ZyXEL GS1900-8HP Review

melwasul 14 oktober 2014, laatste update op 29 april 2016, 7.990 views

ZyXEL GS1900-8HP

De GS1900-8HP is momenteel de goedkoopste IEEE 802.3at (PoE+) switch die je kan krijgen. De passieve koeling maakt deze switch bovendien ideaal voor stille ruimtes. De intuïtieve webinterface maakt de switch vanuit elk platform eenvoudig configureerbaar. Geen PoE nodig? Dan is zijn kleinere broertje, de GS1900-8, misschien een interessantere keuze.

Pluspunten

• IEEE 802.3at (PoE+) ondersteuning
  • Passief gekoeld en dus geluidsloos
  • Gerecycleerde kartonnen verpakking
  • Configuratie via intuïtieve webinterface
  • Zeer scherpe prijs voor een PoE+ switch

Minpunten

• Handleiding mag wat gedetailleerder
  • Geen layer 3 switch
  • Meerkost t.o.v. GS1900-8

Features Score: 5
Update 29.04.2016
Even een kleine aanvulling na ruim 1,5 jaar continu gebruik. Op een paar keer een restart na (ten gevolge van een stroomonderbreking) draaien de switchen continu. Tot nu toe geen problemen ondervonden: die dingen draaien als een tierelier. De laatste firmware update dateert van oktober 2015, maar heb ik nog niet uitgerold.
Het gastennetwerk en privénetwerk draaien stabiel. In vergelijk met vroeger een grote verbetering. Tot nu toe nog steeds heel tevreden van zowel de switchen als de Ubiquiti Unifi access points.

Inhoudsopgave

Ping test
     Snelheidstest
     Stabiliteitstest
Warmte, geluid & energie

Deze review komt grotendeels overeen met de review van de ZyXEL GS1900-8 die ik onlangs geschreven heb. Beide switchen zijn namelijk in se hetzelfde en verschillen enkel in de ondersteuning van PoE+.

In februari 2013 heb ik met mijn vriendin het vlakke Antwerpen verruild voor het prachtige bergdecor van de Oostenrijkse Alpen. Een half jaar later hebben we in het schilderachtige bergdorpje Filzmoos een leuk Frühstückspension gevonden dat we sinds december 2013 met veel passie en enthousiasme uitbaten: Pension Bergliebe.

Afgelopen zomer heb ik eindelijk de tijd gevonden om ons privé en gastennetwerk onder handen te nemen. Tot dan toe hadden we een noodoplossing opgezet om ons en onze gasten te voorzien van internet met behulp van enkele WiFi repeaters. De stabiliteit en performantie, alsook de aanpasbaarheid en beheersbaarheid lieten echter de wensen over.

Het oorspronkelijke netwerk dat we in allerijl opgezet hadden zag er als volgt uit:
Netwerk Oorspronkelijk

Het gastennetwerk werd verzorgd door de DIR-655 'guest network' functionaliteit. Op elke verdieping stond een repeater die het signaal versterkte (met telkens een eigen, aparte SSID).

Deze opstelling heeft echter heel wat nadelen en beperkingen.
  • Door gebruik te maken van 2 NAT-routers werd er 2 maal NAT gebruikt.
  • Elk netwerk bevond zich op hetzelfde kanaal.
  • Restricties met betrekking tot de beschikbare bandbreedte of QoS waren niet mogelijk.
  • Elke repeater zorgde voor een halvering van de beschikbare bandbreedte.
  • De snelheid en stabiliteit van de verbinding bij meerdere gebruikers was vaak bedroevend.
Na advies gevraagd te hebben op het GoT forum, en rekening houdend met enkele restricties (i.v.m. beschikbare kabels, de kabelmodem en het budget) ben in uiteindelijk tot de volgende opstelling gekomen:

Netwerk Nieuw

Naast de bestaande Cisco router en Dlink router zijn er voor deze opstelling 2 managed switchen en 3 access points nodig met VLAN ondersteuning. Elk access point zendt zowel het privé- als gastennetwerk uit waardoor er over het ganse gebouw dekking is van beide netwerken.

Het privé verkeer loopt over VLAN 1 terwijl het gastenverkeer loopt over VLAN 2. Jammer genoeg ondersteunt de Cisco kabelmodem geen VLAN's en kan ik deze modem niet als birdge configureren. Hierdoor bleven er 2 opties over om alsnog met VLAN's te kunnen werken.
Ofwel een tweede NAT-router met VLAN ondersteuning achter de Cisco kabelmodem, ofwel de bestaande Dlink router in de DMZ van de Cisco zetten en het gastennetwerk (VLAN 2 verkeer) over de Dlink router laten lopen.
Ik heb uiteindelijk voor de tweede optie gekozen omdat ik hiervoor de hardware reeds voorhanden heb, en omdat het privé netwerk hierdoor geen dubbele NAT heeft.

