Specificaties Tower 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake CORE V51 Mid-Tower Chassis Review

melek-taus 19 oktober 2014, laatste update op 22 oktober 2014, 7.798 views

Thermaltake CORE V51 Mid-Tower Chassis

Thermaltake laat met deze behuizing duidelijk zien dat ze nog steeds aanwezig zijn en dat zal de concurrentie weten ook.

Pluspunten

• Veel ruimte, heel veel ruimte
  • Goede koeling
  • Groot raam
  • Veel inbouw mogelijkheden
  • Goede kwaliteit materiaal
  • Nette prijs
  • Tool-free
  • Stoffilters

Minpunten

• Erg groot voor een mid tower

Review: Thermaltake Core V51

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Binnenkant
Inbouwen
Prestaties

================================================================================

Inleiding:

Thermaltake een bedrijf dat met hun behuizingen al enige jaren meeloopt in de computer wereld. De laatste tijd zijn de Thermaltake behuizingen echter niet de meest populaire, waardoor we deze behuizingen tegenwoordig vrij weinig in builds, mods en op LAN's zien.
Thermaltake probeert nu terug te komen in de modding/ watercool wereld met wat zij de Core Series noemen. Het betreft hier een 3 tal behuizing genaamd de V1, V51 en V71. De V1 is een mini case, de V51 is een mid tower en de V71 is een full tower behuizing. Het betreffen hier behuizingen met een modulair ontwerp waarbij waterkoeling en casemodding een van hun uitgangspunten zijn geweest.

Zelf vind ik de Core V51 ivm het formaat de meest interessante behuizing van deze serie en zo heb ik onlangs een vrij groot en zwaar pakketje ontvangen.

Met deze review neem ik de Core V51 onder handen en zal ik deze zo objectief mogelijk met veel foto's beoordelen.

Specificaties:

Hieronder de specificaties zoals deze zijn te lezen op de website van Thermaltake.

Thermaltake Core V51 product pagina

Met een formaat van 540 x 236 x 560 mm betreft het hier een vrij grote mid tower behuizing wat natuurlijk voordelen heeft bij het inbouwen van de componenten.

De behuizing is gemaakt van SPCC wat een staal soort is, ook is er kunststof gebruikt en is er een heel mooi groot plexi raam aanwezig. Het gebruikte materiaal is van een erg hoge kwaliteit en dat voel je ook duidelijk aan het gewicht.

In de behuizing kunnen 5 x 3.5’’ HDD's of 5 x 2.5’’ HDD's/ SSD's en 2 x 5.25’’ ODD's worden aangesloten. Het modulaire in dit geval is dat deze bays kunnen worden verwijderd.
De HDD's en ODD's kunnen zonder benodigde tools worden aangesloten in de bays.

De fan mogelijkheden zijn in dit geval erg uitgebreid. Standaard worden er 3 x 120 mm fans meegeleverd. 2 aan de voorkant en 1 aan de achterzijde.
In totaal kunnen er 3 x 120 mm aan de voorkant, 2 x 120 op de bodem, 1 x 120 aan de achterkant, en 4 x 120 mm aan de bovenkant worden geplaatst. Door het gebruik van bevestigingsrails is het mogelijk om in plaats van 120 mm fans ook op verschillende plekken 140 mm of 200 mm fans te gebruiken.
In het geval van 140 mm kunnen er 2 x 140 mm aan de voorkant, 1 x 140 mm aan de achterkant en 3 x 140 mm aan de bovenkant worden geplaatst.
Als er wordt gekozen voor 200 mm dan kunnen er 1 x 200 mm aan de voorkant en 2 x 200 mm aan de bovenkant worden geplaatst.
Er zijn dus duidelijk genoeg fan aansluitingen aanwezig en maximaal kunnen er standaard 10 x 120 mm fans worden geplaatst, natuurlijk is het ook mogelijk om verschillende maten fans te combineren.

Waterkoeling is een uitgangspunt voor dit ontwerp geweest en dat kan je ook duidelijk terug zien in de verscheidene mogelijkheden om een radiator te plaatsen.
Aan de voorkant kunnen we radiatoren kwijt van 120 mm, 140 mm, 240 mm, 280 mm, 360 mm of 420 mm en aan de achterkant kunnen we een radiator kwijt van 120 mm.
De bodem kan worden voorzien van een 120 mm of 240 mm radiator en de bovenkant daar kunnen we radiatoren van 120 mm, 140 mm, 240 mm, 280 mm, 360 mm of 420 mm plaatsen.
Er is in dit geval meer dan genoeg ruimte voor een vrij uitgebreide waterkoeling loop.

Als er gebruik wordt gemaakt van luchtkoeling let er dan op dat er maximaal een CPU koeler van 18.5 cm kan worden gebruikt.

Met HDD bay aanwezig is er maximaal ruimte voor een 31 cm lange videokaart en zonder HDD bay kan er een videokaart van maximaal 48 cm worden geplaatst. Het is dus mogelijk om erg lange en grote videokaarten te gebruiken.

