Sony Ericsson C510 Zilver Review

FTI 15 maart 2009, laatste update op 15 maart 2009, 2.984 views

Sony Ericsson C510 Zilver

Pluspunten

• Design
  • Camera
  • Ademt kwaliteit
  • Scherm

Minpunten

• Geen Wifi
  • Vergelijkbaar met C702

Inhoud:

-Bellen en smssen
-Snelheid
-Conclusie

Inleidend:
Mijn tweede mobieltje, voor review van mijn andere zie rechts ;). Heb lang getwijfeld tussen de C702 en de C510, aangezien deze ongeveer dezelfde functies hebben. Echter ik las nogal wat negatieve ervaringen met de C702 in het C702 topic (hierrrr) en deze foon vond ik er mooier uitzien. Omdat deze pas net nieuw op de markt is, waagde ik de sprong toch maar (nog nergens reviews) en schafte 'm aan voor 199,- euro.

Featureset:
Prima in orde, met 3.2 Mpixel camera, autofocus, dubbele led flits, threaded sms, youtube client, google maps preinstalled (geen interne gps though) smile shutter, radio, snel internet etc.
Het enige dat voor mij mist is Wi-Fi, maar dat wist ik van te voren dus daar kan ik de foon niet op afrekenen.
Zeer fijn voor mij als luie student is de mogelijkheid tot het instellen van maar liefst 5 wekkers :)
Een goede featureset, iets minder dan de C702 die ook iets goedkoper is dus
Meer info: hier

Verder zaten er in de doos een oortelefoon met ingebouwde radio antenne en een usb kabeltje voor naar de pc (normaal 25,-) en natuurlijk een oplader.

Bereik:
Prima, nog nergens niet kunnen bellen, foon nog niet gebruikt in buitenland maar zal ook wel goed zijn.

Accuduur:
De accu gaat op 80% helderheid enkele dagen (4-5) mee. Ik vind dit voldoende. Ik zet mijn telefoon s'nachts wel uit, dus voor 24/7 mag je een dag of 2 aftrekken. Ik bel en sms meerdere minuten per dag, zeg 10-15 minuten bellen en 5 smsjes. 3G staat uit.
voldoende

Gebruiksgemak:
Vind ik goed. Het is het standaard SE menu, dat je ook kan aanpassen, bijvoorbeeld als een lijst van icoontjes waar je langs kan scrollen (vergelijkbaar met de ''detail'' instelling in windows verkenner). De verschillende functies zijn goed te vinden, heb de manual niet eens hoeven gebruiken (tsja, zit niet voor niets op T.net! :*) ) Shortcuts zijn makkelijk in te stellen en alles wijst zich eigenlijk wel vanzelf.

Design:
O+ ik vind het een beauty! Naast het mooie grote scherm (kom ik zo op terug) is de lenscover van de camera echt heel mooi weggewerkt. De cover is van een soort geborsteld plastic dat er erg goed uitziet. De zijkant van de foon is zilver met blauw, past er goed bij. (ik heb trouwens de zwarte versie). Je moet die lenscover geprobeerd hebben om te merken hoe fijn het is. De camera start trouwens automatisch op (ook in toetsenblokkering) als je de cover openschuift. Aangezien dit niet zomaar gaat, vind ik het een handige functie (dus geen kans op allemaal fotos van je binnenzak!).
Het enige jammere vind ik de adapteraansluiting, die linksboven aan de zijkant zit, deze had ik liever onder willen hebben.

