Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM Review

KillerDream 15 maart 2009, laatste update op 15 maart 2009, 2.244 views

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Pluspunten

• Beeldstabilisatie (IS)
  • Zeer snelle autofocus
  • Geen bewegende delen bij in en uitzoomen

Minpunten

• Gewicht (1.3Kg)

AF-snelheid Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
De Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM is na mijn menig het objectief als je serieus een goede, stille, betrouwbare en snelle telelens wilt.

Mijn ervaring met de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM is begonnen met zijn broetje de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, zonder IS dus. Een prachtige objectief dat alle goede elementen heeft wat dit objectief ook heeft. De overstap is gemaakt omdat dit objectief beeldstabilisatie (IS) heeft. Hierdoor is het mogelijk om ook met sluitertijden van 1/20 nog scherpe en acceptabele foto's te maken. Met zijn broertje zonder de IS was dit wel afgelopen bij de 1/125.

Een positief punt is dus de IS. Dat merk je bij het zien van je foto's maar ook al direct bij het maken van foto's. In je zoeker en zeker op 200mm is je beeld heel rustig. Zet je IS uit, dan zie je dat meteen, het beeld beweegt met de minimale bewegingen van je hand. Want dit objectief goed stilhouden in de hand is lastig. Hij is namelijk best aan de zware kant, 1.3Kg.

Dat punt gewicht is aan te wennen maar vooral welke body je er op zet is bepalend hoe je het gewicht ervaart. Op de 350D voelde de lens erg zwaar. Het zwaarte gewicht lag naar voren en dat voelde ik in mijn armen. Met de 1D MKIII is de lens een stuk prettiger in de hand te houden, ondanks dat het totale gewicht omhoog is gegaan. Het zwaarte punt licht nu ongeveer in het midden.

Vergeleken met zijn broertje zonder de IS lever dit objectief iets minder scherpe beeld af. Het is minimaal en alleen te zijn als je ze kan vergelijken, anders was het mij denk ik niet opgevallen. Dit zegt niets of dit voor alle objectieven geldt.

Heb jij ook een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM?

Ik had graag ook wat foto's gezien die met deze lens gemaakt zijn.

En wat ik me afvraag is hoe je geen bewegende delen kunt hebben bij zo'n zoom-lens tijdens het in- en uitzoomen.
Foto's zijn te vinden op mijn website, anders neem contact met mij op.
Het scherp stellen gebeurd volledig binnen in het objectief. Ik moet je helaas het antwoord schuldig blijven hoe dat precies werkt. Maar het is ideaal als je gebruik maakt van een verloop filter op je objectief, die draait immers niet meer.

[Reactie gewijzigd door KillerDream op 15 maart 2009 19:42]

Dat niet alleen, doordat het zoomen binnenin de lens gebeurt (hij wordt niet langer of korter), kan er ook geen stof in komen.
Hij is ook weathersealed.

De non-IS schijnt dus iets scherper te zijn?
De 70-200 f/4 IS schijnt nog scherper te zijn (is ook nieuwste model van de vier 70-200's die er zijn).
De f/4 non-IS is stukken minder geloof ik (ff checken).