Aan accessoires zit er een boekje bij en een zakje met schroefjes, bevestigingen en een soort van metalen plaatje. Later meer over het metalen plaatje wat kan worden gebruikt voor het plaatsen van een 3e 120 of 140 mm fan aan de voorzijde.

Verpakking:

De behuizing wordt in een bruin kartonnen verpakking geleverd met op elke kant plaatjes en informatie over de inhoud.

Eenmaal uit de verpakking zit de behuizing in een plastic folie en twee grote stukken piepschuim ter bescherming. Als eerste zien we bij het uitpakken de voorkant met het Thermaltake logo.

Uiterlijk:

Het betreft hier een geheel zwarte rechthoekige behuizing waarbij alleen het frontpanel rondingen heeft. De behuizing bevat een vrij groot venster welke aan beide zijden een bescherm folie heeft tegen beschadigingen. Verder staat de behuizing op vrij hoge voeten, dus de behuizing zelf staat niet in direct contact met de vloer.

Zoals duidelijk te zien is het front gemaakt van een geperforeerd materiaal met erachter een hexagonaal motief. Het hexagonale motief en de 5.25" bays zorgen ervoor dat er verse lucht door het front in de behuizing kan komen.

Het frontpanel bevat 2 x 5.25" bays voor bijvoorbeeld een fan controller en dvd brander. Ook zien we de frontpanel aansluitingen boven de 5.25" bays. Er zijn 2 USB 3.0 poorten aanwezig, een MIC, audio jack, een reset en powerknop en ook een HDD indicatie lampje.
Meer aansluitingen zou ik zelf niet noodzakelijk vinden. De USB poorten aan de voorkant zou ik alleen voor een USB stick, mobiele telefoon en externe HDD gebruiken en deze laat ik niet constant aangesloten.

Zoals te zien is er ook een mooi chromen Thermaltake logo op het frontpanel aanwezig. Ik vind het chromen logo erg mooi bij de zwarte behuizing passen.

De rechterkant bevat een uitgedeukt gedeelte, dit is waarschijnlijk bedoelt voor extra ruimte voor cable management. Het uitgedeukte gedeelte geeft ongeveer en centimeter aan extra ruimte.

De bovenkant bevat een soort rooster gemaakt van een flexibel stuk gaas welke met magneten vast blijft zitten. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er geen stof in de behuizing kan komen en zodat de bovenkant enigszins afgesloten is. Hierdoor zie je dus niet direct de fans van buitenaf zitten.

Zoals je kan zien is het vrij makkelijk om het rooster los te halen.

De onderzijde van het rooster heeft over de gehele zijkant een magneet strip welke het rooster op zijn plaats houdt.

Onder het rooster zien we vele mogelijkheden voor het aansluiten van fans en radiatoren. Deze dienen in de lange stroken vast te worden gezet. Dit gedeelte is ook ingedeukt zodat eventuele schroeven niet in de weg zitten voor het rooster. De rest van de gaten aan de bovenkant zorgen er natuurlijk voor dat er genoeg lucht uit de behuizing kan worden geblazen door de fans.

De achterkant is verder vrij standaard gelaten, we zien 3 gaten voor een extern water koeling systeem en 8 aansluitingen voor PCI/ PCIe kaarten. Er kunnen dus 4 grafische kaarten worden geplaatst mits een correct moederbord wordt gebruikt. Hiernaast is er nog een deel geperforeerd zodat er nog wat lucht naar buiten of naar binnen kan komen.

De voeten zorgen ervoor dat de behuizing ongeveer 4.5 cm van de grond komt, waardoor er van onderen genoeg verse lucht naar binnen kan komen. Je kan hierdoor de behuizing ook erg gemakkelijk optillen als je bijvoorbeeld vaak naar LAN's gaat.

De onderkant bevat verder twee grote stoffilters zodat er geen stof naar binnen kan komen.

Met een klein lipje kunnen beide stoffilters aan weerszijden los worden gehaald en zo ook weer terug worden geschoven.

De gehele onderkant is voorzien van een soort rooster/ perforatie waardoor er genoeg lucht naar binnen kan worden gehaald.

De voeten van de behuizing bevatten een rubberen anti slip laag waardoor de behuizing goed op plaats wordt gehouden en zodat de ondergrond niet beschadigd.

Het frontpanel kan vrij makkelijk zonder enig geweld worden los gehaald.

De binnenzijde van het frontpanel bevat net als de onderkant een stoffilter zodat er geen stof in de behuizing kan komen.

De stoffilter wordt op verschillende plekken door lipjes vastgehouden. Dit filter is natuurlijk los te halen en zo zouden case modders hier ook andere dingen mee kunnen doen.

Als het frontpanel eenmaal los is gehaald zien we dat de aansluitingen en 5.25" bays door middel van schroefjes zijn vast gezet.

Standaard zijn er al 2 x 120 mm fans aanwezig welke duidelijk vervangen kunnen worden door 2 x 140 mm of zelfs een 200 mm fan.

Binnenkant:

Middels een stel duim schroeven kunnen beide zijpanelen worden los gehaald.

Het zijpaneel wordt niet middels een schuif systeem vast gezet, deze kan namelijk als een deur worden geopend. Dit vind ik zelf een heel stuk fijner vooral omdat er door het cable management soms problemen zijn om het rechter zijpaneel dicht te schuiven.