Voor de access points heb ik uiteindelijk voor Ubiquiti Unifi's gekozen. Deze access points worden geprezen op het GoT forum omwille van hun eenvoudige configuratie, stabiliteit en zeer gebruiksvriendelijke controller software. Deze controller kan je bovendien draaien op diverse platforms, waaronder Ubuntu (wat in mijn geval goed uitkomt).

De ZyXEL GS1900-8 en ZyXEL GS1900-8HP zijn dan weer twee van de goedkoopste managed switchen die je op moment van schrijven kan krijgen, waarbij het verschil tussen beiden de ondersteuning voor PoE+ (Power over Ethernet) is. Bovendien worden beiden passief gekoeld wat bevorderlijk is voor het geproduceerde geluid.

ZyXEL

Tot voor enkele jaren was ZyXEL voor mij (en waarschijnlijk vele anderen) een nobele onbekende.

ZyXEL Communications Corporation werd opgericht in 1989 en is gevestigd in Hsinchu (Taiwan). ZyXEL treed vooral op als OEM fabrikant voor ISP's. De laatste jaren echter zijn hun consumenten producten ook bekend bij het grote publiek. Websites als iBOOD hebben regelmatig ZyXEL producten in de aanbieding zoals WiFi routers, switchen, NAS'en en powerline adapters. Het is dan ook in de eerste plaats hierdoor dat ik enkele jaren geleden in aanraking ben gekomen met ZyXEL.

ZyXEL One Network

Oorspronkelijk had het bedrijf een Chinese naam, Her-Chin, wat 'mensen die heel hard samenwerken' betekent. Voor een handelsbeurs in Azië moest men echter een Engelstalige naam verzinnen, en kwam men uiteindelijk bij ZyTEL, waarbij 'TEL' staat voor 'telecommunications'. Omdat deze naam echter in gebruik was werd de naam veranderd in ZyXEL. Deze naam heeft officieel geen betekenis, alhoewel sommige mensen claimen dat 'XEL' staat voor 'excellence'.

ZyXEL heeft momenteel een uitgebreid portfolio van diverse netwerkproducten voor thuisgebruik, zakelijk gebruik en service providers. Hun ganse portfolio kan je terugvinden op hun website.

Specificaties

De ZyXEL GS1900 serie bevindt zich in het MKB portfolio en komt in verschillende smaken. De uitvoering die ik heb heeft 8 poorten, maar er zijn ook varianten met 16, 24 en 48 poorten, met en zonder PoE. De belangrijkste feature in mijn geval is de ondersteuning voor VLAN's, maar je kan met deze switchen veel meer dan enkel VLAN's configureren.
Een lijst van features kan je hier terugvinden (rubriek features).

ZyXEL GS1900 serie

Een kleine greep uit de specificaties:
  • 8 x 1000BASE-T ethernet poorten
  • Multicast
  • IPv6
  • PoE+ IEEE 802.3at
  • ...
Merk op dat de MTBF (Mean Time Between Failure) waarde van de GS1900-8HP beduidend lager ligt dan die van de GS1900-8 (862.561). Al blijft dit relatief: 533.086 komt overeen met 60 jaren non-stop de switch laten draaien.

Unboxing

Beide switchen werden geleverd in een standaard kartonnen verpakking. Geen plastiek folie rond de dozen, geen behandeld karton, gewoon standaard (gerecycleerd?) verpakkingsmateriaal. Het oogt niet zo fancy, maar wat mij betreft een pluspunt in tijden waar we meer milieubewust moeten leven.
De foto's hieronder zijn specifiek voor de GS1900-8HP.

Unboxing GS1900 (1)

Unboxing GS1900 (2)

De doos bevat de volgende componenten:
  • GS1900-8 switch
  • Voedingsadapter
  • Wall-mounting schroeven
  • Quickstart guide
  • Garantie papier
Een gedetailleerde handleiding kan gedownload worden van de ZyXEL website.

Unboxing GS1900-8HP (1)

Unboxing GS1900-8HP (2)

De behzuing van de switch is net zoals bij de GS1900-8 van metaal en voelt dan ook stevig aan.
Zo ziet de switch er uit:

Unboxing GS1900-8HP (3)

Enkele close-up's:

Merk op dat de GS1900-8HP een tweede rij status LED's heeft voor de PoE status weer te geven. Aangezien de GS1900-8 geen PoE ondersteuning heeft ontbreekt deze tweede rij hier.

Unboxing GS1900-8HP (4)

Unboxing GS1900-8HP (5)

Nog een merkbaar verschil t.o.v. de GS1900-8 is de voedingsaansluiting. Bij de GS1900-8HP wordt een andere aansluiting en adapter gebruikt dan de standaard aansluiting die bij veel consumenten producten terug te vinden is. De aansluiting van de GS1900-8HP oogt alvast robuuster. Vermoedelijk kom dit door de extra stroom die GS1900-8HP moet leveren wanneer PoE ingeschakeld is op enkele poorten.
Nog een verschil is het ontbreken van de aan/uit schakelaar.

