Specificaties Tower, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 450D Review

Clakz 14 oktober 2014, laatste update op 16 oktober 2014, 778 views

Corsair Obsidian 450D

Een stijlvolle kast die veel opties biedt, maar enkele schoonheidsfoutjes kent.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit (aluminium)
  • Stoffilters alom (tevens makkelijk afneembaar)
  • Ruime opties m.b.t. koeling

Minpunten

• Beperkte ruimte voor kabelmanagement
  • Plastic voet onder de HDD-cage
  • Gebruik van DVD-drive is stijlbreuk

Ik heb deze case gekocht ter vervanging van een Cooler Master 690 II Advanced. Ik heb veel plezier beleefd aan de Cooler Master en overwoog zelfs de CM 690 III Advanced te nemen. Uiteindelijk is mijn keuze toch op de Corsair 450D gevallen vanwege de uitgebreide opties om koeling samen te stellen, SSD's handig weg te werken en het strakke uiterlijk. En dat alles voor een, voor mij althans, acceptabele prijs (gemiddeld ¤ 100 - 105).

Wat ik vooraf wilde was een stijlvolle kast (geen big tower) met window, die voldoende opties bood t.o.v. koeling, verwijdering van de HDD-cage indien die je niet nodig acht, ruimte heeft voor videokaart van 30 cm en evt. langer en waterkoeling kan huisvesten zonder rare fratsen uit te hoeven halen.

Features (voor het gemak gekopieerd)

Generous expansion room for building high-performance systems
Beautiful brushed aluminum fascia with mesh cutouts makes an elegant design statement
Full side panel window to view your components
Tool-free SSD, hard drive, and optical drive installation
Includes two AF140L intake fans, and a rear AF120L exhaust
Tool-free SSD cages hidden behind the motherboard tray
Designed for fast and straightforward builds

Radiator and fan compatibility compatibility:
Top: 3 x 120mm or 2 x 140mm (360mm radiator)
Front: 2 x 140mm or 2 x 120mm (2 x 140mm included) (280mm radiator)
Bottom: 2 x 120mm (240mm radiator)
Rear: 1 x 120mm (120mm included) (120mm radiator)
Two USB 3.0 front panel connectors, plus headphone and microphone
Easily accessed front, top, and PSU dust filters
Excellent cable routing with rubber grommets for clean builds
Maximum CPU Cooler Height: 165mm

Maximum GPU Length: 430mm

Verpakking
De kast wordt geleverd in een standaard ogende kartonnen doos zonder al te veel poespas. Het harde piepschuim waarin de kast rust oogt overigens alsof je het met niet al te veel kracht zou kunnen breken. Dit was bij mij niet het geval, maar ik kan me voorstellen dat een ruwe behandeling bij de postservice of in het magazijn van de leverancier hier roet in het eten zou kunnen gooien.

Het zijpaneel met window en de grill aan de voorkant zijn afgedekt met plastic en laten geen sporen achter na verwijdering. Dit komt helaas nog wel eens voor, maar gelukkig bij Corsair niet (meer).

In een van de HDD-drives zit een klein doosje met enkele schroeven en vier cableties. Naast een zeer summiere pamflet met een opsomming van opties van de kast is er geen uitgebreidere handleiding aanwezig. Deze is te vinden op http://www.corsair.com/se...es-450d-mid-tower-pc-case . Een plusje voor minder papier, maar minder handig als je je oude PC al uit elkaar hebt gehaald om aan de nieuwe te beginnnen en je geen internettoegang meer hebt.

Installatie
Ik heb vooraf besloten de casefans te vervangen voor Noctua NF-F12 PWM fans (2 voor intake, 1 voor outtake) naast het gebruik van de Corsair H100i (eveneens met Noctua NF-F12 PWM fans). Ik heb derhalve de standaard meegeleverde Corsair fans niet kunnen testen.

Het vervangen van de oude- en plaatsen van de nieuwe fans ging probleemloos. Houd in acht dat mits je de onderste frontfan wilt vervangen de HDD-cage tijdelijk verwijderd moet worden. De kast biedt ook onderin de case plaats voor een 120 mm fan, maar hier heb ik vanaf gezien. De fans zijn allen bevestigd met de rubberen hoekjes aanwezig en met gebruik van rubberen pins. Het gebruik van rubberen pins levert wat gepriegel op, maar dat is eerder de aard van de rubberen pins dan de relatief beperkte ruimte waarin je kunt werken.