Aan de binnenkant van het linker zijpaneel zien we dat er een vrij dik stuk doorzichtig plexi als raam is gebruikt. Dit zorgt er natuurlijk voor dat het zijpaneel een stuk steviger is. Het gebruikte materiaal van het zijpaneel is niet erg flexibel wat erop duidt dat het wel van erg goede kwaliteit moet zijn.

De binnenkant ziet er zo al erg ruim uit en is geheel zwart zoals de rest van de behuizing. Je ziet direct de dichte HDD en ODD bays zitten. Alle kabels zijn ook in het zwart meegenomen waardoor deze niet afsteken.

De plek voor de voeding bevat een steun welke middels duimschroeven kan worden verplaatst, hierdoor is het mogelijk om langere voedingen te plaatsen. De voeding ligt dus niet op de bodem van de behuizing, deze ligt bijna een centimeter hoger wat dus voor een betere koeling zorgt.

Voor cable management zitten er op verscheidene plekken gaten welke zijn voorzien van rubberen grommits. Ook is er een mooi groot gat aanwezig in het moederbord tray welke dus bedoelt is voor het geval dat er een zware koeler moet worden geplaatst met een bracket/ plaatje aan de achterzijde van het moederbord.

Zoals te zien aan het meetlint is het inderdaad mogelijk om videokaarten te plaatsen van ongeveer 31 cm lang. Ook is er dan nog wel wat speling zodat de kaart niet direct in contact komt met de HDD bays.

Tussen het moederbordtray en de zijkant van de behuizing geeft het meetlint 19.5 cm aan, trek hier ongeveer 50 - 80 mm af voor een moederbord met CPU op afstandsbusjes en dan komen we inderdaad uit op ongeveer 18.5 cm voor een CPU koeler. Er kan dus inderdaad ook een redelijk grote CPU koeler worden geplaatst.

De HDD bays zijn voorzien van dichte brackets in een soort van lade, deze kunnen middels een druk knop worden los geklikt zodat de HDD bracket zo uit de lade kan worden getrokken. Dit is een erg simpel, effectief maar toch mooi uitziend ontwerp.

In de 5.25’’ bays kunnen ODD's of degelijke ook middels een knop worden vast gezet. Om deze weer los te halen druk je op de andere kant van de knop.

De HDD bays kunnen door duimschroeven aan de binnenkant van de behuizing en aan de andere kant worden los gehaald.

Als de duimschroeven zijn los gedraaid kan de HDD bay zo eruit worden gehaald. Het betreft hier een heel makkelijk maar goed werkend systeem. Let er wel op dat als je de duimschroeven los haalt je aan de achterkant begint zodat je de bay vast kan houden als je de laatst schroef los haalt. Zou je dit namelijk niet doen valt de bay los.

In totaal zijn er dus 2 HDD bays. In de ene bay kunnen 3 HDD's of SSD's worden geplaatst en in de andere is er ruimte voor twee. De bays vind ik zelf erg mooi vormgegeven als extra functie zitten de harde schijven erin verstopt en zijn deze dus niet zo zichtbaar.

Ook de 5.25’’ bays kunnen vrij simpel eruit worden gehaald door enkele schroefjes los te draaien.
Let er wel op dat je de bay vasthoudt bij het los draaien van de laatste schroeven anders valt de bay naar beneden.

Als alle bays eruit zijn zien we dat er toch wel heel veel ruimte aanwezig is. Dit zorgt er natuurlijk voor dat het inbouwen van bijvoorbeeld het moederbord of een custom waterloop een stuk simpeler is.
Ik zie het echter ook al gebeuren dat modders de gehele binnenkant aan zouden pakken met bijvoorbeeld plexi of dergelijke om een eigen inrichting te maken.

Als de HDD bays eruit zijn gehaald is er 50 cm aan ruimte beschikbaar. Er kunnen dus makkelijk videokaarten van maximaal 48 cm worden geplaatst.

De achterkant van het moederbordtray bevat zoals te zien genoeg ruimte voor cable management en ook zijn er genoeg plekken om kabels aan vast te binden.

Alleen aan de onder en bovenkant waar het zijpaneel in de behuizing valt is minder ruimte voor cable management aanwezig. Mijn vinger past hier echter wel gemakkelijk tussen. Een 24 pins ATX kabel zou dus ook geen probleem zijn.
Let erop dat de deuk in het zijpaneel er natuurlijk voor zorgt dat er nog veel meer ruimte is waardoor het ook totaal geen probleem is om sleeved extension kabels te gebruiken, dit was al geen probleem maar de extra ruimte van een zijpaneel helpt altijd.

Ook hier zien we weer het mooie grote gat in het moederbordtray en hierboven zien we een grote gleuf voor de 8 pins CPU kabel en eventueel andere kabels die je hier langs wilt laten lopen.

Het is ook mogelijk om twee HDD's / SSD's tegen de buitenwand van de bays aan te plaatsen. Dus aan de zijde waar geen raam zit. Zo kan je ervoor zorgen dat je geen gebruik hoeft te maken van de aanwezige bays en dus de gehele binnenkant leeg hebt om een uitgebreid waterkoeling systeem te plaatsen of om dit gewoon mooi leeg te laten.