Unboxing GS1900-8HP (6)

Unboxing GS1900-8HP (7)

Unboxing GS1900-8HP (8)

Om een idee te krijgen van de grootte van de switch heb ik een 5 euro biljet op de switch gelegd:

Unboxing GS1900 (3)

Unboxing GS1900 (4)

Configuratie

De switch kan eenvoudig geconfigureerd worden via een webinterface. Het standaard adres van de switch web configurator is 192.168.1.1 en kan via zowel HTTP als HTTPS benaderd worden. De webinterface oogt overzichtelijk en is logisch gestructureerd.

Web configurator - start scherm

Het startscherm geeft de basis informatie van het toestel weer.
  • Een visuele weergave van de actieve poorten
  • Het serienummer
  • Het model type
  • De MAC adressen van de poorten
  • De firmware versie
  • De up-time van het systeem
  • De huidige datum en tijdstip
  • Het CPU gebruik
  • Het geheugen gebruik
Verder zijn er op het startscherm 4 wizards aanwezig om de switch snel te configureren:
  • Een startup wizard
  • Een VLAN wizard
  • Een QoS wizard
  • Een link aggregation wizard
Met de 'startup' wizard kan je snel een IP adres toekennen aan de switch, alsook een eige username en wachtwoord instellen.

Web configurator - startup wizard

Met de 'VLAN' wizard kan je snel een eenvoudige VLAN opstelling configureren door via drag'n'drop de juiste poorten naar de juiste kolom te slepen ('tag' en 'untag').

Web configurator - VLAN wizard

Met de 'QoS' wizard kan je eenvoudig een prioriteit toekennen aan het verkeerd van een bepaalde poort (of link aggregatie).

Web configurator - QoS wizard

Met de 'link aggregation' wizard tot slot kan je op een eenvoudige manier meerdere poorten groeperen tot één logische poort, om bijvoorbeeld de capaciteit (snelheid) van een bepaalde link te verhogen.

Web configurator - link aggregation wizard

Helemaal aan de linkerzijde in de interface heb je 4 links die je naar de 4 grote logische entiteiten van de switch brengt.

Web configurator - navigatie

Van boven naar onder is dit:
  • De 'getting started' pagina die we hierboven hebben besproken.
  • De 'monitor' pagina waar je de huidige switch instellingen kan bekijken.
  • De 'configuratie' pagina waar je de huidige instellingen kan veranderen.
  • De 'onderhoud' pagina waar je o.a. de firmware kan bijwerken en de huidige configuratie kan exporteren.
Rechtsboven tot slot heb je nog een kleine taakbalk waar je kan uitloggen, het help menu kan raadplegen, en de huidige configuratie kan opslaan. Zoals bij andere professionele switchen worden configuratiewijzigingen immers enkel toegepast op de huidige, werkende configuratie. Dit wil zeggen dat de wijzigingen na het herstarten van de switch verloren zijn. Van zodra je de switch goed geconfigureerd hebt kan je de wijzigingen permanent opslaan zodat de switch na een herstart de gewijzigde configuratie gebruikt.

Web configurator - title bar

Hieronder volgt een beknopt overzicht van de 3 andere pagina's, waar ik vooral inga op de VLAN configuratie aangezien deze voor mij het belangrijkste is. Een gedetailleerd overzicht van alle functionaliteit kan je terugvinden in de handleiding die je terug kan vinden in de ZyXEL download library.

Wat ik als niet-netwerk specialist mis in de handleiding is een wat meer gedetailleerde omschrijving van bepaalde functionaliteit. Het doelpubliek van een dergelijke switch is weliswaar een publiek met voldoende netwerkkennis, maar wat meer gedetailleerde uitleg over bepaalde functionaliteit was welkom geweest. Meestal vind je trouwens na wat googelen voldoende informatie over bepaalde functionaliteit om de switch af te stellen op jouw behoeften.

Web configurator - monitor scherm

Het monitor deel van de web configurator heeft dezelfde structuur als het configuratie scherm zelf (zie het deel over het configuration scherm).

Het scherm is als volgt gestructureerd:

Web configurator - monitor

Merk op dat de enige wijziging t.o.v. de GS1900-8 switch de extra node voor PoE is, waar je het huidige PoE verbruik kunt opvragen, alsook het resterende energiebudget kunt zien.

Web configurator - monitor: poe

Elk onderdeel kan bovendien verschillende tabs hebben, zoals bijvoorbeeld het onderdeel 'Port':

Web configurator - monitor: port

De schermen zijn vaak analoog opgebouwd aan de configuratie schermen, maar dan als een soort 'read-only' interface. Soms krijg je hier echter aanvullende statistische informatie, zoals bijvoorbeeld de 'port counters' in het deel 'Port'.

Web configurator - monitor: port counters

De structuur geeft ook een mooi overzicht van de functionaliteit die de switch biedt. De onderverdeling komt bij mij logisch over.