Achterop de backplate is plaats voor twee SSD's. Dit zijn plastic cages die met een enkele schroef bevestigd zijn. Aan weerszijden van de cages zitten twee, wederom plastic, "clips". Het nut waarvan mij ontgaat. Je kunt ze losklippen. Maar of je ze losklipt of niet, de drive komt er even makkelijk uit en verhindert ook de plaatsing van de SSD niet. De kwaliteit van de cages is pover, maar de SSD blijft netjes op de plek zitten. De drivecage voor de HDD's zijn eveneens van plastic en voelen wederom wat goedkoop aan. Ze werken, maar daarmee is wat mij betreft ook alles wel gezegd. Dit in sterk contrast met de look and feel van de rest van de kast.

Het installaren van de Corsair H100i ging eveneens probleemloos, maar houd er hierbij rekening mee dat de slangen aan de 5,25" kant van de kast moeten zitten. Mits je een outtake fan gebruikt, dan past dit simpelweg niet. Althans, ik kreeg het niet op een elegante dan wel intuïtieve manier voor elkaar. Je boet hier overigens m.i. nergens voor op in. De koeling van de H100i wordt hier niet minder om en de onderste 5,25" drivebay is nog probleemloos te gebruiken. Mocht je wel waterkoeling willen gebruiken én beide 5,25" drivebays nodig zijn, dan is een luchtkoeler toch verstandiger.

De plaatsing van het moederbord leverde geenszins problemen op t.o.v. de reeds aanwezige H100i. Op de backplate is een pin aanwezig die één van de negen mountingholes in beslag neemt. Hierdoor blijft het moederbord al netjes op zijn plek terwijl je de rest vast schroeft. Overigens zijn alle stand-offs al aanwezig, hier heb je dus geen omkijken naar. Het gehele interieur is zwart gespoten. Erg fraai, maar dit mag je m.i. dan voor de prijs en productklasse ook rustig verwachten.

De kast voorziet in twee front USB 3.0 aansluiting als ook audio opties. Ik merk hierbij op dat de kabels zonder meer lang genoeg zijn, maar dat de USB 3.0 kabel erg stug is. Het verder proberen te buigen ervan boog bijna de USB 3.0 connector op het moederbord met zich mee. Even opletten daarmee dus.

Koeling- en kabelmanagement
Zoals eerder gezegd levert het installeren van nieuwe casefans en waterkoeling geen probleem op, zolang je minimaal beleid toepast en een klein beetje vooruit plant. De eerste echte uitdaging kwam dan ook kijken bij het elegant wegwerken en routeren van de bekabeling.

De backplate voorziet in een kleine opening linksboven het moederbord en meer dan voldoende kabel-openingen (voorzien van rubber). Mede dankzij de SSD-cage achterop en de beperkte ruimte tussen de backplate en het zijpaneel is het wegwerken/routeren van de kabels nog niet zo eenvoudig. Als je erop staat dat (van voren bekeken) de bulk van de bekabeling langs de rechterwand van de backplate verloopt, dan kom je er spoedig achter dat het zijpaneel er nog moeilijk op kan. Met tiewraps en het gebruik van loze ruimte achter de HDD en naast de 5,25" drivebays kom je er echter wel uit. Dit is echter met een standaard setup (1 DVD drive, 1 HD, 1 Videokaart, 1 SSD en zonder expansiekaarten). Ik kan me voorstellen dat naarmate je meer HDD/SSD's en/of een tweede 5,25" apparaat installeert je dit meer moeite zal kosten.

Eens alles op zijn plek zit moet gezegd worden dat ik niet eerder een zo net ogende case heb gehad (bekeken van buitenaf als ook van binnen en met name door de window). Daarbij biedt de kast je genoeg mogelijkheden een optimale airflow te bewerkstelligen die zich in mijn geval dan ook echt uitbetaalt.