Op twee plekken zitten lipjes waar je de HDD of SSD brackets in vast kunt klikken. Zelf ga ik hier geen gebruik van maken, want ik vind de gesloten HDD/ SSD bays er wel gaaf uitzien.

Inbouwen:

Het inbouwen gaat net zo makkelijk als het er op de foto's uitziet, door de zeeŽn aan ruimte kunnen zelfs mensen met grote handen zonder problemen de componenten inbouwen. Mijn tip voor het inbouwen, haal eerst de hele binnenkant eruit.

Zoals bij de meeste kasten ligt de voeding onderin de kast. Bij deze kast ligt de voeding niet direct onderop maar op een soort van verstelbare beugen. Door de verstelbaarheid is het mogelijk om langere voedingen te gebruiken.
Ik plaats voedingen altijd met de fan naar onderen zodat de voeding verse koude lucht van onder aantrekt.

Het plaatsen van het moederbord is bij sommige kasten nogal lastig door de minimale ruimte. Ik had hier totaal geen problemen mee aangezien er in elke hoek meer dan genoeg ruimte aanwezig voor je vingers met een schroefje.
Zonder de bays is er toch echt genoeg ruimte om lekker alles in te kunnen bouwen.

Zoals te zien aan de achterkant is er meer dan genoeg ruimte voor een CPU koeler bracket.

Boven het moederbord is ook genoeg ruimte aanwezig voor een radiator met fans. Je ziet verder ook een grote gleuf waar je de kabels doorheen kunt halen. Deze is meer dan ruim genoeg voor een 8 pins CPU kabel.

Hier zie je twee 120 mm fans aan de bovenkant van de behuizing. Er is duidelijk nog genoeg ruimte voor twee extra. Misschien dat ik toch over ga naar 140 mm, staat volgens mij wel wat mooier.

Aangezien er een raam in de case zit wil ik geen zwarte fans in het zicht hebben en maak ik gebruik van LED fan aan de achterkant. De zwarte fan die daar eerst zat zal ik hierom voorin de behuizing plaatsen boven de twee anderen.
Hier komt het metalen plaatje welke bij de accessoires zat van pas.

Zoals te zien kan er zo nog geen 3e fan worden geplaatst, aangezien er geen bevestiging aanwezig is.

Toen ik alles aan het uitpakken was kwam ik er maar niet achter waarvoor dit metalen plaatje doelde. Ik heb de hele handleiding doorgelezen maar kon niets vinden. Toen ben ik maar bezig gegaan met het monteren van alle hardware tot ik uiteindelijk een extra fan in de handen had en zag dat er geen bevestiging aan de voorkant zat terwijl er wel wordt vermeld dat er 3 fans kunnen worden geplaatst.

Het metalen plaatje zet je vast waar een 5.25" bay zit waardoor je nu 3 fans kan plaatsen maar wel 1 5.25" bay minder hebt.

Op deze foto heb ik het metalen plaatje op de kop geplaatst, hier kwam ik achter toen ik de ODD wilde installeren. Let er dus op dat als je het metalen plaatje plaatst er geen ruimte tussen hoort te zitten, heb je dat wel is het plaatje op de kop.

Het plaatsen van HDD's in de schuifbare brackets wordt zonder gebruik van schroeven gedaan. Er zit aan de zijkant van de bracket een klein plastic houdertje welke je in de zijkant van de HDD drukt als je deze in de bracket hebt geplaatst.

De bracket schuif je helemaal in de bay en dan kan je de vast klikken. Een erg simpel en mooi systeem.

Een SSD dien je wel met schroefjes vast te zetten op de bracket. Gelukkig zijn er hiervoor gaten aanwezig en schroefjes zitten bij de accessoires.

Ik zelf maak gebruik van de HDD bay voor 3 HDD's, zou je alleen twee HDD's of SSD's hebben kan je natuurlijk de andere gebruiken. De bay kan je natuurlijk in elk van de aanwezige bevestigingspunten plaatsen zodat het ook een zwevend effect krijgt.
Standaard zou je maar 5 HDD's of SSD's kwijt kunnen aangezien er niet meer brackets of bays aanwezig zijn. Een slimme systeem bouwer zou dit kunnen oplossen door de HDD's op de vloer in de bevestigrails van de fans vast te zetten. Zo zou je dus ook de HDD's alleen op de vloer kunnen plaatsen om de binnenkant leeg te laten.

Naast de HDD bay is er genoeg ruimte voor een dikke radiator, zelf heb ik hier de omvormer voor mijn verlichting geplaatst.

Een van mijn lichtbalken heb ik op de bodem geplaatst, ook hier weer genoeg ruimte tussen de voeding en de zijkant van de behuizing. In mijn vorige kast kon ik de verlichting hier niet goed kwijt waardoor deze klem zat tussen de behuizing en voeding.

Aan de bovenkant is er ook meer dan genoeg ruimte voor een lichtbalk, deze zal ook niet in de weg zitten van een radiator of grote fans.

