Acer Aspire V3-772G-54208G50Mamm Review

Wild Chocolate 19 oktober 2014, laatste update op 19 oktober 2014, 685 views

Acer Aspire V3-772G-54208G50Mamm

Laptop met zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding. Prettig toetsenbord, touchpad verdient gewenning. Goede mogelijkheden voor uitbreiden opslagruimte.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Goede videokaart voor dit prijssegment (GT750M)
  • Ruimte voor een extra 2,5" HDD
  • Ruimte voor een mSATA SSD
  • Multi-touchpad na gewenning best prettig om mee te werken

Minpunten

• Bouwkwaliteit in lijn met aanschafprijs
  • Touchpad vergt gewenning, misschien niet voor iedereen prettig.
  • Voor een extra HDD heb je een losse bracket nodig, wat dan ook nog zonder schroefjes geleverd wordt.

Ik zal eerst in het kort nog even een en ander toelichten aan de hand van de uitgebreide beoordeling. Tevens nog iets over het gebruik voor games. Daarna ga ik specifieker in op de aanpassingen die ik direct gedaan heb, zodat anderen daarmee wellicht hun voordeel kunnen doen. Het is tenslotte niet voor niets Tweakers.net hier!

Featureset
Voor een aanschafprijs van ¤699,- krijg je een heel behoorlijk uitgeruste laptop. Doorslaggevend voor mij was de grafische chip, een NVIDIA GT750M, met 4 GB (shared) videogeheugen. Verder natuurlijk het 17" scherm, hoewel dat vooral een praktische/persoonlijke afweging is. Volle score.

Prestaties
Ook hier geldt dat je je zeker niet hoeft te schamen voor deze laptop. Natuurlijk zijn er veel snellere te krijgen, maar niet voor dit geld. In mijn geval de prestaties nog wat opgekrikt met een SSD, maar daarover later meer. Gewoon goed dus.

Beeldwaliteit
Gewoon goed. Ik heb geen testen uitgevoerd, maar ik ben er dik tevreden mee.

Bouwkwaliteit
Kunststof kwaliteit is niet geweldig, maar zeker ook niet slecht. Toetsenbord tikt lekker weg, is voor mij het eerste toetsenbord met rechte toetsen, maar valt me zeker niet tegen.

Ergonomie / Touchpad
Het is een laptop, dus ergonomie is per definitie niet top...Toetsenbord typt zoals gezegd best lekker. Touchpad vergt gewenning. Het is erg groot, en zit daardoor weleens in de weg met typen. Er zijn wel veel mogelijkheden om de bediening ervan naar je hand te stellen. Zelf gebruik ik vrij vaak een losse muis (ook omdat ik nog weleens wat wil gamen). Het touchpad heeft geen losse knoppen, het hele touchpad is in te drukken bij wijze van linksklikken, en wanneer je rechtsonder op het touchpad drukt, wordt dat gezien als rechtsklikken. Uiteraard kan je ook tappen om links te klikken. Ook kan je in de software een tap op de hoeken toewijzen aan diverse acties. Zelf heb ik nu een paar keer gehad dat ik ineens op mijn bureaublad stond, terwijl ik wilde rechtsklikken (hoek eerst zachtjes aangeraakt, in plaats van doordrukken op rechtsonder). Maar goed, dit is allemaal in te stellen/uit te zetten in de software. Standaard staan de meeste functies overigens uit.
Dubbel tappen moet je niet te snel doen, anders ziet hij de 2e klik nogal eens over het hoofd.

Multitouch
Je kan bij dit touchpad ook commando's geven met meerdere vingers. Zo kun je bijvoorbeeld scrollen door met 2 vingers te slepen. En zoomen door met 2 vingers te "pinchen". Dit werkt uiteindelijk wel prettig. Het scrollen werkt echter in mijn beleving verkeerd om. Je moet als het ware het scherm wegvegen (zoals op een smartphone), maar op een touchpad vind ik dat niet echt logisch (je veegt tenslotte niet over het beeld zelf). Dus regelmatig veeg ik de verkeerde kant op. Helaas is dit niet omkeerbaar (de optie staat wel in de ELAN software, maar blijft ten allen tijden grijs). Ook vind ik deze manier van scrollen vrij grof, het is een beetje alles of niets, en ik schiet dus nogal eens te ver door, tenzij ik het echt heel voorzichtig doe. Je kan dit ook uitzetten en/of ouderwets scrollen aanzetten door langs de rand van het touchpad te vegen. Het heeft me nog niet zo erg gestoord dat ik het heb uitgezet.
Kortom, je kan vrijwel alles instellen (en desnoods uitzetten), en het duurt mede daardoor wel even voordat je alles naar je zin hebt ingesteld.

