Xiaomi Redmi 1S Zwart Review

denemio 17 oktober 2014, laatste update op 11 januari 2016, 70 views

Xiaomi Redmi 1S Zwart

Prima telefoon voor een zacht prijsje. Ben er zeker tevreden mee. Zet er (onofficiŽle) cyanogenmod op, en je hebt een top toestel! De telefoon voelt stevig aan een ziet er naar mijn mening goed uit.

Pluspunten

• Niet duur
  • Marshmallow (onofficieel)
  • GPS, A-GPS, GLONASS
  • 720p scherm
  • Dual Sim

Minpunten

• Achterkant voelt goedkoop
  • Geen LTE
  • Geen grote batterij (2000 mAh)

Inmiddels ruim een jaar (sinds oktober 2014) in het bezit van een Xiaomi Redmi 1S, deze heb ik overgenomen van een mede-tweaker. Ik heb deze telefoon gekozen, omdat het mij de beste optie leek voor een dual-sim telefoon < §150 (ik heb § 130 voor deze betaald) met een 720p scherm, en een Qualcomm soc. Het telefoontje bevalt heel goed.

Ik ging op zoek naar een dual-sim telefoon, het liefst met een Qualcomm soc, omdat ik tegenwoordig aan het hardlopen ben, wil ik graag een goede GPS chip in mijn telefoon. De GPS van Mediatek is veel (naar mijn ervaring) slechter dan die van Qualcomm. Met mijn vorige telefoon (Jiayu G4) maakte ik wel eens hele rare sprongen met RunKeeper. Vandaar de keuze om een Qualcomm telefoon te zoeken.

Na wat zoeken op internet en kwam ik uit bij deze telefoon. Ik zag dat ze bezig zijn met de ontwikkeling van Cyanogenmod (ik hou niet zo van MIUI) dus maar besloten om deze telefoon te halen. Ook is een ontwikkelaar bezig met ParanoidAndroid, en ook wordt deze telefoon ondersteund door Mokee, een goed alternatief voor cyanogenmod.

Specs

Een overzichtje van wat mij betreft de belangrijkste specs.
2G Netwerk:GSM / 850/900/1800/1900 MHz
3G Netwerk:WCDMA 900/2100 MHz
4G Netwerk:Niet beschikbaar
Simkaart:2x normale SIM
Formaat:137 x 69 x 9,9 mm
Gewicht:158g
Scherm type:IPS LCD capacitieve touchscreen, 16M kleuren, Gorilla glass 2
Scherm formaat:1280 x 720 pixels, 4,7" (~320 ppi)
SD card:Micro SD (maximaal 64GB)
Opslag geheugen (ROM):8 GB
Werkgeheugen (RAM):1 GB
WLAN:Wi-Fi 802.11 b/g/n op 2,4GHz, Wifi Direct, DLNA, WiFi hotspot
Bluetooth:v4.0 Low Energy, A2DP
NFC:Nee
Camera (back):8 MP (16:9) 3264x2448 pixels, F2.2 camera, autofocus, LED flash, 4x digitale zoom
Video:1080p HD@30fps, video stabilisatie, HDR, gezichtsherkenning, QR code scannen, filmen met LED verlichting, versnelde film opnames
Camera (front):1,6 MP 1440x1080 pixels
Video:720p HD@30fps
Chipset:Qualcomm MSM8228, Snapdragon 400
CPU:Quad-core 1,6 GHz
GPU:Adreno 305
GPS:GPS, A-GPS, GLONASS, Beidou
Accu:Verwisselbare Li-Ion 2000 mAh accu

Unboxing

De telefoon komt in een simpele Xiaomi doos. Niks mis mee.
Het volgende zit in de doos:
  • Telefoon
  • Batterij
  • Usb kabel
  • A/C Adaptar
Het valt op dat er geen headset bij zit. (kostenbesparing?)

Custom recovery (TWRP)

Eťn van de eerste dingen die ik gedaan heb ik het installeren van een custom recovery. Team Win Recovery Project (TWRP) in dit geval. Het lukte niet om de recovery via de officiele TWRP app te flashen. Ik las dat meer mensen dit probleem hadden, en een aantal van het was het gelukt met Flashify hiermee lukte het flashen van de recovery in ťťn keer.

Cyanogenmod

Deze telefoon wordt helaas niet officieel ondersteund door Cyanogen, maar er is wel een onofficieel project voor Cyanogenmod. Voor zo ver ik weet werken alle functies gewoon naar behoren. Ik heb geen crashes ervaren.

Ook de nieuwste Android (Marshmallow) is beschikbaar voor de Redmi 1S :) En deze wordt actief geŁpdatet!

Accuduur

Eigenlijk is mijn beleving van de accuduur niet helemaal accuraat. Ik heb de telefoon eigenlijk alleen gebruikt i.c.m. Cyanogenmod. Misschien is de accuduur met (de officiele) MIUI wel heel anders. Ik kom eigenlijk altijd de dag wel door, maar ik ben geen extreme gebruiker. Misschien valt er wel het een en ander te tweaken om de accuduur een beetje te verhogen, maar ik heb nog geen tijd gehad om me hier verder in te verdiepen. Vaak in de avond is het toestel rond de 20-30%. Sync staat aan, met 1 email account.

GPS

In tegenstelling tot mijn vorige toestel, werkt de gps van de Redmi 1S uitstekend. Altijd snel een fix en goed accuraat. Getest met TomTom en RunKeeper.

GLONASS werkt ook ;)

Camera

Zelf film ik nooit, maar om een indruk te geven van de kwaliteit, hier een YouTube video.

Benchmarks

Android 6.0.1

Opmerkingen

Ooit begonnen aan deze review toen ik het toestel net een maand had, nooit gepubliceerd. Nu inmiddels 16 maand in bezit, even geŁpdatet en de review toch maar live gegooid. Inmiddels is ook de ontwikkeling van Android Marshmallow lekker bezig. Xiaomi doet daar helaas zelf niet zo heel veel aan.

Toen ik de telefoon kocht ging ik uit dat deze na ongeveer een jaar wel aan zijn eind zou zijn, maar hij is eigenlijk nog wel prima. Kan ook tegen een stootje (ligt regelmatig op de grond :') )

Vragen en opmerkingen zijn welkom :)

Changelog
11 januari 2016
  • Kleine edit's wat betreft hoe lang ik de telefoon heb
  • Benchmarks toegevoegd
  • Review gepubliceerd
17 oktober 2014
  • InitiŽle review

Heb jij ook een Xiaomi Redmi 1S Zwart?