De ODD steek je zoals bij elke behuizing vanaf de voorkant erin. Doordat deze niet in schroefgaten of andere bevestigingen valt kan je deze zover plaatsen als je wilt. Ik zal deze nog voorzien van een stealth voorkant door gebruik te maken van het 5.25" frontje.

De ODD zet je klem door op een knopje te drukken. Je voelt als je het knopje indrukt dat er ook spanning op komt te staan wat dus duidt op een soort klem systeem.

De fans aan de onderzijde zet je vanaf de buitenkant vast. Je kan de fan zoals te zien in elk van de aanwezige gaten vast zetten waardoor je niet gelimiteerd bent aan bepaalde plekken.
Hier zoals eerder aangegeven kan je natuurlijk ook HDD's of SSD's plaatsen.

Ik ben geen kei in het goed wegwerken van kabels aan de achterzijde van het moederbord tray echter door de deuk in het zijpaneel en de aanwezige ruimte is er volop mogelijkheid voor kabel management.

Zoals je kan zien maak ik gebruik van sleeved extention kabels en deze kunnen ook zonder problemen achter het moederbord worden geplaatst.
De 24 pins ATX kabel kan je in de gleuf aan de onderkant kwijt er is dus duidelijk genoeg ruimte en zijn er genoeg bevestigingspunten aanwezig.

Als alles goed is aangesloten zullen we het deurtje maar eens dichtklappen.

Zoals te zien licht de power knop blauw op, wat dus perfect past bij mij blauwe verlichting. Het HDD indicatie ledje knippert jammer genoeg rood. Dit zal ik ooit wel aanpassen met een ander ledje, maar hier stoor ik mij niet direct aan.

Mijn vorige behuizing was voorzien van een cover zodat de voeding en HDD/ ODD bays niet zichtbaar waren, maar bij deze behuizing vind ik dit er toch echt top uitzien. Niets meer aan doen zou ik zeggen. Ik zal dus geen PSU cover of dergelijke plaatsen aangezien ik dit persoonlijk er echt mooi uit vind zien. De HDD en ODD bays zien er geweldig uit en ook de voeding komt zo tot zijn recht. Misschien alleen nog de sticker van de voeding afhalen zodat deze ook geheel zwart is.

Hieronder nog enkele foto's van de binnenkant zonder zijpaneel. Kijk niet raar op als het RAM geheugen oneven oplicht, het betreft hier Avexir Core Series geheugen modules met blauw pulserende leds, erg lastig om beide met licht aan op foto te krijgen.

Het raam is zoals gezegd erg groot waardoor alle interne componenten zichtbaar zijn en goed tot hun recht komen. Kies dus zorgvuldig uit wat je wil plaatsen.

De omlijsting van het raam beslaat gelukkig de plek waar ik mijn verlichting heb zitten, ik had deze kabels dus niet hoeven te sleeven.

Prestaties:

Ik maak geen gebruik van professionele apparatuur om geluid en temperatuur te testen.
Wat ik middels mijn temperatuur en geluid testen wil nagaan is of deze behuizing voor een betere koeling zorgt dan mijn Ronin behuizing. Het is dus in dit geval een vergelijking tussen de Core V51 en Ronin behuizing,

De temperatuur van de CPU en GPU heb ik middels MSI Command Center, Club3D RoyalFLUSH, FurMark en SpeedFan op een rijtje gezet en hiervan het gemiddelde genomen.
In beide behuizingen heb ik de gelijke hardware onder nagenoeg dezelfde omstandigheden getest. Het betreft hier een MSI B85-G43 moederbord, I5 4570 CPU met Cooler Master Seidon 120V koeler en Club3D R9 280 royalKing videokaart.

Idle houdt natuurlijk in dat ik niets aan het doen ben en de load testen heb ik uitgevoerd nadat ik uren Battlefield 4 heb gespeeld, FurMark, PCMark en 3DMark heb gedraaid.
In alle gevallen heb ik voor een stil fan profiel gekozen en draaien de Thermaltake fans op 600 RPM terwijl de andere fans op 1000 RPM draaien.

Zoals we hieronder zien is er in idle stand al een verschil van 8 graden aan CPU temperatuur tussen de Ronin en Core V51 behuizing. In load zien we pas echt een groot verschil, door de hoeveelheid aan ruimte zorgt de Core V51 behuizing ervoor dat de GPU beter kan worden gekoeld dan in de Ronin behuizing. De behaalde temperaturen vind ik in beide gevallen nog erg netjes, maar het is duidelijk dat de Core V51 voor een betere airflow zorgt doordat er zoveel ruimte aanwezig is.

Het is dus duidelijk dat de Core V51 ervoor zorgt dat de componenten goed worden gekoeld. Dit is natuurlijk ook een belangrijk aspect bij een behuizing voor casemodders, overclockers en watercooling builds.

Het geproduceerde geluid heb ik middels mijn Sony Xperia SP en de app Noise Meter getest. In alle gevallen heb ik 3 keer 5 minuten lang het geluid getest en hiervan het gemiddelde genomen.