Web configurator - configuration scherm

De basisstructuur van het configuration scherm komt grotendeels overeen met die van de monitor. Sommige onderdelen hebben echter meer opties.

Web configurator - configuration

Een kort overzicht van de te configureren functionaliteit.

System

Het aanpassen van de globale instellingen van de switch, zoals de IP configuratie en het instellen van een tijd-server.

Port

Het wijzigen van de basis poort instellingen zoals het aan/uitzetten van een poort, de snelheid en de duplex mode. Ook kan je hier EEE (Energy-Efficient Ethernet) inschakelen en de bandbreedte per poort voor inkomend en uitgaand verkeer beperken. Via 'Storm Control' tot slot kan je het aantal broadcast, multicast en unicast pakketten instellen dat een poort maximaal per seconde mag ontvangen.

Ook de PoE instellingen van de GS1900-8HP kan je hier wijzigen. De GS1900-8 heeft deze functionaliteit logischerwijze niet.

Web configurator - PoE

Er zijn 2 beschikbare PoE modes voorhanden: classification en consumption. Wanneer de switch in 'classification' modus staat reserveert de switch de maximale hoeveelheid energie voor elk aangesloten device (tot het totale beschikbare PoE budget op is). Wanneer de switch echter in 'consumption' modus staat krijgt elk device de actuele hoeveelheid energie toebedeeld die verbruikt wordt, en wordt het actuele verbruik in rekening gebracht i.p.v. het maximale verbruik. Hierdoor kunnen er meestal meer PoE devices tegelijk verbonden worden met de switch dan in 'classification' modus.

Bovendien kan je per poort een energie-prioriteit toekennen, waardoor bepaalde poorten met een hogere prioriteit voorrang krijgen bij schaarste op poorten met een lagere prioriteit.

Web configurator - PoE port settings

Zelf heb ik de PoE functionaliteit nog niet kunnen uitproberen aangezien mijn Ubiquiti access points afwijken van de PoE standaard :(

Het totale PoE energiebudget bedraagt 70 watt.

VLAN

Het configureren van VLAN's gebeurt hier. Naast normale VLAN's is er ook een default 'Guest VLAN' en 'Voice VLAN' voorzien. Via de default 'Guest VLAN' kan je het verkeer van clients die normaal geen toegang hebben tot een bepaalde poort alsnog doorsturen naar een apart gasten VLAN.
Het configureren van een VLAN gebeurt in 3 stappen.

In de eerste stap wordt de nieuwe VLAN gedefinieerd en wordt er aan de VLAN een ID (nummer toegekend).

Web configurator - VLAN id

Vervolgens bepaal je per poort (of link aggregation) de default VLAN id voor untagged pakketten, alsook enkele VLAN poort eigenschappen zoals het type pakketten dat aanvaard wordt (alle, tagged, untagged) en of de poort al dan niet een trunk poort is (het doorgeven van pakketten die tot een onbekende VLAN behoren).

Web configurator - VLAN port

Tot slot bepaal je welke poort al dan niet behoort tot een VLAN, en het soort van lidmaatschap (forbidden, excluded, tagged of untagged).

Web configurator - VLAN VLAN-port

MAC table

Het aanpassen van de switch' MAC tabel.

Link aggregation

Het creëren van een link aggregation om verschillende fysieke poorten te combineren tot één logische poort.

Loop guard

Bij het detecteren van een lus kan hier bepaald worden of een poort automatisch uitgeschakeld moet worden.

Mirror

Hier kan je het verkeer van een bepaalde poort mirroren (kopiëren) naar een andere poort, bijvoorbeeld voor trouble shooting.

Multicast (IGMP)

Hier kan je multicast in- of uitschakelen en configureren. Traditioneel heb je unicast verkeer (pakketjes worden verzonden van 1 pc naar 1 andere pc) en broadcast verkeer (pakketjes worden verzonden van 1 pc naar alle andere pc's, ongeacht of die andere pc's geïnteresseerd zijn in deze pakketjes). Met multicast kan je pakketjes versturen van 1 pc naar een selecte groep van geïnteresseerde pc's (de multicast groep). Indien een pc geen lid is van deze multicast groep zal die de pakketjes die bestemd zijn voor deze multicast groep niet ontvangen.

Spanning Tree

De siwtch ondersteunt het Spanning Tree Protocol (STP), Rapid Spanning Tree Protocol (RSTP) en het Multiple Spanning Tree Protocol (MSTP). Dit protocol zendt data naar de andere switchen om zo een logische boom op te bouwen van de structuur van het netwerk en zo bijvoorbeeld loops te detecteren.

LLDP

Hier kan je de Link Layer Discovery Protocol (LLDP) instellingen aanpassen.

QoS

Hier kan je de Quality of Service (QoS) instellingen wijzigen en pakketjes een hogere prioriteit geven dan andere pakketjes.

