Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart Review

Marcello_87 13 oktober 2014, laatste update op 17 oktober 2014, 11.405 views

Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart

De Galaxy Note 4 is een van de meest complete Android smartphones op de markt. De combinatie van het nieuwe materiaal gebruik, het QHD scherm, camera upgrades, en de aanwezigheid van een stylus zorgen voor een geweldige smartphone ervaring.

Pluspunten

• QHD scherm!
  • Materiaal gebruik
  • Optical Image Stabilization
  • 3.7mp front camera (90░)
  • Micro-SD
  • Snel opladen

Minpunten

• HDR functie maakt foto's over-verzadigd
  • Groot formaat (persoonlijke voorkeur)
  • Enkele niet te verwijderen Samsung apps
  • Geen USB3 support

Samsung Galaxy Note 4 'The Beast'

Als een van de gelukkige Tweakers mocht ik mijn Galaxy Note 4 ontvangen op 3 oktober op het hoofdkantoor van Samsung. Deze review volgt dan ook na een gebruiksperiode van ruim een week, waarin ik het toestel niet alleen heb getest op zijn vele features, maar ook dagelijks gebruikt (in plaats van mijn eigen Galaxy S4).

Design:
Samsung heeft zich, wellicht ge´nspireerd door andere fabrikanten, gericht op een nieuw materiaal voor de behuizing van de Note 4: aluminium. Dit is dan ook het eerste dat op valt aan dit nieuwe vlaggenschip model. De telefoon is helemaal omringd door een stevige aluminium rand waardoor het meteen aanvoelt als een solide toestel. Naast de solide ‘feel’ krijgt de Note 4 door het gebruik van aluminium ook een luxe uitstraling, iets wat voor veel mensen ontbrak bij eerdere modellen. Het scherm is afgedekt met Gorilla Glass dat aan de randen afloopt. Deze bolling in het scherm maakt in de praktijk het swipen vanuit de scherm-rand een stuk makkelijker. Op de achterkant zit een plastic cover met leer-textuur, deze is heel buigzaam en licht maar doet geen afbreuk aan het luxe gevoel door de strakke bevestiging op het metalen frame. Samsung is er met dit design in geslaagd de Note 4 tot een echt premium product maken. Hij zal zich daarom ook zeker staande kunnen houden tussen de concurrerende alternatieven. Het formaat van de telefoon is uiteraard een kwestie van voorkeur en van de beruchte ‘gap’ is gelukkig weinig te zien. Disclaimer: de Note 4 zal voor kleine mensen moeilijk met ÚÚn hand te bedienen zijn.

De Galaxy Note 4 is zonder twijfel de mooiste smartphone van Samsung tot op heden! Het is te hopen dat we dit design vaker terug gaan zien.

Scherm:
De Galaxy Note 4 heeft een indrukwekkend 5.7” Quad HD Super AMOLED (2560 x 1440) scherm. Waar de Note 3 het nog moest doen met een full HD scherm, gaat Samsung deze keer een stapje verder met een nieuw QHD scherm wat zorgt voor een pixel dichtheid van 515 (vs 401 in de iPhone 6+). Zoals verwacht zijn pixels niet tot nauwelijks te onderscheiden en zorgt AMOLED weer voor geweldig contrast, zwart waarden, en felle kleuren. Deze felle kleuren zijn vergeleken met de kleuren van een IPS scherm echter een kwestie van smaak.
De helderheid zou ook onder handen genomen zijn om in lichte omgevingen betere weergave te leveren dan eerdere modellen. Tijdens de testperiode heb ik dan ook nooit het gevoel gehad dat het scherm te donker bleef, wat op mijn Galaxy S4 soms wel het geval is.
Het formaat van het scherm is onveranderd ten opzichte van zijn voorganger en leent zich nog steeds goed voor het lezen van websites en het bekijken van media. Wel jammer is het gebrek aan content voor het QHD scherm, het zou leuk zijn om meer films op maximale resolutie te kunnen kijken. Ook op de YouTube app ben je vooralsnog beperkt tot 720p/1080p.

Het scherm is naar mijn mening de meest indrukwekkende feature in deze telefoon en zorgt voor een echte premium ervaring. Tekst is scherp, zwart is zwart, en elke interface wordt tot in de kleinste details weergegeven op dit prachtige scherm.