Aangezien een mobiele telefoon en een gratis app geen professioneel meet apparatuur is, heb ik allereerst natuurlijk het geluid in mijn woonkamer getest. Hierbij heb ik er ook voor gezorgd dat er helemaal geen geluid waarneembaar was zodat we een uitgangspunt hebben. De 20 dB in de woonkamer is in wezen dus muisstil.

In idle modus heb ik de computer aanstaan maar doe ik verder niets, de metingen heb ik naast het zijpaneel gedaan.
Zoals je ziet zit er vrij weinig verschil in idle modus tussen de Ronin en Core V51, beide zijn erg stil, in alle gevallen is de Core V51 wel iets stiller dan de Ronin.
In load modus geldt hetzelfde, de Core V51 is alweer stiller dan de Ronin en met zijn gemiddelde van 28 dB onder load vind ik dit wel erg netjes.

Zoals aangegeven heb ik geen professioneel meet apparatuur gebruikt, de gemeten dB kunnen dus nogal verschillen met de werkelijkheid, maar door de meting van een muisstille woonkamer hebben we wel een uitgangspunt.

Natuurlijk hoor je de fans in de behuizing wel, dit is verder niet storend en ook is er geen raar geluid of getril aanwezig.

Conclusie:

Met deze behuizing heeft Thermaltake duidelijk een product neergezet dat van alle markten thuis is. Niet alleen ziet de behuizing er geweldig uit, is deze gemaakt van goed materiaal, is er voldoende ruimte voor koeling, maar ook is de prijs erg netjes.
Met een gemiddelde prijs 95,- krijg je een hele mooie behuizing met meer dan genoeg opties, overal is aan gedacht en nergens heb ik iets kunnen vinden wat beter kon of iets wat ik miste.

Thermaltake zelf heeft als uitgangspunt casemodding en waterkoeling gebruikt voor het bouwen van deze behuizing en ik verwacht ook dat we genoeg builds zullen tegenkomen met deze behuizing.

In al die jaren dat ik al computers heb gebouwd ben ik nog nooit een behuizing tegen gekomen waar ik met zoveel plezier aan heb gewerkt. Altijd kwam ik wel een puntje tegen wat beter kon, wat me tegen stond, maar bij deze behuizing heb ik geen enkel min punt kunnen vinden behalve dan dat deze erg groot is voor een mid tower.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Thermaltake CORE V51 Mid-Tower Chassis?

waarom zit er een stof filter boven? als je deze voor outake gebruikt wat jij aangeeft wil je toch dat eventueel stof wat in je kast is gekomen er uit kan?

wat zou je zeggen dat de meerwaarde is van de Core V51 in vergelijking tot de Corsair Carbide 500R, welke door tweakers word aanbevolen in de best buy guide van september.

[Reactie gewijzigd door Eewokney op 21 oktober 2014 13:01]

Het is niet echt een stof filter, meer een rooster zoals ik het noem. Vooral bedoeld om de fans een beetje te verstoppen en lucht door te kunnen laten. Als je input geen stof meeneemt hoeft je output ook geen stof uit te blazen. Zelf denk ik dat dit rooster er puur als design feature zit, voor mooiigheid dus.

Enkele voordelen van de V51 op de 500R.

1 Goedkoper
2. Mooier, maar dat is persoonlijk
3. Volledig modulair design, dus ook de ODD bays.
4. Groter
5. Volledig raam
6. Meer inbouw mogelijkheden voor WC of Air cooling
7 Meer ruimte voor cable management
8. Betere en mooiere design features

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 21 oktober 2014 15:09]

Ik twijfel hard tussen deze en een X3.
De X3 is een mooie case, echter kwa opties valt ie weer tegen en is een case als deze toch erg uitgebreider. Maar het ligt er ook net aan wat je zoekt natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 22 oktober 2014 00:12]

Hoezo qua opties valt die X3 tegen? Lijkt me toch een iets completere kast en meest complete kast voor het geld. Maar ik vind de kleur opties niet zo aantrekkelijk. Wit best ok maar kan vergelen na verloop van tijd, rood gaat vervelen na verloop van tijd, dat ironman goud bleh kinderachtig en die originele nogal vale oranje kleur is niet mooi en nooit geweest. Waarom ze nu de meest gangbare kleuren achterwegen laten (blauw en groen) erg jammer. Een maatje groter heeft betere kleuren beschikbaar maja dat is de meerprijs weer niet waard.

Bij deze V51 struikel ik een beetje over dat er maar 2 front drive bays beschikbaar zijn. Fancontroller, ODD en dan past er geen cardreader meer bij. Ook zit de front panel koptelefoon uitgang niet handig, hangt die kabel steeds voor de zaken eronder. De praktische aspecten spreken me wel weer erg aan. Wel jammer dat ze die stoffilters op de bodem uit 1 lang stuk gemaakt hebben zodat je er makkelijk vd voorkant bij kunt (valt wellicht eenvoudig te modden).

Zo zijn er nog wel wat relatief kleine dingetjes tov elkaar af te wegen. Lastig.
De stoffilter is gemaakt van 2 stukken, moeten van weerszijden los worden gehaald.
De audio jacks vond ik juist ideaal. De case zit bij mij in een kast, bovenop of aan de zijkant is dus niet handig en ik vind het zo erg mooi.

