Specificaties MP3 speler met 1GB opslag - Bekijk alle specificaties

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver Review

Poekoek 29 juni 2005, laatste update op 17 november 2015, 7.375 views

Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver

Pluspunten

• Geluid: erg lekker vol geluid, zeker een fijne bas weergave (andere dopjes een vereiste)
  • Ergonomie: bediening werkt erg fijn, onder meer door een bevestigend geluid bij indrukken van de knoppen
  • Mogelijkheden: veel accesoires beschikbaar
  • Mobiliteit: heel erg compact en accuduur lang genoeg
  • Prijs: ¤149,- is redelijk concurrend

Minpunten

• Featureset: weinig specificaties aanwezig, zoals radio en voice-recorder.
  • Bouwkwaliteit: aansluiting van het USB-kapje kan beter

Geluidskwaliteit Score: 5

Apple iPod shuffle 1GB, mist geen scherm

Apple is inmiddels al een aantal jaar op de markt met iPods die allemaal beschikken over een harde schijf. In januari van dit jaar werd echter de shuffle aangekondigd, een flashspeler met een geheugen van 512MB of 1GB. Het meest opvallend aan deze speler? Er zit geen scherm op!

Featureset:

Op het gebied van features vind ik de shuffle voldoende bieden. Hij heeft lekker veel geheugen voor een flashspeler en laat dit geheugen ook makkelijk gebruiken; het is erg makkelijk om er muziek op te zetten. Het is zelfs mogelijk om door iTunes, het programma van Apple waarmee je muziek op je iPod zet, zelf de muziek uit te laten kiezen. De shuffle mist wel een aantal dingen, zoals een radio en een voicerecorder. Ik vind dit zelf niet hinderlijk, omdat ik er toch nooit gebruik van zou gaan maken.

Scherm:

Er is dus geen beeldscherm aanwezig, wat op het eerste gezicht erg vervelend zou zijn. In de praktijk blijkt dit toch anders te zijn. Ik zit het apparaat altijd op de shufflestand en herken de liedjes meteen die afgespeeld worden. Daarbij zit de shuffle constant in mijn broekzak als ik 'm gebruik, dus ik zou het scherm toch niet gebruiken.

Geluidskwaliteit:

De shuffle zal je positief stemmen of zelfs verbazen met het geluid wat er uitkomt. Het is echt een lekker vol geluid en zelfs nog beter dan het geluid van de originele 20GB iPod. In combinatie met de dopjes die ik gebruik, Sony EX71-SL, is het echt een heel goed geluid. De bas is nadrukkelijk aanwezig, maar nooit teveel. Zelf vind ik het ook fijn dat er volle bas is, dit geeft een lekker gevoel.

Erg goed geluid, maar goed dopjes zijn een vereiste. Dit zijn Sony-dopjes, de EX71-SL

Bouwkwaliteit en afwerking:

De shuffle is een fijn in elkaar gezet product. Je kunt wel duidelijk merken dat het plastic is, maar dit is niet hinderlijk. De randen zijn niet scherp en het apparaatje ligt ook nog eens fijn in de hand. Wel is het USB-kapje een punt van aandacht. Bij mij sluit deze niet helemaal netjes aan op de speler, wat ik toch wel jammer vind.

De shuffle zit goed in elkaar, knoppen zijn makkelijk te bedienen, alleen de aansluiting met het USB-kapje kan beter

Ergonomie:

De ergonomie van de shuffle is in feite gewoon goed, de knoppen laten zich makkelijk bedienen, omdat deze goed geplaatst zijn en een bevestigend geluid maken als je ze indrukt. Ook de grote schuifknop aan de achterkant werkt goed, alleen is de middenstand (normaal afspelen) soms moeilijk in te stellen.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:

Voor de iPod met clickwheel zijn erg veel accesoires te koop en de shuffle begint ook al behoorlijk mee te gaan in deze trend. Er zijn al ontelbaar veel hoesjes op de markt gebracht en er komen ook steeds meer andere accesoires op de markt, al gaat dit wat langzamer. Wat wel jammer is dat accesoires van de 20GB in bijna geen geval bruikbaar zijn met de shuffle. Zelf heb ik alleen nog maar een docking station erbij gekocht. Deze is eigenlijk alleen maar goed voor het opladen van de shuffle, maar ik vind het ook extra strak staan.

Er zijn al weer erg veel accesoires voor de shuffle, waaronder dit dock

Mobiliteit en accuduur:

De mobiliteit is gewoonweg super. De shuffle weegt werkelijk bijna niks en heeft daarbij ook nog erg fijne formaten voor in de broekzak, hij is namelijk nog geen centimeter dik! De accuduur vind ik genoeg, ik gebruik het apparaatje toch alleen maar om naar school te fietsen (1,5 uur retour) en dan gaat de shuffle weer in zijn docking station om op te laden.

