Specificaties 7.2-kanaals met 105W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X3100W Review

Rocketman 19 oktober 2014, laatste update op 19 oktober 2014, 6.032 views

Denon AVR-X3100W

Ik was op zoek naar een goede en krachtige AV receiver en denk die gevonden te hebben in de Denon AVR-X3100W.

Pluspunten

• Fantastische geluidskwaliteit met name bij DTS HD
  • Uitgebreide streaming mogelijkheden
  • Beeldkwaliteit is zeer goed
  • Bestuurbaar via Android en IOS
  • Speelt Flac bestanden gapless af
  • Restore functie voor mp3 met lage bitrate
  • Energiebesparingsfunctie

Minpunten

• Favoriete Internetradiostations kan ik niet rangschikken
  • Display had iets uitgebreider mogen zijn
  • Zendvermogen afstandsbediening kan beter

Geluidskwaliteit Score: 5
Mijn "oude" Denon 3808A gaf onlangs de geest met een hels geknetter en rookpluimen. Repareren leek me geen goede optie en kort produkt onderzoek leerde mij dat de Denon AVR-X3100W een goede vervanger was.
Via de website met de gele layout vond ik een winkel die mij deze receiver een stuk onder de overal gehanteerde adviesprijs kon leveren.
Het aansluiten was als vanouds een naar klusje door de slechte bereikbaarheid van de achterkant van mijn audiomeubel. Bij het aansluiten van 8 speakers en de nodige randapparatuur moet je ook even goed opletten om fouten te voorkomen.
D.m.v de meegeleverde Audissey meetmicrofoon heb ik de receiver en de speakers op elkaar ingesteld en moet vaststellen dat de geluidskwaliteit nog een stapje hoger lijkt dan die van de oude Denon 3808A.
Met name de hoge tonen komen nu kristalhelder naar voren.
Toen ik even later rustig naar een Spotify muziekje zat te luisteren viel het geluid plotseling uit en bleek het netwerk het niet meer te doen. Niets hielp, ook het herstellen naar de fabrieksinstellingen leverde niets op.
Het was duidelijk een defect aan het netwerkgedeelte en gelukkig werd het een D.O.A. geval.
Het tweede exemplaar draait nu al twee weken probleemloos, dus ik ga er van uit dat het defect een incident was. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Ik gebruik de volgende speakers die inmiddels niet meer verkrijgbaar zijn:

2x Kef IQ90 front, Kef IQ60C center, 2x Kef IQ10 rear, BK XLLS 400 subwoofer, 2x Tangent EVO4 voor zone 2 in keuken

Heb jij ook een Denon AVR-X3100W?

Inmiddels is de derde netwerkkaart gesneuveld en heb ik onder garantie een nieuwe Denon AVR-X3200 ontvangen. Goede service van de importeur en ik ga er van uit dat dit exemplaar blijft werken.
Hoe is de bediening via de Denon APPs, werkt dat goed? Heb je er ook nog een 2e zone op aangesloten?
De Denon app werkt uitstekend, vrijwel alle functies kan je selecteren. Erg prettig met Spotify en usb content. Volume, skippen, alles onder handbereik via tablet en smartphone.
Ik gebruik hier inderdaad twee zones: huiskamer (5.1) en keuken (stereo). Bij Dolby en DTS heb je geen geluid in keuken tenzij je een andere bron kiest zoals internetradio, spotify etc. maar dat is logisch.
De 2e zone werkt dus helemaal onafhankelijk van zone 1 en dat is erg prettig.
Voor mij is deze receiver perfect.
Rocketman, ik heb sinds een week dezelfde receiver. Ik moet zeggen dat er een prachtig geluid uit komt.
Ik heb hem 5.1 aangesloten met B&W 2* 684 front 2 * 685 back. HTM 62 Center en ASW 608 sub.
Het enige wat me stoort is dat de app via android er af en toe erg lang over doet voorat het apparaat gevonden is. Heb jij hier ook last van?
Fijn dat je ook tevreden bent over de geluidskwaliteit, want daar draait alles ten slotte om.
Hier heb ik geen problemen om mijn android apparaten op te sporen via het netwerk, hoewel mijn Galaxy Note 10.1 2014 edition tablet het allemaal wat vlotter bestuurt dan mijn Galaxy Note 2 telefoon.