Camera's:
Een nieuwe stap in de ontwikkeling van smartphone camera's is de komst van "optical image stabilization" (OIS). De Note 4 is de eerste Samsung smartphone die gebruik maakt van deze technologie. Het maken van foto's en video's is nu makkelijker dan ooit dankzij de mechanische ondersteuning bij het stil houden van de camera. Dit valt het meeste op tijdens het opnemen van video's waarbij het beeld stabieler blijft ondanks kleine bewegingen van het toestel zelf. Voor foto's wordt met OIS de meeste winst behaald bij situaties met weinig licht. Naast deze nieuwe feature beschikt camera over een 16 mp sensor waardoor foto's altijd veel detail bevatten en digitaal inzoomen niet meteen leidt tot onscherpe beelden. De HDR functie die al in eerdere toestellen aanwezig was heeft nu een standaard rol gekregen en vermindert onder/over belichting tijdens foto en video opnamen.

De populariteit van selfies is ook Samsung niet ontgaan en daarom heeft de camera aan de voorzijde een upgrade gekregen. Deze is nu voorzien van een 3.7 mp sensor met een beeld hoek van 90░, waardoor er nu meer mensen op je selfies passen. Dit klinkt als een gimmick maar is in de praktijk heel handig! Verder zijn alle standaard camera functionaliteiten die we gewend zijn van Samsung aanwezig. Enig minpunt van de camera of camera app is de overvloed van kleur (verzadiging) in HDR-stand waardoor veel shots ‘mooi’ maar niet natuurgetrouw overkomen.

De camera Ún front camera zijn naast het geweldige scherm een van de dingen waar ik het meest enthousiast over ben bij dit toestel. De optelsom van features zorgt ervoor dat je in bijna elke situatie verzekerd bent van goede opnames.

Stylus S pen:
Ook is de functionaliteit van de stylus pen onder handen genomen, dit is voornamelijk op software gebied gebeurd. Zoals altijd heeft de S Note app weer een centrale rol voor het gebruik van de stylus. Dit is waar je je aantekeningen krabbelt, tekeningen maakt, en collages in elkaar plakt met de stylus pen. Nieuw is de mogelijkheid om tekst te selecteren door middel van het indrukken van het stylus knopje en het slepen over de tekst (vergelijkbaar met tekst selectie op een muis). Helaas is deze manier van tekst selecteren niet in alle apps mogelijk, maar het voelt wel intu´tief aan. De nauwkeurigheid van de stylus pen is verbeterd en nieuwe (caligraphy) fonts zorgen voor mooie geschreven tekst, mede dankzij de drukgevoeligheid van de S pen. Air command is ook weer aanwezig en maakt de stylus functies overal beschikbaar als overlay op je scherm.

Het bewerken en delen van content werkt heel goed met de S pen en het is leuk om je persoonlijke tint te geven aan dingen met een krabbel of een tekening! Dit is voor mij dan ook de voornaamste toepassing van de stylus.

Batterij:
Ondanks zijn grote impact op het gebruiksgemak, wordt de batterijduur van smartphones door veel consumenten snel over het hoofd gezien. Voor optimaal gebruik van alle smartphone functies op elk moment van de dag moet de batterij dit wel vol houden. Ondanks dat Samsung nooit echt problemen had met de batterijduur van zijn vlaggenschip toestellen, zijn ze bij de Note 4 weer een stap verder gegaan. Een verbetering van ongeveer 30% ten opzichte van de Note 3 laat blijken dat het Samsung weer is gelukt om een besparing te vinden. Dit is vooral knap omdat dit nieuwe toestel over een QHD scherm beschikt dat in theorie meer energie verbruikt dan het HD scherm in de Note 3. In de praktijk ben ik dan ook zeer onder de indruk van de batterij prestaties. Met intensief gebruik (scherm aan) houdt de telefoon het makkelijk vol tot in de avond, waarbij ik zonder opladen soms de volgende ochtend ook nog door kan.

