Acer XB270HA Zwart Review

DCDarkling 14 oktober 2014, laatste update op 28 oktober 2014, 2.126 views

Acer XB270HA Zwart

De acer XB270HA is 1 van de weinige g-sync monitoren op 1080p momenteel. (nog 2 andere op moment van schrijven volgens de pricewatch) Ondanks de beperkte keuze is het op eerste blik een goede gaming monitor.

Pluspunten

• G-Sync
  • ULMB
  • 144Hz monitor
  • 1MS grey to grey (volgens spec, niet specifiek kunnen testen)
  • Voelt stevig aan qya materiaal
  • Pivot, rotate, tilt, hoogte verstelbaar
  • 8bit scherm (Zover onderzoek online aantoonde)
  • USB hub onderaan scherm EN links midden.

Minpunten

• De rotate voelt een beetje losjes aan, monitor is tikkie lastiger waterpas te krijgen.
  • alleen displayport (vanwege g-sync)
  • Duurder door g-sync
  • Waardeloze standaard helderheid calibratie

De Acer XB270HA is een 27 inch g-sync monitor. De monitor werkt op een hz van 144 en heeft 1 ms grey to grey. Het heeft ingebouwde antiblur in de vorm van ULMB en ondersteund volgens de doos een vorm van nvidia 3d vision. (Dit laatste ongestest.. ik heb geen 3d setup)
Het is een 1080p full hd monitor.

Verpakking en inhoud
De monitor komt in een grote stevige doos en is besteld via Megekko. Dit oa vanwege de binnen 24uur levering aangezien het prijsverschil uiterst minimaal was tussen Megekko en andere winkels. De doos was niet apart verpakt in een 2e doos.
De doos bevat 2 piepschuim stukken waartussen de monitor netjes en stevig geklemd zit.
De poot onderdelen zitten aan de andere kant in een vak tussen piepschuim en doos.
De monitor zelf komt prima overeen met de door de fabrikant aangegeven look.

Verder megeleverd zijn:
  • Multitaal QuickStart Guide
  • Stroomkabels
  • Displayport kabel ongeveer 1.5 meter
  • USB 3.0 kabel, ongeveer 1.5 meter
  • Garantie info
Installatie

Hardware
De poot komt in 2 onderdelen. Een rond onderstuk en de daadwerkelijke poot met de verschillende pivot en draai opties.
De montage is simpel en kan met en zonder platkop schroevendraaier. De poot heeft 2 pinnen aan de onderkant die in 2 gaatjes in het onderstuk passen. Aan de onderkant van het onderstuk zit een schroef waarmee de poot aan het onderstuk vastgedraait kan worden. De schroef bevat een ringetje voor houwvast zodat dit prima met de hand te doen is.

De poot is volgens VESA standaard. Het scherm is er redelijk makkelijk op te klikken. Het grootste probleem hiermee is het gewicht en formaat van een 27inch monitor. De monitor is binnen een paar minuten in elkaar.

De monitor kan redelijk ver naar achteren tilten. Op de hoogste stand geeft dit de mogelijkheid om de aansluitingen aan de onderkant van de monitor te zien wat het aansluiten nog meer vergemakkelijkt.
Er is een aansluiting voor stroom, displayport, en usb.
Ook zit er onder het scherm ook de ingebouwde usb hub. Ik had dit liever aan de zijkant gezien voor makkelijkere toegang.
CORRECTIE. Er zitten ook 2 USB aansluitingen links midden. Die had ik de eerste keer gemist.
Het scherm moet ongeveer (voor mij) qua hoogte ergens in het midden ingesteld worden om op ooghoogte te staan.
Het scherm staat ongeveer 70cm van de ogen af.

Het scherm heeft 6 knoppen aan de rechterkant onderaan, waarvan de meest rechtse aan/uit is. Er zit echter OOK een aan/uit knop naast de stroomaansluiting onderaan de monitor. Of deze identiek zijn in functie heb ik nog niet kunnen achterhalen.