In de switch zijn er 8 queues aanwezig waar inkomende pakketjes tijdelijk bewaard worden. Voor elk van deze queues kan je bepalen hoe deze geleegd worden: strict of via WRR (Weighted Round Robin).
Een queue die als 'strict' gedefinieerd wordt zal volledig geleegd worden alvorens de volgende queue met lagere prioriteit behandeld wordt. Via WRR zal om de beurt een andere queue behandeld worden, waarbij je via een 'gewichtsfactor' meer tijd aan een bepaalde queue kan geven dan aan een andere.

Web configurator - QoS queue

Elke poort kan je vervolgens een CoS (Class of Service) waarde geven (0..7). Deze CoS waarden kan je vervolgens mappen op een bepaalde queue zodat al de pakketjes in de juiste priority queue terechtkomen. Desgewenst kan je de pakketjes bij het verlaten van de queue een nieuwe CoS waarde geven.

Web configurator - QoS CoS mapping

Naast CoS kan je ook aan DSCP en IP Precedence mapping doen.

Security

Hier kan je bepaalde beveiligingsinstellingen configureren, zoals 802.1X.

AAA

Hier kan je desgewenst een RADIUS of TACACS+ server instellen die de toegang tot de switch regelt via gebruikersidentificatie.

Management

Hier kan je tot slot de systeem log instellen, SNMP, HTTP en HTTPS toegang tot de switch, lokale gebruikers aanmaken en de remote access instellingen aanpassen.

Web configurator - maintenance scherm

In het maintenance gedeelte kan je de switch zelf onderhouden. Zo kan je de firmware updaten via TFTP of HTTP. De switch heeft bovendien naast de huidige configuratie ook een tweede backup partitie waar een backup configuratie geplaatst kan worden.
De huidige configuratie kan ook geëxporteerd worden naar een lokale pc en andersom kan een geëxporteerde configuratie opnieuw geïmporteerd worden wanneer nodig. Verder kan je de switch terugzetten naar zijn fabrieksinstellingen en de switch herstarten Tot slot kan je ook enkele diagnostische tests uitvoeren zoals een poort test, een ping en een trace route.

Testen

Elk toestel dat je tussen een verbinding plaatst moet per definitie een negatieve impact hebben op de snelheid van de verbinding. Immers het inkomende signaal wordt op één of andere manier verwerkt en vervolgens verder verzonden. In het ideale geval is deze impact quasi nul.
In de praktijk verwacht ik dat beide switchen geen significante impact op de algemene netwerksnelheid zullen hebben. In mijn geval verwacht ik zelfs betere snelheden en stabiliteit op het draadloze netwerk, aangezien de repeaters vervangen zijn door (professionele) access points die bedraad verbonden zijn met het lokale netwerk.

Om een idee te krijgen van de impact die beide switchen hebben op de prestaties van het netwerk heb ik via de linux-tool iperf (versie 2.0.5) de snelheid getest waarmee data van één device (mijn pc) naar een ander device (mijn NAS) kan verzonden worden. Aangezien de meeste software gebruikt maakt van het TCP protocol heb ik dan ook met dit protocol getest.
Ik heb de tests omwille van praktische redenen uitgevoerd met beide switchen in het netwerk. Tussen de pc en de NAS staan zowel de ZyXEL GS1900-8HP als de GS1900-8 switch. Het spreekt voor zich dat de resulaten bij gebruik van één switch beter zullen zijn dan de resultaten die ik bekom.

Als referentie heb ik elke test uitgevoerd met en zonder (= directe verbinding) switchen om te meten hoeveel performantie ingeleverd wordt door gebruik te maken van de 2 ZyXEL switchen.

Op het gelijkvloers staat de NAS die een rechtstreekse verbinding heeft met de ZyXELGS1900-8HP switch via een CAT 5e kabel van een 2 tal meter lang. Van de GS1900-8HP loopt eveneens een CAT 5e kabel tot een netwerk-wandcontactdoos. Ook deze kabel is een 2-tal meter lang.
Van de netwerk-wandcontactdoos loopt een CAT 7 kabel tot een klein patch paneel op de eerste verdieping. Deze kabel is een 10 tal meter lang. Van hieruit loopt een klein CAT 5e kabeltje (30 tal cm) tot de tweede ZyXEL switch, de GS1900-8 . Een tweede CAT 5e kabeltje (30 tal cm) loopt van de switch terug tot het patch paneel waar vervolgens een tweede CAT 7 kabel loopt tot aan de netwerk-wandcontactdoos in het bureau. Deze kabel is zo'n 10 tal meter lang. Van hieruit loopt dan een CAT 5e kabel van zo'n 6 tal meter tot aan m'n pc.

Zie ook de opstellingsafbeelding uit de Inleiding.

Beide devices (pc en NAS) ondersteunen gigabit ethernet.

