WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB Review

baafie 15 maart 2009, 4.703 views

WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB

Pluspunten

• Laag energieverbruik;
  • Lage warmteopbrengst;
  • Stil;
  • Hoge capaciteit;
  • Betaalbaar.

Minpunten

• "Slechts" drie jaar garantie;
  • Geen performance beest.

Deze schijf is de tweede generatie "Green Power" van Western Digital.

prestaties

Ten eerste moet ik opmerken dat mijn moederbord NCQ niet ondersteunt. De volgende getallen zijn in absolute zin dus niet relevant voor de lezer, maar wel in vergelijking tot een andere harde schijf waarvoor ik de test heb uitgevoerd, een Maxtor 6V250F0. De uitslagen zijn gemiddelden van drie runs van hdparm.

Maxtor 6V250F0:
Timing buffered disk reads: 202 MB in 3.00 seconds = 67.30 MB/sec

WD10EADS:
Timing buffered disk reads: 270 MB in 3.02 seconds = 89.47 MB/sec

Opvallend is verder dat de WD10EADS zeer snel terugkeert uit de standby modus: in een gemiddelde van drie tests duurde het slechts 0.045s vanaf het uitvoeren van een nieuw ATA-commando terwijl de schijf in standby-modus stond tot een geleverd resultaat.

Ik zal een test van het bestandssysteem achterwege laten, aangezien ik ext4 gebruik, terwijl de gemiddelde koper vermoedelijk NTFS zal gebruiken.

De verwachtingen die de fabrikant wekt met mooie ronde getallen als 1 terabyte capaciteit en 3 gigabyte/s worden natuurlijk niet waargemaakt, aangezien de daadwerkelijke capaciteit 931.5GB bedraagt wanneer je hem in je PC in gebruik neemt en die 3 gigabyte/s een theoretisch maximum van de SATA-standaard is. Uiteraard is de enigszins ervaren consument daar niet mee te bedotten, maar ik vind het toch opvallend dat fabrikanten nog steeds niet van dat soort grappen zijn afgestapt.

geluids- en warmteopbrengst

De geluidsproductie is dermate laag dat ik -- in tegenstelling tot de Maxtor -- niet eens doorheb dat de schijf bezig is. De WD10EADS is consistent iets lager in haar warmteproductie: de interne sensor geeft aan dat de schijf 1 tot 4 graden celcius lager is dan de 6V250F0 die er een paar centimeter onder hangt. Opvallend is dat de temperatuur van de WD varieert tussen de 27 en 31 graden (voor resp. idle en busy load) terwijl de oudere Maxtor slechts 1 graad varieert. Dat schrijf ik toe aan de betere power management van de WD -- en wellicht een teken dat de schijf inderdaad haar rotatiesnelheid "on demand" varieert, zoals her en der wordt gemeld.

slotsom

De WD10EADS is een hoge capaciteit harde schijf met een lage warmte- en geluidsopbrengst en laag stroomverbruik. Qua prestaties doet de schijf het toch niet slecht, al zul je er geen high performance systeem mee bouwen. De WD10EADS komt met drie jaar garantie, maar er zijn er ook enkele schijven op de markt met vijf jaar garantie.

• ASUS A8V-MX
  • Linux AMD64

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s WD10EADS, 1TB?

Nadeel van deze schijf is (vanwege z'n al groene aard?) hij niet meer zo valt in te stallen zodat ie een spindown uitvoert als je niks loopt te doen... dit is 1 van de "Archive" schijven in m'n fileserver en aangezien ik deze schijven zelden raadpleeg heb ik ze via AdvancedPM zo ingesteld dat ze na 2 minuten niks doen "in slaap vallen".
Zodoende zijn m'n Samsungs die dit wel ondersteunen naar aller waarschijnlijkheid zuiniger dan deze groene schijf.

(Kan dankzij de openSUSE wiki veranderingen niet naar het Artikel linken waarin ik zelf had beschreven hoe advancedPM kan worden ingeschakeld voor de groene mensen met een andere schijf onder ons - maar het was gebasseerd op dit artikel: http://www.lesswatts.org/tips/disks.php )
Hij doet vanzelf downspinnen he? Dat is het idee van een greenpower.
Negatieve eigenschappen:

"Slechts" drie jaar garantie;
Ach, zo slecht is dit niet. Want ik ken geen andere fabrikant meer die (zeker voor dit segment disks) nog langere garantie levert.
Seagate had vroeger 5 jaar, maar ook dat is teruggegaan naar 3 jaar.
Geen performance beest.
Als je een Non-Green 7200 RPM vergelijkt met een Green 7200 RPM, zal het verschil niet al te groot zijn.
Vergelijk je 7200 RPM met 10/15k, dan is dat een kromme vergelijking, dat zijn toaal andere types/groottes HDD.
Alleen zijn die Green dingen dus 5400RPM.
Prima waarvoor de schijven gemaakt zijn, veel data opslaan.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 15 maart 2009 14:45]

Ik heb 4 van deze schijven in mn server zitten. Omdat het niet de snelste HDD's zijn, heb ik ze in een RAID10 array gezet (2xRAID1 en vervolgens in RAID0). Op die manier is niet alleen de data veiliger opgeslagen, maar blijft er ook een mooie snelheid over :D
K ben zeer tevreden over de schijven, lekker stil (wel makkelijk, zolang de server nog op mn kamer staat :+)!