Bouwkwaliteit en afwerking
Heerlijk! Hij voelt solide aan, als je 'm een beetje tordeert kraakt ie totaal niet. Lenscover systeem voelt solide. Knoppen laten zich heerlijk indrukken. Het is een ''nagelduwer'', persoonlijk vind ik dat erg fijn want zo voorkom je dat je allerlei nummers gaat bellen als 'ie in je broekzak zit. Er zit trouwens ook automatische toetsenblokkering op, erg handig. Deze schakelt in na zo'n 10 seconden als je op het hoofscherm bent.
Het scherm is lekker scherp (goh wat wil je als je van 128x160 naar 240x320 gaat) en laat zich goed lezen, ook in (zon)licht.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De telefoon is erg stabiel, ik had een applicatie erop gezet die niet goed werkte, die heb ik gewoon kunnen afsluiten door op een bepaalde knop te drukken en voor ''prog beiindigen'' te kiezen. Goed dus!
De telefoon waarschuwt je als de batterij op is, hierna kan je (als je op dat moment belt) nog net een minuutje bellen en dan is het einde verhaal.
Foto's overzetten naar de pc werkt prima met de bijgeleverde kabel. Je kan 'm ook als usb-stick gebruiken.

Fotos:
De camera laat zich makkelijk bedienen. Je hebt vele opties, van smile shutter tot panorama tot een speciale ''document'' modus (handig als luie-ik-weiger-dingen-over-te-schrijven student :O ). De fotos zijn kwalitatief in orde, in het donker vrij veel ruis maar dat is te verwachten. Zie bijgevoegde foto'tjes. De smile shutter werkt goed, echter bij weinig licht gaat 'ie soms niet af, wat al voor hilarische momenten heeft gezorgd (vrienden die lijp in de lamp kijken om de shutter maar af te doen gaan, goed chantagemateriaal!)
Filmpjes kan je filmen met of zonder licht, dit is dus ook gelijk een soort zaklampfunctie. Kwaliteit is redelijk, 320x240 @ 30fps.
Je fotos zijn voorzien van Geo-informatie.

Bellen en smssen:
Het volume is goed, kan zeker hard genoeg. Men zegt dat ik prima verstaanbaar ben. Niks op aan te merken. Smssen gaat snel, T9 werkt goed en je kan ook groepen aanmaken zodat je in 1x een smsje kan sturen naar bijvoorbeeld al je vrienden.

Snelheid:
Waar ik me zelf vaak aan erger is een langzame telefoon. Geen zorgen bij deze SE! Bladeren door fotos en smsjes gaat zeer snel en ook het menu gaat met een goed tempo.

Overig:
- De speaker is van goede kwaliteit en kan vrij hard
- De mediabestanden staan overzichtelijk gesorteerd
- Cell-triangulation is mogelijk, dus je hebt een soort semi gps (lees meer)
- Internet, heb ik even snel geprobeerd (heb geen inet abbo) en werkt goed en snel. Youtube applicatie is leuk voor in de trein!

Conclusie:
Als je op zoek bent naar een telefoon met veel functies, die er ook nog eens goed uitziet en makkelijk te bedienen en betrouwbaar is, go for the C510. Je hebt snel internet, een goede camera, simpele bediening, en goede knoppen. Threaded sms is handig voor al die smsjes met je vriendin en het uiterlijk van de telefoon is gewoon heel sexy.

Zoek je echter meer mogelijkheden en een ingebouwde gps, dan raad ik je aan om de afweging te maken tussen de C510 en de C702. De laatste is (in mijn opinie) lelijker, maar wel met gps dus.

Voor 200,- voor de zwarte versie vind ik dit een prima koop en ik weet zeker dat ik veel plezier van deze foon nog ga hebben.

De beste tip die ik je kan geven is nog dat het handig is om naar een mediamarkt/bcc oid te gaan en gewoon de telefoon eens vast te pakken en een smsje te schrijven. Op die manier weet je zeker dat je een goede telefoon koopt die bij je past.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt voor het lezen, laat een reactie achter met (opbouwende) kritiek of een complimentje, altijd leuk!
Vragen? Reageer en ik geef antwoord!

Heb jij ook een Sony Ericsson C510 Zilver?

Prachtige review ! Vooral goed dat je vermeld of de menu's snel gaan, dat vind ik héél belangrijk.