“The longest lasting QHD phone” - phoneArena.com

Een andere indrukwekkende feature van de Note 4 is de mogelijkheid om het toestel in 95 minuten volledig op te laden, en in 30 minuten tot 50%. In de praktijk is dit ook weer iets dat het dagelijks gebruik van de telefoon makkelijker maakt. Waarbij je met een gemiddeld toestel een regelmatig oplaad schema hebt; elke avond aan de lader, is dit bij de Note 4 niet nodig. Is de batterij bijna leeg? Even opladen tijdens je ontbijt of lunchpauze en je kunt er de rest van de dag weer mee door!

Software (Touchwiz):
Touchwiz voor de Note 4 kan als volgt beschreven worden; veel bestaande functionaliteiten in een nieuw jasje. De Android shell van Samsung ziet er weer mooi en overzichtelijk uit op dit QHD scherm. Naast de visuele makeover zijn er enkele software toepassingen die de Note 4 onderscheiden van zijn concurrentie:

Multi-window is weer aanwezig en werkt zoals voorheen. Nieuw is nu de optie om applicaties ‘zwevend’ te maken waardoor je ze kunt aanpassen in formaat en boven andere apps kunt verplaatsen. Dit is technisch gezien heel knap, maar werkt in de praktijk minder goed dan het oude (naast elkaar) multi-window. Achtergrond apps worden namelijk grotendeels onbruikbaar als er een kleiner window voor zweeft.

Ultra power saving is een functie die al op de Galaxy S5 aanwezig was, maar die nu ook de Note 4 voorziet van een dagenlange batterijduur in situaties van nood. Een voorbeeld toepassing hiervoor is tijdens een trip in de bergen waar opladen gedurende een week niet mogelijk is. Of als je toch nog een paar uur wilt doen met een bijna lege batterij. De telefoon blijft dan bruikbaar met minimale functionaliteit.

Om de helderheid van het scherm te versterken in fel zonlicht zorgt een contrast verhogende overlay ervoor dat alles op je beeld nog feller/opvallender wordt. Dit stukje software maakt alles beter leesbaar en is daarmee een goede toevoeging.

Samsung kreeg de laatste jaren veel kritiek op de hoeveelheid meegeleverde software op zijn toestellen. Voor veel mensen waren deze apps overbodig en niet te verwijderen wat leidde tot irritaties. Gelukkig is er met de komst van de Note 4 gekozen voor een kleiner software pakket van Samsung, waarvan veel applicaties ook kunnen worden uitgeschakeld. Samsung geeft nu de optie om de software zelf te installeren door middel van een GALAXY Apps ‘store’. Ik ben zelf blij met deze ontwikkeling want bloatware is nooit fijn! Helaas zijn er toch nog een aantal apps zoals S Finder, S Voice en S Planner die weinig toevoegen naast de Google varianten.

Aanvullende features:
Gezondheid is hip tegenwoordig. Hier gaat Samsung in mee met zijn S Health app die in de Note 4 wordt ondersteund door de hartslagmeter aan de achterzijde. Deze feature was ook al aanwezig in de Galaxy S5 en helpt mensen bewust te worden van hun gezondheid. Voor de een is deze app een echte toevoeging, voor de ander is het meer een gimmick. Persoonlijk zie ik wel toekomst in dit soort applicaties, vooral in combinatie met smart-watches.

Een gemiste kans is naar mijn mening de afwezigheid van USB 3, dit zou de overdacht van bestanden van/naar het toestel veel sneller maken. Foto’s en video’s gemaakt door de Note 4 zijn grote bestanden die zich met USB 2 maar langzaam verplaatsen naar mijn computer.

De plastic cover aan de achterkant is makkelijk te verwijderen en biedt de gebruikelijke features. Het uitbreiden van opslag kan makkelijk en goedkoop door middel van een micro-SD slot aan de achterkant. De batterij is net als altijd vervangbaar, een groot voordeel voor sommige mensen.

Als laatste is ook de vingerafdruk scanner over gekomen naar de Note serie. Deze zorgt voor voor extra beveiliging in combinatie met makkelijke toegang voor de gebruiker. In de praktijk werkt deze functie het beste met verschillende scans van dezelfde vinger, waardoor je bijvoorbeeld je duim in verschillende hoeken over de scanner kunt vegen.

Conclusie:
De Galaxy Note 4 is een van de meest complete Android smartphones op de markt. De combinatie van het nieuwe materiaal gebruik, het QHD scherm, camera upgrades en de aanwezigheid van een stylus zorgen voor een geweldige smartphone ervaring.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 4 (N910F) Zwart?