Het LCD scherm is zover mijn onderzoek aantoonde volledig 8bit. Als het toch 6bit+dithering is moet ik zeggen dat ik het verschil niet zie.
De pixelpitch is absoluut geen probleem voor mijn ogen gecombineerd met de kijkafstand.

Het kan ECHT ALLEEN via displayport worden aangesloten vanwege g-sync. Max kabellengte is 3m hiervoor, maar die lengte is niet meegeleverd!

Lichtlek
Lichtlek is nauwlijks aanwezig, zeker na calibratie. Net uit de verpakking leek dit, vergeleken met nu, een stuk erger maar na een paar dagen gebruik is de lichtlek zoals in de foto weergegeven.

Software
De pc draait een up to date Windows 7 Ultimate 64bit. Het koste 2 boots voordat de monitor geheel herkend werd.
Onder apparaatbeheer staat de monitor als een standaard plug & play monitor. Bij de beeldinstellingen wordt de monitor meteen herkend als een Acer XB270H A.
De nividia kaart is een 770 GTX Phantom 4GB met laatste drivers. De monitor wordt meteen herkend als een g-sync monitor en de standaard v-sync instelling wordt meteen op g-sync gezet.
Windows zet de monitor standaard op 60hz. (of deed dit omdat mijn oude 60hz is)

De monitor weigert tot nu toe buiten windows om als eerste beeld te geven en laat dit aan mijn oude dell scherm over.

Menu instellingen monitor
De knoppen van links naar rechts zijn:
  • Globale instellingen. User, eco, standaard, graphics, movie
  • Helderheid (en terug)
  • Overdrive (en vooruit)
  • ULMB (en links/boven)
  • Hoofdmenu (en rechts/onder)
Het menu geeft de mogelijkheid om het volgende aan te passen:
Picture:
  • reset
  • Power off
  • USB Charge
Info:
Dit menu geeft de momentele instellingen aan.

Niet combineerbare instellingen
ULMB kan niet gecombineerd worden met g-sync en overdrive aanpassingen.
g-sync kan wel gecombineerd worden met overdrive.

Calibratie
Ik heb zo goed mogelijk gecalibreerd mbv AVSforum hun patern calibraties. Ik heb geen brilletje voor blauwmodus en de monitor heeft ook niet een blauwmodus optie.
Ik heb ook geen geadvanceerde meetapparatuur. Calibratie is oa afhankelijk van de lichtomstandigheden. Dit is ingesteld afgaande van plafonverlichting die ik gebruik.

As bright as the sun
De monitor staat standaard op een helderheid van 100 (1/100) wat een enorme bak met licht geeft.
Contrast staat standaard ergens rond de 20 en ULMB staat uit. Overdrive staat op normaal. (Dus wel aan)

AVSforums heeft paterns online te download online staan. Hierin staan oa testen van wit naar grijs, van zwart naar grijs en een hoop meer.
Onder het motto dat als je niet volledig kan kalibreren je op zn minst grijswaardes goed moet hebben ben ik begonnen met helderheid/contrast instellingen.

De gamma staat op gaming aangezien ik dat vaak doe. Hier zal ongetwijfeld veel verschil inzitten maar ik zag het zo snel niet. Ik besloot te calibreren met de gamma die ik van tevoren gekozen heb.

Over ULMB later meer maar ik koos er ook voor te beginnen te caliberen met ULMB aan. Zonder ULMB moet apart gecalibreerd worden.