Het zijn inderdaad allemaal afwegingen die je moet maken op de punten die je belangrijk vind.
Neem die V51 en niet die X3. Aerocool is eigenlijk altijd gewoon goedkope plastic troep en daar is deze geen uitzondering op. Was misschien leuk geweest voor 40§, maar 80§ is 'ie echt niet waard.

@Melek-taus: +3. Netjes cabe-managment ook :)
Voor minder was de X3 inderdaad een aantrekkelijke kast geweest, maar voor dat geld valt het erg tegen

En bedankt, vind het er zo ook erg vetjes uitzien.

[Reactie gewijzigd door melek-taus op 27 oktober 2014 13:06]

Heb je die case Łberhaupt zelf in handen gehad? Een maat van me heeft een Xpredator dus ik ben best bekend ermee.
Die X3 heeft ook genoeg awards van reviewers in de wacht gesleept dus zo slecht is die echt niet. Ja die vinnen bovenop ogen en voelen wat krakkemikkig (niet een gimmick waar ik warm voor loop) maar verder houd het op wbt plastic troep. Tenminste er is niet meer plastic in verwerkt dan andere cases. De front is plastic met mesh, zelfde geld voor de V51, zelfde voor andere plastic elementjes. Gewicht (en afmetingen) zit ook dicht bij elkaar dus stevigheid zal ook gewoon vergelijkbaar zijn. Hoewel ik dit een raar aspect vind om je druk over te maken tenzij je een lan party ganger (anno 2014?) bent of een case op een andere manier geregeld blootstelt aan schokken en stoten. Verder is ook de afwerking nog vergelijkbaar.

Een case van dit formaat en afwerking ga je echt niet vinden voor die 40§ die jij noemde. Ja materiaal technisch zou het best kunnen maar zoals met zoveel hardware is er nogal een kunstmatig prijsverloop van toepassing. Zo zijn rubberen afwerkinkjes, stoffilters ed zo opeens 10tjes prijsverschil "waard". Maar dus vooral het formaat bepaalt de prijs (helaas, ik pleit in principe al tijden voor een verplichtstelling van iig de vermelding vd kostprijs op elk product).

Nu ga ik waarschijnlijk wel voor de V51 maar echt niet omdat die X3 zo slecht is. Is toch meer een uiterlijk kwestie.

[Reactie gewijzigd door endemion op 27 oktober 2014 20:09]

De x3 vind ik persoonlijk een leuke case om te zien.
Het gebruikte metaal is niet het stevigste dat weet ik uit ervaring aangezien ik al de X3 als eens heb gebruikt. Wat ik het grootste nadeel vind is de window met fan aansluitingen. Voor hetzelfde geld heb je gewoon een betere case.
Cases zijn verder natuurlijk ook op persoonlijke smaak gebaseerd. Niet iedereen zal de V51 mooi vinden alleen de kwaliteit van de gebruikte materialen liggen wel hoger.
(eerdere reactie was naar Arthur-M.)
De X3 ziet er ook niet verkeerd uit anders had ik 'm niet overwogen. Het is meer dat de V51 volwassener uit ziet zeker gezien de kleuropties vd X3.

Tja stevigheid, nogmaals hoe stevig is stevig? Ja ik snap dat als je een zijpaneel hebt die meteen gedeukt is als je 'm een keer om laat donderen op een bureaustoelpoot best iets is om over te klagen maar zoiets is totaal niet van toepassing bij deze (of andere cases van 80+§). En scheeftrekken vh frame zie ik ook niet snel gebeuren. Dat verder de gebruikte staalplaten bij de 1 misschien 1/10e mm dunner is dan bij de ander... kan ik geen punt van maken.

Side/window fans, ben ik ook niet weg van. Ik heb zelfs betere koelprestaties in m'n huidige case gemerkt toen ik die verwijderd had. En altijd lomp met snoertjes die aan je paneel vast zitten + ook al gebruik je geen side fans, die gaten zijn niet zo mooi en meestal niet gefilterd.

Met betere case bedoel je de V51? Welke sowieso wel wat duurder is en het moet stellen zonder extra's zoals een fancontroller en HD dock. Dat vind ik dus niet echt opgaan om te zeggen voor hetzelfde geld want om het gelijk te trekken zou je die dingen los moeten aanschaffen (waarbij je tevens weer tegen de beperking van maar 2 externe bays aan loopt).
Het ligt er puur aan wat je zoekt. De fancontroller vind ik bijvoorbeeld niet interessant en erg lelijk staan.

