Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

aap 19 oktober 2014, laatste update op 31 oktober 2014, 1.852 views

Scythe Mugen 4

Krachtige, stille voeding voor een gunstige prijs. Misschien niet de meest sexy luchtkoeler, maar wel een van de beste.

Pluspunten

• Koelt goed met één fan
  • Niet duur
  • Stille ventilator

Minpunten

• Meer functioneel dan sexy uiterlijk
  • Installatie makkelijker dan bij Mugen 2, maar kan nog beter

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
In mijn vorige PC draaide tot volle tevredenheid een Mugen 2, dus toen ik onlangs een nieuwe PC bouwde, was zijn kleinkindje de logische opvolger. De review hier op Tweakers.net van een aantal koelers gaf voor mij de doorslag om voorde Mugen 4 te kiezen; en ook voor de "normale" en niet de PCGH uitvoering. Deze laatste heeft twee fans i.p.v. één, maar omdat deze op constante snelheid draaien, zou deze bij lage belasting meer geluid produceren dan de standaarduitvoering.
Aangezien voor mij stilte bij dagelijks gebruik belangrijker is dan maximaal koelvermogen, leek de Mugen 4 mij een goede keus.

Uitpakken
Mugen 4 verpakking
De Mugen komt in een kartonnen doosje dat precies groot genoeg is om de koeler en al het constructiemateriaal te bevatten. Het doosje heeft een lekker Japans schreeuwerig design met felle kleurtjes.
In de doos vind je het koelblok, een ventilator, een handleiding en wat schroefjes en beugeltjes voor verschillende soorten sockets.
Het koelblok is wat meer "gedesigned" t.o.v. mijn oude Mugen 2; die laatste had een functioneel rechthoekige vorm. De Mugen 4 heeft enigszins afgeronde koelplaten, wat er m.i. spannender uitziet. Bovendien hebben de voor- en achterkant een soort van uitsparing waar de ventilator invalt, zodat deze altijd precies midden voor het koelblok zit. (Bij de Mugen 2 kon de ventilator zijdelings verschoven worden.)

Installatie
De handleiding is volledig grafisch: voor wie Ikea meubels of Lego in elkaar kan zetten geen probleem dus. Wel even opletten dat sommige schroefjes op elkaar lijken, maar toch niet even groot zijn.
Aan de achterkant van het moederbord moet een backplate gemonteerd worden. Vervolgens schroef je hier van de voorkant een framepje op. Het frame heeft per hoek drie schroefgaten, waar afhankelijk van het socket één van gebruikt dient te worden. Op dit frame wordt vervolgens met twee moeren het koelblok zelf vastgezet. Er wordt koelpasta meegeleverd. Ik heb het niet gebruikt, omdat ik nog Arctic Silver 5 had liggen. De pasta van Scythe zit in een plastic zakje en ziet er vloeibaar uit. Het lijkt me best lastig om dat spul van een zakje direct op je processor aan te brengen, maar ik heb er dus ook geen ervaring mee opgedaan; wie weet valt het wel mee.

Het koelblok klem je vervolgens vast op het frame door een balkje over de heatsink te monteren. Dit balkje klemt de koeler tegen de CPU aan, maar monteert de koeler niet schroefvast aan het moederbord. Ik merkte hierna dan ook dat als ik mijn moederbord aan de koeler probeerde op te tillen, dat het koelblok nog licht kan draaien. Desondanks wekt het wel de indruk stevig vast te zitten.

Dat balkje monteer je met behulp van twee moeren. De handleiding waarschuwt hier ze niet te strak aan te draaien, zonder verder toe te lichten wat te strak is. Er wordt een mini-steeksleuteltje meegeleverd om deze moeren vast te draaien, dus ik veronderstel dat de beperkte lengte van dat sleuteltje je moet beschermen tegen te strak aandraaien.

Voor dat sleuteltje heb je wel wat ruimte rondom (zo'n 5 cm) de koeler nodig. Ik monteerde de koeler met het moederbord op tafel. Dit doen met het moederbord al in de behuizing ingebouwd lijkt me niet handig, maar is volgens de reactie van ThiJor hieronder wel degelijk mogelijk, zij het met moeite.

De ventilator wordt vervolgens met twee beugeltjes van ijzerdraad op het koelblok geklemd. Het is niet duidelijk of je die beugeltjes eerst aan de ventilator of eerst aan het koelblok moet bevestigen. Met een beetje grof geweld zit het echter zo vast. Je kan de hoogte van de ventilator binnen grenzen zelf bepalen, dus ook met wat hogere geheugenmodules zou het moeten passen.

Vervolgens stekkertje van de ventilator in het moederbord prikken en klaar is Kees!

Mugen 4

Systeem met Mugen 4

Al met al is de installatie 10 minuten werk. Hoewel niet alles even handig lijkt, zou iedereen die een Lack tafeltje in elkaar kan zetten dit moeten kunnen. Wat dat betreft is het een stuk makkelijker geworden t.o.v. de Mugen 2, waarvoor je drie handen nodig leek te hebben om de installatie voor elkaar te krijgen.

Gebruik
De prestaties van de koeler hangen natuurlijk af van de omstandigheden: van de processor, de behuizing, of je overklokt en hoe zwaar je je processor belast.

Om een indicatie te geven:
  • bij browsen draait de ventilator op 600 rpm en is de temperatuur rond de 25 °C
  • bij de Futuremark Firestrike benchmark test (test vooral GPU) loopt de ventilator op 1032 rpm en zijn de cores rond de 53 °C
  • na 10 minuten prime95 liep de ventilator op 1200 rpm en waren de cores tot 85 °C opgewarmd. De airflow in de kast was hierbij echter de beperkende factor, want toen ik mijn case-fans van 5V naar 7V verzette, daalde de temperatuur direct naar rond de 65 °C
Ik heb nog niet gespeeld met overclocken van de processor. De prime95 test geeft wel aan dat er dan meer nodig is dan alleen een goede CPU-koeler om de CPU koel te houden.

De Mugen 4 is een prima koeler om een processor stil en koel te houden, maar voor extreme overkloks moet je de stilte opgeven.
Vergeleken met mijn oude Mugen 2 is de Mugen 4 een stuk mooier om te zien en is de montage een stuk eenvoudiger geworden, hoewel er op dat laatste nog steeds ruimte voor verbetering is.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

Mooie review, is de Mugen 4 goed voor overklokken met I7 4790K?
Heb ik nog steeds niet geprobeerd, hij is zo al snel zat! O-)
Want ik wil overklokken naar 4.4 ghz ongeveer :P
Mooie review en het geeft ook perfect mijn ervaringen met deze koeler weer. Zelf heb ik wel de koeler geïnstalleerd terwijl het moederbord al in de case zat (dezelfde case trouwens), en het was inderdaad wat gepriegel. Eens geïnstalleerd was er ook bij mij wat rotatie mogelijk, maar toch is de koeler goed stevig gemonteerd.
Ik heb de review licht aangepast met je ervaring m.b.t. het monteren in de behuizing.
Nette review! Ik ben over de streep, en ga deze ook in mijn volgende systeem plaatsen :)
Ik heb deze koeler ook. Kan je ook nog eventueel zo'n 2e fan aan de andere kant plaatsen?

Overigens een mooie review!

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 maart 2015 11:27]

Heb deze ook zojuist erin gemonteerd, is het normaal als de CPU 40C is (in BIOS menu)?
:'(

[Reactie gewijzigd door 861337 op 18 januari 2017 03:58]