Ping test

Tijdens de ping test wordt een pakketje verstuurd van de pc naar de NAS, die vervolgens antwoord met een bevestiging dat het pakketje goed is aangekomen. De tijd tussen het verzenden van de pc, tot de aankomst van de bevestiging wordt gemeten (in milliseconden). Bij sommige online gaming is het belangrijk dat deze waarde zo laag mogelijk ligt (bijvoorbeeld bij first-person shooters).
De test wordt 10 keer herhaald en vervolgens wordt het slechtste en beste resultaat weggelaten. In de grafiek wordt de gemiddelde tijd, de minimum tijd en de maximum tijd geplot voor zowel de directe verbinding (= zonder switchen) als de verbinding met beide ZyXEL switchen. Hoe lager de tijden, hoe beter.

Grafiek: ping

Zoals af te lezen uit de grafiek en zoals verwacht doet het ping pakketje er iets langer over om van de pc naar de NAS te gaan en vervolgens terug naar de pc, wanneer gebruik gemaakt wordt van beide switchen. Zonder switchen duurt een ping gemiddeld 0,139 ms terwijl dit met switchen gemiddeld 0,163 ms duurt in mijn netwerkopstelling. Dit komt overeen met zo'n 17% extra tijd.

Concreet wilt dit zeggen dat wanneer ik bijvoorbeeld een remote video-stream zou starten, ik 0,024 ms langer moet wachten vooraleer mijn stream effectief gestart is. Desondanks dit neerkomt op 17% extra tijd is het resultaat gewoon goed te noemen. Vermoedelijk zal één enkele switch zorgen voor zo'n 8% extra vertraging.

Om dit alles in perspectief te plaatsen: een ping naar www.google.com duurt vanuit mijn woonplaats zo'n 50 ms!

Snelheidstest

Tijdens de snelheidstest wordt er via de linux tool iperf gedurende een bepaalde tijd data verstuurd van de pc naar de NAS. Het gebruikte test commando is:

iperf -f k -c destination

Ook deze test wordt 10 keer herhaald en vervolgens wordt het slechtste en beste resultaat weggelaten. In de grafiek wordt de gemiddelde snelheid, de minimum snelheid en de maximum snelheid geplot voor zowel de directe verbinding (= zonder switchen) als de verbinding met beide ZyXEL switchen. Hoe hoger de snelheid, hoe beter.
Merk op dat de schaal van de Y-as is aangepast om de verschillen duidelijk te kunnen waarnemen. Indien de Y-as zou starten bij het nulpunt zou het verschil niet zichtbaar zijn.

Grafiek: snelheid

Zoals af te lezen uit de grafiek en zoals verwacht ligt de snelheid wanneer men gebruik maakt van beide switchen iets lager dan wanneer men geen switchen gebruikt. De gemiddelde snelheid zonder switchen bedraagt 932.665 kbps terwijl de gemiddelde snelheid met switchen 931.676 kbps bedraagt. Het snelheidsverschil is verwaarloosbaar.

Stabiliteitstest

Voor deze laatste test heb ik gedurende 60 seconden continu data verstuurd van mijn pc naar mijn NAS via iperf. Na elke seconde heb ik de snelheid laten uitprinten. Doel van deze test is na te gaan of er plotse snelheidsdips zijn tijdens het continu versturen van data. In een ideaal scenario zou het resultaat een rechte horizontale lijn zijn.
Merk op dat de schaal van de Y-as is aangepast om de schommelingen duidelijk te kunnen waarnemen. Indien de Y-as zou starten bij het nulpunt zouden de schommelingen niet zichtbaar zijn.

Grafiek: stabiliteit

Op één kleine dip na zijn er geen grote snelheidsdips waar te nemen wanneer beide switchen gebruikt worden.

Warmte, geluid & energie

Beide switchen staan 24/7 aan en dus zijn de warmteontwikkeling, het geproduceerde geluid en het energieverbruik geen onbelangrijke factoren.

Allereerst de warmte. De switch voelt aan één van beide kanten lauw aan. Zeker niet warm, maar je voelt wel dat de switch aan staat. De temperatuur komt bij mij als normaal over. De switch wordt trouwens passief gekoeld. Enige warmte is dus te verwachten.

Deze passieve koeling heeft verder als aangenaam gevolg dat de switch geluidsloos werkt. Aangezien één van beide switchen in de woonkamer staat is dit in mijn geval een belangrijke vereiste.

Het verbruik kan ik jammer genoeg niet testen wegens een gebrek aan meetapparatuur. De geadverteerde waarde voor de GS1900-8HP switch is een maximum verbruik van 90 watt met PoE ingeschakeld. Aangezien het totale PoE budget 70 watt bedraagt leert een eenvoudig rekensommetje ons dat de switch zelf, zonder PoE, maximum 20 watt verbruikt. Dit is meer dan de GS1900-8 al verwacht ik niet veel verschil in de praktijk wanneer PoE niet gebruikt wordt.

