Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG278Q Zwart Review

tijmenvn 14 oktober 2014, laatste update op 18 juni 2015, 156 views

Asus ROG Swift PG278Q Zwart

Leuk schermpje, jammer van de vele beeldfouten die mensen ervaren

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Hoge ververssnelheid
  • G-Sync

Minpunten

• Nu al voor de 2e keer retour wegens dode pixels

Ik dacht maar eens een iets uitgebreidere review te schrijven van deze monitor! :)

Ik heb deze monitor nou inmiddels ruim een halfjaar, en is me op een paar punten na, heel goed bevallen! Ik had voor deze monitor al een 1440p monitor. De ASUS PB278Q (scheelt maar een letter ;)). Maar ik wou toch een monitor die iets meer gericht was op gamen, omdat ik toch wat last had van de input lag van die monitor. Dus toch maar het geld opzij gelegt om deze monitor te halen.

Na het ophalen van de monitor bij 4Launch, snel uitgepakt en opgezet. En natuurlijk merk je meteen hoe vloeiend alles loopt op die 144Hz. Ik was wel bang voor de kleurreproductie van deze monitor, want het is en blijft een TN paneel, maar hier werd ik positief door verast. Het is en blijft slechter dan een IPS, maar dit is toch echt de beste TN paneel wat ik persoonlijk gezien heb!

Na een dagje spelen op deze monitor, zag ik ineens een pixel die niet mee wilde werken. En na wat wanhopige pogingen om de pixel te resetten via verschillende tooltjes, moest ik toch echt concluderen dat er een dode pixel inzat. Dus ik weer terug naar 4Launch, waar ik na 3 dagen netjes al een nieuwe opgestuurd kreeg! Maar helaas, deze had ook pixeldefecten! Dus ik weer terug naar 4Launch. Nu duurde het helaas wat langer, omdat ze nu op een exemplaar van ASUS wilden wachten zodat zij een goed exemplaar op konden sturen, na 2 weken was dit nog steeds niet gedaan. Dus toen besloot 4Launch het maar weer te wagen en er een uit hun assortiment te sturen. Deze keer met meer geluk! Geen pixeldefecten.

De monitor is verder goed verpakt. Heel dik piepschuim gebruikt bij het verpakken. Niks op te klagen. De monitor heeft een rode ring op de voet die mooi oplicht als ie aan is. Deze is echter uit te zetten, mocht je dit niet mooi vinden. Het uiterlijk van de monitor is verder ook erg mooi. Dunne randen en gebruik gemaakt van mat en hoogwaardig plastic. Let wel op, de randen laten niet goed zien hoe groot de "bezel" werkelijk is. Want het paneel is eigenlijk net wat kleiner dan ASUS laat zien, met andere woorden, je zien nog een extra balk naast "bezel" die zij zelf gebruiken. Het status ledje verandert zelf van kleur in welke stand de monitor is. Wit voor normaal, oranje voor standby, geel voor ULMB en rood voor G-Sync.

De input-lag van de monitor is bijna niet merkbaar, ik zelf speel best actief BF4. En dit was echt een wereld van verschil ten opzichte van de PB278Q. G-SYNC werkt ook heerlijk. Zelf speelde ik altijd liever met V-SYNC aan, omdat ik visuele artifacten niet kon waarderen, maar nu kan ik dat zonder dat ik massief veel input-lag heb! helemaal top dus!

In conclusie, de monitor is een geweldige monitor voor gamers (met nvidia kaarten :p) en is zelfs op het vlak van kleurreproductie erg goed. Je moet er alleen geen proffesionele calibratie van verwachten. Eerdere exemplaren hadden last van pixeldefecten, maar ik neem aan dat ASUS dit inmiddels wel opgelost zal hebben. Verder is de prijs nog steeds aan de forse kant. Iemand met een redelijke high-end build, zou deze monitor wel kunnen waarderen, maar zonder een echte high-end kaart van nvidia, doe je deze monitor gewoon niet veel goeds. Als je videokaart niet meer dan 60Hz op 1440p kan renderen, dan ben je beter af met een goedkopere 1440p 60Hz scherm.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG278Q Zwart?