Kwaliteit van het gebruikte materiaal is juist iets wat ik wel belangrijk vind.
Maar nogmaals de X3 is geen verkeerde keuze alleen heb ik dat geld er niet voor over.
Weer helemaal keurig, dik +3 waardig, alles wat je wilt weten van die case staat er volgens mij in :D Ga lekker zo door man :D
Bedankt voor de positieve reactie. Ik heb mijn best gedaan alles op foto te zetten en te beschrijven.
Top review weer melek, ga vooral zo door.
Van mij heb je in ieder geval een dikke +3.
Nou wil ik wel melden dat deze midi-tower echt van binnen exact lijkt op mijn Corsair 750D.
Effe linkje plaatsen na de Corsair, wel zo handig.
En ook deze bevald mij tot nu toe prima.
Maar nogmaals ga zo door, een goed uitgebreide review weer ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 11 november 2014 13:17]

Bedankt, en dat was ook de bedoeling ;)
Ik kan inderdaad de gelijkenissen met de 750D zien, al zijn er natuurlijk wel verschillen maar in veel lijnen lijken ze aardig op elkaar.
Ik vond het ook puur daarom het vermelden waard.
Ook jouw kast is mooi vorm gegeven, en leent zich zo te zien ook pefect voor goed cabel management, net als bij de 750D het geval is.
Ik zie soms systemen voorbij komen waarvan ik echt denkt, wat een puinzooi daarbinnen, dat had ook anders gekunt.
Maar in iedere geval een Top rieview + topie kast.
Wat willen we nog meer zeg maar, keep up the good work ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 12 november 2014 19:03]

Mooie review. Lekker veel foto's ook.
Ik ben ook aan het denken om deze case aan te schaffen en een dergelijke review helpt enorm.

Je pc is trouwens mooi geworden met die blauwe leds !
Zelf zou ik de CCFL onderin de kast weglaten: je hebt de blauwe LEDfan al onderin die zonder de CCFL volgens mij veel beter tot zijn recht komt.

Bedankt voor deze top review !
Bedankt voor de reactie, hiervoor doe ik het dus.
Deze behuizing is echt een aanrader, let er alleen op dat je genoeg ruimte op of in je bureau of dergelijke hebt. Ik heb deze in een klein kastje naast men computer kast, maar door het formaat moest ik het kasje aanpassen.

Het licht van de fan reikt helaas niet ver genoeg, vandaar dat ik een CCFL balk erin heb liggen.
Ik zou 'm bovenin hangen dan kijk je er tenminste niet zo makkelijk recht in.
heyhey! past de https://www.megekko.nl/product/438/951679/ ook in deze kast?

alvast bedankt!
Makkelijk, de kast heeft ruimte voor een CPU koeler tot 185 mm.
De koeler in je link heeft de volgende afmetingen:

Diepte 88 mm
Breedte 130 mm
Hoogte 157 mm

Dit zou dus makkelijk moeten passen.
Lijkt bijna een kopie van de corsair carbide 750d.
Heb je trouwens ruimte met je SATA kabels aan de schijven.
Of moet je er ook een serieuze kink in plaatsen of beter
right angle-to-straight's gebruiken ?
Ik heb hier kabels gebruikt met rechte SATA connectors en connectors met een hoek erin. De kabels zelf hoeven niet te worden verbogen, achter de HDD bays is meer dan genoeg ruimte.

Ik zie verder geen gelijkenissen met een Carbide 750d.
(zag dat je die psu steun verkeerd om hebt zitten, ja die moet je loshalen en omdraaien wil je netjes uitkomen met die rubberen steunpuntjes)
Lol, nu snap ik het. Die lipjes zorgen dan er juist voor dat de PSU niet verschuift. Vreemd dat ze het zo hebben geplaatst.
Bedankt.
mooie review van een mooie strakke kast. :)
Mooie review! Ben op zoek naar een kast waar een h110 in past, en hier lijkt dat makkelijk te gaan passen. Even een vraagje; hebben alle meegeleverde fans blauwe LEDs? of zijn ze zonder LED? Ik heb tot nu toe namelijk een rood kleurpatroon in mijn onderdelen, en het zou jammer zijn als ik dat moet wisselen :P
De meegeleverde fans zijn geheel zwart zonder LEDs, wel zijn ze gesleaved. De meegeleverde fans heb ik aan de voorkant geplaatst zie bovenstaand ergens een foto.
De fans met blauwe LEDs zijn Aerocool Sharks.
Ah, fantastisch. Dan ben ik niet gebonden aan blauw, thanks! :)
Thermal take heeft ook een groot aantal fans, leds etc in het assortiment om te kunnen modden.

Omdat ze juist gebruik maken van standaard maten, kun je ook met andere merken onderdelen prima mixen om te komen tot een top mod.
Bedankt voor deze review! Ik ben momenteel aan het researchen om alle onderdelen te zoeken voor mijn eigen pc build. En deze kast is nu wel erg hoog in mijn lijstje gekomen.

Zou je hem aanraden als kast voor in de woonkamer?
Goed om te horen dat ik je met deze review kon helpen.

Deze kast staat bij mij in de woonkamer, dus ja. Houd er alleen rekening mee dat de kast breed en ook echt groot is. Het is nog net geen tower, maar voor een mid tower is deze wel groot.
Prachtige review!
Lekker veel foto's ook :D
Bedankt voor de reactie.

Ik vind het zelf erg belangrijk om aan hand van veel foto's het product duidelijk neer te zetten. Dit zodat je het product in zen geheel kunt zien en zelf een soort van beeld kunt vormen voordat je het zou kopen.