Meer advertenties

Geen usb 3 vind ik echt een misser, daarom blijf ik bij mijn Note 3.
Ik sluit me hierbij aan ! kan het niet meer missen...
Ik gebruik tegenwoordig bijna geen USB kabel meer aan de computer. Ik heb 1TB aan onedrive (door office 365) en 50GB dropbox. Meestal backup ik ze via onedrive en later kan ik makkelijk overzetten naar mijn computer. Kans wordt dan minder dat je foto's kwijtraakt als er iets gebeurd met je telefoon/SD kaart.

En als ik een keer moet overzetten maakt die extra paar minuten wachten toch niet uit :)
Geld ook voor mij maar daarbij komt dan ook dat de note 3 nog veel te nieuw is om de deur uit te doen. Overigens vind ik de usb3 plug ook solider dan de usb 2 plug en ik snap niet helemaal waarom ze daar weer op terug gekomen zijn.

Overigens is de snelheidswinst alleen duidelijk als je naar het interne geheugen verplaatst. De micro sd heeft er meestal een stuk minder aan.
Goede review, gaaf toestel! Mag je 'm ook houden?
What he said, het testtoestel moet terug naar Samsung en daarna krijgen we een nieuwe toegestuurd :)
Ik heb nu zelf ook een S4 en twijfel of de stap naar Note 4 niet (letterlijk) te groot is gezien zijn formaat en 5.7 inch scherm. Jij hebt ze allebei gebruikt. Hoe denk jij hier over? Welk formaat en telefoon is uiteindelijk het handigst en gebruikvriendelijkst?
Ik ben van mening dat de S4 nog steeds een heel goed toestel is, zelfs naast de Note 4. Het grootste (enige) nadeel van de Note ten opzichte van de S4 is dat je hem niet echt makkelijk kunt bedienen met een hand, op de fiets bijvoorbeeld. Hier zijn verschillende software oplossingen voor bedacht, maar het blijft een groot toestel dat daardoor erg los in je hand ligt.

De Note 4 is in alle opzichten een beter toestel (specs), maar door het grote formaat is hij dus minder handig in gebruik dan bijvoorbeeld de S4.
op de fiets?? dat is sowieso strafbaar dus niet relevant,
Op de fiets telefoneren is (nog) niet strafbaar, maar kan wel gevaarlijk zijn! O-)
je hebt helemaal gelijk, |:( omliggende landen al wel, Dit kan fietsers bij onze zuiderburen en sinds deze maand ook in Duitsland op een boete komen te staan.
Zag te laat dat ik Belgische info te pakken had............

[Reactie gewijzigd door Synthiman op 24 oktober 2014 19:33]

UHD scherm? Is dat de term waar ze bij Samsung mee gooien of heb je dat zelf maar verzonnen? UHD is naar mijn weten nog altijd 3820x2160. Deze heeft 'slechts' een 2560x1440 scherm, QHD dus.

Verder wel goed de belangrijkste punten besproken.
Dat moet natuurlijk QHD zijn, heb tijdens het schrijven soms de verkeerde term gebruikt inderdaad.

Is aangepast nu, bedankt!
Prima. +3. ^Nee dit is een testtoestel. Hij ontvangt binnenkort een commerciŰle en moet deze teruf sturen.
Jammer dat je hem zo weinig vergelijkt met de S4.
Voor de rest nette review :*)
Mooie review.
Zou je misschien ook een filmpje kunnen toevoegen, waarbij je loopt? Dan kunnen we de OIS in actie zien haha.
Zal er vanavond even mee bezig gaan!

EDIT: YouTube heeft moeite met uploaden, ik probeer het later nog wel een keer :/

[Reactie gewijzigd door Marcello_87 op 17 oktober 2014 08:40]

Mooi!
Bedankt en succes!
heb over een paar dagen de note 4 wit ..kan niet wachten !!!goede review leest lekker weg !
je hebt het over het HD scherm van de Note 3, dit moet natuurlijk full-HD zijn. Verder een duidelijke review met veel informatie, zonder hem al te lang te maken.
je noemt S Voice/S Finder bij je minpunten. Hoezo? als je het toch niet gebruikt is het toch geen minpunt?
Ik heb het punt wat beter verwoord nu, bedankt voor je input!