Sony Xperia Z3 16GB Wit Review

HaruHaru 17 oktober 2014, 1.627 views

Sony Xperia Z3 16GB Wit

In mijn ogen, een groot verschil tussen de Z1 en Z3.

Pluspunten

• Erg snel
  • Mooi scherm
  • Heerlijk in de hand
  • Maakt mooie foto's
  • Goede frontspeakers

Minpunten

• Krasgevoelig
  • Headset dat geleverd word is niet Noise Canceling zoals Sony zei

Na een jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn Sony Xperia Z1, was ik zeer tevreden over Sony. Ik heb ervoor paar maanden de M7 gebruikt, maar uiteindelijk geruild met me vader omdat hij meer HTC fan dan Sony.
Zoals velen weten heeft Sony ervoor gekozen om verschillende displays te gebruiken bij de Z1. Ene versie was mooier als de ander. Mijne was aan de "gele tint". Ik was er niet al te blij mee, maar wende er aan.

Waarom ik toch weer voor een Sony ben gegaan is toch echt de waterdichtheid. Ik heb het best veel gebruikt. Vond het erg leuk.

Mijn eerste indruk na de Z1
Wow, wat een scherm. Wat een geluid. Wat een snelheid!

Scherm
Blauw tintje. Ja, ik ontkende het bij de review van Tweakers maar het is toch echt zo. Ik heb er persoonlijk geen last van. Scherm is uitermate mooi van kleur, helder en goed werkend in de zon. Mooie kijkhoeken. Helderheid is erg goed naar mijn mening. 400+ ppi waarde. Mooie letters. Geen krakerige letters.

Geluid
Goed geluid (frontspeakers), maar geen M8 style. M8 blijft toch overheersend op dit gebied.
Telefoongesprek: erg goed. Ook als je geluid zachter zet, stem blijf je goed horen.

Accuduur
1,5 dag volgehouden incl. gebruik van WhatsApp. Maar, geen gebruik van YouTube of Google Music. Eerlijk is eerlijk, Ik ben geen type dat continu aan zijn telefoon zit.

Camera
Ik ben geen Selfie freak of een camera freak. Maar als ik fotos maak, wil ik ook wel dat ze mooi zijn (zie afbeeldingen als voorbeeld) Ik ben tevreden met de camera. Voldoet aan mijn verwachtingen.
De Superior Auto doet zijn werk gewoon goed. Bij Manual kan je heel veel veranderen. Alles op smaak.

Mobiele bereik en WiFi
Mobiele bereik is erg goed, maar dat kan ik niet alleen beoordelen op de telefoon. Zolang er maar genoeg zendmasten zijn ;). WiFi heb ik nog niet erg goed kunnen testen omdat ik niet in situaties terecht ben gekomen waar er een Access Point ver weg staat. Maar snelheid is wel goed.

ROM
Weinig bloatware. Sony Music, Movies en PS app zijn de meest opvallenden. Sony geeft wel je de vrijheid om bloatware te verwijderen dan alleen uit te schakelen. Dat vind ik wel een pluspunt.
ROM is best kaal. Lijkt veel op de Base Android ROM. Daar ben ik blij mee. ROM is erg snel. Toetsenbord is erg fijn. Ik swype meer dan ik typ omdat swype gewoon erg goed werkt met deze toetsenbord.

Bouwkwaliteit
Ik heb de M8 ook in me handen gehad en daar had ik al een premium gevoel bij. Bij deze al helemaal. Het voelt niet dat je een simpel plastic iets in je handen hebt, maar echt gewoon een telefoon van hoge kwaliteit. Helaas is het glas wel krasgevoelig, ondanks Sony zegt van niet. Verder zijn de bumper hoekjes erg handig want ik heb me telefoon al laten vallen en is gevallen op zo een bumper hoek. Geen barst. Fieuw!

Oordopjes
Grote minpunt en waarom? Omdat Nederland geen Noise canceling headset krijgt. Ik vind het jammer dat daar ook weer een verschil in zit dat ene land het wel krijgt en andere niet. Mee geleverden vind ik ziet zo goed. Wel kreeg ik bij pre order een bluetooth headset bij en die werkt wel goed.

Waterdichtheid
Ik ben maar 1x nog naar zwembad mee geweest. Zoals Sony zegt: zolang klepjes gewoon dicht zijn, is het waterdicht. Hier valt weinig over te zeggen. Oh ja, dat 1,5 meter theorie is onzin. 2,5 meter werkte het nog steeds. Nee, ik ben niet langer als 30 minuten onder water gebleven in 1 duik ;)

Opladen
Binnen 2,5 uur is hij 100% opgeladen. Misschien een leuke weetje voor de rest.

Ik denk zo wel dat ik de belangrijkste stukjes hierboven heb genoemd. Punten waar het meest naar gekeken word denk ik.

Ik ben er tevreden mee, vooral omdat ik van een Z1 naar Z3 ben gegaan. Heb dus de Z2 niet mee gekregen. Ik vind wel dat Sony een beetje te snel gaat zo.

Ik lees ook veel dat de Z3 Compact beter scoort. Ik geloof dat best, maar ik heb liever een groter scherm.
Een aanrader voor de selfie freaks en foto makers die liever geen camera dragen maar een alles in 1 :)

Mocht je nog vragen hebben of feedback of suggesties. Please laat een bericht achter, word ik ook een betere reviewer.

Groetjes!

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 16GB Wit?

Vind je de camera echt goed? low light foto's zijn echt bagger bij mij... gebruik ik de verkeerde instellingen?
Ik vind ze goed genoeg voor mij. Ik adviseer je wel om het op HANDMATIG te zetten ipv Superior auto. en dan zelf je gewenste instellingen zetten. Uiteraard zijn het lang niet de beste low light fotos, maar voldoet.
Kun je misschien het bereik eens vergelijken met je M8 en eventueel andere telefoons? Ben erg benieuwd wat de verschillen zijn onder deze toestellen (uiteraard op dezelfde provider). :)
Ik vind het WiFi bereik beter met de Z3. Maar bereik met 3G/4G is zelfde. Hier heb ik ook naar gekeken voordat ik de switch deed ;)
Het is bij de meeste winkels vermeld dat bij sommige uitgaven de Noise Canceling Headphones niet meegeleverd zijn! Daar moet je voor oppassen indien je deze echt wil hebben!