Warmte- en Geluidsproductie
Laat ik beginnen met de geluidsproductie: De ventilator is in mijn ogen erg stil, hoewel hij volgens mij wel vrijwel altijd draait en dus in stille ruimten wel te horen zal zijn. Ik heb me er in mijn woonkamer nog niet aan gestoord. Ik hoor af en toe de HDD draaien, maar dat stoort me niet. Daarbij wel de notitie dat ik het meeste vanaf de SSD doe, dus mijn HDD('s) draaien lang niet constant. Maar ook daarvoor geldt dat het alleen in echt stille ruimten op zal vallen.
Bij normaal office gebruik produceert de laptop geen noemenswaardige warmte. Dit komt doordat de laptop dan de grafische chip (HD4600) van de processor gebruikt. Wanneer je de GT750 gebruikt, komt er wel flink wat warmte uit de ventilator links. Maar dat is denk ik bij laptop het geval, wanneer je er dergelijk grafische prestaties van verwacht. Groot voordeel is dat het dus alleen zo is wanneer je echt wat doet, en niet tijdens internetten of office gebruik.

Mobiliteit en Accuduur
Tsja, het is een 17" laptop, dus erg compact is hij niet. Het gewicht vind ik overigens wel meevallen voor een laptop van dit formaat. Normaal internetten/office gebruik haal ik 2 tot 3 uur op een accu, wat ik acceptabel vind. Maar je koopt dit type laptop denk ik niet om heel mobiel mee te zijn.

Wat mij betreft echt een koopje voor het gebodene.

Acer
Ben nooit echt een Acer fan geweest. Voornamelijk vanwege de vele tools die standaard geļnstalleerd staan. Maar na eerst eens goed met de spreekwoordelijke bezem door het systeem gegaan te zijn, ben ik daar nu tevreden over. Er was simpelweg niets wat in de buurt van deze specificaties kwam, in deze prijsklasse.

Gamen
Ben geen hardcore gamer, maar mag op z'n tijd graag een spelletje spelen. Ik hoef dan niet het nieuwste van het nieuwste te spelen. Tot nu toe COD Modern Warfare 2 gespeeld, die gaat prima. Deze week COD Ghosts geļnstalleerd, en ook die is goed te spelen. Ik heb de instellingen behoorlijk hoog staan, en het beeld is vloeiend (geen idee hoeveel fps, interesseert me niet als het goed speelbaar is). Ook spellen als HAWX, Flight Simulator X en Ghost Recon Advanced Warfare draaien prima.
Na installatie geven de spellen vaak wel de melding dat de grafische kaart onvoldoende is, maar dat komt omdat de spellen dan de HD4600 zien, omdat de GT750 pas aan de slag gaat wanneer het spel echt draait.
De software van NVIDIA regelt zelf wanneer de GT750 nodig is, en dat hij doet hij wat mij betreft goed. Je kan het ook per programma met de hand regelen, mocht je denken dat je het beter kan dan deze software.

"TWEAKEN"
Ik heb de laptop eerst even opgestart in de standaardconfiguratie. Dit voornamelijk om direct even een backup van de recoverypartitie te maken. Ik las dat DVD's ¤60,- kosten, wanneer je die bij Acer moet bestellen. Een gewaarschuwd mens...
Acer meldt het al, het gehele USB medium wordt opnieuw geformatteerd, wanneer je deze als recovery schijf gaat inrichten. Ik had een USB-HDD met 2 partities, waarbij ik 1 partitie aanwees voor de recovery, maar ook de 2e partitie werd verwijderd! Niet heel problematisch, het was de reservebackup van mijn backup, kon ik wel even missen, maar wel iets om rekening mee te houden. Later heb ik een 32 GB USB-stick gekocht, speciaal voor dit doel. Het was overigens wel mogelijk om (met EeaseUs Partition Master) naderhand een 2e partitie te maken op de overige 16 GB van de stick (YMMV). Er is een 16GB medium nodig, maar bij de MediaMarkt was 32 GB goedkoper dan 16.

Online al wat info kunnen vinden over de mogelijkheden, waarbij ik deze pagina erg behulpzaam vond:
Dit gaat weliswaar over een iets duurdere uitvoering, maar in grote lijnen komt het overeen. Er staan ook wat mooie, duidelijke plaatjes van het interieur van de laptop. Ook de alternatieve oplossing om geen HDD-bracket te hoeven kopen, maar als ik 700 euro stuksla aan een laptop, geef ik liever die 2 tientjes uit om het knap te installeren. Wat wel belangrijk is, is dat het door mij besproken model weliswaar fysiek plaats heeft voor 4 geheugenbanken, maar ik gelezen heb dat de i5 processor niet meer dan 2 geheugenbanken kan gebruiken. 4 banken schijnt alleen te werken met een i7 processor.
De laptop wordt geleverd met 2 banken geļnstalleerd, dus ik ga ervan uit dat voor eventuele uitbreiding de bestaande reepjes vervangen moeten worden (ik heb hier te weinig verstand van, mocht iemand het tegendeel aannemelijk kunnen maken, dan graag!).