Prijs:

De shuffle is niet heel erg laag geprijsd, maar is zeker niet hoog in de markt geplaatst. Ik heb de shuffle met een prijsvraag gewonnen en weet niet of ik het apparaat zou kopen als ik er ¤149,- voor zou moeten betalen. In vergelijking met de concurrenten is de iPod ongeveer gelijk geprijsd. Hij mist dan wel een scherm, maar mensen kiezen toch ook vaak voor de stijl van het apparaatje.

Conclusie:

Kortom: gewoon een goed apparaat. Apple zou kunnen nadenken om in de volgende generatie een scherm te zetten, maar ik denk dat ze daarmee wel het unieke van de shuffle van nu weghalen. Ze zouden er goed aan doen om bij een volgende generatie met extra specificaties te komen, zodat het interessanter wordt om de shuffle te kopen in plaats van een flashspeler van iRiver of Cowon iAudio.

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V2 1GB Zilver?

Even een vraagje :

Hoe zit het met de buiten wereld ? Aka: Hoor jij nog auto's toeteren als jij dat soort (in ear) oordopjes op hebt ?
Ik hoor nog wel als er getoeterd wordt of andere felle geluiden, maar het voorbij rijden van een auto hoor ik niet meer. In mijn geval is dit niet zo'n probleem om 6 van de 10 km's die ik fiets een apart fietspad is. Daarbij let ik in de stad extra goed op, maar dit zou ik ook al doen zonder deze dopjes. Ik ben vooral heel blij dat ik het irritant geraas van de auto's niet meer hoor.
Mja, ik weet niet hoe jij fietst maar ik gebruik m'n gehoor nogal veel in het verkeer. Als ik dan al eens met oordopjes in fiets (bvb 's nachts als ik terugkom van ergens) dan zet ik het volume heel zacht en het zijn standaard dingetjes dus niets dat het omgevingsgeluid dempt. Maar goed, het is jouw leven :P

Terug ontopic: Ik heb de iPod Shuffle een aantal uur in m'n handen gehad om er wat mee te spelen en ik miste toch wel een scherm. Voor mij moet er geen fancy kleuren/verlicht/weetikveel display inzitten maar een standaard schermpje (niet verlicht, "rekenmachine" letters :P) zoals op m'n huidige MP3 speler wordt wel gewaardeerd. Ik hou er niet van om m'n muziek random te laten spelen maar wil een bepaald nummer horen op een bepaald moment. En een schermpje komt dan wel van pas.
Ogen zijn ook erg belangrijk, zeker nu ik mijn oren eigenlijk niet meer gebruik in het verkeer }>
Er komt ook een waarschuwing bij dit soort dopjes, die tegen dat soort dingen waarschuwd.

Ik heb laats ook in ear oordopjes besteld, en je wilt ze niet inhebben als je dingen doet waarbij je moet kunnen horen wat er om je heen gebeurt.
Duidelijke review, de EX71-SL oordopjes maken het geheel compleet. Mooi uitgekozen! :)
M'n vriendin heeft deze iPod shuffle 1GB.
Mooi en zeer strak apparaatje en ik ben eerlijk gezegd blij dat er geen schermpje opzit. Dat ding zit idd gewoon altijd in je broekzak dus waarom heb je een schermpje nodig?

De Sony EX71-SL oordoppen zijn een klasse apart, basgeluid is superb.Goed, ze zijn verre van goedkoop, maar dan heb je ook heel wat.

Ik heb zelf de Sony NW-E407 (1GB) die ook zeer compact en stijlvol is maar een grotendeels alu behuizing en een fraai OLED schermpje heeft. Het geluid vergeleken (met dezelfde oordoppen én muziek uiteraard), de Sony wint nipt omdat het geluid wat voller is.

Maar ik zou een moeilijke tijd hebben om te kiezen daar deze Apple ook gewoon geweldig én 50 Euro goedkoper is. :)
Sennheiser MX 550 oordopjes. Dat zijn echt de toppers. Je betaalt er wat voor maar dan heb je ook wat. Sony is ook goed maar ik vind de Sennheiser beter.

Verder ziet deze shuffle er zkr goed uit. Lekker compact dingetje en veel geheugen.
Ik hou wel van een lekkere bas in de muziek en ik moet zeggen dat de EX71's precies goed zijn daarvoor. De MX550 vind ik qua draagcomfort echt onder de maat, na een half uur heb je gewoon last van je oren, met de EX71's gewoon niet. Daarbij vind ik zwart draad gewoon lelijk bij de iPod, dus probeer ik dat te vermijden.