Dit leverde de volgende instellingen op:
ULMB
  • brightness 60
  • contrast 58
  • Gamma gaming
  • Colour temp user
Zonder ULMB (wat zover ik kan zien gedeeld wordt met gsync)
  • Brightness 45
  • Contrast 57
  • Gamma gaming
  • Colour temp user
Met ULMB is dit nog steeds een stuk donkerder dan zonder, ondanks de brightness en contrast. Echter kwam ik er al snel achter via de test paterns dat voor mijn lichtomgeving dit het dichste bij acceptabel in de buurt kwam.
  • Wit heeft nu ook daadwerkelijk grijswaardes. Puur wit is misschien iets vager maar de extra zichtbare grijswaardes (Die je ook moet zien) is een pluspunt.
  • Zwart is nu ook zo zwart mogelijk zonder teveel grijswaardes op te offeren.
    Het was uiteindelijk kiezen wat ik meer wou zien, meer tegen wit of meer tegen zwart aan. Er is gekozen voor het laatste. Dit omdat het een rustiger beeld voor mijn ogen gaf.
  • Nadat de helderheid aanzienlijk naar beneden was gezet en contrast flink omhoog had ik niet alleen meer fatsoenlijk grijs bereik. In het begin was er maar 1 kleur rood. De rood grijswaardes waren nauwelijks zichtbaar. De andere kleuren hadden soortgelijke overdreven helderheid. Na het instellen van helderheid/contrast hadden alle 3 de hoofdkleuren zowel hun pure kleur (zonder grijswaardes) als een groot bereik aan grijswaardes in hun eigen kleurbereik. (colour clipping)
Hier hield vanwege het gebrek aan aparatuur en blauwfilters de calibratie op.

gebruik

Modus:
  • ULMB is een methode om blurring te verminderen. Het introduceert donkere beelden om de afterimage in je ogen tegen te gaan. ULMB aan geeft daarom ook een donkerder beeld. Ik zag zelf duidelijk verschil met de UFO test. Met ULMB warden de ronde raampjes individueel zichtbaar. Zonder was dit een witte lijn.
    Het is persoonlijk of dit ook minder stressvol voor de ogen is, echter komt het voor mij rustiger over. ULMB gebruik ik momenteel voor alles in desktop, browsen ed.
    ULMB werkt alleen op bepaalde frequencies, waarvan de hoogste 120hz. De desktop staat daarom op 120hz ingesteld
  • Overdrive heb ik op standaard gelaten. Er zijn conflicterende resultaten op verschillende monitoren ivm input lag, kleur fouten ed voor overdrive. Ik heb niks vreemds gemerkt met de standaard en deze daarom zo gelaten.
  • G-Sync wordt automatisch aangezet als je een spel opstart waar in de driver gsync is ingesteld. Mocht ULMB aan staan dan wordt dit automatisch voor je uitgezet. Dit houd in dat ondanks je windows desktop instelling je monitor gewoon 144hz gaat halen indien nodig. Je kan zien dat gsync aanstaat door ingame naar ULMB te wisselen. Je monitor zal dit via een OSD melding weigeren. Natuurlijk is je monitor nu weer een stuk helder, maar als het goed is heb je daar met calibratie rekening mee gehouden.
    g-sycn werkt prima in dat je het niet ziet. Geen stutteringen, geen tearing, helemaal niks vreemds. De optie lijkt perfect te werken. Je MOET echter in volledig fullscreen werken. Elke versie van windowed mode telt niet. Indien je ULMB gebruikt, zal wisselen naar windowed mode inhouden dat je meteen weer naar ULMB terugschakelt.
    G-sync werkt NIET met windowed mode. Maar dit wist ik al van tevoren.
  • Wisselen tussen modus is ongeveer 1 seconde
  • G-sync gebruik je meestal als je of 144hz niet haalt, veel fps drops hebt of veel tearing in een spel hebt. ULMB is meestal in gebruik met een constante 120fps of in desktop. Dit geeft gecombineerd metr de afstand een rustige blik op de monitor. Ik raad hierdoor ook NIET aan, gezien de grootte, om de monitor dichtbij te zetten.
Overig:
  • De monitor komt binnen de seconde uit standbye. Wanneer de monitor in standbye staat is de blauwe LED veranderd in oranje.
  • Reactie van de monitor met oa alttab is snel en is veel meer afhankelijk van het desbetreffende spel dan de monitor zelf.
  • De USB hub gaat, horend aan het usb ontkoppel geluid in windows, ook in standbye als de monitor in standbye gaat.
    TOEVOEGING: Dit is bevestigd. Dit houd echter ook in als je iets aan het kopiëren bent naar een externe disk dat dit plots 'wegvalt'. Windows geeft dan uiteraard leesfouten aan.
Garanties en overig
De monitor zelf wordt geleverd onder de volgende pixel garantie:
"Sprake is van meer dan vier (4) defecte beeldpunten ("pixels") per miljoen beeldpunten op het betreffende LCD beeldscherm;
én
er, in het geval het beeldscherm wordt verdeeld in negen (9) gelijke rechthoekige vlakken, sprake is van méér dan één defect beeldpunt in het middelste rechthoekige vlak van het LCD beeldscherm."

