Sigma DP2 Merrill Zwart Review

ervani 19 oktober 2014, laatste update op 19 oktober 2014, 413 views

Sigma DP2 Merrill Zwart

Er valt op het internet aardig wat te lezen over deze camera waarbij vooral een aantal minpunten je misschien zullen afschrikken. Deze negatieve punten staan hier onder vermeld maar als je de camera gebruikt, of beter gezegd als je de foto's bekijkt gebeurd er iets magisch.

Pluspunten

• Prachtig scherpe foto's
  • Magische beeldkwaliteit met hele mooie micro-details
  • Sobere layout die doet denken aan analoge fotografie
  • In zwart-wit bijzonder mooie resultaten
  • Nikon D800 kwaliteit in een hele kleine behuizing
  • Mooie vormgeving en uitstraling
  • De camera is binnen een korte tijd mijn favoriet geworden. Mijn 5D gebruik ik alleen nog om mee te filmen
  • Goed objectief met een FOV van 35mm

Minpunten

• Accu-duur
  • Maximaal bruikbare ISO = 400 hogere waardes geven smerige ruis
  • Schrijfsnelheid laag
  • De eigen Sigma RAW files zijn alleen te bewerken met eigen software, Als je Lightroom oid wil gebruiken zal je een omweg via TIFF moeten maken

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 1
Snelheid en automatiek Score: 2
Op het internet zijn er over deze camera voldoende negatieve punten te lezen om te besluiten deze camera niet aan te schaffen. Ik ben echter eigenwijs genoeg geweest om deze eigenwijze camera juist wel te kopen. Want eigenwijs is deze camera en evenzo de gebruiker.

Als oud student aan de voormalige School voor Fotografie in Den Haag ben ik opgegroeid met analoge camera's en een natte doka. En dat is eigenlijk wel iets dat ik tegenwoordig nog steeds blijf zoeken. Het gevoel om met fotografie bezig te zijn en niet om wat op auto-pilot te werken. Dus toen ik in verschillende reviews las dat dit een camera is voor mensen die weten wat fotografie is was dat voor mij meteen een trigger.

En dat is wat deze eigenwijze camera is: geen allemans vriend, dat zeker niet als je gewoon lekker snel en eenvoudig wat foto's wil knallen kan je veel beter iets anders aanschaffen. Als je echter opzoek bent naar 'iets anders, iets klassieks' dan kan dit de camera voor jou zijn.

En ja de batterijduur is embarmelijk, geluk is wel dat de twee accu's (er zitten er twee bij de camera) razend snel opladen. En ja het is zeker geen lowlight monster, dus zonder statief kan je foto's in een donker café vergeten. En ja de schrijfsnelheid van de camera is laag en ja..... en inderdaad.. zo zijn er nog wel wat negatieve punten te vinden.

MAAR (inderdaad bewust in CAPS... deze camera heeft iets magisch: de foto;s die je er mee kan maken hebben een feel die mij ontzettend aanspreekt. De scherpte en vooral de micro-details. Zo mooi! het laat zich moeilijk omschrijven, sommige komen met interessante termen zoals een 3D of zelfs 4D gevoel etc Ik noem het gewoon magische beelden.

Zoals vermeld gebruik ik mijn Canon5DMKII niet meer voor de fotografie daarvoor gaat deze camera met mij mee, Zo veel power (beeldkwaliteit) in zo'n kleine camera. Kortom een eigenwijze camera voor eigenwijze fotografen.

Heb jij ook een Sigma DP2 Merrill Zwart?

Leuke review, gebruik je hem nog steeds?
Zou leuk zijn als je wat magische foto's bijvoegd .. bvd ;)