Ik heb de laptop direct uitgebreid, met een Samsung 840-EVO 250 GB mSATA SSD. Bovendien heb ik direct de 500 GB HDD uit mijn kapotte laptop overgezet. Voor dat laatste is wel een bracket nodig. Ik moet zeggen, dat ik de site van Replacedirect erg handig vond om het juiste onderdeel te vinden. Kost misschien een paar euro meer dan de goedkoopste leverancier, maar het is ook wat waard om in 1 keer het juiste onderdeel te bestellen. Ik kon nu direct in het eerste weekend alles inrichten zoals ik het wilde hebben.

Het installeren had wat voet in aarde, vooral omdat ik de recovery partitie niet op de SSD wilde hebben (zonde van de dure, snelle opslagruimte, die kan ik beter ergens anders voor gebruiken...(maar misschien ben ik een zeiker)). Het OS moest natuurlijk wel op de SSD. Ik heb de HDD even verwijderd tijdens het installeren vanaf USB, zodat alles zeker op de SSD zou komen. Vervolgens kan je de recovery partitie weer verwijderen. In de software kan je het maken van een backup de partitie laten verwijderen, dan verwijdert hij de grootste, maar niet de overige. Ik heb zelf via een partition manager alle extra partities verwijderd, omdat ik deze nog op de HDD (en op USB) heb staan, dit geeft geen problemen voor het dagelijks gebruik (YMMV).

Echter, toen ik van de HDD de partitie met het besturingssysteem wiste, startte de laptop ineens standaard naar de Recovery software. Ook wanneer in het BIOS (dat heet tegenwoordige anders, maar ik ben ook al 34 en dus een ouwe lul in computer termen) de SSD als eerste in de bootvolgorde stond. Kreeg dat niet naar mijn zin, ben toen maar opnieuw begonnen. Heb tegelijk de HDD met recoverypartitie in de 2e HDD-bay gedaan, en nu werkt alles naar behoren. De 2e HDD bay wordt namelijk niet "gezien" door het BIOS, kan daar alleen kiezen tussen de SSD en HDD1 om vanaf te starten. In het ergste geval moet ik nu de HDD's omwisselen om de recovery te starten, heb ik verder niet meer geprobeerd. Als je genoegen neemt met de recovery alleen op een USB-stick, dan heb je dat probleem niet. En knappe koppen vinden vast nog een betere oplossing. Om eerlijk te zijn heb ik het met de huidige installatie ook niet meer geprobeerd met de HDD's omgewisseld.

Het werkt nu allemaal naar wens. De PC start razendsnel op. En ik heb een bak opslagruimte (1.250 GB). En dat alles voor ruim onder de ¤1000,-

Heb jij ook een Acer Aspire V3-772G-54208G50Mamm?

Goede review! Ik wil in dezelfde laptop ook een ssd met bracket plaatsen, waar heb je de ontbrekende schroefjes vandaan gehaald?
Hoi Jeroennemans,

De ontbrekende schroefjes zijn bij mij uit mijn oude laptop gekomen, want die was toch overleden. Ik heb nog even zitten zoeken, maar bij Replacedirect kan ik helemaal geen losse schroefjes vinden. Misschien via Ebay, hier zullen ze wel tussen zitten:
EBAY: 76 ACER ASPIRE LAPTOP NOTEBOOK SCREWS BLACK ZINC SCREW SET 7 SIZES

of het bracket inclusief schroefjes:
EBAY: Original Acer Festplattenrahmen / HDD Bracket Aspire V3-772G Serie mit Schrauben

Of datzelfde bracket inclusief schroefjes bij Amazon:
AMAZON: Original Acer Festplattenrahmen / HDD Bracket Aspire V3-772G Serie mit Schrauben Vanaf 29 euro bestelwaarde wordt deze gratis naar NL verstuurd, dus als je er nog 4,10 bijbesteld, hoef je geen verzendkosten te betalen.

En anders kan je altijd nog de montagemethode zonder bracket (en zonder schroefjes!) uit de link in mijn review gebruiken :+

Als je echter nog geen SSD gekocht hebt, zou ik voor een mSATA SSD gaan. Die kun je er zo inschuiven (geloof dat die met 1 schroefje vastzit), en dan houd je nog plek om er later een extra HDD bij te monteren.
Heb al een SATA SSD liggen, dus ik ga de bracket via Amazon bestellen. Bedankt voor de tip!