Een vraagje :
Ik heb al 2j de K750i. Is een beetje in dezelfde aard als deze (maar dan wat oudere specs)
1 iets stoor ik me wel aan : als er een 150-tal berichten in inbox+verzonden+concepten+bewaarde berichten staan, dan staat hij "vol" en kunnen er geen nieuwe sms'n binnenkomen, alhoewel de GSM nog vele MB's aan vrije ruimte heeft (zowel op GSM als op geheugenkaartje)
Ik denk eraan deze C510 te kopen. Heeft die ook deze beperking ?

[Reactie gewijzigd door cedrique op 16 juni 2009 10:10]

Hm ik zit nu op 450 smsjes (alleen verzonden, met ontvangen erbij is dit denk ik ruim 1000) en de inbox is nog niet vol ofzo. Dat zal misschien gebeuren bij 1000 of bij 1500? Of helemaal niet (maar dan wordt ie wel iets trager denk ik ;))

Menu is wel snel al moet ik zeggen dat het menu van mijn Z530i toch sneller was. Maar hier zitten ook meer functies op.

Anders loop even de mediamarkt in ofzo, daar hebben ze vaak wel een modelletje dat je even mag proberen als je het lief vraagt, kan je zelf zien hoe snel de menu's zijn :)

[Reactie gewijzigd door FTI op 21 juni 2009 19:46]

moest het nog van belang zijn, met de c510 kan je je email en sms op de geheugenkaart zetten. heb hem nu vanaf het begin nog nooit geleegd, zullen nu enkele 1000-en sms op staan.
Bedankt voor je reactie !
Wat ik me ook afvraag (en na veel googlen niet vind) :
Zit er standaard een MemoryStickMicro-kaartje bijgeleverd ? Bij mijn K750i kreeg ik een 64MB-kaartje, standaard in de doos.
Is dit bij deze gsm ook het geval ? Want 100MB intern geheugen zal een beetje krap worden. Dat mocht toch x meer zijn naar huidige normen ...
Bij mij zat er geen geheugen bij, enkel koptelefoon, lader etc. Maar je kan gewoon de kaartjes uit je k750i gebruiken hoor :)
Dat zal niet lukken. De k750i heeft zo'n grote MemoryStickDuo kaarten. De micro-versies in de C510 en andere recente SE-telefoons zijn een stuk kleiner.
Toch bedankt voor de info !
Het is een 4-richtingstoets met centrale selectietoets. Is overigens niet zo'n solide ding - bij mij is na een half jaar (niet intensief) gebruik de "klik" in 1 richting er al uit....
probeer eens het knopje goed in te drukken. Ik heb 2x gehad dat naar boven en naar beneden ''vast'' bleef zitten ofzo, en na een tijdje ging het weer weg. Heel vreemd wel, maar nadien nooit geen last meer mee gehad.
Leuk review! Ik wil eigenlijk gaan voor de C702 maar de GPS functie ga ik eigenlijk toch niet gebruiken.

Ik heb momenteel een W800i (en stervende) en ik zou graag willen weten of er een goede lamp op zit die je kan aanzetten (zonder de camera in werking te stellen)

Alvast bedankt!
Dat is niet mogelijk helaas, of iig heb ik het niet kunnen vinden. Ik zal de handleiding er eens op nakijken :) Ik denk het eigenlijk niet want de lamp wordt pas zichtbaar als je de cameracover openklapt, en dan wordt autom. de camera gestart ;)

[Reactie gewijzigd door FTI op 19 maart 2009 20:50]

Jammer, dan ga ik denk ik toch voor de C702. Thanks voor de info!
Mooie review! Toch nog een vraagje:

M'n vriendin is aan een nieuwe telefoon toe. Ze heeft 2 jaar naar tevredenheid een K810i gebruikt, maar de joystick van dat apparaat begint het nu serieus te begeven en ze is aan een abbo verlenging toe.

Hoe werkt de navigatietoets op deze telefoon? Is het nog steeds een joystick (erg moeilijk te lezen) of gewoon 4 richtings-toetsen met een centrale selectietoets?