Op moment van schrijven kost deze managed switch zo'n 113 euro. Voor dit bedrag haal je een top layer 2 switch in huis met een fanless design en PoE+ ondersteuning. Doordat er geen actieve koeling aanwezig is werkt de switch geluidsloos en kan ie zonder probleem in een stille ruimte gebruikt worden.
Deze switch biedt veel extra functionaliteit t.o.v. een normale niet-managed switch. Belangrijk in mijn geval is de VLAN functionaliteit.
Jammer genoeg is dit geen layer 3 switch, wat gezien de prijs trouwens volkomen normaal is.

De configuratie verloopt via een webinterface die verzorgd en intuïtief is opgebouwd. Al bij al is de configuratie relatief eenvoudig, maar enige netwerkkennis is verreist. Dit geldt echter voor elke managed switch. Doordat de configuratie via een webinterface gebeurt en niet via een aparte meegeleverde tool (die vaak niet beschikbaar is voor elk platform) is de switch gemakkelijk te configureren vanuit elk platform.

Vergelijken we de GS1900-8HP met zijn kleinere broertje, de GS1900-8, dan is het bekangrijkste verschilpunt de ondersteuning voor PoE+. De voedingsaansluiting komt ook iets robuuster over. Voor dit alles betaal je wel bijna dubbel zo veel, en dan kan je jezelf afvragen of de PoE ondersteuning de meerprijs waard is. Heb je absoluut een PoE switch nodig dan is het antwoord ongetwijfeld 'ja'. Heb je echter geen behoefte aan PoE dan kan je de helft van de aanschafsprijs uitsparen door de GS1900-8 te kopen.

Wil dit zeggen dat deze switch te duur is? Zeker niet. Een snelle blik in de pricewatch leert ons dat er amper PoE switchen zijn die minder kosten dan de ZyXEL GS1900-8HP, en de enkele switchen die minder kosten, zoals de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE en de D-Link DGS-1100-08P, ondersteunen enkel de oudere PoE standaard (IEEE 802.3af) en niet de nieuwe IEEE 802.3at (PoE+) standaard die wel ondersteund wordt door de GS1900-8HP. Dit maakt dat deze switch een interessante prijsstelling heeft wanneer je op zoek bent naar een PoE(+) switch!

Heb jij ook een ZyXEL GS1900-8HP?

Beste review die ik tot nu toe gelezen heb op Tweakers.net! Bedankt voor de enorme moeite die je erin gestoken hebt.
Super! Nog niet veel van deze degelijke reviews gezien! Heel veel dank!
Ik las net je review, zeer uitgebreide, mooie review! :) Ik zag je opmerking over ubiquity. De Unify AP wordt bij mij wel door de GS1900-8HP via PoE gevoed.. Moet wel zeggen dat ik de enterprise AP heb, misschien dat het uitmaakt, iig doen de switch en de ap wat ze moeten doen op PoE. (firmware?)
Je hebt voor de klassieke Ubiquity Unifi AP's PoE adapters waarmee je ze kunt aansluiten op een normale PoE switch. Zie hier.
De enterprise variant heeft idd geen adapter nodig.
Het tweede luik van de review (na de GS1900-8). Het meerendeel van de review komt overeen met die van de GS1900-8. De verschilpunten (PoE+) komen uitgebreid aan bod.

Veel leesplezier!
Kijk dit is nou eens een review!!! TOP :) :) :)
Bedankt mij keuze is nu duidelijk
Heb net zelf de 1920-24 aangeschaft (op basis van jouw review, beetje hetzelfde type dacht ik- maar ik had meer poorten nodig), maar krijg sterk de indruk dat die toch een stuk complexer is, dan de 'gewone' 1900 helaas… :')
Geen Quick Guide, Easy Setup ofzo, nee- alles hardcore invoeren en maak je 1 foutje, dan een error; de Zyxel straft klooien ongenadig af. Maar dat gezegd; mooie review +3 imo d:)b
De GS1920 is idd een andere reeks dan de GS1900. Voor zo ver ik in de user manual kan zien hebben die ook een andere configuratie UI dan de GS1900. Ik heb jammer genoeg geen ervaring met deze reeks en kan dan ook niet veel zinnigs zeggen hierover... :/
De user manual kan je hier downloaden (maar ik veronderstel dat je die zelf al gevonden had).
Thanx, maar ik had hem al uit (het was even kauwen) ;)
Beste

Zeer nette review en dé reden waarom ik de switch heb aangekocht.
Dus ik heb deze switch net aangekocht (Zyxel GS1900-24E) en wanneer ik deze inplug op mijn netwerk werkt het volledige netwerk niet meer.

Bijkomend kan ik het adres 192.168.1.1 niet bereiken om in te loggen en zaken aan te passen.

Heeft u eventueel een idee wat hier mis loopt?

Alvast bedankt voor uw bericht.

Mvg

Jelle Verherstraeten
Beste Jelle,

Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Kon je het management adres 192.168.1.1 voordien bereiken, of is dit überhaupt nog niet gelukt sinds je de switch hebt aangeschaft?