Verder geven ze vanuit Acer 2 jaar garantie.

Als je op zoek bent naar een 1080p monitor met gsync EN 8bit scherm (ipv6bit) kom je al snel bij deze uit.
Ik heb wat dither tests gedaan dus de monitor is echt 8bit of heeft 6bit FRC.. Dit was verder zelf niet te achterhalen. (onderzoek online zegt ook 8bit)
Het is 1 van de grotere monitoren maar als je bureau genoeg ruimte heeft voor de kijkafstand geeft dit een mooi rustig beeld.
Kleuren zijn na calibratie goed te zien en hebben gezien een TN monitor een mooi bereik.

gaming werkt vanwege g-sync geweldig en ULMB is een mooi alternatief als je 120+ haalt, of in desktop.
De monitor heeft alle opties mbt tilt, pivot, rotate etc en is makkelijk in gebruik met wissenelen tussen gsync en ULMB.

De keuze zal dus uiteindelijk gemaakt worden met de volgende verschillen tussen deze en andere monitors:
  • 27 inch ja of nee
  • 8bit of 6bit
  • 1080p of hoger?
  • Eventuele andere garantievoorwaardes
Mochten je ogen beter willen dan een standaard 60hz, of lijkt je de nieuwe ULMB of g-sync iets dan kan ik je deze monitor zeker aanraden.

Als iemand weet waarom mijn lijsten telkens ~~ erin hebben na edits hoor ik het graag. Mega irritant.

Heb jij ook een Acer XB270HA Zwart?

Review wat geupdate met nieuwe info.
Gewoon een erg goede review.
Bedankt!
Kan mooier maar je moet iets als je geen meet apparatuur hebt en weinig monitors ziet dan 'standaard' testers, hmm. ;)

Maar bedankt
Goede review!

Ik heb een vraagje.
Ik wil hem misschien ook kopen maar hoe zien de films er uit
op het scherm? Ik game veel en kijk ook vaak films en series.

Bvb,

Martijn
Hmm... ik zou zeggen dat films redelijk zijn.
Verwacht NIET de kwaliteit van een tv zoals een smart tv van samsung. Ik heb er 1 en het is een wereld van verschil.

ok dus dit scherm met FILMS:
* antiblur lijkt te werken. (dit is getest puur op mijn ogen dus erg onderheven aan mening en geen feiten)
* met antiblur zijn de kleuren wel, vanwege de donkerte, een stuk meer flets. Misschien dat een calibratie aan hand van een calibratie apparaat ipv handmatig dit 'beter' kan maken.
* Zonder antiblur is het wel iets minder flets maar uiteraard meer blur.
* ik zou niet voor minder dan fullhd gaan als je iets kijkt.
* Ik vind film nog redelijk korrelig en 'off' op deze monitor.

ANIMATIE:
* niks mis mee zover ik kan zien. Zelfs de kleuren lijken beter. Misschien omdat ze die urenlang achter pc monitors maken? dunno.

ANIME / CARTOON:
* Beetje ertussen in. Nog wat flets, blur is minder erg dan film. Ook weer erg 1080p gebonden.

Ik heb dit alles in nog geen 15min gecontroleerd. Eerlijk gezegt kijk ik al dat spul op mn tv en niet mn monitor. Dus het is een beetje een snelle conclusie.
Het is en blijft een TN monitor, met veel films ed is misschien een IPS monitor beter? Maarjah, games.

Dat is een conclusie die je zelf moet maken. Ik zou zeggen, het is te doen en vergeleken met een oude Dell P2211H is de gsync monitor wel degelijk superior om te kijken.
Maar het blijft voor films een gemiddelde keuze.
Bedankt voor de snelle en vooral uitgebreide reactie:-)