Specificaties 5,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

OnePlus One 64GB Zwart Review

Zebby 15 oktober 2014, laatste update op 17 november 2014, 573 views

OnePlus One 64GB Zwart

Een uitstekende 5,5" Android smartphone, geleverd met Cyanogenmod, voor een prijs waar je geen nee tegen kunt zeggen.

Pluspunten

• Mooi design, oogt stevig en luxe
  • Helder en groot scherm
  • Goede accuduur
  • Cyanogenmod!
  • "Unboxing experience"

Minpunten

• Alleen op uitnodiging te koop
  • Geen bijgeleverde instructies
  • Viezigheid snel/goed zichtbaar

Vergelijkingsmateriaal: Samsung Galaxy S3+S4, Blackberry Bold

Ik heb (nog) geen invites beschikbaar, maar al wel wat reserveringen.

Ik vind het leuk om reviews te schrijven, maar doe het niet vaak en ben dus niet ervaren of bekend met de gebruikelijke tools en standaarden. Ik wil dit dus vooral een review maken vanuit gebruikersperspectief, om een gevoel te kunnen geven van het gebruik van de telefoon.

Ik wil de review uitbreiden n.a.v. vragen/opmerkingen vanuit de comments. Wil je iets weten, vraag het dus gerust! Als er iets van een tool nodig is om dit te realiseren, geef dit dan a.u.b. erbij aan.

Unboxing experience

Om in populaire termen te spreken was dit mijn eerste product waarbij ik het gevoel had dat hier veel aandacht aan is besteed.

Het pakket is verzonden in een bubbelenvelop met hierin 3 kartonnen dozen (telefoon, stekker van oplader en bijbesteld hoesje), zonder extra beveiliging. Ik was hier wat minder blij mee, maar de envelop leek de reis overleefd te hebben. Ik heb zelf de telefoon 5 dagen na bestelling ontvangen via de standaard "goedkope" verzendmethode (alsnog 13 euro).

Ieder van de doosjes zag er strak vormgegeven uit en kan worden opengemaakt met behulp van strips of lintjes. Wit en rood zijn de gebruikte kleuren.

Het uitpakken was een ervaring door het vele uitschuiven en openklappen, waarbij ik echter wel een stuk over het hoofd had gezien waar de kabel en SIM-slot remover in zat. Handig dingetje dat!

Hierin komt echter ook mijn minpunt naar boven: er zit totaal geen uitleg geleverd bij de telefoon, ook niet 1 snipper papier met de beschrijving "Ga naar site xxx voor een quick installation guide". De FAQ op de site was me ook wat karig waardoor ik pas via Youtube erachter kwam dat ik een SIM-slot remover had.

Installatie en eerste gebruik

Ik ben zelf bekend met Android, maar niet met Cyanogenmod. Bij het aanzetten van het toestel was de batterij ongeveer op 60%, en werd ik stapsgewijs door de installatie heengeleid. Dit houdt o.a. in:
  • Update naar nieuwste versie
  • Taal instellingen aangeven (geen aparte keuze voor currency/temperaturen e.d.)
  • Instellingen omtrent verbruik GPS/location settings
  • Instellen/aanmaken Google en Cyanogenmod accounts, plus nodige synchronisatie
  • Plaatsen SIM-kaart (zonder uitleg, laatste stap)
Na het gerommel met de SIMkaart (ik moest hem nog wat kleiner knippen) ging hij netjes door en werd ik welkom geheten in het standaard scherm. Instellingen voelen zeer vergelijkbaar aan de standaard Android die je krijgt met een Samsung telefoon, en tot heden heb ik geen moeite om dingen terug te vinden. Google gerelateerde zaken (zoals de Play store) stonden direct geďnstalleerd.

Wat gelijk opvalt is dat de telefoon heel erg snel reageert in vergelijking met mijn oudere S3. Waar ik zelf ook veel te blij mee ben is dat je kunt double tappen om de telefoon uit slaapstand te halen!

Design en bouwkwaliteit

De telefoon oogt strak en modern, waarbij je wel wat van Samsung kan terug zien. Hij is groot, maar ligt voor mij nog net lekker in de hand. Hij voelt stevig aan, en de achterkant is bedekt met een zacht materiaal wat functioneert als "anti-slip".

De volume- en aan/uit-knop zit wel een stuk lager op de telefoon dan ik gewend ben, ongeveer op 65%. De positie is naar mijn gevoel dus te dicht bij het midden, waarbij ik hem liever bovenin terug zie.

Ik heb een standaard hoesje bijgekocht waar de telefoon eenvoudig in klikt, en vervolgens goed blijft zitten. Er zit een plastic rand om de linker- en rechterkant van de telefoon om hem op zijn plaats te houden, met een klein randje aan de boven- en onderkant. De knoppen zijn nog goed te bereiken, en het hoesje voelt stevig aan. Jammer genoeg gaat het omklappen van de cover in het begin nog wel wat moeizaam.
De telefoon wordt wakker bij het openklappen, en locked als hij dichtklapt. Ook zijn de volume knoppen nog te bedienen door het hoesje heen. Handig extraatjes.

Camera kwaliteit
Ondertussen wat foto's genomen, en ik ben niet ontevreden over de kwaliteit. De camera is volledig in lijn met de rest van de telefoon - goed voor de prijs.

Een aantal (kleurrijke) voorbeeld foto's:

Batterijduur
Nu ik de telefoon wat langer heb (~1 maand) blijf ik zeer positief over de batterijduur. Bij zwaar verbruik (games) gaat hij ongeveer 2 dagen mee, maar met zeer licht gebruik kan hij zeker 4 dagen mee, waarbij het Android systeem en wi-fi de meeste stroom verbruiken.

Nadeel is wel: opladen gaat érg traag. Na ruim 2 uur in de oplader is hij nog niet op de helft.

Overige voor- en nadelen
  • Gebrek aan extra's, zoals een houder voor in de auto
  • Hij is mij toch nét wat te groot
  • Bij sommige apps lijkt hij vast te lopen, denk door de slechte support van Cyanogenmod? Als ik bijvoorbeeld een grotere/langere webpagina open via Reddit is Fun loopt de app na een klein beetje scrollen vollledig vast.
Nogmaals, wil je graag meer terug zien, geef het aan en ik kijk of ik hierover kan uitbreiden.

Changelog
- Eerste update, eindelijk foto's toegevoegd en een klein beetje uitgebreid over de batterijduur. Vooralsnog positief over het toestel.

Heb jij ook een OnePlus One 64GB Zwart?

Meer advertenties