Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS107 Review

Hooglander1 15 maart 2009, laatste update op 15 maart 2009, 1.830 views

Synology DiskStation DS107

Pluspunten

• veel features
  • klein
  • redelijk stil
  • zuinig

Minpunten

• redelijk prijzig voor de prestaties
  • overdrachtsnelheid is niet al te hoog

Kwaliteit voeding Score: 4
Deze NAS is in eerste instantie gekocht als back-up oplossing voor het eenmansbedrijfje van mijn ouders. Die was er eigenlijk niet en dat kon eigenlijk niet langer. Na enig zoeken naar goedkope oplossingen kwam ik uit op een NAS die bij mij op een externe locatie kon draaien, waardoor er regelmatig geback-upt kon worden zonder dat er een handeling moest worden uitgevoerd.

Deze nas heb ik gekocht samen met een Western Digital 1 TB schijf uit de Green serie, zodat er een zuinige oplossing zou ontstaan. Ik had al van tevoren opgezocht op de site van Synology of deze combinatie goed ging werken en het zou geen probleem moeten zijn. Ik had de combinatie vrij snel in huis en het installeren ging vrij makkelijk (niet dat er iets moeilijks is aan 3 schroeven vast draaien, maar toch). Echter deze combinatie gaf na enkele dagen en 200GB aan dataoverdracht toch problemen. De hele firmware heb ik opnieuw moeten installeren en helaas mocht ik ook de data opnieuw naar de NAS kopieren.

Enkele dagen later gaf de NAS achter wederom problemen, tijd om uit te zoeken wat er aan de hand was. Het bleek uiteindelijk te zijn dat bepaalde versies van deze DS-107 een moederbord had wat de 1TB schijven niet zou ondersteunen. Gelukkig kon de webshop de NAS nog terugnemen en heb ik bij een andere shop eentje besteld met een ander serienummer (die begint met 75 of hoger) die dit probleem niet zou hebben. Gelukkig bleek dit te kloppen en sindsdien ben ik gevrijwaard van problemen.

Ondertussen is het bijna een half jaar later en de NAS staat nog steeds lekker te snorren op mijn bureautje. Het gebruiksgemak is verbazingwekkend, alles is goed gedocumenteerd en de webinterface is heel makkelijk te begrijpen, ondanks de vele features. Synology brengt ook regelmatig nieuwe firmware uit met nieuwe mogelijkheden.

Even terug naar de hoofdreden waarom ik deze NAS kocht, dit werkt perfect. De ingebouwde ftp server ondersteund beveiligde FTP transacties en samen met robocopy en Netdrive gebruik ik dit als incrementele backup oplossing. Er is misschien een handigere oplossing, maar dit werkte tot nu toe voor mij het beste.

Daarnaast gebruik ik de NAS ook om torrents te downloaden en seeden en als opslagruimte voor minder belangrijke dingen, zoals films/series en muziek. (Streamen van de NAS gaat ook buitengewoon goed met de juiste mediaspeler.) Wil je er zeker van zijn dat er niets verloren gaat, dan zou ik de versie nemen met twee schijven, zodat je RAID 1 kan gebruiken. Gebruik je de NAS alleen als opslag of als back-up oplossing, dan is 1 schijf voldoende.

Tevens kan je de Synology erg goed gebruiken als fotoopslag, de ingebouwde photo station werkt goed en gebruiksvriendelijk en is ideaal om foto's te laten zien aan familieleden en dergelijken.

Alles bij elkaar een goed product wat absoluut doet waarvoor hij gemaakt is.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS107?