goed op zien. Alle icoontjes zijn echt enorm geworden en het lijkt een beetje op een goedkoop bart smit telefoontje.
Helaas is er natuurlijk ook geen optie om deze icoontjes weer normaal kleiner te maken, en zit er dus aan vast.

Verder heeft Sony besloten om Xloud te schrappen "integreren" in de clearaudio features, waardoor nu dus zowel de oordopjes als de speakers, nog maar de helft van het geluid produceren als wat ze eerst deden. Joepie.

Om het nog iets erger te maken dan het al was is de camera er erg traag/laggy van geworden, en is de kwaliteit er ook niet beter op geworden.
Ik gebruik standaard de door sony genoemde automatic superior mode welke voorheen fantastisch werkte. Helaas is het na de update een autofocus ellende geworden en is het in gebruik met de flits al helemaal een wit blurrig drama.

Sorry voor de rant jongens, maar ik ben ondanks de snelheid en feel van de telefoon toch teleurgesteld in Sony en hoop ik dat de android 5.0 update (als hij al komt) een hoop dingen fixed.

Heb jij ook een Sony Xperia Z2 Zwart?

Hele specifieke problemen dit, waarin ik mij ook niet echt kan vinden. Vind juist die dubbele tril standaard erg fijn (wist niet eens dat dit een Sony ding was).

Wat betreft de dopjes: De bedoeling is dat je deze achter je nek lat lopen, zodat je de dopjes kan laten hangen als je ze niet in hebt. Als je er eenmaal aan gewend bent om dat standaard te doen zul je merken dat dat fijner is dan symmetrische splitsing.
Heey Cyleo, dankjewel voor je reactie, en klopt erg specifieke problemen, die er wat mij betreft ook niet in hadden hoeven zitten maar waar ik wel van vindt dat Sony dit in eerste instantie gewoon had moeten oplossen.

Met name het ledje wat brand wanneer hij oplaad of leeg is vind ik erg vervelend en is niet uit te zetten! Waarom dit niet kan is mij gewoon een raadsel.

Verder vind ik het ook echt een top telefoon, en houd ik niet zo van 12 in een dozijn review. Vandaar dat ik in mijn review alleen mijn persoonlijke schoonheidsfoutjes benoem :9
assymetrische headset is juist veel beter, maar je moet ze juist gebruiken!
zoals de vorige poster al zei.ju plugt het ene oortje langs de kant waar je toestel in je zak zit, en het langere stuk doe achterom je nek naar je andere oor, en je zal merken bij wat je ook doet, de kabel nooit irritant voor je hangt te bengelen of in de weg zit maar gewoon steeds netjes aan de zijkant zit.
lengte is natuurlijk dan wel weer een probleem..

prima review, maar de ergernissen die je opsomt zijn voor mij slechts minimale zaken.enkel van die flash mss wat jammer, maar dan zijn er enkele zaken wqarvan ik geloof die dan weer een edge hebben tov de samsungtoestellen