Met het systeem aan, de drivers en Corsair Link geïnstalleerd draaien de casefans op ~400 RPM en de radiatorfans op 560 RPM in idle. De casefans zijn ingesteld op silent en de radiatorfans op default. Het resultaat is een onhoorbaar systeem, met een lichte hum als je er dichtbij zit. CPU temperaturen schommelen in idle tussen de 28 en 32 graden, terwijl de videokaart in idle op 26 graden blijft hangen. Na intensiever gebruik bereikt de videokaart een maximum van 65 graden en de CPU 45 graden. Dit terwijl de fans, afgezien van de videokaart, niet merkbaar harder hoeven te werken.

Overigens beschikken de voetjes van de kast over een rubberen afwerking, wat wederom resonantie tegengaat en bijdraagt aan een betere airflow van onderen.

De vraag die ik stel na de daad is of ik op enig punt oprecht vindt ergens op achteruit te zijn gegaan of ergens op heb moeten inboeten, in acht houdend de voordelen van de nieuwe kast die je beoogd had en of deze aan je verwachtingen hebben voldaan.

Ik kan hierop zeggen, komend van een CM 690 II Advanced, dat ik een sprong vooruit heb gemaakt. Dit is echter niet volledig te danken aan de kast zelf, maar even goed aan de gebruikte koeling en apparatuur. In zoverre is mijn oordeel dan ook subjectief, maar dat is het oordeel bij een kast nagenoeg altijd. De werking ervan wordt immers deels bepaald door wat je erin stopt en ermee doet.

De kast is esthetisch aantrekkelijk. Het enige minpunt van buitenaf dat ik kan noemen is wanneer je een DVD-drive gebruikt. Dit breekt de strakke voorkant toch een beetje op. Deze aantrekkelijkheid doet geen noemenswaardige afbreuk aan de praktische kanten. Ik merk in het bijzonder wel de plastic voet onder de HDD-cage en de plastic SSD-cages op. Ten opzichte van de rest van de kast begrijp ik niet goed waarom Corsair in deze gevallen, anders dan kostenbesparing, gekozen heeft voor ogenschijnlijk goedkoop hard plastic.

Kabelmanagement komt preciezer dan bijvoorbeeld de CM 690 II en III. Houd daar rekening mee. Het is zeker goed te doen en zal uiteindelijk ook echt de moeite waard zijn. Voor beginners adviseer ik puur en alleen vanuit dit opzicht toch te kijken naar de CM 690 III of zelfs de Corsair 650D. Daarnaast ben ik uitermate te sprake over het gebruik van magnetische stoffilters. De voor-, onder- en bovenkant van de kast zijn afgedekt met makkelijk afneembare stoffilters. Erg elegant en praktisch.

Eenmaal voldaan aan het bovenstaande mag je een uitstekende airflow verwachten in deze kast. Zoals in de inleiding vermeld heb ik niet de meegeleverde fans gebruikt en kan daar dus niet objectief over oordelen. Ik kan hoogstens de Noctua NF-F12 PWM fans van harte aanbevelen, maar dat terzijde.

De window is een welkom extraatje, met name als je een Corsair H100i en andere verlichting hebt. De window is groot te noemen en geeft je alle kans je systeem in de schijnwerpers te zetten.

Omwille van enkele schoonheidsfoutjes (lees: kostenbesparingen) geef ik de kast een zeer goede boordeling, maar blijft een uitstekende beoordeling toch uit. Mocht je overigens vragen hebben over de kast in het gebruik of andere praktische zaken aangaande de kast, laat dan een bericht achter :)

Foto's volgen nog!

Heb jij ook een Corsair Obsidian 450D?

Meer advertenties

Paar goede foto'serbij en dan is dit zeker een +3 waard wat mij betreft. Mooie inhoudelijk tekst :)

Mooie review, goed ontbijt leesvoer :) Ik kijk uit naar de foto;s!

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 15 oktober 2014 08:35]

Goede review ik heb ongeveer dezelfde ervaringen met deze case,kabelmanagement is zeker lastig. :) Goed beschreven in duidelijk leesbare bewoordingen.

[Reactie gewijzigd door Freddy483 op 31 januari 2017 22:19]