Ik ga er vanuit dat jouw pc/laptop rechtstreeks met de switch verbonden is? Wat zijn jouw IP instellingen op jouw pc?
Geef je pc/laptop even een fix IP in dezelfde range (bijvoorbeeld 192.168.1.2) en zet de subnet mask op 255.255.255.0. Indien jouw router met de switch verbonden is, koppel deze dan even af van de switch (zodat je enkel jouw pc/laptop verbonden hebt met de switch).Vervolgens zou je met de switch moeten kunnen verbinden en de webinterface bereiken.

Misschien ergens een IP-conflict: jouw router deelt misschien IP adressen uit in dezelfde range als het management adres. Misschien is 192.168.1.1 ook uitgedeeld aan een ander device? Of misschien heeft jouw router eveneens IP adres 192.168.1.1? Vandaar best even de router/modem ontkoppelen.

Succes!
Gelukt! Waarvoor oprechte dank!

Nu ben ik in het configuratiescherm.

Verander ik hier best het IP-adres van de switch? Zo ja, welk adres is hier bij het beste?
Of schakel ik over naar dhcp ipv static IP?

Nogmaals bedankt voor uw hulp.

Groetjes

Jelle
Moeilijk te zeggen, hangt af van hoe jouw netwerk eruit ziet. Stel bijvoorbeeld dat jouw router als adres 192.168.1.1 heeft, dan zou je de switch bijvoorbeeld 192.168.1.2 kunnen geven en de dynamic IP range die jouw router uitdeelt bijvoorbeeld laten starten bij 192.168.1.100.
Ik zou de switch gewoon een statisch IP adres geven, anders weet je niet welk IP adres jouw switch heeft gekregen (en moet je dit opzoeken in jouw router). Als je jouw switch wilt bereiken (om iets in de configuratie te veranderen) moet je namelijk zijn IP adres kennen.
Zorg er wel voor dat het statisch adres van de switch niet in de range ligt die jouw DHCP server (router) gebruikt! Anders kan het zijn dat hetzelfde adres ook gebruikt wordt door een ander device. 2 apparaten met eenzelfde IP adres kan tot vreemd gedrag leiden.
Goedemiddag,
ik ben op zoek naar een 24 ports gigabit switch met poe+.

Ik wil op deze switch de volgende apparaten zonder poe-injectors aansluiten:

en
pricewatch: D-Link DCS-4602EV

Gaat dat werken op met GS1900-24HP?

Thx
Hoi,

Ik ben natuurlijk geen specialist, maar indien beide producten PoE (802.3af) ondersteunen dan zou dit geen probleem mogen geven.

Bij de Ubiquiti Unifi's was dit vroeger een probleem: de oudere modellen (de niet-AC modellen) ondersteunden enkel "passive-PoE" en volgden de PoE 802.3af standaard niet. Deze kon je bijgevolg enkel via PoE aansluiten op een Ubiquiti switch met passive PoE (behalve de pro-modellen, die volgden wel de standaard). Je kon echter ook een adapter kopen van Ubiquiti waarmee je ze wel op een gewone PoE switch kon aansluiten.

Ik weet niet of jouw AC variant de PoE standaard volgt (802.3af). Kan je misschien best even navragen in het forum. Zo niet zul je zo'n adapter moeten bijkopen per AP (of een duurdere Ubiquiti switch aanschaffen).
Weet jij of de 24 ports van zyxel stil is?
Als ik zo even snel google dan lijkt de 24-poorts variant actieve koeling te hebben (in tegenstelling tot de 8-poorts variant). Dit ga je vermoedelijk wel horen. Heb ergens een user-review gelezen op amazon.com van een gebruiker die vermelde dat de koeling hoorbaar is. Hij merkte daarbij echter ook op dat dit bij zowat all 24-poorts PoE switchen is.

Zelf kan ik echter niet oordelen over de geluidssterkte van de 24-poorts variant. Ik zie dat een andere tweaker een beoordeling heeft gegeven van de 24e variant. Misschien deze gebruiker even contacteren?
Goede lijst met features op deze switch maar man wat is dan Engels in de interface tenenkrommend: 'Getting start', 'Currently VLAN ID'. Doet wel af aan de kwaliteit.
Super review! Dikke 3+ waard.

Ik heb dit switchje net gekocht om een paar PoE IPcams aan te hangen. Web-interface ziet er netjes uit.

Ik vind het wel irritant dat het ding standaard op 192.168.1.1 staat. Dit zal conflicten veroorzaken als je het 192.168.1.x subnet gebuikt (je gateway zal dan hetzelfde IP adres hebben) en je moet de IPv4 instellingen van een ander apparaat aanpassen als je een ander subnet gebruikt. Hoe dan ook, het is nooit goed.

Standaard gewoon op DHCP zetten en even in je DHCP server kijken wat het IP adres is lijkt me toch veel vriendelijker.